VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Vše o simulátoru X-Plane.
Uživatelský avatar
By vinil
#52454
Zakladni info
-------------

X-Plane je spolecne s Microsoft Flight Simulator a FlightGear jednim
z takzvanych \"velkych\" leteckych simulatoru. Tim se obvykle rozumi, ze se
nejedna o specificky simulator jednoho typu letadla a take neni nijak (nebo
jen velmi malo) geograficky omezen. V X-Plane si muzete navic vyzkouset i
letani na planete Mars.

Vsechny tri uvedene letecke simulatory jsou jiz dlouho zavadene
projekty/produkty, kazdy z nich ma sve silnejsi a slabsi stranky a take rady
priznivcu, leckdy fanatickych -- jak je to bezne i v jinych oblastech. X-Plane
historicky zacal jako pomucka pouzivana pri konstrukci letadel a dodnes je
v discipline fyzikalniho letoveho modelu a konstrukce letadel suverenim kralem.

X-Plane je placeny, proprietarni (close-source) software, dostupny pro tri
platformy: Linux, MacOS X, Microsoft Windows. Existuje tez
minimalisticka verze pro iPhone.


Demo, instalace, aktualizace
----------------------------

Primo na strankach http://www.x-plane.com si muzete stahnout demo
leteckeho simulatoru X-Plane. Jde vlastne o plnohodnotny simulator se dvema
omezenimi: mate k dispozici jen omezeny geograficky region (to je kvuli
velikosti dema) a po deseti minutach behu Vam simulator prestane reagovat na
vstupni zarizeni (obvykle joystick). Jinak muzete zcela normalne software
aktualizovat, pouzivat nastroje na konstrukci letadel atd.

Pokud si X-Plane zakoupite, staci z DVDcek doinstalovat Vami vybrane
geograficke regiony (klidne celou Zemi) a muzete pouzivat tu stejnou
instalaci.

X-Plane je take stale aktivne vyvijen a pomoci prilozeneho aktualizacniho
nastroje jej muzete snadno udrzovat na posledni stabilni verzi. Pokud jste
dobrodruzneho razeni, muzete zkusit i beta verze, ale budte pripraveni na to,
ze jde o bety v puvodnim technickem vyznamu -- tedy ocekavejte ruzne
nedostatky, dramaticke zmeny apod. Pokud jste zacatecniky, byva rozumne
s temito radovankami poseckat.


Doplnky/rozsireni
-----------------

Zminena univerzalnost \"velkych\" simulatoru je obvykle dosazena pomoci
rozsiritelnosti originalniho softwaru instalaci dalsich doplnku. Nejinak je
tomu i u X-Plane. Zde jsou jednotlive doplnky vetsinou mensi, plnici jednu
specifickou ulohu, ale zato univerzalne pouzitelne. Vetsina je jich k
dispozici zdarma, nebo za symbolicky obnos. Typicky budete do sve instalace
simulatoru pridavat:

- Letadla: co dodat. Letovy model, 2D panel, 3D panel, externi vzhled,
interier, dokumentace... to jsou asi obvykla kriteria hodnoceni letadel.

- Krajina (scenery) / letiste: puvodni Zemska krajina v X-Plane, tzv. Global
Scenery, je velice zdarily kompromis mezi generovanou (a velikosti dat na
disku prijatelnou) a realistickou (odpovidajici realite) krajinou. Poskytuje
Vam daleko nejlepsi zakladni scenerii ze vsech jmenovanych simulatoru a tak
se pravdepodobne soustredite spis na instalaci jednotlivych letist, ktere
jsou naopak v originalnim X-Plane zastoupeny jen jako \"pozemni plany,\"
neosazene zadnymi objekty (budovani, vozidly, statickymi letadly atd.)

- Navigacni data: jsou zalozena na volne dostupnych celosvetovych navigacnich
datech a uzivatelskych prispevcich (redigovanych). Format navigacnich dat v
X-Plane je velmi jednoduchy, takze pokud mate k dispozici jina (novejsi a
bohatsi) data, snadno je do simulatoru importujete.

- Dalsi doplnky: na tomto foru nesmim zapomenout na doplnky, ktere Vam umozni
pripojit se k sitim virtualniho letoveho provozu. Pro Vatsim je to
XSquawkBox, pro IVAO se jedna o X-IvAp.


Odkazy
------

- Domovska stranka leteckeho simulatoru X-Plane: http://www.x-plane.com/

- Komunitni forum a knihovna doplnku pro X-Plane: http://www.x-plane.org/

- XSquawkbox (pripojeni k Vatsim): http://www.xsquawkbox.net/

- X-IvAp (pripojeni k IVAO): http://www.ivao.aero/softdev/X-IvAp/


Prvni nejcastejsi trable
------------------------

Potiz: Grafika je velmi stroha nebo naopak dobra, ale pocitac se ani nehne!

X-Plane zamerne umoznuje velice siroke nastaveni grafiky (presneji zobrazeni a
modelovani). Mate tak moznost si simulator upravit podle vykonu prave vaseho
pocitace. At uz se jedna o nevykony stroj, jako treba iPhone, nebo naopak
naproste delo, ktere se zacalo prodavat teprve pred hodinou. Tato nastaveni
jsou samozrejme velmi komplexnim problemem, takze Vam doporucuji precist si o
zkusenostech jinych uzivatelu, kteri maji podobny hardware jako vy, a take
hodne prakticky experimentovat (treba i nejakym zkusebnim/hodnoticim letem).
Nektera nastaveni ovlivnuji vyuziti graficke karty (at uz pameti nebo
procesoru), jina zakladniho systemu (at uz pameti nebo procesoru).
Nejrozumejsiho vysledku tak dosahnete na vyrovnanych hw sestavach. Nezapomente
take, ze s instalovanim krajin/letist a narocnejsich letadel bude stoupat take
zatez systemu -- nema tedy cenu prilis ladit \"holy\" simulator.

Potiz: Pri pripojeni online vidim ostatni letadla pri pojizdeni levitovat nad
zemi nebo zahrabana v zemi!

V X-Plane mate implicitne zapnuta plasticka letiste (Settings/Rendering
Options/Runways follow terrain contours). Protoze Microsoft Flight Simulator
ma vsechna letiste zplostela, dochazi pak k takovym vyskovym rozdilum. Proto
se pro lety online doporucuje pouzivat take placata letiste (i kdyz to
ponekud meni profil krajiny i v okoli letist).


Post Scriptum
-------------

Pokud jsou pro Vas informace o X-Plane uzitecne nebo zajimave, napiste mi,
jaka temata bych mel natuknout.
Uživatelský avatar
By tmx
#52456
Tak ještě otázka... Co kromě plastických letištních drah to oproti FSX umí? Ve FSX mám top addony na povrch, mesh, environment, počasí, letiště... A samozřejmě letadla...
Uživatelský avatar
By amalka
#52461
[quote="tmx"]Tak ještě otázka... Co kromě plastických letištních drah to oproti FSX umí? Ve FSX mám top addony na povrch, mesh, environment, počasí, letiště... A samozřejmě letadla...[/quote]

X-Plane je simulátor, FSX je oproti tomu podstatně hezčí ale "arkáda"... :P

Zkus si například ve FSX stall, hned pochopíš o čem mluvím.
Uživatelský avatar
By vinil
#52462
[quote="Davi410T"]s jakym to litas joystickem? ja litam s beranama od CH a rizeni je divny...lita to jak plastovej model[/quote]

Ja osobne pouzivam:
- joystick Saitek Aviator (AV8R ;-)
- CH Throttle Quadrant
- CH Pro Pedals

Jinak k ovladacim zarizenim doporucuji dukladne prostudovat menu Settings/Joystick & Equipment -- je tam more veci, i kdyz se to tak netvari (to u X-Plane plati dost casto ;-) Napr.:

- zalozka "Center" skryva nejen moznost kalibrace ovladacu, ale take nastaveni pocitani os... ja mam vse vytazeno zcela na "nelinearni" a "bez augmentace" (no, to neni moc cesky, ale proste se podivej do toho menu ;-)

- zalozka Equipment - polozka CH Products Throttle Quadrant zpusobi, ze tah motoru v dolni casti (pod fyzickou "nulovou polohou") prepne do ovladani reverzu

A tak dal. Lze pouzit take TrackIR, ruzne panely s avionikou, realnou GPS atd.
Uživatelský avatar
By vinil
#52463
[quote="tmx"]Tak ještě otázka... Co kromě plastických letištních drah to oproti FSX umí? Ve FSX mám top addony na povrch, mesh, environment, počasí, letiště... A samozřejmě letadla...[/quote]

Jak jsem psal, jsou to letecke simulatory stejne kategorie. Uz podle zadani maji oba umet +/- to same. V necem je lepsi ten, v jinem zase onen, a pak je tu jeste treti varianta ;-) Je to jako se znackami u jinych vyrobku. Kdyz si spokojen s jednou, neni duvod menit. A zvlaste v takovem pripade necekej, ze budes nejak sokovan znackou jinou ;-)
Uživatelský avatar
By Davi410T
#52464
OK zkousel sis pohrat s tim autogenem? nejak mi sli blbe ty lesy s tou orto......aq kdyz stahnes autogen tak stahnes i scenerky...povedlo se ti to jinak?
Uživatelský avatar
By tmx
#52465
[quote="amalka"][quote="tmx"]Tak ještě otázka... Co kromě plastických letištních drah to oproti FSX umí? Ve FSX mám top addony na povrch, mesh, environment, počasí, letiště... A samozřejmě letadla...[/quote]

X-Plane je simulátor, FSX je oproti tomu podstatně hezčí ale "arkáda"... :P

Zkus si například ve FSX stall, hned pochopíš o čem mluvím.[/quote]
Stall s Airbusem? Co to je? :D
Uživatelský avatar
By vinil
#52466
[quote="Davi410T"]OK zkousel sis pohrat s tim autogenem? nejak mi sli blbe ty lesy s tou orto......aq kdyz stahnes autogen tak stahnes i scenerky...povedlo se ti to jinak?[/quote]

Moc te otazce nerozumim ;-)

Autogenem myslis generovani stromu, budov a tak, zkratka 3d objektu v krajine? Radsi se ptam, protoze v X-Plane se primo ten vyraz nepouziva...

V prve rade, podkladova textura (napr. ortofoto) a uzemi pro generovani ruznych objektu spolu primo nesouvisi. Pokud napriklad pouzijes mapy z Googlu pomoci G2XPL nebo nejakou zkonvertovanou mapu VFR CR pro MSFS, pak tim ovlivnujes pouze ty textury. Existuje tusim take projekt, ktery se naopak snazi upravit generovani lesu pro Evropu a Severni Ameriku (a pridava i nejake hezci stromy, aneb spocitej si kazdou sisku)... ten myslis?

Na generovani objektu je dulezite nezpominat pri tvorbe letist a patricne casti oznacit "exclude area" pro stromy, pripadne budovy, nebo silnice (v Overlay Editoru). Opet, pokud letiste ziskas napriklad konverzi z MSFS, tyto informace tam chybi a pak ti muze uprostred runwaye vyrust mohutne dubisko -- coz samozrejme v Overlay Editoru behem minuty napravis.

Je to odpoved na tvou otazku? Kdyztak se neboj zalozit separatni vlakno pro kazdy takovyhle problem... myslim, ze to bude prehlednejsi.
Uživatelský avatar
By Davi410T
#52473
Jo jo tak sem to myslel

Ty lesy mam ale nezkousel sme je. To sem moh nez sem to tu zaplacnul :) prej ty lesy pro Evropu by mely sedet na orto..asi se mto zkousel s tema defaultama

Jinak jeste ty plosiny z toho more dou vytahnout? oni sou tam automaticky a treba u Antalye to vypada blbe.....

Podarilo se ti komplet zkonvertovat treba LKPR? ja ji udelal krome AFD, to udelalo neplechu
Uživatelský avatar
By vinil
#52488
ad ropne plosiny, letadlove lode, fregaty atd.)
Ve verzi 8 tusim vypnout sli, ale v 9 ne. Jestli te plosiny hodne trapi, tak jejich texturu preplacni pruhlednym PNG a je to.
(Mimochodem, pristavat s helikopterou na plosine uprostred bourky, to je vazne o nervy.)

ad LKPR)
Pouzivam nejakou starsi konverzi od Martina. Opravil jsem v ni nejake drobne chyby, ale neni aktualizovana, tj. taxiway D (nebo jaky je to pismenko) tam treba neni jeste klikata apod. Nejradeji bych, kdybychom vzdy po aktualizaci originalni scenerie provedli rovnou konverzi a vystavili na x-plane.org a vacc-cz... Pro ty ctyri letiste by se to urcite sluselo. Mile me prekvapilo, ze SK letiste pripravena jsou.
Uživatelský avatar
By vinil
#57235
To bych take rad vedel. Bohuzel kontaktni formular na autorove web je rozbity (nebo alespon dlouho byl) a tak nevim, jak pozadat o jeho svoleni (u toho letiste jsou nejake jeho vlastni podminky pro modifikace a redistribuci, jestli si dobre pamatuji).

Nicmene rad to letiste poslu soukrome -- staci napsat na vinil@zagamma.cz.

(Nedavno jsme ho i \"aktualizoval\" ... ale je to cele takova prasarnicka. Nejsem z toho moc nadseny.)
Uživatelský avatar
By vinil
#58289
[quote="Davi410T"]
Jinak jeste ty plosiny z toho more dou vytahnout? oni sou tam automaticky a treba u Antalye to vypada blbe.....
[/quote]

Drobny update: V x-plane 9.40 mas specialni vypinac lodi a plosin. I kdyz je mi uplne jasne, ze budes chtit plosiny vypnout a lode nikoliv... tak treba v 9.50 :-)
Uživatelský avatar
By vinil
#58509
Moooooc pekny...
Tohle je paywarova helikoptera, ne?

Koukni na Hughes 500D od Bretta:

http://forums.x-plane.org/index.php?app ... wfile=8994

Kvalitou stejne a jeste zdarma. A to se vyplati! Neni to skvele? Je to skvele! A vy telefonujte a objednavejte...

Kdyz jsme tak u toho, tak na banneru .org pisi, ze X-Plane je ted za $29... to uz je pekna lidovka.... jen vcera vecer jsem propil skoro dvojnasobek :rolleyes:
By mataVla
#58535
[quote="vinil"]Moooooc pekny...
Tohle je paywarova helikoptera, ne?

Koukni na Hughes 500D od Bretta:

http://forums.x-plane.org/index.php?app ... wfile=8994

Kvalitou stejne a jeste zdarma. A to se vyplati! Neni to skvele? Je to skvele! A vy telefonujte a objednavejte...

Kdyz jsme tak u toho, tak na banneru .org pisi, ze X-Plane je ted za $29... to uz je pekna lidovka.... jen vcera vecer jsem propil skoro dvojnasobek :rolleyes:[/quote]

Je to payware, bez toho se ale ani ve FSce takrka nehnes. I to umeni pilotovo je dost dobre.
Uživatelský avatar
By bumper
#63611
[quote="Davi410T"]OK zkousel sis pohrat s tim autogenem? nejak mi sli blbe ty lesy s tou orto......aq kdyz stahnes autogen tak stahnes i scenerky...povedlo se ti to jinak?[/quote]

Pokud se pouzije G2XPL ortofoto, tak primo k tomu se vygenerujou default objekty do adresare " CRxxxx-overlay " ty samozrejme nesedi na ortofoto a pokud to stahnes v nastaveni na min, tak ti zmiznou i letiste. Reseni je zcela jednoduchy a to data z techto adresaru smazat. Zustane ciste ortofoto + veskery scenerky co jsou nad tim, tj. staci si stahnout z VFR CR projektu data lesu, silnice, vfr objekty a vse presne sedi na orto, aniz by tam nekde zavazelo neco z defaultu i pri nastaveni budov, lesu atd. na max. Nemusi se teda slozite pouzivat exclude v OE.
Uživatelský avatar
By bumper
#63629
[quote="tmx"]Jenom prosím, bumper, vyplň si podle pravidel fóra svoje reálné jméno. ;)[/quote]

Opraveno, nevsiml jsem si te nejdulezitejsi podminky fora ;)
By PBily
#106714
[quote="amalka"][quote="tmx"]Tak ještě otázka... Co kromě plastických letištních drah to oproti FSX umí? Ve FSX mám top addony na povrch, mesh, environment, počasí, letiště... A samozřejmě letadla...[/quote]

X-Plane je simulátor, FSX je oproti tomu podstatně hezčí ale "arkáda"... :P

Zkus si například ve FSX stall, hned pochopíš o čem mluvím.[/quote]

Umí xPlane opravdovou vývrtku? Protože na FSX ji prostě neudělám :(

Petr
By PBily
#106716
Hmmmm, tak to si to asi vyzkouším. Pokud ve vývrtce nic neuděláš, mělo by to vrtat až do země. Dokonce ani pouhé pohyby beranů by neměly zabrat. Samozřejmě záleží na letadlu...

Co takhle zádová vývrtka ;-)

Petr