Upřesním.
Pro VATSIM jsou tři možnosti , jak naplánovat let :
a) najít FPL v hotové databázi FPLs, která je veřejně přístupná . Typicky jsou cca 3 pro nás použitelné:
- vRoute - obsahuje databázi plánků aktuálních (jen placené) a neaktuálních, ale validních dle Eurocontrolu - v podstatě jsou tolerovány všechny možnosti.
- VATRoute (
http://www.vatroute.net/ ) , spravované hlavně SAGem, tam je rovněž směs neaktuálních i aktuálních tratí, opět naprostá většina je tolerovatelných
- EUroute (odkaz na českou část EUroute je v menu vlevo na titulní stránce
www.vacc-cz.org - EUroute), obsahuje vesměs již nevalidní tratě, ale lepší než nic.
b) Naplánovat trať pomocí nějakého online validačního softwaru a tuto pak použít. Takto se rovněž vyrábějí FPLs pro výše uvedené databáze. Existuje několik plánovačů, které trať mezi dvěma letišyi sestavují a podle zvolených omezení ji postupně upravují, až vyhoví všem omezením, typ. RouterFinder. Má zásadní nevýhodu, že vyžaduje znalosti, jaká omezení použít, protože jinak plánuje absolutní hovadinu. Pro ATC je potřeba plánovat mezi dvěma body aspoň trošku obvyklé směrování , což RouteFinder neudělá, dokud nezadáte přesně požadovaná omezení - bez nich plánuje tak, že pro ATC je výhodnější vás vektorovat, než by řešil vaši trať z pohledu konfliktů (trať je např. konfliktní se všemi okolními).
c) Trať sestavit ručně podle mapy,
RAD a podobných dokumentůa tuto zvalidovat v EUROCONTROLU a ručně přepsat do FPL. tento způsob je extrémně náročný na znalosti, materiály i čas, ale naučíte se reálně plánovat.
Vzhledem ke všemu silně doporučuji používat jen FPL z databází v bodu a) a mapy.
Pro pokročilé a kratší tratě bych navrhl zkusit si variantu c)
Nejvíce problémové je asi použití routefinderu.