VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#118983
Cestou z Prahy do Karibiku (toho času nad anglií), hledám něco o plotování při letu v oceanic airspace, a našel jsem moc pěkné stránky: http://code7700.com/index.html

Jedná se o web pilota Gulfstreamu 450, který zde popisuje pokročilejší věci, ve kterých se často dělají chyby, nebo které jsou mnohým pilotům nejasné. Řeší zde plánování, transoceanické lety, RNP vs. RNAV, ETOPS, a spoustu dalších věcí, které lze aplikovat i na VATSIMu. Tak na nějakou dálkovku až nebudete mít, zatímco LNAV + VNAV řídí letadlo, co dělat, doporučuju otevřít. Myslím, že než tohle všechno projdu, tak mám zase pár mesíců co dělat.

Není to v žádném případě povinné ani nijak doporučené pro nováčky, které by to svou komplexností mohlo odradit - spíš takové vychytávky, ať se máme o čem hádat v hospodě...

A ten Gulsftream, to je stejně krásná mašina!

PB
#119079
A pro zájemce blog kapitána instruktora B777: http://www.infinidim.org/ - některé věci jsou super čtivo, doporučuju především příběh o odletu na vysoké hmotnosti z Abu Dhabi s 42°C: http://www.infinidim.org/performance-limited-takeoff - nicméně i jiné články stojí za to, například proč po vzletu pokud dojde k zaseknutí slotů a nejdou zasunout tak nezasunout alespoň klapky, které normálně fungují (schválně, věděl by někdo kromě PK, bez čtení tam?)  8)

PB
#119109
To bys preteimoval... Jiny napad?
Navic pokud bys mel zasekle sloty v poloze vysunuto a uklidil bys klapky tak by to bylo spise nose up (sloty jsou na nabezce, pred aerodynamickym stredem profilu) - nicmene to neni odpoved, spravna odpoved je neco mnohem vaznejsiho.

PB
Naposledy upravil(a) Pavel dne 01 led 2015, 06:31, celkem upraveno 1 x.
#119117
tak sem si to testnul na simu

Pravda jedna se o rychlosti. Ve chvili kdy zacnes zasunovat klapky stane se to ze ze minimalni manevrovaci rychlost zvedne(cti spodni cervena paska na PFD) ale pac klapky nejsou nahore tak ti zustane take horni paska, no a jelikoz se ty pasky temer pockaj tak ti A/T proste neprida ve chvili kdy to potrebujes nejvice, jak bych to rekl proste ti nezbyde manevrovaci moznost bez toho ze ti stick shaker vyskoci pomalu z okna, rvalo to jako krava a neda se s tim pomalu nic delat, ty pasky sou tak blizko u sebe ze tohle bych opravdu nechtel testnout v realu;)

vysledek:low speed a nemoznost manevrovani

doufam ze je toto spravna odpoved?
pokud bych to netestnul na simu tak tohle by me opravdu nenapadlo :D
#119118
No, z aerodynamiky si taky pamatuji docela málo, ale vzpomněl jsem si na křivku přiloženou v příloze ... Z níž vyplývá, že pokud necháme vysunuté pouze sloty, tak dojde ke snížení maximálního součinitele vztlaku a úhlu náběhu, čímž se zhorší jeho aerodynamické vlastnosti ... Je to nějak takhle, Pavle?

Ale jak říkám, jde to docela mimo mě, tak to kdyžtak upřesněte.
Přílohy
aerodynamika.jpg
aerodynamika.jpg (54.45 KiB) Zobrazeno 3367 x
#119121
No, to máš Béďo sice pravdu (né, že bych si to pamatoval z hlavy přesně tak jak je na obrázku - prostě jde o to, že sloty umožní letět na vyšším úhlu náběhu a vyždímat tak z původního profilu vyšší součinitel vztlaku, zatímco klapky při původním úhlu náběhu uměle zvýší součinitel vztlaku), nicméně předpokládá se, že mechanizaci uklízíš právě proto, abys snížil koeficient vztlaku (a s ním související koeficient odporu) a máš při tom již tolik rychlosti že ti i ten snížený bude stačit, řekl bych. Tím, že se ti zasunou jenom klapky ačkoliv jsi chtěl zasunout klapky i sloty přejedeme z původní oranžové křivky na tu černou, která při AoA někde před úrovní maxima modré křivky dává stejný vztlak jako modrá, na kterou jsme chtěli přejít...

Dan má naprostou pravdu, sice si v textu prohodil sloty a klapky, nicméně o to šlo - že maximálka zůstane omezená vysunutými sloty a minimálka se zvýší o zasunutí klapek - a tudíž rozsah mezi overspeedem a low speed warningem se velmi zmenší (v závislosti na hmotnosti, etc.)

Dneska jsem ten blog dočetl, někdy to je až hodně teoretické, nicméně supr poznatky o 777 (včetně toho, že autor našel a nareportoval nebezpečný bug v logice autothrustu B777).

PB
Naposledy upravil(a) Pavel dne 01 led 2015, 23:58, celkem upraveno 1 x.
#119141
[quote="Pavel Brodský"]
Cestou z Prahy do Karibiku (toho času nad anglií), hledám něco o plotování při letu v oceanic airspace, a našel jsem moc pěkné stránky: http://code7700.com/index.html

Jedná se o web pilota Gulfstreamu 450, který zde popisuje pokročilejší věci, ve kterých se často dělají chyby, nebo které jsou mnohým pilotům nejasné. Řeší zde plánování, transoceanické lety, RNP vs. RNAV, ETOPS, a spoustu dalších věcí, které lze aplikovat i na VATSIMu. Tak na nějakou dálkovku až nebudete mít, zatímco LNAV + VNAV řídí letadlo, co dělat, doporučuju otevřít. Myslím, že než tohle všechno projdu, tak mám zase pár mesíců co dělat.

Není to v žádném případě povinné ani nijak doporučené pro nováčky, které by to svou komplexností mohlo odradit - spíš takové vychytávky, ať se máme o čem hádat v hospodě...

A ten Gulsftream, to je stejně krásná mašina!

PB
[/quote]

Díky za tip Pavle.
Celý web jsem si stáhl a zabalil do offline android aplikace (pro čtení v metru :) ). Kdyby někdo taky chtěl, tak mi pište PM (veřejně to radši dávat nebudu). Má to 1GB.