VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Forum pro otázky a diskuze o českém VATSIMu a online létání všeobecně.
#4762
Dobrý den,

mám za sebou úspěšné první lety (téměř dva :) ) a chtěl bych se zeptat na několik asi obecných věcí?

a) komunikace s ATC - byl pouze LKAA_CTR a startovali jsme s LKPR RWY24. ATC mi 2x zopakoval povolení ke startu (slovo t/o) přestože jsem byl na hold-short až druhý v pořadí za boeingem 737 a na ranvej právě přistávalo letadlo. V klasické off-line simulaci se povolení k t/o dává až při čisté ranveji. LKAA_CTR neorganizuje provoz na letišti nebo se jednalo o síťovou chybu nebo jakpak to je?

b) kde seženu mapky ostatních letišť, je nějaký \"obecný\" zdroj? Sháněl jsem EGKK (London-Gatwick) a našel jsem barevnou změť jako STAR (nepůsobí to na mě moc jistě:) ) a text jako SID, ale třeba vůbec ne obrázek letiště (gates, parkings, runways, taxi-paths) s rozložením a názvy. Hledal jsem na anglické sekci VACC a nějaké další informace o letišti (např. ICAO).

c) je důležité nahrát si letiště z vašich stránek (LKMT a LKPR)? Nebo lze on-line létat i bez nich? LKMT mi jednou spadlo při nočním přiblížení a na LKPR mám nějaké divné přiblížení ILS RWY24 (např. přímo z RASIM takovým lehkým levým obloučkem na NOR). Je tu taky něco co ještě nevím? :)

Díky za každou odpověď

ENG
#4763
Engin píše:a) komunikace s ATC - byl pouze LKAA_CTR a startovali jsme s LKPR RWY24. ATC mi 2x zopakoval povolení ke startu (slovo t/o) přestože jsem byl na hold-short až druhý v pořadí za boeingem 737 a na ranvej právě přistávalo letadlo. V klasické off-line simulaci se povolení k t/o dává až při čisté ranveji. LKAA_CTR neorganizuje provoz na letišti nebo se jednalo o síťovou chybu nebo jakpak to je?
Ahoj.
To je divné. Zcela určitě jsi dostal povoleni přesně podle pravidel - t.j. odlétající letadlo za prahem dráhy a přistávající potvrdilo uvolnění. Pamatuji si ale, že jsem Ti dával povolení dvakrát, bylo volno a na první jsi vůbec nereagoval - proto dvakrát.
Předpokládám, že je jasné, že musíš mít vypnutý AI provoz, řídícího vestavěného v FSce. FSka slouží prakticky jen jako "generátor terenu a letadla" .
Síťovou chybu nepředpokládám.
Ano, provoz na letišti řídí LKAA_CTR když není APP nebo TWR.
b) kde seženu mapky ostatních letišť, je nějaký "obecný" zdroj? Sháněl jsem EGKK (London-Gatwick) a našel jsem barevnou změť jako STAR (nepůsobí to na mě moc jistě:) ) a text jako SID, ale třeba vůbec ne obrázek letiště (gates, parkings, runways, taxi-paths) s rozložením a názvy. Hledal jsem na anglické sekci VACC a nějaké další informace o letišti (např. ICAO).
Obecný zdroj je vždycky na webu VACCu dané země. Každá země má svůj VACC a tam v sekci Charts nebo PILOTS nebo podobně je všechno. Lze pochopitelně použít i "vlastní mapy" , ale pozor, protože upgrade ( změny) nemusejí na VATSIMu probíhat stejně jako v reálu. Čili mapu pro EGLL jsou někde na webu VACC-UK. Odkazy na stránky všech světových VACCů jsou vpravo na hlavní stránce VATSIMu a je nutno se prostupně proklikat přes daný region na stránku země. Poměrně vyčerpávající přehled je taky ve foru VATSIMu zde.

c) je důležité nahrát si letiště z vašich stránek (LKMT a LKPR)? Nebo lze on-line létat i bez nich? LKMT mi jednou spadlo při nočním přiblížení a na LKPR mám nějaké divné přiblížení ILS RWY24 (např. přímo z RASIM takovým lehkým levým obloučkem na NOR). Je tu taky něco co ještě nevím? :)
Scenerie - není nutné je používat, ale hlavně v Praze pak budeš posunutý vůči "radaru" a i ostatním letadlům, takže se můžeš plést.

Teď pozor - žádné přiblížení nikde a nikdy NENÍ SOUČÁSTÍ scenerie. To možná funguje pro AI letadla , ale pokud letíš v online, tak se řídíš jen mapou ( z VATSIMu ) a nebo instrukcemi ATC. Všechny plánovače tratí, přiblížení a podobné pomůcky vestavěné v FSce je třeba vypnout ( pletou se, jsou nerealistické a neupdatované ). Proto Tě ATC vektoruje nebo Ti dává STARY, které musíš vyčíst z map, ne z plánovače FSKy nebo GPS.
Pokud létáš s komerčním -placeným -letadle, používá se FMC, který obsahuje vlastní databázi bodů pro všechna letiště na světě , aby mohl zaletět pomocí A/P správné přiblížení přidělené od ATC. Ale tyto body se berou ze zvláštních zdrojů ( obv. www.navdata.at ) a nepoužívají databázi FSky.

PavelS
#4764
Ahoj.
[quote="PavelS"]To je divné. Zcela určitě jsi dostal povoleni přesně podle pravidel - t.j. odlétající letadlo za prahem dráhy a přistávající potvrdilo uvolnění. Pamatuji si ale, že jsem Ti dával povolení dvakrát, bylo volno a na první jsi vůbec nereagoval - proto dvakrát.
Předpokládám, že je jasné, že musíš mít vypnutý AI provoz, řídícího vestavěného v FSce. FSka slouží prakticky jen jako "generátor terenu a letadla" .
Síťovou chybu nepředpokládám.
Ano, provoz na letišti řídí LKAA_CTR když není APP nebo TWR.[/quote]
ad a) Ahoj, děkuji za ATC (spousta zkušeností) a za reakci. Myslel jsem si ale (a myslím doteď), že v Multiplayer-modu (což po připojení SB3 FS je) se AI automaticky ruší (stejně tak jako FSková ATC). Každopádně to můžu zkusit vypnout, ale měl jsem pocit, že dáváš povolení právě i tomu boeingu přede mnou, tak právě potom hned mě. Můžu ATC v takovém nějakém případě požádat o pomoc přes .msg, třeba? Protože opravdu jsem dostal povolení na t/o, kdy jsem byl jako 2 v pořadí na HOLD SHORT RWY 24 (na to jsem blekotal něco jako že nemůžu, protože nemám kudy:) ).

ad b) Díky, budu hledat.

ad c) Tady s tou první větou si dovolím nesouhlasit. Nevím, jestli je to teda problém jenom u mě, ale když spouštím FS s scenerií z VACC, tak se mi ILSka na 24 (vector a RASIM jsem zkoušel) na GPS úplně rozhodí a vůbec nevedou letadlo na letiště (ale téměř přímo na NER. Když jedu na staré scenerii, tak je to v poho (mohu poslat obrázky). Tomu vůbec nerozumím, ale importování scenerie do hry mi v tom případě ovlivňuje nabízená přiblížení.

Ale uznávám, že samozřejmě je správné přistávat bez přiblížení FSka.
#4765
Myslel jsem si ale (a myslím doteď), že v Multiplayer-modu (což po připojení SB3 FS je) se AI automaticky ruší (stejně tak jako FSková ATC).
To si myslím taky, že se odpojí, ale pro jistotu jsem to veřejně napsal ( nejen pro tebe ).
ale měl jsem pocit, že dáváš povolení právě i tomu boeingu přede mnou, tak právě potom hned mě.
Myslim, že jsi dostal nanejvýš "behind landing traffic line up RWY24 behind", čili po přistávajícím letadle vstupte na drahu 24" , což není povolení k vzletu. To aby někdo z našich řídících dal dvě povoleni současně se snad ještě nestalo a včera byl provoz prakticky nula, takže nebyl důvod se splést. Zařadíme mezi nevysvětlitelné jevy ...
Můžu ATC v takovém nějakém případě požádat o pomoc přes .msg, třeba? Protože opravdu jsem dostal povolení na t/o, kdy jsem byl jako 2 v pořadí na HOLD SHORT RWY 24 (na to jsem blekotal něco jako že nemůžu, protože nemám kudy:) ).
Není třeba tak složitě. Celý online je o komunikaci mezi lidmi - pokud se Ti zdá, že ATC dává něco blbě nebo jsi munerozuměl, tak se normálně zeptáš, třeba i česky. je to normální a svědčí to o tom, že jsi schopen komunikovat i v tak složitém, prostředí jako je létání. Čili žádný .msg , ale normálně třeba " Opakujte pro Easy 1235 ?" nebo podobně.
Tady s tou první větou si dovolím nesouhlasit. Nevím, jestli je to teda problém jenom u mě, ale když spouštím FS s scenerií z VACC, tak se mi ILSka na 24 (vector a RASIM jsem zkoušel) na GPS úplně rozhodí a vůbec nevedou letadlo na letiště (ale téměř přímo na NER. Když jedu na staré scenerii, tak je to v poho (mohu poslat obrázky). Tomu vůbec nerozumím, ale importování scenerie do hry mi v tom případě ovlivňuje nabízená přiblížení.
FS2004 obsahuje AFData, která se zobrazují do "navigátora v FSce pro přiblížení", ale to je tak všechno. Bohužel Tě musím upozoronit, že online se létá buď podle klasické navigace ( VOR DME, NDB , což jsou fyzické majáky ( ty jsou součástí scenerie )) nebo podle zmíněného FMC, čili palubního počítače. VORy, NDB, ILSy jsou součástí scenerie a jsou umístěny správně a je třeba je ladit na panelu radia a podle nich se naučit stanovit svoji polohu a trať. FMC si bere data ze zvláštní a pravidelně aktualisované databáze.


Nejde postupovat "sám od sebe " a provádět přiblížení podle navádění co je v FSce. Právě toto je na síti nahrazeno živou službou ATC.

Toto se Ti stalo pak v Ostravě - dostal jsi ode mne vektor 130. Ty jsi správně zatočil do headingu 130, ale hned na to jsi začal sám od sebe zatáčet do kursu 190 patrně podle FSky do ILSu. To je ale špatně - dostal jsi 130 a musíš držet 130, dokud Ti ATC nedá další. O tom to celé je.
Teprve když dostaneš od ATC "cleared to ILS XX" , tak můžeš pokračovat v zatáčení do ILsu případně i v klesání.

Takže opakuji hlavní zásadu - prakticky vše co je v FSce pro navigaci v offlinu - vypnout a nepoužívat v onlinu.
Pokud je ATC online, tak Tě "povoluje" podle letového plánu, pokud není, je nutné se držet podaného letového plánu a přiblížení provést podle map " z reálu", ne podle FSkových navigátorů.
#5058
Ahoj,

přidám ještě 2 drobné otázečky:

a) Na většině zahraničních letišť (teda v LKPR se mi to ještě nestalo) mi ATC jako reakci na správné readbackování (všimli jste si jaké používáme občas hrozné slova? :) ) clearance zároveň i povolení na push-back a start up. Mě se ale třeba ještě nechce, mám tak 5-10 minut do startu. Jak na to reagovat? Potvrdit povolení, nebo oznámit že ještě ne? A pak, až přijde ta očekávaná chvíle, znovu požadovat (když už jsem ho vlastně jednou dostal) nebo přímo pushbackovat? (to asi ne, ne? když se mezitím mohlo na taxi objevit letadlo, kterému bych mohl zavazet) ???

b) Jak je to v IFR vs. ATC vs. pilot vs. okolní traffic? Informace od ATC o okolní dopravě mi ATC dává jako pouhou informaci (na EPWA mi říkal, že mu nemusím říkat, že traffic nevidím, že je to jenom info), zase na EGKK se mi stalo, že čekal readbackování). Tak readbackujeme nebo ne? BTW Navíc, pokud ano, zbavuje se ATC oznámením o přítomnosti okolní dopravy třeba odpovědnosti za nehodu?

Díky,

ENG
#5059
a) pokud ti ATC rovnou povolí pushback a ty očekáváš že budeš ještě řešit nějaké věci, je vhodné ho upozornit že ještě pushovat nechceš. Pokud bys to potvrdil, tak víceméně blokuješ prostor za tebou do doby než pushback ukončíš. Pokud ti ale i po takovémhle upozornění řídící pushback potvrdí (případně použije frázi \"when ready pushback approved\", můžeš vesele pushovat, protože v tu chvíli se už předpokládá že řídící tam žádné jiné letadlo nepotřebuje pustit

b) tady trošku zaměňuješ výrazy - traffic info se nereadbackuje (readback = doslovné zopakování instrukcí řídícího), ale stejne jako každou jinou relaci je nutné ho potvrdit, i kdyb třeba jen slůvkem \"roger\". Trošku také záleží na situaci - pokud to je obecně nějaká informace o provozu někde na trati, to zda letadlo vidíš nebo ne víceméně řídícího nezajíma, on informaci předal a tím jeho job končí. Jsou ovšem momenty, kdy je pro řídícího důležité, zdali provoz vidíš - např. povolení na visuální přiblížení za jiným letadlem nebo a pod. Pokud je to nějaká takováhle situace, řídící si ale většinou vyžáda \"confirm traffic in sight\", protože nemůže vydat další povolení dokud nemá provoz v dohledu potvrzen. Co se tyka zodpovědnosti, tak zde záleží na třídě vzdušného ve které se nacházíš - pokud jsi například v třídě C, tak ne, pokud jsi naopak v třídě D, tak od počátku žádnou odpovědnost za rozstup třeba s VFR provozem nemá a máš ji ty. Vyjjímku pak tvoří některé specifické činnosti, které umožňují (se souhlasem pilota/ů) porušit minima rozstupu, např. přiblížení s udržováním vlastního rozstupu, stoupání za VMC na trati s udržením vlastního rozstupu, atd... - tam pokud oba piloti souhlasí, tak přebírají odpovědnost (nutno podotknout že ale že u nás se třeba stoupaní za VMC ani používat nesmí vyjma tankování za letu, zatímco například v americe je to za VMC naprosto běžné)