Stránka 1 z 1
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:18 led 2007, 16:17
od Petr Murín
Zdravím všechny fandy... Asi stupidní dotaz, možná se to tady už i probíralo, ale nějak jsem to nenašel, tak se omlouvám..... Létám s PMDG 737-900 a veškerá přistání mívám s ILS. Tohle v pohodě zvládám, ale zajímalo by mě, jak s ním přistát bez ILS. Samozřejmě - podle mapy se dostanu na FAF, ale jak dál.... jak se dopočítat rychlosti sestupu, když jej nemám řízený, nechat zapnout AT a AP, nebo vše ručně? A dá se použít nějaké navádění? Konkrétně, když vezmu třeba LKMT - Mošnov, RW4, a nechám se navádět na VOR OTA, tak mě vede mimo dráhu, protože je tam umístěn. U menších letadel se dá využít zpětný paprsek ILS, bez glide, ale u těchto velkých, dopravních??? Poradíte někdo?
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:18 led 2007, 16:38
od th
Ahoj,
obecně máš buď přístrojové přistání nebo vizuální přistání.
Přístrojové přistání může být zmiňované ILS nebo LLZ/DME (bývalo ve Varech), VOR-DME (což je případ Ostravy) či další špeky jako NDB-DME, různé GPS apod... obecně nepouživané. Na zpětný paprsek (backcourse) zapomeň, pls.
Je-li publikované nějaké přiblížení (ILS, VOR/DME...), je k dispozici mapa, která popisuje, jak to zaletět. Potom se řídíš podle příslušné mapy a je obecně jedno, jestli to letíš na AP nebo ručně (s výjimkou ILS cat II., III., které vyžadují autopilota)
Chceš-li letět visuální přiblížení (a ATC to schválí), letíš \"nejkratší cestou na finále\", a je na Tobě, aby sedl, jak umíš (opět AP nebo ručně, ale klesání, rychlostí apod. si řídíš sám).
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:18 led 2007, 16:48
od Pavel
Jen bych zmínil k tomu vor-dme v ostravě: letíš po tý radiále toho voru, tak jak je to publikovaný. Klesáš podle tabulky v závislosti na DME vzdálenosti. Maják stojí mimo osu rwy= vyosené příblížení. V tý mapě je nějak naznačeno kdy musíš začít točit (z hlavy nevím). Když se do tohoto bodu dostaneš tak to otočíš na osu dráhy (vizuálně) a přistaneš na vizuál. Teď tě už žádný AP nepovede (možná by to šlo točit přes HDG a výšku rychle doplňovat do AP ale to je \"vo hubu\" a nedovedu si to s B739 představit. Jinak o zapnutosti AT - no podle mě to nijak nařízený není, já výdy letím na AT až na začátek tý manuální zatáčky a tam VŠE vypnu a jde se uplně na ruku. Nesnáším když manévruju s letadlem pár stop nad dráhou a něco mi hejbe s motorama. A navíc si nedovedu představit podrovnání s AT

Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:18 led 2007, 16:54
od th
[quote="Pavel"]Jen bych zmínil k tomu vor-dme v ostravě: letíš po tý radiále toho voru, tak jak je to publikovaný. Klesáš podle tabulky v závislosti na DME vzdálenosti. Maják stojí mimo osu rwy= vyosené příblížení. V tý mapě je nějak naznačeno kdy musíš začít točit (z hlavy nevím).[/quote]
V mapě NENÍ naznačeno, kdy máš točit. Točíš podle potřeby, přičemž podmínka je pochopitelně RWY v dohledu.
Limity jsou MDA (= OCA + něco, co si stanoví společnost ), pod kterou nesmíš aniž bys měl RWY in sight, a MAPt, za kterým musíš zahájit MA proceduru. Obojí v mapě je.
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:18 led 2007, 17:06
od Pavel
Jj, už jsem si přinesl mapu a soulas - já myslel že to tam je ale není

Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:18 led 2007, 19:55
od Ace2
Ty radialy VORu pro VOR-DME jsou řešeny tak abys v minimech byl v ose dráhy, takže když na minimech nevidíš dráhu tak hned MA.
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:19 led 2007, 07:01
od Pavel
s MA po vor-dme mam dost zkusenosti - kdyz to delam v LZKZ tak to tak dopadne vzdy

holt tam bejva mlha...
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:19 led 2007, 10:44
od BrandonSk
Ano ano!

VOR DME v Kosicich je uzasne na nacvik, zejmena pri priblizeni od DEDISu... Kdyz se tam dela ta \"slza\" tak to zaroven dava hodne casu na pripravu finalniho priblizeni - i s A320. A dekuju PavloviS ze jsem si to vcera zaletnul.
Doporucuji vsem zacinajicim, kteri si chteji VOR-DME nacvicit. Je to tam jenom jemne vyosene, takze rwy uvidite prakticky pokazde... kdyz ne, tak jste spatne precetli Metar a minima jsou urcite nevhodne pro VOR-DME.
Cheers,
B.
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:20 led 2007, 18:46
od Petr Murín
Díky všem za reakci a příspěvky, dost jste mi pomohli. Jen ještě k upřesnění... existuje nějaký \"jednoduchý\" vzorec, jak se dopočitat sestupu? Myslím jaký sestup nastavit, když budu vycházet z toho, co znám, tedy stavávající výšku, výšku dráhy, rychlost, vzdálenost od bodu přistání???
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:20 led 2007, 18:54
od Pavel
- tabulka podle DME od nějakého DMEčka
- normálně se klesá -3° takže se spíš snažit přizpůsobit zahájení klesání a rychlost při něm udržení této sestupové roviny tak aby to byla rovina a né sínusovka (jako když já letím s cessnou)
- někdy se klesá taky po schdech (vor dme v lzkz)
- snad vždy je sestup publikován v mapě
off topic:
-vzorec pro TOD (top of descent): 3x(current altitude-airport elevation)
-vzorec pro rychlost klesání (descent rate) pro 3° klesání je 5xTAS (příklad 5x400KTS = 1200ft/minutu)
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:20 led 2007, 19:46
od Gozer
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:20 led 2007, 20:00
od Petr Murín
Super, díky všem.... Tohle přistávání \"na ruku\" mě dost zajímalo. Z kanceléře v práci mám výhled přímo na Mošnovskou RW a často tam vidím právě na 04, která je bez ILS, přistávat Airbusy a Boeingy, tak jsem ty chlapy celkem obdivoval.... Tak jdu taky trénovat....
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:25 led 2007, 12:09
od Gruzic
Čau,
mám dotaz k přistání dle NDB konkrétně k LZZI. Nemůžu dojít na to, jak si tady odečíst aktuální vzdálenost letadla k nějakému bodu (nejlépe MM). Vím, že se zde klesá podle tabulky buď 3% nebo skokem do minima uvedené ho v tabulce. Pokud je mlha, tak je dost problém odhadnout vzdálenost. Jde mi o to, že poprvé jsem vyklesal pozdě a měl jsem velkou rychlost na přistání a musel jsem MA :-(
Díky za pomoc
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:25 led 2007, 13:01
od vres
Kontinuální informaci o aktuální vzdálenosti prostě nevíš. Je to pouze NDB apch, nikoliv třeba NDB DME. Takže informaci o vzdálenosti máš pouze v okamžiku přeletu NDB. V reálu je to stejné. A klesání se dělá o trochu větší vertikální rychlostí, než vychází podle tabulek. To ti zajistí že dosáhneš MDA o něco dříve než v MAPt, srovnáš letadlo do horizontu a máš chvíli čas než přijde MAPt. A přiblížení se dělá stabilizované, to znamené že už před FAFem más letadlo v přistávací konfiguraci a na správné rychlosti pro konečné přiblížení. Žádné další zpomalování už se pak tedy neděje.
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:25 led 2007, 14:48
od tmx
Včera jsem tam také byl a celkem haluz. Hlavně mě překvapila délka dráhy, kde jsem s ATR72 málem oral i při plnejch brzdách a při následném odletu byl na konci rwy ve výšce možná 2 metry. Asi si budu muset vždy couvnout až na samý okraj rwy, abych neměl problémy se zvednutím.

Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:25 led 2007, 15:28
od Gruzic
to tmx: právě jsem se díval, že ČSAv lítá do Žiliny a moc se tam nelítá, tak to chci zkusit. Mám ATR 42-500, ale dráha je tak akorát. Hledal jsem kvůli tomu i délku runwaye potřebnou pro vzlet a mělo by to vyjít, ale na fous :-) Podobně je i Sliač, ale tam je ILS a VOR-DME.
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:25 led 2007, 15:44
od Peter Bartoš
[quote="Gruzic"]Čau,
mám dotaz k přistání dle NDB konkrétně k LZZI. Nemůžu dojít na to, jak si tady odečíst aktuální vzdálenost letadla k nějakému bodu (nejlépe MM). Vím, že se zde klesá podle tabulky buď 3% nebo skokem do minima uvedené ho v tabulce. Pokud je mlha, tak je dost problém odhadnout vzdálenost. Jde mi o to, že poprvé jsem vyklesal pozdě a měl jsem velkou rychlost na přistání a musel jsem MA :-(
Díky za pomoc[/quote]
Skus tu, nieco sa tu o LZZI pise, snad ti to pomoze (hlavne sleduj prispevky od Mimaza

):
http://fs.pchouse.sk/viewtopic.php?t=684
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:25 led 2007, 16:03
od Gruzic
to: Peter Bartoš
Tak jsem se díval na fóru a je pro NDB proceduru opravdu 2 přistroje NDB? V ATR mám jen jeden budík a myslím, že to s ním zaletět jde.
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:25 led 2007, 16:21
od tmx
[quote="Gruzic"]to tmx: právě jsem se díval, že ČSAv lítá do Žiliny a moc se tam nelítá, tak to chci zkusit. Mám ATR 42-500, ale dráha je tak akorát. Hledal jsem kvůli tomu i délku runwaye potřebnou pro vzlet a mělo by to vyjít, ale na fous :-) Podobně je i Sliač, ale tam je ILS a VOR-DME.[/quote]
No hlavně dráha ve Sliači má 2340m, zatímco v Žilině 1150m...

Jinak 42ka je poněkud menší a lehčí než 72ka, takže ty bys to tam měl stíhat dobře!

Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:25 led 2007, 16:39
od vres
[quote="Gruzic"]to: Peter Bartoš
Tak jsem se díval na fóru a je pro NDB proceduru opravdu 2 přistroje NDB? V ATR mám jen jeden budík a myslím, že to s ním zaletět jde.[/quote]
Ano, na NDB přiblížení stačí 1 ADF ("NDB")
na LZZI létá pouze ATR 42 (72 ne) a to ještě dost často restrikcí na MTOW kvůli krtátké rwy - rozuměj často nelze použít max MTOW.
Mezi další zvláštnosti patří procedurální řízení (není radar), takže tam nikdy neočekávejte radarové vektorování, ale vždy jen vlastní navigací.
David
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:25 led 2007, 19:11
od Ondikk
LZZI jsem nejdřív zkoušel off-line bez větru a za dne a na třetí pokus jsem to trefil a pak jsem zvládnul i Online za tmy s ATR42-500. Letěl jsem to s jednním okem přilepeným na ADF a druhým na mapě. Byl to docela fofr, když jsem sednul a dobzdil to těsně před koncem dráhy, šel jsme si vyměnit propocený triko (to pěkný bílý s logem CSAv samozřejmě).
Ondikk
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:28 led 2007, 19:09
od Gruzic
Ahoj Davide,
ještě malý dotaz k LZZI. Přistání na dráhu 06 chápu. Al e třeba dnes bylo počasí dle METARU :
LZZI 281600Z 25008KT 6000 -SN SCT016 OVC024 01/00 Q1013
tak počítám přistání na dráhu 24, ale nevím jak na to. V popisu jsem viděl, že se přistává pravým okruhen, alë při těchto podmínkách je to nic moc a ještě tam jsou kopce, když poletím v MDA. Problém my tam dělá to, že nemám informace o vzdálenosti od dráhy a nevím kdy se točit. Nebo se za těchto podmínek dá sednout ještě na 06?
Díval jsem se na mapy na FS Club Slovakia a pro dráhu 24 tam nejsou mapy. Je mi jasné, že to není moc frekventované letiště, ale když už je ;-)
Díky Pavel
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:28 led 2007, 23:17
od vres
Ahoj,
zde existují dva způsoby:
1) přístrojové přiblížení na rwy 06 a pak přiblížení okruhem na rwy 24. Minima pro kategorii B jsou 2420ft AMSL (1400ft AGL) a vis 2800m. Přiblížení okruhem je prováděno tak, aby pilot neztratil dráhu z dohledu. Čili max vzdálenost od letiště cca 2800m. Podle METARu by toto přiblížení bylo uskutečnitelné.
2) přistání na rwy 06 se zadním větrem. Zde záleží na vypočítané LDA a LDR.
Pokud by nešel ani jeden způsob, nelze na letišti přistát.
David
Přistání \"bez ILSu\". Vysvětlení jiných přiblížení.
PříspěvekNapsal:29 led 2007, 09:17
od Gruzic
to DC: Čau. Díky moc. Tak to budu muset ještě potrénovat co nejkratší okruh, protože s tím mým jsem byl daleko a mimo osu dráhy :-)
Pavel