VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Vše co nepatří jinam a přesto může ostatní zajímat.
#60861
Žluté fousy jsou podle Boeingu SDS 31-62-00-301:

\"Speed Trend Vector
The speed trend vector shows the predicted airspeed in 10 seconds based on current acceleration or deceleration. This vector shows when the speed trend is more than 4.5 knots.\"

low a high speed buffet je něco ale úplně jiného
#60863
Upozorňuju, že mluvíš o takové zelené šipce na EADI. Její smysl myslím tady chápe každý (včetně mě :) )

Já mluvím o buffet marginu (žluté verikální čárky, či \"fousy\"), kterýžto nepřímo indikuje úhel náběhu a přetížení. Jejich délka záleží taky třeba na hmotnosti, a to poměrně podstatně (za jinak stejných podmínek máš totiž větší úhel náběhu než při menší hmotnosti). Dále, i když ne tolik, záleží na poloze těžiště (čím je CG víc vepředu, tím se fousy protahují).

\"Ukazatel náběhu jako takový 737 nemá, ale to ani není třeba, protože se nepřímo zobrazuje třeba zrovna na těch fousech, když se úhel náběhu zvětší, fousy se protahujou\".

A mimochodem, v nastaveních Wilco 737 máš dokonce nastavení \"initial buffet margin\" a to 1,2g (podle FAA) a 1,3g (podle JAA).

Fakt to je nepochybně, ale to tu taky nikdo, opakuji nikdo, nezpochybňuje. Je mi jasné, že to nějak zjitit jde a velice mě zajímá kde. Proto ta původní otázka. A upozorňuju, že tomu z hlediska aerodynamiky nerozumím tak jak bych chtěl :)
#60867
Tak to je ukazatel kritického úhlu náběhu, při jehož překročení dojde v aktuální konfiguraci k odtržení proudnic. Ale ten ale není na speed tape... Jakou to má souvislost s měřením přetížení při přistání asi tušíš jen ty.
#60868
[quote="ihrdlicka"]Jestliže 1G je vlastně vertikálně v klidu, tak mě to naměřilo cca 1,2G což je ve FS passangers -120f/m.
Nějak se mi to nezdá - uvidíme další lety...[/quote]

Jako pozor, přetížení je výsledná hodnota co nás zajímá, v/s při touchdownu je jen jedna z hodnot která ji ovlivňuje a rozhodně tam neplatí přímá úměra. Navíc obojí se v podstatě měří v jiném časovém okamžiku. V/S v okamžiku dotyku kol dráhy a přetížení až v průběhu komprese podvozku.
#60870
Helou,

no tak ve velkych erech funguje inercni soustava ktera meri zrychleni-tedy i pretizeni ve vsech trech hlavnich osach-prapuvodni ucel tohodle systemu je navigace a mereni pohybu letadla vuci zemi a jednou z vedlejsich produktu tech dat je i mereni pretizeni pri pristani. ACARS odesila vsechna data o prekroceni limitu sam do pocitace udrzby nekde v kanclu pripadne to lze primo na palube vytisknout, lze z toho vycist napr. pretizeni, vertikalni a horizontalni rychlost v okamziku touchdownu, v pripade ze letadlo ACARS nema, tak je to na posadce - nahlasit, ze to dnes \"nevyslo\", resp. se stejne vsechna data stahujou pri daily checku a posleze vyhodnocujou, potom pripadne posilaji tytyty maily hrisnikum za long flare, spatne rychlosti, spatne konfig atd, atd....

jinak zadny pristroj v cockpitu pro G load neni potreba...

LK
#60871
[quote="amalka"]Jakou to má souvislost s měřením přetížení při přistání asi tušíš jen ty.[/quote]

Předně upozorňuji, že toto jsem psal ve spojitosti s tím, že ty jsi špatně psal, co je buffet margin. Jasně píšu, že tomu tak neoruzmím, takže není nutný ze mě dělat blbce, ne? :) Rád se dozvím, jak to doopravdy je.

IRS - to mě fakt vůbec nenapadlo, jasné, díky.
#60874
[quote="koxx.fr"]Helou,

no tak ve velkych erech funguje inercni soustava ktera meri zrychleni-tedy i pretizeni ve vsech trech hlavnich osach-prapuvodni ucel tohodle systemu je navigace a mereni pohybu letadla vuci zemi a jednou z vedlejsich produktu tech dat je i mereni pretizeni pri pristani. ACARS odesila vsechna data o prekroceni limitu sam do pocitace udrzby nekde v kanclu pripadne to lze primo na palube vytisknout, lze z toho vycist napr. pretizeni, vertikalni a horizontalni rychlost v okamziku touchdownu, v pripade ze letadlo ACARS nema, tak je to na posadce - nahlasit, ze to dnes "nevyslo", resp. se stejne vsechna data stahujou pri daily checku a posleze vyhodnocujou, potom pripadne posilaji tytyty maily hrisnikum za long flare, spatne rychlosti, spatne konfig atd, atd....

jinak zadny pristroj v cockpitu pro G load neni potreba...

LK[/quote]

Áa, díky za pěkné vysvětlení.
#60875
[quote="ihrdlicka"]No nenapadá mě k čemu tu G hodnotu přirovnat. Proto jsem to porovnal aspoň s tím v/s z FS Pass.[/quote]

Toto je v zásadě správně.

Hodnota přetížení je matematicky :

G= dvs/dt , čili derivace vertikální rychlosti podle času.

K tomu se přičte kontstanta cca 1, protože to celé se (většinou) odehrává v zemské přitažlivosti.

Z výše uvedeného vztahu plyne, co má na výslednou hodnotu přetížení (nazývejme deltaG) vliv:

a) hodnota vertikální rychlosti před dotykem kol podvozku s zemí - čím vyšší, tím větší deltaG
b) doba, za kterou systémy letadla tuto vertikální rychlost absorbují a letadlo se po ulynutí této doby pohybuje jen vodorovně na dráze - to je dáno konstrukcí podvozku a matematicky je to popsáno nějakou funkcí, kterou naznáme a která je pro každé letadlo jedinečná,
c) uvedená funkce (de facto průběh tlumení podvozku) a hodnota vertikální rychlosti určují vztah mezi vertikální rychlostí klesání před dosedem a hodnotu deltaG, teda přetížení (násobku).

Z výše uvedeného vyplývají podle mne dvě věci:

a) doba (dt), za kterou letadlo absorbuje vertikální rychlost, je daná konstrukcí podvozku, naložením letadla a technikou přistání (na hlavní pdovozek, na všechen podviozek, na břicho, apod.). Tuto podle mne FSka simuluje pro různé typy letadel odlišně jen minimálně, čti vůbec. Tj.: podle mne u většiny letadel bude výše uvedený vztah (charakteristika tlumení podvozku) nahrazen nějakým značným zjednodušením a průběh bude záviset na nejspíše jen technice přistání (dosednutí na podvozek hlavní - hlavní a přední - žádný), simulované hmotnosti letadla, a hodnotě vs. Proto si myslím, že v FSce při správné technice přistání lze nějak uiversálně nahradit hodnotu delatG hodnotou vertikální ryuchlosti (v reálu ne, protože každé letadlo je jiné).

b) Předpokládejme, že V FSce bude platit, že s více naloženým letadlem je asi potřeba mít pro zachování stejného deltaG nižší vertikální rychlost než s prázdným , neboli s plně naloženým letadlem sedám při nižší vs, abych měl stejnou deltaG. Tuto vztah by se mělo zohledňovat, pokud se pro hodnocení užije hodnota vs a ne přímo deltaG.

c) Hodnotu deltaG (kterou neumíme zatím v FSce spolehlivě změřit) je možné a správné nahradit hodnotou vs pro skupinu nějak podobných si letadel, pokud je ale přistání jinak provedeno srovnatelně a správně (na 3 body, na hlavní podvozek a pak dosednutí příďáku) a samozřejmě, pokud se trefíme do správné části dráhy.

d) Neplatí ale to, že čím nižší hodnota vs, tím lépe !

Jinak to vychází cca tak, že pro hodnotu třeba vs=200 [ft.min-1] je hodnota Gmax<2.0, kde Gmax=deltaG+1

K měření hodnoty deltaG v reálném dopraváku:
a) jsou i přenosné G-metry pro akrobaty (je dobré je dobře připevnit)
b) ano, myslím si, že hodnoty v dopravním letadle se tahají z FMC , resp. možná i z letového zapisovače, a to po letu, kdy se provádí hodnocení letu a potažmo i přistání. Čili, jak píše výše foxxx, po přistání se PF dozví, že to přestřelil a vyrobil 3,1G a zaplatí si nivelaci :)
#61653
Toto bych viděl jako maximální nářez dnes večer:

TV NOVA, 20:00
Katastrofický film N (2009). Běžný prázdninový let z Nice do Berlína se změní v boj o přežití, když se stroj těsně po startu srazí s malým nákladním letadlem (asi Otter AP, pozn. VACC CZ)). Nárazem vznikne trhlina, neovladatelný letoun nabírá výšku a řítí se na Berlín. Krizový štáb rozhodlne letadlo sestřelit dřív, než se dostane nad město, ale zkušená posádka horečně hledá způsob, jak dostat stroj pod kontrolu. (93 min)

Na Berlín se řítí neovladatelné dopravní letadlo.EA – 714 má být běžný prázdninový let z francouzského Nice do Berlína. Jako jedinou nepříjemnost pociťuje zkušený kapitán Michael Winkler mladého samolibého druhého pilota Niclase Sedlazceka. Do sedadel usedá téměř 170 cestujících, mimo jiné studentka medicíny Nina, která se neodvážila říci rodičům, že neudělala zkoušky, rozhádaní Anna a Claus či plachý expert na elektroniku Hub. Krátce poté, co Winkler zvedne stroj ze země, však jeho dráhu zkříží malé nákladní letadlo. Přes veškerou snahu zabránit strážce dojde ke kolizi, kterou letadlo odnese třímet rovou trhlinou v trupu. Přes ztrátu tlaku zůstává stroj ve vzduchu, nárazem však byla poškozena elektronika řízení, a tak neovladatelný letoun nabírá výšku a řítí se oblohou nad Německem. Zatímco se Nina snaží s pomocí letušek Miry a Steffi zklidnit paniku, Winkler s Niclasem si uvědomí skutečný rozměr katastrofy. Pokud se jim nepodaří uvést do provozu kormidlo, zřítí se letadlo za 90 minut do centra Berlína. Snaží se najít řešení a na zemi je svolán krizový štáb. Evakuace města je nemožná, a tak je ministerstvo vnitra připraveno stroj sestřelit dřív, než se dostane nad město. Zatímco manažer aerolinek Lars Jensen je ochoten letadlo i cestující obětovat, technický expert Ralf Moldau věří, že naděje na záchranu tu stále ještě je. Když se po boku letadla objeví jako smrtící doprovod dvě stíhačky, Moldau s Winklerem a Niclasem horečně hledají způsob, jak dostat stroj pod kontrolu. Zdá se, že jedinou možností je vydat se do zničeného nákladového prostoru a poškozenou mechaniku kormidla opravit.Německo 2009, TV katastrofický thriller. Hrají: Peter Haber (Michael Winkler), Maximilian von Pufendorf (Niclas Sedlaczek), Hannes Jaenicke (Ralf Moldau), Bernadette Heerwagen (Nina), Devid Striesow (Lars Jensen), Julia Hartmann (Mira), Ulrike C. Tscharre (Anna Borger), Horst Sachtleben (Heinz Peucker), Wanda Badwal (Steffi), Michael Grimm (Hub), Petra Kelling (Elisabeth Peucker), Tobias Oertel (Klaus), Till Trenkel (Marcus) a další. Režie: Thomas Jauch

RP
#61704
[quote="PavelS"]Toto bych viděl jako maximální nářez dnes večer:

TV NOVA, 20:00
Katastrofický film N (2009). Běžný prázdninový let z Nice do Berlína se změní v boj o přežití, když se stroj těsně po startu srazí s malým nákladním letadlem (asi Otter AP, pozn. VACC CZ)). Nárazem vznikne trhlina, neovladatelný letoun nabírá výšku a řítí se na Berlín. Krizový štáb rozhodlne letadlo sestřelit dřív, než se dostane nad město, ale zkušená posádka horečně hledá způsob, jak dostat stroj pod kontrolu. (93 min)
[/quote]

jo jo, taky jsem po očku sledoval, byl to nářez! Problém hled po vzhletu, díra v letadle po srážce s nějakým malým érem, nefunkční TCAS, neovladatelná centráž a tah motorů, vysunuté klapky na vzlet po celou dobu letu, nefunční hydraulika v závěru no posralo se jim snad všechno :) Absolutně šílený!
Jinak měli nějaký divný letadlo - něco mezi Boeingem 737 a tím novýh ruským Suchojem-
nejzamívější bylo když jeden člověk držel na provazové síti kapiná letadla a dítě, který vypadlo dírou. FL cca 170. Kapaitán se pustil, dítě zachráněno. Závěrečné přistání na pole, pilotoval druhý pilot a letuška :)
Ale nejlepší bylo když tou dírou vyhazovali v košilích a bez kyslíku kurfy ve FL300 a výš :D
#61799
Právě jsem prošvihl...

Z1 20:00 ÷ 21:00 (60 min) - TU-144

Příběh prvního dopravního proudového nadzvukového letounu TU – 144 je zároveň příběhem jednoho ze „soubojů“ studené války o prvenství na poli moderních technologií. V roce 1962, v době kdy se Francie a Velká Británie právě dohodly na společném projektu, jehož výsledkem byl pak Concorde, se Sovětský svaz zaměřil na vývoj nadzvukového TU – 144. Na 30. Mezinárodním aerosalónu v roce 1973 na pařížském Le Bourget se tento stroj při demonstračním letu vymkl kontrole a havaroval. Příčiny této havárie jsou dodnes nejasné …


Netruchlete, opakování: St 3.2. 23:00 a So 6.2. 20:50


Na středu aktivuji nahrávání DVB-T ;)
#61817
JJ bolo mi uz hodene echo o tomto dokumente, bohuzial nemam Z1 ci co to je :) skoda, pozrel by som ako fanda sovietskych MONSTER...
#61848
[quote="Stanislav Pour"][quote="PavelS"]Toto bych viděl jako maximální nářez dnes večer:

TV NOVA, 20:00
Katastrofický film N (2009). Běžný prázdninový let z Nice do Berlína se změní v boj o přežití, když se stroj těsně po startu srazí s malým nákladním letadlem (asi Otter AP, pozn. VACC CZ)). Nárazem vznikne trhlina, neovladatelný letoun nabírá výšku a řítí se na Berlín. Krizový štáb rozhodlne letadlo sestřelit dřív, než se dostane nad město, ale zkušená posádka horečně hledá způsob, jak dostat stroj pod kontrolu. (93 min)
[/quote]

jo jo, taky jsem po očku sledoval, byl to nářez! Problém hled po vzhletu, díra v letadle po srážce s nějakým malým érem, nefunkční TCAS, neovladatelná centráž a tah motorů, vysunuté klapky na vzlet po celou dobu letu, nefunční hydraulika v závěru no posralo se jim snad všechno :) Absolutně šílený!
Jinak měli nějaký divný letadlo - něco mezi Boeingem 737 a tím novýh ruským Suchojem-
nejzamívější bylo když jeden člověk držel na provazové síti kapiná letadla a dítě, který vypadlo dírou. FL cca 170. Kapaitán se pustil, dítě zachráněno. Závěrečné přistání na pole, pilotoval druhý pilot a letuška :)
Ale nejlepší bylo když tou dírou vyhazovali v košilích a bez kyslíku kurfy ve FL300 a výš :D[/quote]


No z venčí to byla 737-700(asi)a kokpit třistadesítkosedmsettřicetsedma(dost divný).
#61850
[quote="Tommy"]ahoj,nevíte někdo,jak se jmenovala ta melodie,co slabě hrála na začátku nouzáků ve víkendu-odpust nám neše viny?[/quote]
No, nemáš nějaký odkaz třeba do archívu Novy? Já to nemůžu najít, ale možná bych věděl. Většinu písniček co tam pouští znám, ale teď si za boha nevybavím, jaká tam zrovna hrála. (většinou tam dávají hudbu od Hanse Zimmera)
#61853
[quote="ONDR4.cz"]No, nemáš nějaký odkaz třeba do archívu Novy? [/quote]

Taky jsem po tom koukal, ale Víkend je reportážní pořad, kde Nova nemá autorská práva (reportáže jiných televizí), takže to nemůže dát volně do archívu. K dispozici jsou jen jejich původní reportáže.
#61973
PÁTEK 5. 2. 2010 - Z1 - 23:00 hod. - Jak přežít leteckou havárii

Létání se všeobecně považuje za nejbezpečnější druh cestování. Zároveň si ale většina lidí myslí, že v případě havárie letadla nemá téměř žádnou šanci přežít. Opak je pravdou. Co tedy může člověk udělat pro to, aby z hrůzně vypadající katastrofy vyvázl živý a zdravý? Sledujte skutečné příběhy těch, kteří přežili leteckou havárii. Odhalte tajemství, které by vám výrobci letadel za žádnou cenu nikdy neprozradily. V dokumentu na Z1.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11