VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
Uživatelský avatar
By amalka
#53722
Zdar,

Nevíte proč se u dopravních letadel používá v podstatě výhradně kurzová metoda a naopak u malých letadel je doporučována skluzová resp. kombinace nejdřív kurzová a před dotykem skluzová?
Uživatelský avatar
By amalka
#53724
Nebo u většího letadla je nevýhoda gumování a namáhání podvozku menší, než v případě zatížení jedné nohy přistáním ve skluzu? Nebo to pro udržení ve směru potřebuje tak velký náklon, že hrozí dotyk křídlem?
Uživatelský avatar
By Pavel Muroň
#53725
Mám pocit, že jsem to někde četl obráceně, teda že pro vzet se používá skluzová metoda a před dotykem kurzová metoda. Ale proč by byl rozdíl ve velikosti letadla, to nevím.
Uživatelský avatar
By Filipos
#53727
U dopravních letadel není žádná předepsaná metoda přitávání s bočním větrem, jde čistě jen o preferenci pilota - viz. příspevěk pana AJS na Flightsimu: \"...Wing down je naprosto běžně používaná metoda při létání s dopraváky až do velikosti Jumba, jedinou výjimkou, kde to je přímo zakázamé, jsou Tupolevy, protože ty mají při podrovnání konce křídel velice nízko. To, že si drbneš motorem, je velice rozšířený nesmysl. Nejlepší je podívat se do Flight Crew Training Manualu třeba 737, který doporučuje tři metody, wing down,crab a de-crab. Každá má své úskalí, a svoje slabé místo, žádná ale není nějak zvlášť nebezpečná. Samozřejmě každý letec preferuje nějakou, vždycky najdeš advokáty toho či onoho, já jsem třeba \"wing-downista\" alias skluzař...\"

Kdo má zájem, může si přečíst celé vlákno zde.
Uživatelský avatar
By amalka
#53728
No v drtivé většině dopravní letadla přistávají kurzovou metodou a to i za sucha. Chápu a věčím, že to asi zvládne metody obě resp. jejich kombinace, ale PROČ je 95% přistání s crosswindem v krabu?
Uživatelský avatar
By Filipos
#53732
Ono někdy není marný se na ten FlightSim podívat, někdy se tam probírají zajímavé věci...

[quote="Amalka"]No v drtivé většině dopravní letadla přistávají kurzovou metodou a to i za sucha. Chápu a věčím, že to asi zvládne metody obě resp. jejich kombinace, ale PROČ je 95% přistání s crosswindem v krabu?[/quote]

Já myslím že to je prostě a jen proto, že se tak pilotům lépe řídí. Navíc (tuto metodu používám taky), když máš dráhu vybavenou ILS, stačí koukat na Flight Director - pak už se proti větru do kraba vychýlíš sám a v podstatě pro to není potřeba ani nějaký cit. A pak už jen "odkrabuješ" nad dráhou.
Uživatelský avatar
By Pavel
#53742
[quote="Stanislav Pour"]metody, wing down,crab a de-crab
??? TO SLYŠÍM POPRVÉ V ŽIVOTĚ .... stále je se co učit :)[/quote]

Nojo, to víš, amálka si koupil učebnici létání tak hýří pojmy ;) pokud na to nezapomenu tak ti to zejtra z ní vyfotim a pošlu po skype (sem to dávat nebudu, přece jen autorská práva).
Uživatelský avatar
By Jindřich
#53747
Ne. Je to proto, že při kurzové metodě máš nejmenší vertikální odchylku. Dráhy pro velké(á) letadla jsou v poměru k letadlu úzké(á). Rozumný strojník už si zbytek domyslí (např přiblížení s bočním větrem na minimech).
Uživatelský avatar
By roadmonster
#53749
Jestli vám to pomůže, milí strojníci - tak mně říkal inštruktór, že s malým letadlem může přistání v traverzu (rozumněj - metoda vybočením, alias kurzová, alias crab, bo jak tomu říkají teoretici) velepoškodit podvozek. To samozřejmě nemusí nutně znamenat, že u velkých letadel je to obráceně. Taky nemají (většinou) na dráze drny, o které se dá hlavní podvozková noha taky třeba úplně urvat, když to fouká přes 6m čistě z boku.
Vzhledem k tomu, že se skluz (pro výrazně zhoršenou aerodynamiku a s ní související tvorbu vztlaku) výborně používá i pro ztrátu výšky bez nárůstu rychlosti (v GA např. při nouzáku, častěji pro úpravu rozpočtu), má pravděpodobně pravdu i mjr. Machal.
Nevím, jak je na tom komfort cestujících, protože v úplném skluzu umím letět skoro bokem a někdy se tváří, že mi poblejou záda :D
By CSA068
#56005
Když už tady Pavel dal odkaz na tu leteckou školu trochu bych odbočil od bočního větru. Je tam také pěkný článek o vývrtce (jak se do ní úmyslně dostat a jak z ní ven), chtěl sem se zeptat lze se ve FS do vývrtky dostat (respektive simuluje něco takového FSka?). Dneska sem to chvilku zkoušel ale moc se mi to nedařilo.
Díky za odpověď.
Uživatelský avatar
By amalka
#56081
[quote="Filip"][quote="amalka"]No FSX taky, FS9 nevím, nezkoušel sem.[/quote]
FSX to umí? Zkoušel jsem to a nějak se mi to nedařilo...[/quote]

Mě to teda vrtá (C182 Carenado), ale jak moc realisticky nemohu posoudit.
Uživatelský avatar
By Filip
#56106
[quote="amalka"][quote="Filip"][quote="amalka"]No FSX taky, FS9 nevím, nezkoušel sem.[/quote]
FSX to umí? Zkoušel jsem to a nějak se mi to nedařilo...[/quote]

Mě to teda vrtá (C182 Carenado), ale jak moc realisticky nemohu posoudit.[/quote]
Tak možná je to tím modelem, já to zkoušel s s defaulní C172.
Postup jako při PPL,- zvyšovat úhel náběhu na malé rychlosti a se stall warningem naplno vyšlápnout směrovku. Dostal jsem to maximálně do takové pozvolné spirály.
Uživatelský avatar
By roadmonster
#56108
DHC6 aerosoft vrtá, ale veledivně (s prudkými změnami pitch o desítky st.), DHC6 premaircraft nevrtá, naprosto nesmyslně zastaví rotaci ve střemhlavém letu a to i s vykopnutou směrovkou.
Obě verze se shodně během chvilky dostanou daleko za Vne a rozpadnou ve vzduchu :(

Zkoušel jsem i skluz a obě verze jsou v plném skluzu na >60° bank, kde už větší část HDG řeší výškovka, což nemohu srovnat s reálem (páč jsem v něm nikdy neseděl). I když to éro má směrovku přímo obrovskou, reálně mi to nezní. A už vůbec ne fakt, že v tu chvíli udělají sotva 10° rozdílu na HDG (rozuměj mezi směrem letadla a směrem letu)