Stránka 1 z 2

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:31 led 2007, 12:32
od martin.hrabak
Ahoj, mám další problém s ILS přiblížení:

létám v MFS X s letounem Bombardier CRJ 700 a není mi úplně jasný jak se ovládá ILS přiblížení. Přečetl jsem si o něm úplně všechny dostupně texty na internetu, chápu jak funguje, ale neumít to použít v praxi ... zárověň ani nevím zda je toto letadlo systémem ILS vybaveno, protože nevím jak se to pozná....

Každopádně když přistávám, dostanu se do fáze že mám povolení k ILS přiblížení např. k RWY 24, ale pak nevím co dál. Naladím si na NAV1 frekvenci ILS dané RWY ale nic se neděje. Vůbec nevím, jak mám sledovat ten paprsek, připadně jak nastavit v letadle aby ten paprsek sledovalo samo... Ukazuje se mi pouze vzdálenost, ale to je vše, žádný přístroj mi neukazuje zda mám klesat, stoupat nebo zda jsem ve správném kurzu.

Děkuji za radu.

Martin

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:31 led 2007, 13:01
od PavelS
Možná Ti pomůže tohle - je v tom i dost teorie, ale pochopíš , jak to vlastně funguje.

Vysvětlení ILSu

Jinak je lepší létat podle map (např. pro nějaké naše letiště - třeba LKPR http://www.vacc-cz.org/index.php?sect=lkpr a kliknout na CHARTS a stahnout aspon Basic Pack ) než podle ATC v FSce, kdovíco tam ten ATC vyvádí ...

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:31 led 2007, 14:21
od Kejvos
Ahoj martine, já se tedy mám od odstatních taky ještě co učit ale hodně jsem lítal s default modely z FSka. Jestli máš na mysli letadlo LearJet, nebo jiný defaultní éro, rada je jednoduchá. Pokud používáš ATC z FSka, většinou tě ten \"řídící\" :-) navede tak, že paprsek ILSky nalítáváš v úhlu 15 stupňů. Před tím než ho protneš už by si měl mít aktivované tlačítko APP v horní části palubní desky a samozřejmě správnou výšku kterou ti dal ATC, ( LKPR RW 24 tuším 4,000 Ft). Ve chvíli kdy ILSka éro zachytí zhasne tlačítko HDG na palubce a tudíž kurs je dále řízen ILSkou. Následně se letadlo přiblíží natolik, že protne signál Glideslope, zhasne tlačítko ALT a aeroplán sestupuje v kurzu dráhy až do dosednutí. Tolik moje \"odborníci zde prominou\" laické vysvětlení. Jinak takto je to pouze u default letadel, pokud máš nějakej reálnější model tak k tomu patří ještě další spousta věcí.

Honza

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:31 led 2007, 14:49
od dajcik
Kejvos: No, treba u PMDG 737NG to delam uplne stejne a funguje bez problemu, pokud navic jeste naladim NAV2 stejne jako NAV1 a pripnu po zachyceni LLZ i GS jeste CMDB AP, tak se provede autoland, ale neni to ta spravna sranda a adrenalinek. Co si budem povidat, na celem letu je nejlepsi vzdycky pristani.-)

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:31 led 2007, 16:36
od jamess
PMDG 737NG nemá Autoland - musela by mít tři jednotky autopilota a to nemá,má funkci FLARE,což je něco jako podrovnání,ale autoland to nejni

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:31 led 2007, 17:19
od martin.hrabak
[quote="Kejvos"]Ahoj martine, já se tedy mám od odstatních taky ještě co učit ale hodně jsem lítal s default modely z FSka. Jestli máš na mysli letadlo LearJet, nebo jiný defaultní éro, rada je jednoduchá. Pokud používáš ATC z FSka, většinou tě ten "řídící" :-) navede tak, že paprsek ILSky nalítáváš v úhlu 15 stupňů. Před tím než ho protneš už by si měl mít aktivované tlačítko APP v horní části palubní desky a samozřejmě správnou výšku kterou ti dal ATC, ( LKPR RW 24 tuším 4,000 Ft). Ve chvíli kdy ILSka éro zachytí zhasne tlačítko HDG na palubce a tudíž kurs je dále řízen ILSkou. Následně se letadlo přiblíží natolik, že protne signál Glideslope, zhasne tlačítko ALT a aeroplán sestupuje v kurzu dráhy až do dosednutí. Tolik moje "odborníci zde prominou" laické vysvětlení. Jinak takto je to pouze u default letadel, pokud máš nějakej reálnější model tak k tomu patří ještě další spousta věcí.

Honza[/quote]
Díky Honzo,

fakt jsi mi pomohl, lítam teprve 14 dní a takovéto vysvětlení je přesně to co potřebuji.

Martin

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:31 led 2007, 19:11
od dajcik
[quote="jamess"]PMDG 737NG nemá Autoland - musela by mít tři jednotky autopilota a to nemá,má funkci FLARE,což je něco jako podrovnání,ale autoland to nejni[/quote]
A jak se lisi tedy FLARE od Autolandu? To jsem tedy diskuse o Autolandu nejak blbe pochopil, myslel sem ze staci 2xAP

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:01 úno 2007, 08:17
od jamess
no,je to podrovnání,ale hlavně se liší tim,že aby to byl certifikovanej Autoland,tak to letadlo musí mít 3 jednotky autopilota(747,767...) Takže se to dá použít,ale nemělo by se.Je to kvůli předpisům,tři jednotky zaručej přesnost a bezpečnost. Takže v reálu se to nesmí používat.Přesně jak se liší,to ti nepovim protože to nevim,ale co sem viděl tak u 737 když to nechám tak tam to podrovná,dosedne a pak se vypne autopilot.Zatimco například u 747 s Autolandem-podrovná dosedne,autopilot nevypne a dokavad se nevypne,tak to brzdící letadlo drží kurs dráhy(při pohybu směrovkou nebo kolem do stran se zase zpět srovná)

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:01 úno 2007, 08:22
od dajcik
Aha, tak to by sedelo, protoze 737 ho opravdu vypne a slovek uz si to musi drzet na rwy sam, diky.

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:01 úno 2007, 11:15
od mezek
Proto 737NG má CATIIIa /DH 50ft., RVR 200m./. To znamená, že nesmí sedat na autoland, ale v téhle výšce /při LVP/ se jde na ruku. /stručně, laicky řečeno/
Autoland má třeba z Bulíků 747, 757, 767, 777. U Autobusů nevím, ale určitě ho má 340 a 380.

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:01 úno 2007, 12:09
od dajcik
Hmm, tim padem mi prijde ze CMD B je tam zbytecne, protoze pro ILS mi staci bohate CMD A. Ma tedy CMD B nejaky vyznam ci pouziti?

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:01 úno 2007, 12:15
od Ondra
320tka má- CAT III B

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:01 úno 2007, 12:19
od roger
no s tim CMD B (single CH se vypne a objevi se pripraveny mod FLARE) se dostanes na tu CATIIIa, jinak ti to nebude flarovat a zhasne to jeste pred drahou. skus si nastavi pocasi s takou nizkou dohlednosti (200) a budes rad i za to Bcko :)

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:01 úno 2007, 12:19
od mezek
[quote="dajcik"]Hmm, tim padem mi prijde ze CMD B je tam zbytecne, protoze pro ILS mi staci bohate CMD A. Ma tedy CMD B nejaky vyznam ci pouziti?[/quote]
Ano, díky němu má právě CATIIIa... Jinak by měl max. CATII.
http://www.vacc-cz.org/forum/viewtopic.php?id=444

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:01 úno 2007, 12:50
od PavelS
[quote="mezek"]Proto 737NG má CATIIIa /DH 50ft., RVR 200m./. To znamená, že nesmí sedat na autoland, ale v téhle výšce /při LVP/ se jde na ruku. /stručně, laicky řečeno/ Autoland má třeba z Bulíků 747, 757, 767, 777. U Autobusů nevím, ale určitě ho má 340 a 380.[/quote]
Takhle to není.

Na ruku se smí sedat jen při CAT II ( a i ta předpokládá již použití Autolandu , jen je možnost si vybrat ).

CATIII jakákoliv je již jen o autolandu.

Pro autoland certifikaci jsou potřeba 2 funkční A/P, ne tři ( +spousty dalšího).

Detaily cituji z jiného příspěvku v tomto foru :
[quote="vres"]Co se týče vlastního Autoland přistání na Autopilota, popsal bych postup ve stručnosti takto:

1) letadlo musí být certifikováno pro Autoland přistání. To se dozvíte z příručky, avšak většina moderních letadel autoland umí. V rychlosti to poznáte pokud má letadlo autothrottle a aspoň dva autopiloty. A pokud je dostatečně vybavena rwy a vy jste už nějaký ten autoland za pěkného počasí absolovovali, můžete se směle pustit do LVP. Pozn. - v reálu se obvykle jednou za měsíc provádí autoland i při CATI přiblížení a při podmínkách lepších než CATI aby si letadlo i posádka udržela kvalifikaci pro LVP. Je dobré toto dělat i ve virtuálu, aby si člověk obnovil postupy, znalosti a návyky. Ovšem nic nepřehánět, je samozřejmě v ostatních případech doporučeno přistávat pěkně ručně.

2) zjistěte, pro jakou kategorii ILS je certifikováno letadlo a rwy a jaká jsou v tom případě minima. Je dobré to také napsat do poznámek do FPL, např RVR/300

3) takže už klesáte na cílové letiště, LVP in operation, aktuální RVR nad vaše minima. Je nutno udělat briefing, objasnit si postupy, nastavit avioniku, FMC atd.

4) ATC vás navektoruje trochu dál před FAF, je dobré nikam nepospíchat lepší spíše menší rychlost. Zatím letíte na jeden AP, zachyťte standartně LLZ a pokuste se zapnout i druhý, popřípadně třetí AP. Povede-li se to, máte už způlky vyhráno, vše je zřejmě dobře nastaveno, AP prošel veškerými vnitřními testy a od této chvíle řídí letadlo dva/tři na sobě nezávislí autopiloti. (aby byli certifikováni pro CAT II/III, musí být takzvaně fail-operational, tzn. pracující i při závadě). U A320 se po zapnutí objeví na FMA hláška CAT 3 Dual.

5) Nejpozději na OM buďte v přistávací konfiguraci a na final apch speed. Kontrolujte činnost AP a průběh apch.

6) U A320 se v 400 ft AGL objeví na FMA hláška LAND GREEN, tzn že letadlo je plně připravené na autoland. Pokud se tato hláška neobjeví, nebo vypadne jeden AP (u tříkanalového 2 AP) a nebo se objeví jiná závada, dělá se go around.

7) pod 200 ft AGL se dělá go around už jen v závažných případech - VŠECHNY AP nefunkční, výchylka od LLZ více než 1/4 tečky (nikoliv rozsahu, ale tečky) nad 15ft RA, odchylka 1 tečka od GP nad 100ft RA.

8) v DH musíte mít dostatečné vizuální reference, pokud máte, nechávate AP přistát. To se netýká CAT II ručního přistání, kdy nejpozději v 80 ft RA vypínáte AP a přistáváte ručně.

9) v příslušné výšce stahujete plyny, po dosednutí reverzy (vetšinou jako obvykle jen idle reverse) a pokud letadlo disponuje i auto rolloutem, necháváte AP řídit i dojezd. Autobrakes jsou nastaveny jako obvykle, v případě LKPR stačí většinou nejslabší (1) brždění (aby se stihlo opustit rwy 24 po twy D).
David[/quote]

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:01 úno 2007, 12:52
od dajcik
Dik. timto se omlovam za OT neb sem nepouzil hledani:-( A to sem myslel, ze uz sem precetl skoro vse.

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:13 úno 2007, 15:35
od OK1ZJH
No je to vše pěkné,ale mně se děje to,že v LKKV naladím ILS sestupuju dle kurzu mam pustěný AP HDG a ALL
Nalétam v úhlu cca 15st a pustím APP.Když to zachytí ILS HDG zhasne,ale ALL ne.Důvod je hlavně takový,že já vůbec nevidím horizontální ručičku(břevno) jak zachytává Glideslope paprsek.Přitom kmitočet mam správnej.
Je to dráha 29 FS 2002.
V LKPR rwy 24 to funguje normalně mam puštěný AP HDG ALL pak pustím APP,počase zhasne HDG točí samo do ILS a pak zhasne ALL a klesá až na RWY 24.Hlavně vidím oba paprsky.

Je to způsobené starou scenerií LKKV pro FS2002 ?????

Jirka

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:13 úno 2007, 16:31
od CSA447
No, pěkný..
Ja teda osobne mam FS02 taky a Glide slope od 29-ky tam taky nemam, vubec, oni ho tam snad dodelavali v minulych letech :( .. v novejch scenerkach pro 04ky uz by mel byt ale pro 02ku sem ho nenasel :( ...

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:13 úno 2007, 16:33
od CSA523
Ano. Je to LLZ-DME a ne ILS-DME, tedy pouze localizer a ne glide.

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:13 úno 2007, 16:34
od Gozer
Nevím to na beton ale mám podezdření,že tam ILS vůbec není.Když spustíš simulátor,postav se (offline,samozřejmě) kamkoliv v ČR a zobraz mapu.Pokud si výřez mapy posuneš aby bylo vidět LKKV tak můžeš kliknout na letiště a zobrazí se ti údaje o hdg rwy atd. a m.j. taky frekvence ILS - pokud není v tabulce uvedena tak rwy nemá ILS vybavení.Potom to pochopitelně nebude podle GS klesat. :)

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:13 úno 2007, 17:43
od OK1ZJH
To jsem rád,že neni chyba u mně.Už jsem si myslel,že dělám něco blbě.Jinak jak si pustím mapy v FSce?
Přímo v letadle?Nebo před vybráním letadla?Používám defaul.Cessnu.
Jsou tam tlačítka RADIO,GPS,KOMPAS,MAPA LETU.... atd tam někde??
Jirka

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:13 úno 2007, 19:35
od Pavel
Takže:
1) v real LKKV ILS je!!!
2) v době když se dělala FS2002 a scenérka 2002 tak tak ILS nebylo!! Bylo tam jen LLZ dme takže jsi klesal podle tabulek
3) u FS2004 jsou nové scenérky, tam už ILS je
4) i FS2002 si do remarks ve FPL dáš něco jako FS2002 scenery only a řídící ti pak dá LLZ DME app
5) ve FS2002 se s tím nedá nic dělat, nová scenerka nebude, tahle se upravit nedá a je to celý blbý takže škoda, v LKKV se ILSu nedočkáme :( :( :(

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:13 úno 2007, 19:36
od Pavel
Ad. mapy ve FSce - nepoužívat (je to to tlačítko Flight map na desce) ale nebrat, používat VATSIMovské mapy, vytištěné, už se tu řešilo proč.

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:13 úno 2007, 20:04
od OK1ZJH
Jasně dík.Docela mně to \"vzalo\" tak že časem FS 2004 koupím.
Díky všem za rady a možná to pomůže všem začátečníkům,kteří mají FS2002 a zkouší APP

ILS přiblížení (praxe v FS ). ?

PříspěvekNapsal:13 úno 2007, 22:05
od Gozer
[quote="Pavel"]Ad. mapy ve FSce - nepoužívat (je to to tlačítko Flight map na desce) , používat VATSIMovské mapy, vytištěné, už se tu řešilo proč.[/quote]
Souhlas, jen upřesním - mapa se zobrazí tlačítkem na palubní desce v kokpitu - je vedle tl. pro zobrazení radiopanelu,pro zobrazení check listu atd. Ty tlačítka jsou v def. modelech pokaždý stejný,jen na jiným místě.Nebylo to myšleno jako doporučení používat mapu z FSky ;)
Ale pro online let je samozřejmě nutný použít mapy z download centra VATSIMu.Ovšem pro zjištění jaký má letiště vybavení v tom virtuálním světě FSky,kde s érem letíš je ta mapa dobrá.

Na závěr - to je můj soukr. postřeh - jsem zjistil u většiny českých IFR letišť odchylku hdg rwy 1 stupeň v FS9 proti mapám VATSIMu.Říkám si,esli to nezpůsobí nepřesnost v navedení,takže do ILS dávám kurs podle údajů z FSky,nikoliv podle mapy VATSIMu.