VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
VACC-CZ novinky, změny a oznámení.
#66257
Vážení VATSIMové.

Ve čtvrtek, v 0000Z, vstoupí v platnost rozsáhlé změny v TMA Praha i na síti VATSIM. Za tím účelem byly v downloadcentru VACC-CZ updatovány nové mapy a soubory pro ASRC-ES. Jde o tyto nové mapy a soubory:

I. Mapy pro TMA Praha a letiště Praha - Ruzyně.

Byly změněny všechny mapy v TMA Praha: SID a STAR, všechny mapy IAC a mapy VOC, CAC i mapa pro VFR. Je nezbytné všechny mapy mít vytištěné a umět se v nich orientovat. Opět platí, že Base packu jsou mapy pro standardní RNAV IFR let, využívající nejpřesnější možné přiblížení na danou dráhu. Ostatní mapy jsou v balíčku Other Charts.
V ostatních mapách přibyly mapy pro GNSS přiblížení, postupy pro tuto se zatím zpracovávají.
Pozor: byly definitivně zrušeny mapy NON-RNAV STAR pro LKPR !!!
Vyhodit z balíčků vytištěných map!

Stahujte zde: http://www.vacc-cz.org/download/files.php?cat=21


II. Mapy pro letiště Karlovy Vary - LKKV.

Změny spočívají ve změnách SID a STAR a tvaru TMA Praha. V Base Charts Pack LKKV jsou opět mapy pro RNAV IFR Flight a nejpřesnější přiblížení pro danou dráhu, v balíku Other Charts Pack pak mapy ostatní - připomínám dopl\'nkovou mapu s vyznačením omezení pojíždění pro jednotlivé typy letadel na letišti LKKV na úsecích jednotlivých TWYs.

Stahujte zde: http://www.vacc-cz.org/download/files.php?cat=17


III. Mapy pro TMA Vodochodi a letiště Vodochodi - LKVO.

Změny spočívají v promítnutí změn TMA LKVO-LKKB-LKPR do nových map , zavedení STAR RWY28 a v likvidaci nepřesného přiblížení na RWY10.

Stahujte zde: http://www.vacc-cz.org/download/files.php?cat=23


IIII. Tratové mapy, LOWER i UPPER Airspace.

Změny spočívají v úpravě TMA Praha a úpravě několika omezených prostorů.

Stahujte zde: http://www.vacc-cz.org/download/files.php?cat=6


IIIII. Nové faile pro řízení pomocí ASRC - ES.

Jsou publikovánu nové fajle pro řízení-observování za pomoci systémů ASRC/VRC (.sct) a fajle pro řízení pro systém ES (.ese) + popis (.txt) Tyto fajle obsahují současně data oprostorech pro cvičení Flying Rhino 2010. Dále byl doplněn soubor aktuálních frekvecní pro systémy ASRC/VRC - obsahuje seznam pozic ATC spolu s frekvencemi a identifikačními čísly. frekvence, uvdeené v tomto soubory, a jen ty, jsou považovány za oficiální frekvence pro VATSIM.

ASRC/VRC sectrofile stahujte zde: http://www.vacc-cz.org/download/files.php?cat=33

ES fajle (.ese a .txt) stahujte zde: http://www.vacc-cz.org/download/files.php?cat=53

POF fajle pro VRC/ASRC: http://www.vacc-cz.org/download/files.php?cat=52


IIIIII. MRVY pro LKAA.

Byly updatovány mapy Minimálních Výšek pro Radarové vektorování pro jednotlivá letiště v LKAA a pro LKAA samotný. Tyto mapy nemají pro piloty přímý význam, ale jsou určeny pro ATC - tyto výšky se již v nových souborech pro ASR/VRC/ES nezobrazují a je nutno pro jejich zjištění užít výše stahnutelné mapy.

MRVA mapy stahujte zde: http://www.vacc-cz.org/download/files.php?cat=2


IIIIIII. Nový RAD pro LKAA.

Byl updatován soubor s tratovými omezeními podle tzv. Route Availability Document. Dokument v podstatě detailně popisuje, kudy lze naplánovat IFR trať po EU tak, aby se \"nepletla s ostatními\". Pokud užíváte plánovací sytémy nebo již naplánované, hotové a zvalidované tratě, je jeho studium zbytečné.

RAD pro LKAA stahujte zde: http://www.vacc-cz.org/download/files.php?cat=37


IIIIIIII. Seznamy navigačních zařízení a FIXů na území LKAA.

Byla updatována skupina dokumentů, obsahujících seznamy omezených a jím podobných prostorů, navigačních zařízení a FIXů v ČR.

Mapu \"Omezených, ... prostorů\" stahujte zde: http://www.vacc-cz.org/download/files.php?cat=37

Seznamy radionavigačních zařízení a fixů stahujte zde: http://www.vacc-cz.org/download/files.php?cat=24


IIIIIIIII. Mapy pro letiště LKPD, LKMT, LKTB

Tyto mapy nebyly v tomto cyklu změněny a budou updatovány příště - neobsahují podstatné změny.

Připomínám, že změny budou aplikovány ve Čtvrtek, 06MAY10 , v 0000Z, čili dnes je poslední den, kdy se létá postaru. Zítřejší COD již bude experimentálně řízen ponovu. Zjištěné nedostatky v jakémkoliv fah¨jlu nahlaste do tohoto vlákna, bude napraveno.

Hezké polétání s novými obrázky přeje VACC-CZ Team.
By Norman Ramsey Briggs
#66284
Každý ještě neměl tu čest ve škole probírat magnetismus, takže jako fuck sorry, že se ptám. Co mi není jasné je, jak se mohla změnit najednou o 2 stupně, když nějaký soudruh na wikipedii píše, že o 1 stupeň se to pohne za 15 let. Sorry za blbé dotazy, ale jako takovéhle urážky...
#66287
Jako neurážím Tě, ale určitě do hloubky nechápu, co se tedy učíte ve škole?
Deklinace se jako jeden z mála výrazů učí v nejobecnějším zeměpise na základní škole a nesouvisí to nijak s \"magnetismem\".
Je to, že mg. kompas (to není GPS) ukazuje k magnetickému severu a světové strany ukazují k zeměpisnímu severu.
Protože ten \"magnetický sever\" se pohybuje, tak se to mění v čase, ale o to tu už tak nejde.
Nicméně opakuji : učí se to zeměpise na ZŠ a hlavně je to i v FSce.

JaVo byl včera koupit učebnici zeměpisu, určitě nalistuje a vysvětlí.

K problému jako takovému:
Protože nejsme obecně schopni změnit tu deklinaci v FSce , je to pro nás problém a řeší se to tak, že se to zanedbává.
Proč se v VO změnila osa o 2 stuopně nevím, nějak zjistíme.
V podstatě správné řešení pro VATSIM ale je, používat původní kursy/tracky, protože ty jsou v FSce - FSka se samzořejmě nemění s reálem.
By Norman Ramsey Briggs
#66288
Ve škole se učíme vyrobit bromid stříbrný třemi způsoby a v zeměpise se učíme průmysl, hospodářství a podobné užitečné věci o rozvojových zemích.

EDIT: Co se týče letectví, na jedné stránce učebnice zeměpisu je nápsáno: Airbus je unikátem evropské výroby, paradoxně je tam však vyfocen Boeing.
#66292
Ad Deklinace) Briggs je natolik chytrý, že se pravdy dobere, v tomto vlákně se jen vnitřně smiřuje s tím, že to nevěděl hned.

Ad fixy PRxxxx) Hrdlička je sice stejně chytrý, ale pro jistotu -- v AIPu na lis.rlp.cz v dokumentu a2-pr-txt2.pdf (AD 2-LKPR-35) kapitola 2.22.6. Jako normalni pilot to nepotřebuješ - updatem svého miláčka FMS dle AIRACu 1004 se ti body zavedou samy. Pokud jsi pilot kutil, pak jak jsem napsal.
#66293
[quote="PavelS"]
Proč se v VO změnila osa o 2 stuopně nevím, nějak zjistíme.
V podstatě správné řešení pro VATSIM ale je, používat původní kursy/tracky, protože ty jsou v FSce - FSka se samzořejmě nemění s reálem.[/quote]

V balíku LKVO ADC je stará mapa z roku 2005 s kurzem dráhy 284 (+1° východní deklinace) a ročním driftem mag. severu +4\'
v AIPu ČR je ADC z listopadu 2009 s kurzem dráhy 282 (+2° východní deklinace) a ročním driftem +4\'. Přitom dle izogon publikovaných v ICAO LKAA nadstavbě (AIP) je v Praze a kolem deklinace +2° 30\' a drift 6\' ročně (pro celou ČR).

Tzn. vezmeme-li v ůvahu, že jsme asi jednu změnu kurzu dráhy prošvihli (283), tak se imho není čemu divit.

Jinak spojnice míst se stejnou deklinací se označuje jako IZOGONA a zdaleka to není rovná čára. Důvodem jsou údajně odchylky ve složení zemské kůry (víc míň magnetických materiálů atp.).

P.S. Mag. sever přidal nedávno krok a vyrazil poklusem směrem k Rusku.
#66294
Hm, to je nějaký složitý.

Předpokládám, že to je tak, že v VO došlo k přesnějšímu zaměření, zaokrouhlení a současně i k změně hodnoty deklinace od 2005 do 2010 a souhrnně se tuto projevilo jako změna o 2deg - neřešit.

IZOGONY sou cca modře čárkováná čáry na mapě ICAO LKAA, tam je skutečně vidět, jak oblézají podivné útvary na našem území (Doupov) - čili vliv podzemního magmatu je významný.
#66298
[quote="Stanislav Pour"]je nutné stahovat mapy z vacc - mám už vytištěný mapy z ŘLP.
Žádný extra věci pro virtuální lety jste v mapách snad neupravovali co kluci? :)[/quote]

No jsou na nich Pavlovy otisky prstů, jinak nic. VACC-CZ ti zaručuje výběr správných map v správný čas, jinak je to na tobě.
#66299
[quote="JAV"]Ad Deklinace) Briggs je natolik chytrý, že se pravdy dobere, v tomto vlákně se jen vnitřně smiřuje s tím, že to nevěděl hned.

Ad fixy PRxxxx) Hrdlička je sice stejně chytrý, ale pro jistotu -- v AIPu na lis.rlp.cz v dokumentu a2-pr-txt2.pdf (AD 2-LKPR-35) kapitola 2.22.6. Jako normalni pilot to nepotřebuješ - updatem svého miláčka FMS dle AIRACu 1004 se ti body zavedou samy. Pokud jsi pilot kutil, pak jak jsem napsal.[/quote]

Jako pilot TU154 jsem kutil.. :-)
Díky
#66300
[quote="Filip"]Lze mapy legálně nějak editovat? Myslím tím, zdali je to povoleno od Řlp?[/quote]

Mapy pocházejí od ŘLP. Pokud by mapy byly autorským dílem ve smylsu autorského zákona, nebylo by to možné bez souhlasu držitele autorských práv. Pokud nejsou autorským dílem ve smyslu autorského zákona, autorskoprávní ochrana se na ně nevztahuje.

Pozměňování map a jejich podsouvání za pravé pro účely reálné letecké navigace je předpokládám trestné, ale o to zde pravděpodobně nejde.

Odpověď na otázku zda jsou nebo nejsou mapy autorskoprávním dílem hledej na právním oddělení ŘLP. Právní oddělení VATSIM má zrovna dovolenou.