Stránka 1 z 1
Škola pilotů pro pokročilé - poznámky pilota Gulfstreamu
PříspěvekNapsal:27 pro 2014, 14:07
od Pavel
Cestou z Prahy do Karibiku (toho času nad anglií), hledám něco o plotování při letu v oceanic airspace, a našel jsem moc pěkné stránky:
http://code7700.com/index.html
Jedná se o web pilota Gulfstreamu 450, který zde popisuje pokročilejší věci, ve kterých se často dělají chyby, nebo které jsou mnohým pilotům nejasné. Řeší zde plánování, transoceanické lety, RNP vs. RNAV, ETOPS, a spoustu dalších věcí, které lze aplikovat i na VATSIMu. Tak na nějakou dálkovku až nebudete mít, zatímco LNAV + VNAV řídí letadlo, co dělat, doporučuju otevřít. Myslím, že než tohle všechno projdu, tak mám zase pár mesíců co dělat.
Není to v žádném případě povinné ani nijak doporučené pro nováčky, které by to svou komplexností mohlo odradit - spíš takové vychytávky, ať se máme o čem hádat v hospodě...
A ten Gulsftream, to je stejně krásná mašina!
PB
Re:Škola pilotů pro pokročilé - poznámky pilota Gulfstreamu
PříspěvekNapsal:31 pro 2014, 00:49
od Pavel
A pro zájemce blog
kapitána instruktora B777:
http://www.infinidim.org/ - některé věci jsou super čtivo, doporučuju především příběh o odletu na vysoké hmotnosti z Abu Dhabi s 42°C:
http://www.infinidim.org/performance-limited-takeoff - nicméně i jiné články stojí za to, například proč po vzletu pokud dojde k zaseknutí slotů a nejdou zasunout tak nezasunout alespoň klapky, které normálně fungují (schválně, věděl by někdo kromě PK, bez čtení tam?)
PB
Re:Škola pilotů pro pokročilé - poznámky pilota Gulfstreamu
PříspěvekNapsal:01 led 2015, 02:03
od JAV
Amatérův nápad: protože by taková konfigurace křídla působila jako přetrimovaná nose down?
Re:Škola pilotů pro pokročilé - poznámky pilota Gulfstreamu
PříspěvekNapsal:01 led 2015, 06:25
od Pavel
To bys preteimoval... Jiny napad?
Navic pokud bys mel zasekle sloty v poloze vysunuto a uklidil bys klapky tak by to bylo spise nose up (sloty jsou na nabezce, pred aerodynamickym stredem profilu) - nicmene to neni odpoved, spravna odpoved je neco mnohem vaznejsiho.
PB
Re:Škola pilotů pro pokročilé - poznámky pilota Gulfstreamu
PříspěvekNapsal:01 led 2015, 18:03
od Jindřich
Tip: Že ten motor na slaty furt jede a může poku*vit ještě něco jinýho?
Re:Škola pilotů pro pokročilé - poznámky pilota Gulfstreamu
PříspěvekNapsal:01 led 2015, 18:41
od Pavel
Ee, hlavní problém se týká rychlostí - teď už je to easy
PB
Re:Škola pilotů pro pokročilé - poznámky pilota Gulfstreamu
PříspěvekNapsal:01 led 2015, 18:59
od Datum13
tak sem si to testnul na simu
Pravda jedna se o rychlosti. Ve chvili kdy zacnes zasunovat klapky stane se to ze ze minimalni manevrovaci rychlost zvedne(cti spodni cervena paska na PFD) ale pac klapky nejsou nahore tak ti zustane take horni paska, no a jelikoz se ty pasky temer pockaj tak ti A/T proste neprida ve chvili kdy to potrebujes nejvice, jak bych to rekl proste ti nezbyde manevrovaci moznost bez toho ze ti stick shaker vyskoci pomalu z okna, rvalo to jako krava a neda se s tim pomalu nic delat, ty pasky sou tak blizko u sebe ze tohle bych opravdu nechtel testnout v realu;)
vysledek:low speed a nemoznost manevrovani
doufam ze je toto spravna odpoved?
pokud bych to netestnul na simu tak tohle by me opravdu nenapadlo

Re:Škola pilotů pro pokročilé - poznámky pilota Gulfstreamu
PříspěvekNapsal:01 led 2015, 19:26
od Schindler
No, z aerodynamiky si taky pamatuji docela málo, ale vzpomněl jsem si na křivku přiloženou v příloze ... Z níž vyplývá, že pokud necháme vysunuté pouze sloty, tak dojde ke snížení maximálního součinitele vztlaku a úhlu náběhu, čímž se zhorší jeho aerodynamické vlastnosti ... Je to nějak takhle, Pavle?
Ale jak říkám, jde to docela mimo mě, tak to kdyžtak upřesněte.
Re:Škola pilotů pro pokročilé - poznámky pilota Gulfstreamu
PříspěvekNapsal:01 led 2015, 23:50
od Pavel
No, to máš Béďo sice pravdu (né, že bych si to pamatoval z hlavy přesně tak jak je na obrázku - prostě jde o to, že sloty umožní letět na vyšším úhlu náběhu a vyždímat tak z původního profilu vyšší součinitel vztlaku, zatímco klapky při původním úhlu náběhu uměle zvýší součinitel vztlaku), nicméně předpokládá se, že mechanizaci uklízíš právě proto, abys snížil koeficient vztlaku (a s ním související koeficient odporu) a máš při tom již tolik rychlosti že ti i ten snížený bude stačit, řekl bych. Tím, že se ti zasunou jenom klapky ačkoliv jsi chtěl zasunout klapky i sloty přejedeme z původní oranžové křivky na tu černou, která při AoA někde před úrovní maxima modré křivky dává stejný vztlak jako modrá, na kterou jsme chtěli přejít...
Dan má naprostou pravdu, sice si v textu prohodil sloty a klapky, nicméně o to šlo - že maximálka zůstane omezená vysunutými sloty a minimálka se zvýší o zasunutí klapek - a tudíž rozsah mezi overspeedem a low speed warningem se velmi zmenší (v závislosti na hmotnosti, etc.)
Dneska jsem ten blog dočetl, někdy to je až hodně teoretické, nicméně supr poznatky o 777 (včetně toho, že autor našel a nareportoval nebezpečný bug v logice autothrustu B777).
PB
Re:Škola pilotů pro pokročilé - poznámky pilota Gulfstreamu
PříspěvekNapsal:02 led 2015, 21:11
od Lapak
[quote="Pavel Brodský"]
Cestou z Prahy do Karibiku (toho času nad anglií), hledám něco o plotování při letu v oceanic airspace, a našel jsem moc pěkné stránky:
http://code7700.com/index.html
Jedná se o web pilota Gulfstreamu 450, který zde popisuje pokročilejší věci, ve kterých se často dělají chyby, nebo které jsou mnohým pilotům nejasné. Řeší zde plánování, transoceanické lety, RNP vs. RNAV, ETOPS, a spoustu dalších věcí, které lze aplikovat i na VATSIMu. Tak na nějakou dálkovku až nebudete mít, zatímco LNAV + VNAV řídí letadlo, co dělat, doporučuju otevřít. Myslím, že než tohle všechno projdu, tak mám zase pár mesíců co dělat.
Není to v žádném případě povinné ani nijak doporučené pro nováčky, které by to svou komplexností mohlo odradit - spíš takové vychytávky, ať se máme o čem hádat v hospodě...
A ten Gulsftream, to je stejně krásná mašina!
PB
[/quote]
Díky za tip Pavle.
Celý web jsem si stáhl a zabalil do offline android aplikace (pro čtení v metru

). Kdyby někdo taky chtěl, tak mi pište PM (veřejně to radši dávat nebudu). Má to 1GB.