VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
By martin.hrabak
#16215
Ahoj,

můžete mi prosím někdo vysvětlit jak funguje vzdušná brzda a kdy přesně se používá? Nikde jsem to nenašel.

Díky.

Martin
Uživatelský avatar
By Ace2
#16217
na horní části křídla se vzpřímí takové klapky. Použití je nasnadě, při klesání kdy dochází k nárustu rychlosti se právě tímto omezuje zvyšování rychlosti a tedy se může klesat pod vyšší úhlem, nebo při dosednutí pro aerodynamické zpomalení kdy ještě není možné použít provozní brzdy. Popřípadě při přerušení startu kdy se brzdí vším co je k dispozici.
Uživatelský avatar
By Pavel
#16233
To brždění vším všudy mi připomíná jedno moje přistání v košicích když jsem cgtěl mít malou vertical speed při TD a tak jsem sednul aasi uprostřed dráhy a pak už to byl mazec.

Jen ještě otázka, lze nějak nastavit aby se mi air brake vysunula po TD automaticky? Mě se to u PMDG jednou nějak povedlo ale nevím jak.
By dajcik
#16241
U PMDG 737NG se nastavi volis airbrake do prvni polohy a nad displeji se objevi Armed :-) Funguje to stejne jako u def bulika
#16251
[quote="dajcik"]U PMDG 737NG se nastavi volis airbrake do prvni polohy a nad displeji se objevi Armed :-) Funguje to stejne jako u def bulika[/quote]
Neviem, ako je to u PMDG 600 a 700, ale u 800 a 900 netreba airbrake armovat, vysunu sa automaticky, ked pouzijes spatny chod motorov (brzdenie motormi). Preco je to tak, neviem (mozno bug, mozno umysel), ale je to tak.
P.
By dajcik
#16254
Aha, toho sem si nikdy nevsiml, vecer zkouknu, holt je to sila zvyku po vzletu dat Autobrake a Armovat spoilery:-)
Uživatelský avatar
By id123
#16255
[quote="Peter Bartoš"][quote="dajcik"]U PMDG 737NG se nastavi volis airbrake do prvni polohy a nad displeji se objevi Armed :-) Funguje to stejne jako u def bulika[/quote]
Neviem, ako je to u PMDG 600 a 700, ale u 800 a 900 netreba airbrake armovat, vysunu sa automaticky, ked pouzijes spatny chod motorov (brzdenie motormi). Preco je to tak, neviem (mozno bug, mozno umysel), ale je to tak.
P.[/quote]
jenze co pisou v sekci normal procedures? airbrejky na ARM.
#16256
[quote="id123"][quote="Peter Bartoš"][quote="dajcik"]U PMDG 737NG se nastavi volis airbrake do prvni polohy a nad displeji se objevi Armed :-) Funguje to stejne jako u def bulika[/quote]
Neviem, ako je to u PMDG 600 a 700, ale u 800 a 900 netreba airbrake armovat, vysunu sa automaticky, ked pouzijes spatny chod motorov (brzdenie motormi). Preco je to tak, neviem (mozno bug, mozno umysel), ale je to tak.
P.[/quote]
jenze co pisou v sekci normal procedures? airbrejky na ARM.[/quote]
Jasneee, iba som chcel upozornit, ze ak na to pilot zabudne, tak v lepsom pripade to este za neho poriesi PMDG...;). Ja sa tiez snazim dodrziavat predpisane postupy, ale ako sa vravi: "Aj ten kôň je len človek..." :D
By jamess
#16294
Btw,Airbrake se při dosednutí nevysouvaj kvůli brzdnýmu efektu,ale hlavně kvůli SNÍŽENÍ VZTLAKU POD KŘÍDLEM,a mimochodem takhle je to v realu- pokud se nastaví na arm,tak se při dosedu automaticky zalarmujou,jo a mimochodem je to celkem potřebný při přistání s horším počasím- mokrá dráha,nebo ledovka,na opomenutí vysunutí už doplatilo životem hodně lidí(pokud je mokrá dráha a letadlo je ještě nadnášeno vztlakem tak normální brzdy na kolech sou kničemu....) Ještě jedna poznámka,automaticky se fakt při použití reverzu nevysunou...
#16301
[quote="jamess"]...Btw,Airbrake se při dosednutí nevysouvaj kvůli brzdnýmu efektu,ale hlavně kvůli SNÍŽENÍ VZTLAKU POD KŘÍDLEM...[/quote]
V konecnom dosledku pomahaju zastavit a to je myslim to najdolezitejsie ako pre pilotov, tak pre pasazierov...:D
[quote="jamess"]...Ještě jedna poznámka,automaticky se fakt při použití reverzu nevysunou...[/quote]
V reale nie, ale ak si to pozorne precitas, tak zistis, ze som pisal o PMDG... ;)
Uživatelský avatar
By Jindřich
#16315
[quote="Peter Bartoš"]V reale nie, ale ak si to pozorne precitas, tak zistis, ze som pisal o PMDG... ;)[/quote]
Nemůžu souhlasit. Možná pokud je 800-900, lítám s pouze 600-700 a nic se samo nevysune. Musí být ARM.
#16342
[quote="mezek"]Lítal jsem jenom s 739 PMDG a bez ARMování se brzdy nevysunou. S reverzem nemají nic společného.[/quote]
Skusal som to na PMDG 800 aj 900 a urcite to funguje. Da sa to odskusat aj na zemi. Rozbehni lietadlo po drahe a okolo 100 knts skus dat reverz. Uvidis, ze sa vysunu aj airbrakes. U 600 a 700 som to neskusal, ale Pavel pise, ze to ide. Tak skusaj...;)
By jamess
#16349
při přerušenym vzletu by se možná vysunout mohly-vono de taky vo to že při přistání se nejdřív vysunou AirBrake no a pak až teprve reverzy- Airbrejky se vysunou hned při doteku se zemí-kdyžto reverzy může nastavit pilot(může protože to není pravidlo a za některejch podmínek ani nesmí). Jo a ve vzduchu se reverzi nesměj- za 1 ztráta vykonu motory a za 2 hrozí poškození motoru.Takže je dost možný že při přerušení vzletu se Airbrejky vysunou při vysunutí reverzu,ale při přistání maj už prostě bejt vysunutý,když dává pilot reverz... :-) Jo,sice se bavíme o PMDG,no ale to je podle reálu...
#16369
[quote="jamess"]při přerušenym vzletu by se možná vysunout mohly-vono de taky vo to že při přistání se nejdřív vysunou AirBrake no a pak až teprve reverzy- Airbrejky se vysunou hned při doteku se zemí-kdyžto reverzy může nastavit pilot(může protože to není pravidlo a za některejch podmínek ani nesmí). Jo a ve vzduchu se reverzi nesměj- za 1 ztráta vykonu motory a za 2 hrozí poškození motoru.Takže je dost možný že při přerušení vzletu se Airbrejky vysunou při vysunutí reverzu,ale při přistání maj už prostě bejt vysunutý,když dává pilot reverz... :-) Jo,sice se bavíme o PMDG,no ale to je podle reálu...[/quote]
Sakra chlapi, asi stale nechapete. Ja predsa netvrdim, ze je to tak v reale, alebo ze je to korektne. Ja viem, ze nie je!!! Vcera som iba napisal, ze pri PMDG sa airbrakes aktivuju aj bez armovania. Tak ma prosim vas nepoucujte z realnych postupov a fyziky. Je to fajn veda, ale nie pre mna. Chcel som iba upozornit na tu "anomaliu" v PMDG. Nikto po vas nechce, aby ste to tak robili... ;)
[quote="jamess"]... Jo a ve vzduchu se reverzi nesměj- za 1 ztráta vykonu motory a za 2 hrozí poškození motoru....[/quote]
Za prve, to som nikdy netvrdil a za druhe mam pocit, ze sa to ani neda, kym nie je podvozok (teda minimalne hlavny) na zemi.
Takze aby som to uzavrel: kto ma PMDG (600, 700, 800, 900), ten si moze vyskusat to, co som tu popisal. Nemusite (ale mozete :)) sem pisat, ci to ide alebo nie, lebo viem, ze to ide.
HOWG
P.
By mezek
#16378
Mně tedy PMDG 739 airbrakes nikdy nevysunul bez armování. Dokonce nebyl ani schopný kloudně vyklesat bez armování spoilerů /potom lítala rychlost, protože se nedostatečně odbrzdil/.
#16391
[quote="mezek"]Mně tedy PMDG 739 airbrakes nikdy nevysunul bez armování. Dokonce nebyl ani schopný kloudně vyklesat bez armování spoilerů /potom lítala rychlost, protože se nedostatečně odbrzdil/.[/quote]
Ale ano, vysunie. Ale iba za pouzitia "reverzu", tzn. drzis klavesu F2 (defaultne)! Ak si si to nastavil na joystick, tak si v kolonke "repeat" nastav doplna, tzn. aby ten pruzok bol zlty, a nie biely. To zabezpeci, ze tu klavesu staci drzat a nemusis ju stlacat ako bl... Ak to mas takto nastavene a po touchdowne podrzis tu klavesu, tak sa aktivuje "reverz" a zaroven sa vysunu aj "airbrakes". Ak ti to nejde ani po tychto nastaveniach, tak uz neviem...:( Kazdopadne to nie je zivotne dolezite pre lietanie (vlastne je to len taka blbost...:D), takze sa bez toho urcite zaobides...;)
P.
By jamess
#16448
vysune i bez reverzu,jak v realu tak u PMDG,reverzy prostě při přistání použít nemusíš,kdyžto AirBrejky jo...
Jo minochodem v FSce a s PMDG sem náhodou reverzy vysunul za plný rychlosti a ve vzduchu(samoz Aircraft Overstresed)-byla to moje chyba,přehmát sem se na klávesnici... A PMDG se chová tak že při poloze ARM se při touchdowne Airy aktyvujou i bez použití reverzu.Pokud nebude páka na ARM,no tak se vám nic nevysune a vy skákáte po dráze...Takhle přistávám už asi půl roku,takže náhoda to nebude.Klesat bez Armování dokáže bez změny rychlosti,ale V/S nesmí bejt víc jak 1700... takže to bud nastav ve FMC nebo si to hlídej a vysun \'spoilery\'

To Peter Bartoš: Já sem taky netvrdil že si to tvrdil :-) jen sem tim chtěl dokázat že prostě Airy nejsou při přistání na reverzech závislí a maj už bejt dávno vysunutý,když používáš reverz...
Jen tak se Airy neaktivujou,při přerušenym vzletu a brzdě pomocí reverz ale ANO
Uživatelský avatar
By Ace2
#17094
Nechci vám nějak zasahovat do diskuze, ale dát airbrakes na airmed a čekat že se při přistání vysunou je řekl bych dost nestandardní postup, protože zrovna u 737 to funguje následovně.

Když dáte volič air brakes do polohy Airmed tak se vysunou brzdící štíty, které brzdí letadlo, ale neovlivnují vztlak. Sice tento volič funguje i pro rušice vztlaku, tedy vnější spojlery, ale jenom pokuď zátěžové čidlo podvozku pozná že je letadlo na zemi, při letu je totiž zavřený ventil do hydraultického válce a otevře se až po dosednutí.

Takže když necháte letět letadlo na speedbrakes Armed tak je máte částečně vysunutý při přistávací režimu, což potřebuje větší výkon. Imho špatný postup. Prostě přibližovat se v plné přistávací konfiguraci, tj 30° klapky, spojlery dole a Krugerovy klapky dole a po dosednutí, speed brakes tím se bude potlačí vztlak a letadlo i začně aerodynamicky brzdit, k tomu do 80kias reversy a pak dojezd či provozní brzdy

bych to tedy asi tak viděl :)
Uživatelský avatar
By tmx
#17095
Mno, co jsem teď lítal s A320, tak tam musí mít člověk zarmovaný spojlery před přistání, jinak mu bude letadlo řvát. A teda myslím, že u těch se za letu neotevřou ani trochu, když jsou armed.