VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum o reálném, nikoliv virtuálním, létání. Pro všechny problémy, zážitky a informace o opravdovém létání.
#69610
Úspornější létání: palivo pomůže ušetřit malý motor na podvozku

Kdo někdy cestoval na větší letiště, dobře tu situaci zná. Nekonečné minuty v letadle tráví při pojíždění po ploše. Pro aerolinky to je dost drahý špás: nejen že se letadlo plouží nevyužité po zemi, ale spotřebovává u toho ještě zbytečně tuny paliva. To má změnit speciální elektromotor společnosti WheelTug.

http://ekonomika.idnes.cz/uspornejsi-le ... oprava_abr

Obrázek
#69618
[quote="George_L"]Úspornější létání: palivo pomůže ušetřit malý motor na podvozku

Kdo někdy cestoval na větší letiště, dobře tu situaci zná. Nekonečné minuty v letadle tráví při pojíždění po ploše. Pro aerolinky to je dost drahý špás: nejen že se letadlo plouží nevyužité po zemi, ale spotřebovává u toho ještě zbytečně tuny paliva. To má změnit speciální elektromotor společnosti WheelTug.

http://ekonomika.idnes.cz/uspornejsi-le ... oprava_abr

Obrázek[/quote]
To už se kdysi zkoušelo, akorát že k dráze to tahaly pushbacky. Ale je to nesmysl, protože motory se potřebujou rozeběhnout a zahřát a ne nastartovat a rovnout vzlítnout.
#69642
Podle mého je to nesmysl, šetřit jo, ale ne takhle. Krom toho co píše FČ na spoustě letišť je krom cond i start pressure a sposta letadel to umí využít, takže nemusí startovat APU. Na druhou stranu jsem viděl nějaký procedury Wizz a ty zakazovaly použití air cond od motorů před povolením vstupu na dráhu a APU běžela až do konce (nechápu, ale prý to je levnější).
Je to stejná volovina jako montovat vrtulky na podvozky, aby se šetřily pnejumatoki.
#69651
[quote="ASG29"]A nejde o rozdíl ve spotřebě na volnoběh a zvýšených otáček při pojíždění? [/quote]

No, já osobně jsem to pochopil právě tak = rozdíl mezi volnoběh a tahem na pojíždění resp. popojíždění. Kolik dělá rozdíl a zda se to vůbec vyplatí, to musí někdo spočítat/vyzkoušet.
#69653
No právě, tady v Praze asi nic moc, ale na velkých letištích, kde se dlouho pojíždí, asi dost. To prohřátí motorů je docela rychlé, stačí je nahodit tak 5 min. před vzletem a když se pojíždí 10 min., tak to je už úspora velká.
Otázkou je, zda se to ujme... Pamatuju, že někdy před 20-25 lety se experimentovalo s roztáčením kol před přistáním (snížení opotřebení). Na disk se instalovala \"vrtulka\" (něco jako kolo z turbíny), která náporem vzduchu kola roztočila. A neujalo se to, ikdyž to fungovalo.
#69655
[quote="ASG29"]Otázkou je, zda se to ujme... Pamatuju, že někdy před 20-25 lety se experimentovalo s roztáčením kol před přistáním (snížení opotřebení). Na disk se instalovala "vrtulka" (něco jako kolo z turbíny), která náporem vzduchu kola roztočila. A neujalo se to, ikdyž to fungovalo.[/quote]

Pozor, to , myslím, fungovalo tak, že se kolo roztáčelo proudem stlačeného vzduchu z APU-motorů, ne náporovým vzduchem. To bylo, myslím, hlavní příčinou, proč se to neujalo (složité).
#69658
Zkoušelo se to zcela s jistotou na Learjetu (45). vedla tam hadice s tryskou, která brala stalčený vozdux od přetlakování (na Learjetu byly motory výkonné vždycky) a pak se tom už moc nemluvilo. Předpokládám, že důvod uhnití je obecně nevýhodný poměr přínos vs. složitost.

Jinak upozornuju na číslo příspěvku, heč.
#69663
Letadlo Air France muselo nouzově přistát kvůli bombovému anonymu

Letadlo francouzské společnosti Air France na trase z brazilského Rio de Janeira do Paříže muselo nouzově přistát na severovýchodě Brazílie po varování, že je v něm bomba. Záchranáři evakuovali všech 423 cestujících a členů posádky. Úřady po pětihodinovém pátrání žádné výbušniny nenašly.

http://zpravy.idnes.cz/letadlo-air-fran ... anicni_jba

Obrázek
#69837
Pražské letiště je drahé, stěžují si aerolinky

Nízkonákladové letecké společnosti svoji aktivitu na pražském letiště v Ruzyni nezvyšují. Podíl přepravených cestujících vůči síťovým aerolinkám zůstává víceméně stejný jako loni. Podíl osob přepravených nízkonákladovými aerolinkami, tzv. low-costy se v posledních čtyřech měsících pohyboval kolem 22,3 procent.

http://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logi ... -aerolinky

Obrázek
#69839
Praha bude mít přímé letecké spojení do Baku

Praha bude mít od 15. července přímé letecké spojení do hlavního města Ázerbájdžánu Baku. Lety budou provozovat jednou týdně ázerbájdžánské aerolinie AZAL. Oznámil to dnes mediální zástupce ázerbájdžánského velvyslanectví Martin Moc a potvrdila mluvčí Letiště Praha Michaela Lagronová.

http://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logi ... mo-do-baku

Obrázek
#69850
Vedro poničilo ranvej na letišti
Další problém hlásí i letište Vodochody. Tam kvůli extrémním teplotám popraskal asfalt na přistávací dráze. Na letišti tak mohou přistávat pouze armádní letadla nebo menší letouny, a to na zkrácené ranveji, řekl mluvčí letiště Martin Danko.

\"Došlo k poškození přistávací dráhy hlavně v důsledku extrémních teplot,\" uvedl. Podle něj jde o kombinaci několika faktorů - dlouhé zimy bohaté na srážky, současných extrémních teplot i toho, že asfalt na přistávací dráze je ze 70. let.

Větší letadla ve Vodochodech přistávala naposledy před deseti dny, od té doby tam mohla dosedat jen armádní letadla na travnaté ranveji. Ode dneška je na letišti opět v provozu asfaltová přistávací dráha, ovšem pouze její část. Nemohou sem proto větší stroje typu Boeing 737 nebo Airbus A320, a to až do plánovaného rozšíření letiště, které však zatím naráží na odpor okolních obcí.
#69853
Společnost Penta Investments,
která v roce 2007 převzala
letiště ve Vodochodech, plánuje
v nejbližší době provést opravy
nutné k úplnému zprovoznění
letiště. Do konce roku pak hodlá
předložit projekt na celkovou
modernizaci letištních ploch o
hodnotě desítek až stovek
milionů korun.


Nepropadejte panice! O vikendu se tam kouknu.
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 189