- 15 říj 2013, 19:18
#110934
Ad při vzletu u GLD - jasně, u Blaníka apod se směrovkou nebalancuje, dá se to udržet křidélky v mírném větru, nebo pokud vlekař stojí na brzdách a má přidáno, a směrovka je výhradně k držení směru za vlečnou.
U bílých výkonějších letadel se dá v \"nouzi\", když to křídlo v průběhu vzletu padá pomocí prudkého pohybu směrovky padající křídlo urychlit aby nespadlo do trávy - ale v praxi jsem to nepoužil. Co je možná trochu zajímavé je, že využití směrovky pro vybalancování letadla je popsáno v metodice pro kvalifikaci ke vzletům z polí s bočákem bez pomocníka u křídla - tam je v metodice uvedeno, že se éro postaví na zem vyosené vůči ose vzletu (čumák cca 30° proti větru) s návětrným křídlem na zemi, vlečná přidává plyn na brzdách, prudce odbrzdí, čímž to s kluzákem pěkně cupne, prudkým vyšlápnutím směrovky \"do směru\" jednak srovnám kluzák za vlečnou, ale hlavně urychlím na zemi ležící křídlo, které v tu chvíli má jíž dostatek vztlaku aby se dalo udržet ve vzduchu. Závětrné křídlo se tím sice zpomalí, ale to nevadí, protože na něj je sfoukáván vrtulový proud od vlečné, které jej také dostatečně ofukuje pro udržení. Pak vzlet pokračuje již tradičně, křidélky držet horizont a směrovkou směr za vlečnou. No, dělat tuhle šaškárnu s něčím trochu sportovnějším bych fakt nechtěl...
PB