- 31 bře 2010, 22:51
#64278
Okomentoval bych dokument o Connie (politické, historické a filosofické aspekty vynechám, nikoho by to nezjímalo):
Šlo o dokument na bázi originálních 8mm filmů od letušek Swissairu a Lufthany z letů přes Atlantik (1955+). Dokumentační hodnota neuvěřitelná, protože tam na tom nic nezmanipulujete. To bylo doplněno záběry z nedávné renovace Connie ve CH.
a) Kolik stála letenka z německa do N.Y. 1955 a 1965 ?
Nešlo o žádný low-cost.
Cena Connie-letu Frankfurt - NewYork (3 mezipřist.) byla 5500 DM*, nevím teď, zda 1. nebo economickou třídou. Průměrný plat byl 600DM.
Zavedením B-707 klesla cena letenek na úroveň 1500 DM (mzda dosajista stoupla, odhadl bych na stejnou hodnotu).
Vzhledem k dnešnímu stavu neporovnatelný rozdíl.
b) Jaká byla závislost spotřeby blicích pytlíků na letové hladině ?
Hyperbolická.
Ve 3000m (FL90-Connie za hnusného počasí): 60ks/let
ve 7000m (FL240- Connie standard): 40ks/let
ve 11.000m (FL330- B707): 10ks/let.
Bylo výslovně zdůrazněno, že vzhledem ke kapacitě Connie (73-90osob), blije při špatném počasí prakticky každý.
c) Počet členů a složení posádky ?
6ks + letušky. Kapitán, první a druhý první pilot (jeden spí), radiotelegrafista, navigátor, palubní inženýr.
d) Jaké procento letů bylo dokončeno se všemi 4mi motory v chodu ?
60%
Jediné, co se dnes zásadně posunulo k horšímu, byla kvalita a množství jídla, pití a kuřiva všeho druhu, podávaného za letu. Kouřil každý (čím hustější dým, tím lépe), cokoliv a hlavně kdykoliv.
Jinak bombastické byly záběry z renovace Connie, kterou mechanik, s. Gomés, začal vlastníma rukama montovat na šrotišti někde u LA (výchozí stav: zcela zdemolováno). Postupně mu lidi z domovů nosili jednak příručky typu L-1049 (to v roce 2004, vyřazeno 1967!!!) a k jeho údivu také originální náhradné díly Lockeheed! Tím se podařilo letoun opravit (jen není přetlakovaný) a získat nějakou certifikaci. Načež bez dalšího se v cca 4 lidech sebrali, podali FPL z LA do Ganderu (natankování), zapnuli padáky (padáky) a šli na to. Z letových záběrů je jasné, že některé režimy chodu motorů nelze pozorováním nijak odlišit od jejich požáru. První odešla palivová pumpa na trojce, čili se to hned dostalo do standardního stavu (3motory). Nelenili a pumpu ještě za letu opravili a nahodili. Nicméně před přistáním se nezajistila přední noha, což řešili tak, že lítali okruhy a zkoušeli všechny způsoby, jak ji vysunout a zjistit. To se nezdařilo, a proto rozhodli, že při přistání s tím hodně třísknou, aby se to samo zajistilo, což vyšlo. Druhý den ráno vyrazili po natankování přes Louži (u nás Pond) do CH, kde bez problémů přistáli a dodnes létají.
* DM je zkratka pro západoněmeckou měnu, tzv. Deutche Mark (1DM = 18-25 Kčs). Měna se užívala před EUR a bude se používat po EUR.
PavelS
VACC CZ