- 25 úno 2014, 07:21
#113465
TISKOVÁ ZPRÁVA... (tzn. i v PDF letáku)
...
Kapitán není jediný, kdo má ve svých rukách osudy desítek, někdy i stovek cestujících. Kromě druhého pilota, který mu pomáhá při řešení mnoha standardních i nestandardních situací, má “u sebe” i desítky lidí, kteří sledují, kontrolují, radí a zejména řídí jeho let. Říká se jim Řídící letového provozu. Věřím, že není mezi námi člověk, který by dnes o této velmi aktraktivní, zajímavé a dobře placené profesi nevěděl. Každým rokem se o toto zaměstnání ucházejí stovky lidí, přijmuto je pouhých 10-20 lidí a závěrečnou zkouškou projde zpravidla jen velmi málo jedinců. Mnoho z nás si povzdechne. Ta práce by mě bavila, ale to není reálné. Přinášíme Vám možnost si svůj sen částečně splnit, popřípadě Vás necháme nahlédnout do pracovní náplně řídících. Umožníme Vám sledovat jejich práci, stát jim za zády a klást jim jakékoliv dotazy. Přestože Řízení letového provozu se nachází v Praze v Jenči, tuto možnost Vám nabídneme dne 8.3.2014 na mezinárodním letišti Brno Tuřany.
Jak je to možné? Čeští virtuální řídící na síti VATSIM pořádají unikátní projekt pro širokou veřejnost, kde v rámci praktických ukázek a přednášek seznámí všechny příchozí se světem simulovaného virtuálního létání. Co vlastně je virtuální létání, řízení letového provozu a jak se liší od reálného létání?
Samozřejmě v zodpovědnosti a následkem provedené chyby. Ve virtuálním světě nehrozí žádné ztráty na životech, ale protože reální řídící letového provozu sedí před obrazovkou, myší a klávesnicí, stejně jako virtuální řídící, jsou postupy obou skupin naprosto totožné. Virtuální řídící se drží hesla “As real as it gets”. Tedy “Tak reálně, jak jen to jde”.
Koho však virtuální řídící řídí? Odpověď je na snadě - virtuální letadla. Ať již Cessny, Pipery, Zlíny nebo Boeingy, Airbusy, ale i Grippeny, či Alcy. Zde se může zdát, že se jedná o počítačovou hru. Ale tuto domněnku je třeba ihned ze začátku vyvrátit. Jedná se o velmi podrobně zpracovanou simulaci jak na straně pilotů (tedy letadel a jejich vlastností), tak na straně řídících (tedy používaném softwaru pro řízení letového provozu).
...
