VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum o reálném, nikoliv virtuálním, létání. Pro všechny problémy, zážitky a informace o opravdovém létání.
#55127
Hi,
pár fotek ze dneška z mojeho letu v termice v okolí LKVR: www.brodhaq2.hu.cz/termika2/

Sice to nebylo tak dokonalé jako minule (minule=www.brodhaq2.hu.cz/termika2/) kdy byl třímetr na každym kroku a základna oblačnosti v 2200m na qnh, dneska to zezačátku přes 1m/s moc nelezlo a mraky byly v 1900m na qnh, ale odpoledne jsem měl i jeden čtyrmetr.

Motivační na závěr
Obrázek


plachtění zdar,
PB
Uživatelský avatar
By Ico
#55129
Tak to minule si mal fakt fajne, muselo byt super. Idem pozriet tu fotogaleriu. Niekde pohladam aj moje fotos a dam sem tie naj...
#55151
[quote="Pavel"]Jo, ženský si prej dávaj kovovou sedačku nebo něco takovýho.[/quote]

Jak ženský ? Já taky. Deska není ocelová, ale olověná.

Prázdná váha původního Blaniíka je 292 (to je na větroň hodně).

Motoráři a podobná zvěř: všimněte si útvaru před a nad kabinou - předpokládám, že to je tzv. bavlnka, podle které se létá. Bavlnka přesně sleduje proudění vzduchu kolem letadla a indikuje, když letíte sebeméně našišato. Každé našišato je na úkor klouzavosti a vlastností vůbec. V rovném letu lze dosáhnout stavu, že bavnka je rovně, ale v zatíčce je citlivost taková, že v okamžiku, kdy se pohne kulička, tak bavnka je v podstatě už někde na spodku letadla, tak je to citlivé. zatáčkoměr a kulička byl ze záběru takticky odstraněn :)
#55168
Bavlnka tam neni, osobně jsem překvapen, že ve Vrchlabí bavlnky na Blaníkoj nevozí ani letecká škola, ani aeroklub (ačkoluv AK je na laminátech má). Ovšem dobrý nápad na příště, zkusim se jich zeptat, jeslti si já tam můžu přilepit.

Spíše si všiměte takové té křivé tyčinky před kabinou, to není tankovací zařízení pro in flight refueling, to je snímač pro tevar (snímač má být nahoru pod nějakým úhlem, tohle je moc nakřivo protože je to ulomené, ale stále to funguje). Tevar je to "horní vario" a od klasického varia se to liší tím že to indikuje stoupání jen když se stoupá buď vertikálním pohybem vzduchové hmoty (let v termice, vlně, na svahu), nebo když je větroň tažen nahoru nějak jinak (motorový éro na špagátu, naviják). Když větroň letí klouzavým letem na nějaké konstantní rychlosti a vario ukazuje -2m/s tak tevar ukazuje také -2. Ovšem když v takovéto situaci přitáhnu, začne klesat rychlost a letadlo začne dočasně stoupat, vario bude ukazovat třeba +2m/s, ovšem tevar stále -2m/s, protože stoupáme na úkor rychlosti, tj není to termika/vlna/svah,... Analogiucky k tomu, pokud v kouzavém letu vletím do stoupáku a potlačím, bude vario ukazovat stále klesání (nebo 0, podle toho jak hodně potlačím), ale tavar bude už ukazovat stoupání, protože jsme ve stoupáku. Vzhledem k obecné nepřesnosti přístrojů to v reálu není takhle ideální jak teď popisuju, ale každopádně to je lepší než klasické klapkové/kapilárové vario. Ovšem tevar se není zdaleka ve všech větroních, do Blaníka se prý normálně montovala jen dvě varia, jedno přesné a jedno hrubé, jen do některých kusů (např tento OK6839) se dával tevar.

[quote="PS"]zatáčkoměr a kulička byl ze záběru takticky odstraněn :)[/quote]
Fotit, kvrdlat kniplem a šlapat na pedály dohromady je nadlidský úkol, ještě k tomu v aspoň částečně ustředěném stoupání :)
By jam
#55328
V neděli jsem byl pozván na svezení Blaníkem na LKLT. Bavlnku na kabině jsme taky neměli, fotit jsem stíhal, než mi půjčil do ruky knipl, takže fotky jsou z čekání na volný éro, potom jenom za vlečnou a chvíli ve stoupáku. Jakožto pouze pilot teoretik jsem měl strach, esli to dokážu uřídit, ale musím říct, že virtuální příprava není k zahození, Bláňa letěl, kam jsem chtěl, semotamo jsem v zatáčkách sklouznul i vyklouznul, taky jsem neustředil dvoumetr, ale pak už s malou pomocí jsem se v něm udržel, jak říkal pan instruktor, nejsem beznadějnej ;) Taky jsem měl tu čest si vyzkoušet dvakrát stav beztíže a jednu hodně vostrou zatáčku s přetížením mocmocmoc G. Vývrtku jsem potom s díky odmítnul :D

Měl jsem možnost svézt se velkým dopravním letadlem i malým motorákem (L200) a teď i ve větroni. Musím jednoznačně říct, že v tom Blaníku je to největší zážitek, nějak jsem si připadal, jako víc ve vzduchu, víc a opravdovějc jsme nějak \"letěli\". S dopravákem se to nedá srovnávat, to je autobus.
Pár fotek tady: http://picasaweb.google.cz/skorofon/LKLT2382009#/
By jam
#56795
Tento víkend proběhla v LKLT tradiční akce k závěru plachtařské sezóny Letňanský trychtýř.
Hlavní částí je soutěž bombardovací letky Blaníků v přesnosti zásahu pozemního cíle. Jako munice se používá \"rotační pásková trhavina\".
Po náletu následoval návrat na základnu s hodnocenou přesností přistání.
Blaník je jako bombardér je naprosto nedoceněný... nehlučné přiblížení k cíli a následuje útok na netušící nepřátele! Kam se hrabe Štuka ;)
Měl jsem tu čest zúčastnit se jako navigátor-bombometčík :)
Fotky z akce zde:
http://picasaweb.google.cz/skorofon/Let ... chtyr2009#

P.S. Objevují se zlé jazyky, které tvrdí, že Blaník nemá motor! Není to pravda. Blaník samozřejmě má motor, ale je umístěn na detašovaném pracovišti. ;) Důkaz je zde:
http://picasaweb.google.cz/skorofon/Let ... 8268792850
Uživatelský avatar
By Pavel
#57413
Jinak dává se to tam proto, že to poláru profilu posune doprava, tj ve prospěch vyšších rychlostí. Platí, že čím vyšší rychlost, tím víc větro%n opadá. Řečeno, při 100km/h s vodou máš stejné opadání jako pří 90 km/h bez vody (tj je to vhodnější pro závody, kde jde o to, letět co nejrychleji).
By ASG29
#57436
Přesněji řečeno \"doprava dolů\". Ale není to všemocný lék. Záleží třeba na síle stoupání, respektive průměrné síle stoupání - díky posunu \"doprava dolů\" má těžší kluzák vyšší opadání na rychlosti minimálního opadání, jinými slovy: čím větší průměrné stoupání, tím může být větší plošné zatížení. Na druhou stranu, s menším plošným zatížením to stoupá rychleji ;) Dalším faktorem je šířka stoupání. V úzkém se špatně ustřeďuje a hlavně se zvětšuje poloměr zatáčení, což znamená větší vzdálenost od středu stoupáku = nejsilnější stoupání. Další faktor je rychlost větru. S vodou můžu jít proti větru rychleji než bez vody.
Celkově to je složitá alchymie a hodně záleží na zkušenostech pilota. Kolik vody naložit, kdy a kolik vypustit.... Na tohle je zlatá klubovka. U té tyhle starosti navíc nejsou.