VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Informace o sletech a akcích u nás a v zahraničí, briefingy i debriefingy. / Fly-ins and events
#93926
No ne, tak finta je v tom, že u SRA jsi na skluzové rovině (resp. kolem ní) pořád. Tj. ATCo Ti cca na každé míli říká, v jaké výšce bys měl být. Přitom na začátku přiblížení probíhá poučení, o tom, jaká je OCA. Tzn. pilot si nelajzne klesat na dno konkrétního \"schodečku\", protože ty hodnoty jednotlivých schodů nezná (zná jen hodnotu posledního schodku).

Povšimni si, že vyšší je při SRA i ta hodnota OCA. Např. Brno: SRA OCA: 1430 ft AMSL, VOR-DME/NDB-DME RWY 10 OCA: 1160 ft AMSL, VOR-DME/NDB-DME RWY 28 OCA: 1060 ft AMSL. Tedy počítá se s tím, že SRA je nejméně přesný z nepřesných typů přiblížení.

--->>>

Celou dobu se držím na skluzové rovině, kterou výrazněji nepodklesávám (částečný propad nevadí, protože u NPA jsou ty ochranné zóny větší), a pak vím, že bez vizuální reference nesmím podklesat OCA, resp. klesání musím do získání vizuální reference v OCA zastavit.

Já nepotřebuju vědět ty \"schodečky\", protože se celou dobu snažím udržet na glajdě podle toho, co mi říká ATC, přitom znám minimum, pod nějž v té závěrečné fázi konečného přiblížení nesmím.

===========================================================================================

Považuju ale za škodlivý náhled, podle kterýho u NPA můžu ihned za FAF do výšky MDA/OCA. Jak jsem psal, z těch map jsou ty \"schodečky\" dost patrné, takže pokud bychom uvažovali ideální stav, kdy jsem v době minutí FIXu hned na minimu, můžu nejníž na příslušný schodeček.

Rozhodně NE hned po minutí FAF do MDA/OCA.

===========================================================================================

Pozn.: Doufám, že tu nekydám moc velký hnůj. Pokud by měl někdo hlubší znalosti a měl pocit, že to říkám blbě, klidně do mě. Jsem pouhý samouk. ;)

Poslal jsem mail Víťovi Novozámskému, aby to tu po nás pročetl, když bude mít chvilku čas. Pokud je mi známo, svého času licenci na poskytování SRA měl, tak uvidíme, jestli na to najde chvilku.
#93927
[quote="Lapak"]Edit: abychom se nebavili o koze a voze, mám celou dobu těma minimálníma výškama na mysli tyto: http://www.lumiart.cz/lapak/Image_2012_ ... 33_001.png
V českých AIPech sice není nakreslenej ten schodovitej path, ale ty výšky s DME vzdálenostma tam jsou principielně stejné...[/quote]

Jo, jako ono je jedno, jak to je zakreslený.

Pokud by se tady létalo SRA (jakože na to jsou potřebné různé certifikace a do ví co - tak dalece do toho nevidím -), OCA bude někde nad 1380 ft AMSL (předpokládám, že by tam zase byla rozšířená tolerance). Letím pořád podle skluzové roviny tak, jak mi říká ATC. Takže furt letím +- po glajdě a vím, že v závěru přiblížení nesmím podklesat cca 1630 ft AMSL.
#93928
No já se možná nevyjadřoval úplně ideálně, ale celou dobu jsem mluvil o těch \"schodečcích\", nevím jak (a jestli vůbec) se tomu nějak říká. A přesně to co píšeš mi na tom nesedělo - to že je pilot nezná :)
To že NPA můžu letět takto po schodech, to mám tady o někoho z vás :)

Takže abych to shrnul: U SRA nesmím! letět po schodech a stále se udržuji na glidepath. U jiných NPA, kde mám mapu a třeba DME, můžu! po těch schodech letět, ale není to ideální...
#93929
Podle mě se tomu říká MFA (Minimu Flight Altitude), podobně jako např. při letu po STAR, kde je stanovena výška, pod kterou nesmím (vycházím z terminologie, kterou používá Soldán, doufám, že ho nekomolím).

Jinak jo. Tak to celé chápu.

A jo, u např. VOR-DME můžu letět po \"schodečcích\" (dosáhnout MFA). Ideální to samozřejmě není z hlediska dynamiky letu, komfortu cestujících a toho, že místo toho, abych jen korigoval úhel sestupu, musím ho pořád řešit znovu a znovu. Ale jinak na to tam ta MFA je, abych věděl, kam už nesmím za žádnou cenu. U SRA letím pořád +- po glajdě.
#93930
Mám dojem, že Soldán minimálním výškám mezi step down fixy říká normálně OCA/H, viz kapitola 8.2.2.7 Přiblížení VOR bez FAF (str. 95). V úseku mezi step down fixy (či FAFem a step down fixem) je minimální výška nad překážkami oproti MOC použité pro výpočet MDA/H zvýšená, protože nelze stanovit FAF.
#93994
Dodávám, že v Tuřanech bude na 99% RWY28 - pokud někdo bude chtít ILS nebo jiné přiblížení než SRA bude z prostoru okamžitě vykázán a odeslán na záložní letiště :)
Pro úplnost ILS ani VDME BNO vůbec nelaďíme a před init contact LKTB_APP zakrýváme horní polovinu monitoru ručníkem, který odebereme až na \"approach completed\" - a přistaneme :)
#93995
[quote="Jindra"]Dodávám, že v Tuřanech bude na 99% RWY28 - pokud někdo bude chtít ILS nebo jiné přiblížení než SRA bude z prostoru okamžitě vykázán a odeslán na záložní letiště :)
Pro úplnost ILS ani VDME BNO vůbec nelaďíme a před init contact LKTB_APP zakrýváme horní polovinu monitoru ručníkem, který odebereme až na "approach completed" - a přistaneme :)[/quote]

No ty to umíš vážně usnadnit :-)
#94104
[quote="Radizz"]Poslal jsem mail Víťovi Novozámskému, aby to tu po nás pročetl, když bude mít chvilku čas. Pokud je mi známo, svého času licenci na poskytování SRA měl, tak uvidíme, jestli na to najde chvilku.[/quote]

Víťa k tomuto píše:

[...] jak jsem vyrozuměl hlavní diskuze se motala okolo minimální výšky do které může člověk sklesat (obdoba step down fixů u VOR přiblížení). U SRA bych vycházel z toho, že se jedná v podstatě o nouzový postup pro letadlo, které nemá vybavení na ILS, VOR nebo NDB přiblížení a potřebuje se dostat pod mraky, protože jinak by pilot samozřejmě letěl ILS (VOR). Proto, podle mého názoru, nebyly u tohoto přiblížení nikdy publikovány žádné mapky a byly jen v textové a tabulkové formě popsány výšky klesání. Myslím, že tvoje příspěvky ve fóru jsou na 99% správně. Při SRA by nikdo neměl klesat po minutí FAFu do nějaké konkrétní výšky, ale nastavit klesání podle toho co mu řekl řídící a kontrolovat si výšky během klesání, protože tady nic jako step down fixy není a ani být nemůže (např. letadlo není vybaveno DME). [...]

Při dalším dotěrném dotazování Víťa vzpomínal, že na SRA někde potkal nějakou mapku. No chvilku mu to vzalo, ale našel a příkladem letiště s publikovanou SRA mapkou je např. London/Getwick (EGKK). Neměl bych, protože je to Jeppesen mapka, ale pro studijní účely ji sem dávám k dispozici. V Brně naproti tomu ale nikdy žádná taková mapa neexistovala, a to ani pro řídící. Ti měli k dispozici jen tabulku vzdálenost/výška (podobně jako to bylo publikováno v AIP).

Díky, Víťo!

P.S.
Mapka bude přílohou příspěvku v řádu hodin, až Jindra opraví uploading k fajlů.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12