- 09 čer 2014, 14:22
#115351
Je to skoro rok, co mne Bedřich Schindler jménem české organizace Vatsimu vítal na síti. V té době jsem neměl o \"pravém\" simulátorovém létání ani páru (i když první pokusy byly s Atari někdy kolem roku 1987), jen jsem věděl, že chci zprovoznit alespoň trochu reálný kokpit B737. Toto je téměř hotovo, nicméně pořád více mne začala přitahovat oblast reálného letectví - ne toho \"pasažérského\", toto si užívám ažaž od roku 2010, kdy jsem se popral s faktem, že prostě za letu se z letadla nevystupuje, i kdyby mi bylo jakkoli nepříjemně.
A tak mně trochu začala vrtat hlavou myšlenka zkusit dát dohromady ještě jeden simulátor - Cessnu 172, na kterou je dost dobrý addon A2A, celkem přiměřeně drahé a reálné hardwarové prvky od Saiteku (odpůrci Saiteku prominou, vím, že je to bakeliťárna), ale čuplíky fungují a hlavně tím odstraním nereálné ovládání myškou nebo klávesnicí.
Takže B737 šel mírně bokem a přednost stále více dostává C172 - start je jednodušší (B737 jen konfigurace hardwaru zabere nějakou čtvrthodinku), ovládání taky a já si začínám hrát s myšlenkou na reálnou Cessnu. Bááác. Já, který se do malého letadla nevlezu, nebo spíše vlezu, ale s artrózou v kyčli se vystupuje fakt blbě...............
Nicméně z červíčka se stává červ a začátkem roku volám do Let´s fly - školy na letišti Mošnov. Domluvíme schůzku, projdu si letadla (ve výcviku standartně C 150, ale to už je fakt sardinkárna :-)) a mezitím už dělám omezený průkaz radiotelefonisty a objednávám se na prohlídku u pana certifikovaného lékaře.
Březen lékař, mezitím šrotím teorii PPL(A) jako šílený. Naštěstí pro modeláře nepříliš neznámá teorie letu, spojení mám (podobné) z lodi, meteo a navigace jsou taky odpovídající lodnímu (mám kap. licenci na otevřené moře do 200 nm od pobřeží). No a spojení téměř denně na Vatsimu, zatím v češtině.
Asi před měsícem přijdu do školy a koordinátor výcviku mi říká \"Dneska je zkouška z ICAO angličtiny, bež to udělat\". Já??????? No tak jo, vysedím frontu, následuje zkouška jako řemen a odcházím s diplomem ICAO English proficiency level 5 . Bingo.
A když už jsem u těch zkoušek, nechám se hned přihlásit na ÚCL na teorii PPL (A) na konec května. Železo se má kout dokud je žhavé...
Je 27. května a po desáté odcházím z ÚCL s certifikátem o úspěšně ukončené teoretické zkoušky PPL(A). Jen ten titul se jim nepovedl, udělali ze mne doktora filozofie a já bez brýlí jsem to převzal a utíkal na bus...
A tak znovu do školy - příručka C172, normální a emergency procedury, praktická prohlídka letadla, checklisty atd. atd.
Přichází dnešek, počasí jako lusk, mně se třepou a potí ruce a jdeme na seznamovací let... Pan instruktor mi povolí pro tento let foťák a emoce (tímto na dálku děkuji:) ), převzetí letadla se všemi kontrolními procedurami, motorová zkouška a ž už je tady \"Mošnov věž dobrý den OK-BBC, žádáme o povolení seznamovacího letu bez letového plánu v CTR Mošnov, informace lima na palubě, QNH1021\". Povolení uděleno a já řídím letadloooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Pojíždíme po L,F a B na vyčkávací místo dráhy 22 a já začínám srovnávat A2A a reál. Pojíždění v reálu super, A2A je koza, lítá mi po celé pojížděčce, tady ne, všechno jde v klidu a pomalu. Před vstupem na dráhu povinné úkony a motorová zkouška a letíme. JÁ LETÍM!! Opět srovnání reakcí simulátor/reál, na simu budu muset v nastavení hodně popracovat na reakcích výškovky (poradíte??) a užívání si dvacetiminutového letu, tam fotka mého baráku, práce, aquapark na Olešné a zpátky.
Nádhera.
Po přistání debriefing, přichází instruktorka Lenka a končí euforia a jde se na další, tentokrát už plně výcvikový let... Ale to až jindy..
Obr:
1 \"Moje\" C 172, tankování v Hranicích
2 Fryčovice
3 ta malá plocha mezi baráky je modelářské letiště, jen mi tam moc nechce růst tráva
4 Aquapark Olešná
5 Centrum Místku
PS kdyby mi byl někdo ochoten poradit jak dám popisek přímo k fotce, zahrnu jej díky obrovskými
A tak mně trochu začala vrtat hlavou myšlenka zkusit dát dohromady ještě jeden simulátor - Cessnu 172, na kterou je dost dobrý addon A2A, celkem přiměřeně drahé a reálné hardwarové prvky od Saiteku (odpůrci Saiteku prominou, vím, že je to bakeliťárna), ale čuplíky fungují a hlavně tím odstraním nereálné ovládání myškou nebo klávesnicí.
Takže B737 šel mírně bokem a přednost stále více dostává C172 - start je jednodušší (B737 jen konfigurace hardwaru zabere nějakou čtvrthodinku), ovládání taky a já si začínám hrát s myšlenkou na reálnou Cessnu. Bááác. Já, který se do malého letadla nevlezu, nebo spíše vlezu, ale s artrózou v kyčli se vystupuje fakt blbě...............
Nicméně z červíčka se stává červ a začátkem roku volám do Let´s fly - školy na letišti Mošnov. Domluvíme schůzku, projdu si letadla (ve výcviku standartně C 150, ale to už je fakt sardinkárna :-)) a mezitím už dělám omezený průkaz radiotelefonisty a objednávám se na prohlídku u pana certifikovaného lékaře.
Březen lékař, mezitím šrotím teorii PPL(A) jako šílený. Naštěstí pro modeláře nepříliš neznámá teorie letu, spojení mám (podobné) z lodi, meteo a navigace jsou taky odpovídající lodnímu (mám kap. licenci na otevřené moře do 200 nm od pobřeží). No a spojení téměř denně na Vatsimu, zatím v češtině.
Asi před měsícem přijdu do školy a koordinátor výcviku mi říká \"Dneska je zkouška z ICAO angličtiny, bež to udělat\". Já??????? No tak jo, vysedím frontu, následuje zkouška jako řemen a odcházím s diplomem ICAO English proficiency level 5 . Bingo.
A když už jsem u těch zkoušek, nechám se hned přihlásit na ÚCL na teorii PPL (A) na konec května. Železo se má kout dokud je žhavé...
Je 27. května a po desáté odcházím z ÚCL s certifikátem o úspěšně ukončené teoretické zkoušky PPL(A). Jen ten titul se jim nepovedl, udělali ze mne doktora filozofie a já bez brýlí jsem to převzal a utíkal na bus...
A tak znovu do školy - příručka C172, normální a emergency procedury, praktická prohlídka letadla, checklisty atd. atd.
Přichází dnešek, počasí jako lusk, mně se třepou a potí ruce a jdeme na seznamovací let... Pan instruktor mi povolí pro tento let foťák a emoce (tímto na dálku děkuji:) ), převzetí letadla se všemi kontrolními procedurami, motorová zkouška a ž už je tady \"Mošnov věž dobrý den OK-BBC, žádáme o povolení seznamovacího letu bez letového plánu v CTR Mošnov, informace lima na palubě, QNH1021\". Povolení uděleno a já řídím letadloooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Pojíždíme po L,F a B na vyčkávací místo dráhy 22 a já začínám srovnávat A2A a reál. Pojíždění v reálu super, A2A je koza, lítá mi po celé pojížděčce, tady ne, všechno jde v klidu a pomalu. Před vstupem na dráhu povinné úkony a motorová zkouška a letíme. JÁ LETÍM!! Opět srovnání reakcí simulátor/reál, na simu budu muset v nastavení hodně popracovat na reakcích výškovky (poradíte??) a užívání si dvacetiminutového letu, tam fotka mého baráku, práce, aquapark na Olešné a zpátky.
Nádhera.
Po přistání debriefing, přichází instruktorka Lenka a končí euforia a jde se na další, tentokrát už plně výcvikový let... Ale to až jindy..
Obr:
1 \"Moje\" C 172, tankování v Hranicích
2 Fryčovice
3 ta malá plocha mezi baráky je modelářské letiště, jen mi tam moc nechce růst tráva
4 Aquapark Olešná
5 Centrum Místku
PS kdyby mi byl někdo ochoten poradit jak dám popisek přímo k fotce, zahrnu jej díky obrovskými
Macek