Stránka 1 z 1

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:17 led 2007, 19:07
od svaton
prosil bych o vysvetleni nejakych vyrazu a frazi tak např.:

vor/dme

informace (mike)

letova hladina

priletova trat

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:17 led 2007, 19:22
od Peter Bartoš
Skus toto: http://www.lkpr.info/takeoff/skolka/skolka.htm , mne to dost pomohlo, aj ked tam nie je vsetko, je tam toho dost. A potom sa pytat na detaily... ;)

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:17 led 2007, 19:29
od Ace2
VOR/DME - je jeden asi z 5 způsobů jak se přiblížit k dráze během přibližovacího manévru. Chytneš si publikovaný radial VORu a pomocí DME a sestupové tabulky se přibližuješ a klesáš. Pokud ti to nic neříká, je třeba si prostudovat studijní menuály, kterých je to velká spousta a jsou velmi kvalitní.

Informace - tzv ATIS informace je, vlastně soubor letištních informací pro přilétavající a startující letadla, vydávávají se každých 30 minut a každý pilot je povinen se s nimi seznámit, proto má každé vydání své jméno, například Mike, nebo cokoliv jiného z letecké abecedy. Zopakováním jména informace a tlaku řídící provozu ví, že máte aktuální informace o dění na letišti (včetně základních meteo informací)

Letová hladina - Je letová výška a letová hladina. Letová výška je do výšky 5000 stop se skalibrovaným výškoměrem na oblastní, nebo letištní tlak atmosféry. Od výšky 5000 stop, pak nazýváme výšku hladinou například hladina 60 je výška 6000stop ale ne na zkalibrovaným výškoměrem, ale s výškoměrem nastavený na tlak střední hladiny moře. Tím se zajistí, že všechna letadla nad 5000 stop budou létat v identické výšce a nesrazí se. To že výška indikovaná pak není výškou reálnou je jasný, ale to není nijak podstatné. Protože když klesáš pak znova pod publikovanou hladinou tak se musí znova nastavit výškoměr na oblastní, nebo letišní tlak. V jaké výšce, to se vždy dočteš v mapách, nebo poslechneš v ATIS informaci. Obvykle je to FL60 až FL50 v problematických místech, tuším že třeba Poprad, to může být mhohem výše mám pocit, že tam je to už od letové hladiny 100

Příletová a odletová trať - jsou standartizované koridory jak se dostat od a k letišti. Jednoduše řečeno. Každá z nich má své jméno třeba BODAL1A a když řídící řekne posádce aby pokračovala BODAL1A tak posádka přesně ví kudu má pokračovat a řídící ví kudy letadlo bude pokračovat a nemusí se mu tolik věnovat. Zjednodušeně tedy řečeno. Ale až se koukneš do map tak ti to docvakne.

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:17 led 2007, 19:41
od Pavel
Grr, zase sem to nestih...

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:17 led 2007, 19:46
od Ace2
checht :) jinak tam máš opřeklep tam chybí 0 převodní výška není 500ft :D

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:18 led 2007, 01:12
od PavelS
Hi, doplnění :

v sekcích tohoto fora jsou některé příspěvky zvýrazněné a jsou vždy na začátku dané sekce . V sekci Škola Pilotů je to cca 9 vláken, které opravdu doporučuji přečíst KAŽDÉMU. Postupně se tam totiž nasbíral základní soubor informací na kter0 se piloti ptají když začnou létat online. Některé thready jsou navíc i updatované, takže jsou udržovány aktální a \"drží krok s vývojem\" situace (VFR). Prakticky všechno, na co se tu svaton ptá, tam najdete.

Jediná vyjímka je asi: \"Co je Info -M-\" , což vysvětlili již pánové výše. Doplnění:
ATIS - obecně : jde o to, že aby si pilot s ATC nemuseli vyměňovat na začátku relace x-údajů o dráze, počasí, převodní hladině ,... tak se zavedlo vysílání tzv. informace ATIS (Airport Terminal Information Service (?)). V ní je obsaženo vše potřebné pro odlet i pro přílet na dané letiště, které ATIS vydává (všechny IFR-letiště u nás prakticky). existuje tedy ATIS pro LKPR , LKKV, ...

Tohle teď dál je důležité i pro pochopení dalších věcí : každý příkaz, který pilot přijme od ATC musí být pilotem zreadbackován, tj. potvrzen. Podobně by měl být tedy i potvrzen ATIS. To by znamenalo zopakování x-údajů, proto se zavedlo, že každý ATIS má své písmenko, které se změní, když se změní obsah ATISu (tj. prakticky každou hodinu). Je dohodnuto, že u ATIS potvrzení stačí zopakovat správně jen toto písmenko a předpokládá se, že pilot tím pádem slyšel a pochopil obsah ATISu. Atis se tím považuje za potvrzený.
Je opravdu dobré ty ATISY na VATSIMU číst ( v online se bohužel nevysílají hlasem, ale mají podobu textu, který si s sebou \"táhne\" každý online řídící a jeho text lze zobrazit v připojovacích softwarech). Následně se ohlásítě ATC a potvrdíte při počátečním kontaktu s věží nebo APP (ATIS = Terminal = vztahuje se k letišti=nepotvrzuje se pozici LKAA (Praha Radar). Stejně tak nemá smysl v cca Benešově papouškovat ATIS -R- pro LKPR !

Jinak pro vyspělejší: při prvním kontaktu s APP byste měli potvrdit ATIS pro \"aproučí\" letiště. ATIS se ale vyskytuje vždy jen na pozici TWR daného letiště, pokud je tato online ( obvykle ale u nás je :) ). Vzhledem k pravidlům platným od podzimku, byste měli tedy stahnout ATIS od věže i při příletu (při přeladění na APP) a ATIS nahlásit ( ...ATIS S, QNH 1045hPa... ) Aprouči, hned jak se mu dovoláte.
Podle posledního měření ze soboty toto udělá cca 25% pilotů, pod nátlakem tak 28%, tak prosím zlepčit....

:)

VOR/DME : resp. jen DME.
DME a VOR jsou dvě samostatná zařízení, která technicky spolu nesouvisí. DME nevysílá na stejné frekvenci jako VOR, vysílá na řádově odlišné, ale - protože se spolu opravdu často umisťují (zdaleka není pravidlem, upozorňuji !!!) tak existuje dohoda o přidělení kanálu DME každé použitelné frekvenci VORU. Takže když si postavím VOR na třeba 112,600 MHZ, tak podle tabulky, když budu k němu přidávat DME, musí tento DME pracovat na tabulkou daném kanále, třeba X52. Protože ale tento kanál se nikde nedá naladit ( jeho frekvence bude cca 1050 MHz ), je v mapách a všude jinde označeno jako \"DME 112,60 MHz\". Je to proto, že v letadle musím naladit DME na NAV1 a ten má rozsah 108-118 MHz.
Pokud mám DME samotné, tj. bez VORu - tak i tam se k němu dle tabulky přiřadí \"jakoby\" odpovídající frekvence VORu i když tento vůbec neexistuje.
Př.: Písek DME (PSK) - je tam opravdu jen DME-tyč ( 1050MHz ) a žádný VOR i když na mapě je 117,60MHz.
Naladí se 117.60 a ukazuje to iba vzdálenost od Písku, žádnou radialu.

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:18 led 2007, 01:21
od Ace2
Já jen doplním, že některé letadla mají DME příjímač separovaný od NAV1 i NAV2 a DME přijímač se musí nezávisle naladit na frekvenci DME jinak neukazuje. To jen tak pro doplnění.

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:18 led 2007, 01:27
od PavelS
[quote="Ace2"]Já jen doplním, že některé letadla mají DME příjímač separovaný od NAV1 i NAV2 a DME přijímač se musí nezávisle naladit na frekvenci DME jinak neukazuje. To jen tak pro doplnění.[/quote]
Jo, řešilo se již s DC kdysi, ale myslím, že FSka toto vubec neumí simulovat, tuším, že vidí VORDME jako jedno zařízení.

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:18 led 2007, 06:15
od MarkyParky
Airport Terminal Information Service (?)
Negativ, Automatic Terminal Infomration Service ;)
Jo, řešilo se již s DC kdysi, ale myslím, že FSka toto vubec neumí simulovat, tuším, že vidí VORDME jako jedno zařízení.
Platilo u FS2002 a starších. Od FS2004 dál už jde udělat samostatné DME jen s využitím interních proměnných FS bez problémů.

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:18 led 2007, 10:05
od roger
Měl bych dotaz k ATIS. Když byl vánoční LHBP event, experimentovali s voice ATISem a bylo to docela hustý. Jak je to řešený v reálu, protože byl docela problém vyslechnout celou informaci a přitom nepřijít o instrukce na frekvenci? Byly k tomu LVP, takže ATIS byl docela dlouhý. Žádat o opuštení frekvence pro skontrolování ATISu? V reálu jsou dva páry uší a sluchátek, ale jaké by byly/jsou optimální postupy pro online?

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:18 led 2007, 10:27
od PavelS
V reálu jsou dvě možnosti :
a) požádat o opuštění frekvence - pokud máte jen jednu soupravu COM (= radio). Počet sluchátek ani uší nerozhoduje, prostě musíte přeladit a proto je třeba si to vyžádat.
b) příposlech druhé frekvence - dnes i \"hloupá Cessna\" umí monitorovat dvě frekvence, které pouští semleté do sluchavek, takže prostě jen naladíte frq. ATIS a posloucháte - bez žádosti o opuštění frq.

V onlinu - nevím.
Ono to bude závislé na softwaru a hardwaru - v klasickém případě je asi nutno přeladit a mělo by se požádat o opuštění frekvence. Píšu mělo, protože v hustém sletu to je kontraproduktivní. Druhá možnost je mít druhého voice klienta (?) nebo podobné. S tím nemám žádnou zkušenost a nevím. Určitě bych se podíval na instrukce k tomu konkrétnímu sletu, kde by o tom měli napsat, jak si to představují.
Jinak tahle komplikace je jedním z důvodů, proč se voice ATIS obecně nerozšířilo v onlinu.

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:18 led 2007, 14:22
od radarada
A ve virtualu - tusim, ze minimalne Squawk Box si poradi se 2 frekvencemi naladenymi na COM1 a COM2... a opravdu pousti na vystup oboji.

Rada

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:18 led 2007, 14:51
od VIP353
FSInn to zvlada takisto! Dokonca sa da nastavit aby vysielal druhy kanal iba ked prvy je volny. (napr., ak to zvukovka nezvlada, alebo sa vam zda, ze ten vasom kanali je malo trafficu...)
Dokonca by som preferoval v zaujme \"tak realne ako to ide\" aby sa ATIS vysielal hlasom. No neviem co na to VATSIM pravidla. Mozno pouzivat oboje (text i voice) by slo.
Neviete na com bezi voice na VATSIMe?
Pripadne by som sa pokusil naprogramovat automaticke vysielanie ATISu zvukom, ale az v marci. Teraz sa topim v semestralkach.

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:18 led 2007, 16:33
od roger
jde to u obou, ale je to docela bordel. mne se ten text zda praktictejsi a rychlejsi pro obe strany :)

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:18 led 2007, 19:17
od PavelS
[quote="VIP353"]FSInn to zvlada takisto! Dokonca sa da nastavit aby vysielal druhy kanal iba ked prvy je volny. (napr., ak to zvukovka nezvlada, alebo sa vam zda, ze ten vasom kanali je malo trafficu...)
Dokonca by som preferoval v zaujme "tak realne ako to ide" aby sa ATIS vysielal hlasom. No neviem co na to VATSIM pravidla. Mozno pouzivat oboje (text i voice) by slo.
Neviete na com bezi voice na VATSIMe?
Pripadne by som sa pokusil naprogramovat automaticke vysielanie ATISu zvukom, ale az v marci. Teraz sa topim v semestralkach.[/quote]
Pomali, len pomali ...

a) Je pravda , že to oba zvládají, ale problém je, že textový ATIS s sebou nese i informaco o hlasovém kanále řídícího, takže je v tuto chvíli nezbytný.
b) Druhý problém je, že nemusí být na VATSIMU dostatek voných frekvencí . Uvědomte si, že ATIS nyní žádnou další frekvenci nepotřebuje, protože běží na frekvenci již zavedeného ATC, ale voice by vyžadoval svoji frekvenci (stejně jako v reálu). Vzhledem k řadě věcí , které teď nechci rozvádět , nemusí být pro toto dostatek frekvencí ( každé letiště by muselo mít další frekvenci ).
c) Podobné rozhodnutí o zavedení nějakého nového klienta nebo nějaké změně pravidel aplikované generálně vyžaduje vždy souhlas vedení VATSIMU nebo minimálně VATEUDu , takže tímto varuji před různými amatérskými pokusy "něco zkoušet" načerno.

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:01 úno 2007, 15:25
od Bonny_boy
[quote="Pavel"]Ok, souhlas s Petrem - jen pro vysvětlení:

1) vor-dme je pozemní přístroj (VOR je všesměrový radiomaják, vytváří radiály po kterejch lítáš, ladí se na panelu radia na NAV. DME je často integrován ve VOR, ladí se stejně a je to impolsní dálkoměr, určije ti šikmou vzdálenost od pozemního odpovídače. Ladí se zároveň s VORem).

2) informace, zjistíš jí z ATISu aktivního ATC a je to takové označení aktivního ATISu. Tj, když ty řekneš že máš informaci Mike na palubě, řídící se podívá, vydí že M je nyní aktivní a chápe že máš tím pádem aktuální ATIS. Ale pro let a navigaci němá žádný význam (nikde se neladí, níjak tě nenaviguje).

3)Letová hladina, to je složitý, na tom odkazu je to popsáno, jen stručně: Nad převodní výskou (5000ft) je už to jak vysoko letíš nad hladinou moře neudává ve stopách ale nastavíš standardní QNH 1013,25 a pak už se to počítá v letovejch hladinách. FL(FlightLevel=letová hladina) FL060 odpovídá 6000ft nad hladinou moře. Když klesáš z letové hladiny pod převodní hladinu tak nastavíš QNH (atmosferický tlak přepočtený na hladinu moře - doufám :)) na aktuální tlak na letišti (zjistíš tak že do SB3 napíšeš .metar LKPR) a pak už používáš výšku a feety.

4) Příletová trať. Podívej se na enroute mapu LKAA a uvidíš ýe třeba LKMT neleží na žádné route a ty nevíš jak tam tedy doletět. Příletová trať je trať znázorněná na mapě pro příslušně letiště - STAR - a je to trasa která tě dovede z posledního bodu tratě do třeba ILSu dráhy. Příklad: LKMT, poslední tvůj bod je HLV, když tam doletíš pokračuješ podle STARu, na oknci stáru najdeš mapu pro přistrojové přiblížení a ta tě dovede do ILSu. !!!NUTNO všechny mapy vytisknout a celou dobu do nich "čumět". :)[/quote]
tak mapu sem si vytiskl snad vsechny co byli v tom balicku 1_LKMT_base ale ja asi nikdy nepochopim co je to STAR ja to na te mabe nikde uvadene nevidim STAR nikde neni tudiz ano do meho boingz PMDG do FMC STAR neuvadim jelikoz neznam :( pomuzes mi prosim jelikoz uz hodne dlouho premyslim a nedokazu to sam pochopit SID/ STAR prosim hlavne opravdu pro zacatecnika :) kukam do mapy neni SID STAR treba ten SOPAV ci NADAL258 ?? ja fakt nevim :(((( pomošte mi

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:01 úno 2007, 15:47
od Peter Bartoš
[quote="Bonny_boy..."]pomuzes mi prosim jelikoz uz hodne dlouho premyslim a nedokazu to sam pochopit SID/ STAR prosim hlavne opravdu pro zacatecnika :) kukam do mapy neni SID STAR treba ten SOPAV ci NADAL258 ?? ja fakt nevim :(((( pomošte mi[/quote]
Ak mas ICQ, tak sa ozvi: 326-849-528. Bude to rychlejsie...;)

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:01 úno 2007, 15:48
od tmx
STAR jsou příletové tratě. V ostravě pro RWY22 je to třeba SOPAV1T.
Jinak STAR slouží k tomu, aby ses dostal z posledního bodu tratě až do IAF.

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:01 úno 2007, 17:28
od PavelS
[quote="Bonny_boy"][tak mapu sem si vytiskl snad vsechny co byli v tom balicku 1_LKMT_base ale ja asi nikdy nepochopim co je to STAR ja to na te mabe nikde uvadene nevidim STAR nikde neni tudiz ano do meho boingz PMDG do FMC STAR neuvadim jelikoz neznam :( pomuzes mi prosim jelikoz uz hodne dlouho premyslim a nedokazu to sam pochopit SID/ STAR prosim hlavne opravdu pro zacatecnika :) kukam do mapy neni SID STAR treba ten SOPAV ci NADAL258 ?? ja fakt nevim :(((( pomošte mi[/quote]
Prosím znovu a znovu : vše podstatné tady na foru už je .
Vše o mapách třeba tady : http://www.vacc-cz.org/forum/viewtopic.php?id=689 ( už podle názvu vlákna je jasné, že se také ptal začátečník ... :)

----------------------------------------------

Jinak SID a STAR je trať, po které máš letět, zatímco SOPAV a NADA jsou body pře které nějaká trať vede. ( SOPAV je myšlěný FIX, NADA je milé označení pro dlouhovlnný NDB vysilač , tzv. locator (proto to "L") na frekvenci 258kHz. Ladí se na ADF na panelu - naladíš 258 a ručička se překulí směrem na Naďu.
Tyhle věci si prostě musíš ujasnit postupným studiem všehomožného, nejde, opakuji, nejde to zvládnout za týden, měsíc. Je to na dlouho.
Jinak postup, kdy čumíš do mapy a snažíš se pochopit , co které písměnko znamená je podle mne velmi efektivní, opravdu , bez legrace.

Některé základní pojmy (VOR/DME,Info Mike, letová hladina ..).

PříspěvekNapsal:01 úno 2007, 21:40
od Bonny_boy
[quote="PavelS"][quote="Bonny_boy"][tak mapu sem si vytiskl snad vsechny co byli v tom balicku 1_LKMT_base ale ja asi nikdy nepochopim co je to STAR ja to na te mabe nikde uvadene nevidim STAR nikde neni tudiz ano do meho boingz PMDG do FMC STAR neuvadim jelikoz neznam :( pomuzes mi prosim jelikoz uz hodne dlouho premyslim a nedokazu to sam pochopit SID/ STAR prosim hlavne opravdu pro zacatecnika :) kukam do mapy neni SID STAR treba ten SOPAV ci NADAL258 ?? ja fakt nevim :(((( pomošte mi[/quote]
Prosím znovu a znovu : vše podstatné tady na foru už je .
Vše o mapách třeba tady : http://www.vacc-cz.org/forum/viewtopic.php?id=689 ( už podle názvu vlákna je jasné, že se také ptal začátečník ... :)

----------------------------------------------

Jinak SID a STAR je trať, po které máš letět, zatímco SOPAV a NADA jsou body pře které nějaká trať vede. ( SOPAV je myšlěný FIX, NADA je milé označení pro dlouhovlnný NDB vysilač , tzv. locator (proto to "L") na frekvenci 258kHz. Ladí se na ADF na panelu - naladíš 258 a ručička se překulí směrem na Naďu.
Tyhle věci si prostě musíš ujasnit postupným studiem všehomožného, nejde, opakuji, nejde to zvládnout za týden, měsíc. Je to na dlouho.
Jinak postup, kdy čumíš do mapy a snažíš se pochopit , co které písměnko znamená je podle mne velmi efektivní, opravdu , bez legrace.[/quote]
ano dekuji je to tam opravdu pekne popsane jen sem nevedel kde hledat diky ted už mam jasno :)