Stránka 1 z 1
Dotaz na řídící: pojíždění např. na h/p B RWY4 LKPR.
PříspěvekNapsal:03 lis 2006, 21:58
od CSA105
Dotaz na řídící:
Po vytlačení,nahození a následně žádosti o povolení ATC k pojíždění např. na h/p rw24 LKPR se mě dotáže ATC zda mohu provést zkrácený start přímo z pojížděcí dráhy BRAVO.
Můžete mi zde formulovat v AJ-CZ tuto situaci?Nepodařilo se mi to nikde dohledat.Díky
Dotaz na řídící: pojíždění např. na h/p B RWY4 LKPR.
PříspěvekNapsal:03 lis 2006, 22:04
od PavelS
ENG:
\"... CSA6101 able departure from intersection B RWY24 ?\"
\" Affirmative sir...\"
\" Taxi to h/p B Rwy24 via B1,B.\"
(důraz kladu na slůvko \"sir\")
CZ:
\"...CSA6101 jste schopni odletu z Brava ?\"
\" Potvrzuji pane ...\"
\" Pojiíždějte na vyčkávací místo B dráhy24 po B jedna , Bravo .\"
(důraz kladu na slůvko \"pane\")
Dotaz na řídící: pojíždění např. na h/p B RWY4 LKPR.
PříspěvekNapsal:03 lis 2006, 22:22
od Gozer
Prosím upřesnit - zkrácený start
je tím myšleno vstup na rwy a vzlet bez zastavení po vstupu na dráhu?
díky
Dotaz na řídící: pojíždění např. na h/p B RWY4 LKPR.
PříspěvekNapsal:03 lis 2006, 22:26
od Engin
Nee, tady je formulace \"zkrácený start\" trošku nešťastná. Jedná se o stav, kdy nepotřebuješ celou délku dráhy ke vzletu, stačí ti menší část.
Např. na LKPR nepotřebuješ (nebo já:) ), když jsem po pusbacku na taxi B1 taxovat po celé B1 A na začátek dráhy 24, ale pouze po B1 a B a napojím se na dráhu v jedné třetině, protože vím že mi její zbytek bude ke startu stačit.
To co ty píšeš je spíš k pojmu \"imminent departure\" - přiznám se že nevím český ekvivalent (okamžitý vzlet (?)). To se používá, pokud je např. jiné letadlo na finále, ale ještě \"dost daleko\", ATC se tě zeptá, jestli jsi schopen, když potvrdíš, že ano (což potvrdíš pouze a pouze tehdy jestliže opravdu jsi připraven (zkontrolované checklisty atd), a dostaneš clared to t/o, tak vstupuješ na dráhu a nejrychleji jak můžeš provádíš vzlet (samozřejmě s ohledem na bezpečnost).
Dotaz na řídící: pojíždění např. na h/p B RWY4 LKPR.
PříspěvekNapsal:03 lis 2006, 22:29
od CSA105
Díky Pavle to je přesně co jsem potřeboval.Možná,že by bylo vhodné tuto možnost instrukce doplnit do Školy pilotů.Ono to občas překvapí.

Dotaz na řídící: pojíždění např. na h/p B RWY4 LKPR.
PříspěvekNapsal:03 lis 2006, 22:32
od tgurecky
Ne ne ne....
Je tím myšleno vzlet z nějaké křižovatky dráhy. Tím má ale pilot zkrácenou dráhu pro vzlet.
Koukni se do map LKPR a podívej se na RWY24.
Normálně se startuje ze začátku dráhy a tím pádem má pilot k dispozici celou délku. Normálně tedy pojíždí po bla bla bla a na RWY24 vstupuje přes TWY A (nebo Z).
Ale z různých důvodů ( šetření paliva, \"dohánění času\" plynulosti provozu) lze aplikovat vzlet letadla ze zkrácené délky dráhy, takže třeba TWY B. Tzn pojíždíš po ..... a přes TWY B vstupuješ na RWY24 . Ale !!!
Toto rozhodnutí je vždy na pilotovi, nikoliv řídícím. Řídící se zeptá jste schopni....... a jestliže mu pilot odpoví ANO, tak při nějakém průseru je to odpovědnost pilota.
Dotaz na řídící: pojíždění např. na h/p B RWY4 LKPR.
PříspěvekNapsal:03 lis 2006, 22:32
od PavelS
Myslím, že podle dikce původného dotazu šlo o povolení odletu ze \"zkrácené\" dráhy,tj. nevyužít plnou délku dráhy, ale jen jeí část, o což může požádat pilot nebo navrhnout ATC ( TWR ), ovšem pilot to musí schválit.
Vstup na dráhu (z libovolné TWY), a následný odlet \"bez zastavení\" je tzv. \"okamžitý vzlet\", \"immediate departure\".
\"...CSA6102 , ready to immediate departure ?\"
\" Affirmative sir.\"
\"Wind 230/35G48 kts, RWY24, cld for immediate t/o, good luck ..\"
\"CSA6102, cld for immediate t/o, rwy24, wind copied, bye.\"
Při immediate departure není podstatné, zda letadlo fyzicky zastaví na dráze nebo ne, ale je podstatné zda se vše odehraje rychle. Obvykle je to tak, že před povolením \"k immediate\" proběhne nějaká komunikace, ze které vyplyne, proč je toto potřeba - buď spěchá pilot nebo tlačí ATC. Podstatné je, že pilot takto potvrdi, že situaci chápe a provede odlet tak, že a) se nezabije sám, za b) nebude brzdit ostatní provoz, kvůli kterému se immediate dává.
Existuje pojem \"rolling takeoff\", který znamená asi přesně to, co myslí tazatel - tedy vzlet bez zastavení na dráze, ale tento jsem nikdy u nás neslyšel a není v oficiální frazeologii.
Dotaz na řídící: pojíždění např. na h/p B RWY4 LKPR.
PříspěvekNapsal:03 lis 2006, 23:25
od Vanilla
[quote="PavelS"]Existuje pojem "rolling takeoff", který znamená asi přesně to, co myslí tazatel - tedy vzlet bez zastavení na dráze, ale tento jsem nikdy u nás neslyšel a není v oficiální frazeologii.[/quote]
Osobně se nechá použít, když jsem před h/p dráhy a mám již povolení ke vstupu a vzletu - není důvod na dráze zastavovat

Dotaz na řídící: pojíždění např. na h/p B RWY4 LKPR.
PříspěvekNapsal:04 lis 2006, 00:52
od Filip Roszka
Hmm, v této souvislosti bych se rád zeptal:
Při pojíždění k h/p mě někdy ATC dává \"clearence for take off\" už někde kus před h/p. Já ale třeba bych se rád postavil na h/p tak na 30sec a provedl procedůry ještě před vstupem na dráhu. Jak tedy mám postupovat ve frázeologii prosím???
Aby mě ATC tak nehnal.
Dotaz na řídící: pojíždění např. na h/p B RWY4 LKPR.
PříspěvekNapsal:04 lis 2006, 01:06
od tgurecky
Ono to může mít dvě urovně:
1) ATC ti může dát CLR T/O a je si jist že široko daleko naní ani síkorka ve vzduchu, takže je klidný a ty si můžeš klidně ještě hadříkem přeleštit glass cockpit, ale toto je téměř nereálné na LKPR a podobných středně větších letištích
2) Něž ti ATC dá povolení vstupu na dráhu, tak by se těl měl samozřejmě zeptat jestli jsi \"ready\" a jestli mu potvrdíš že ano, tak to bere jakože tě může hned \"odpálit.
Jestli řekneš že nejsi ready a potřebuješ ještě nějaký čas, tak by tě normální ATC na dráhu pustit neměl. Pokud ovšem neplatí bod č.1
Dotaz na řídící: pojíždění např. na h/p B RWY4 LKPR.
PříspěvekNapsal:04 lis 2006, 02:41
od Filip Roszka
Jasný. Díky Tomáši

Někdy prostě když teprve zastavuji na h/p a ATC mě už cpe na dráhu, tak mu jen řeknu že nejsem připraven ať si prostě počká

Dotaz na řídící: pojíždění např. na h/p B RWY4 LKPR.
PříspěvekNapsal:04 lis 2006, 03:05
od tgurecky
Když nebudeš ready, tak mu řekni za jak dlouho jsi schopen odstartovat.
Např: Ruzyne Tower ready for departure at 3 minutes.
Tím mu dáš informaci, na základě které on může dále pracovat s okolním provozem.
Dotaz na řídící: pojíždění např. na h/p B RWY4 LKPR.
PříspěvekNapsal:04 lis 2006, 08:34
od Vanilla
Taky jsem v realu slyšel, že pilot dostal při pojíždění před h/p line up 31 and cleared for t/o a pilot na to reagoval: Line up 31 and clear for t/o, we need 30 sec. sir, ATC potvrdilo a po 30 sec. na rwy (procedury) pilot zahlasil XXX rolling..
Ale myslim, že toto byla spíše vyjímka..
Dotaz na řídící: pojíždění např. na h/p B RWY4 LKPR.
PříspěvekNapsal:04 lis 2006, 10:03
od Jakubsch
[quote="Vanilla_CSA100"]Taky jsem v realu slyšel, že pilot dostal při pojíždění před h/p line up 31 and cleared for t/o a pilot na to reagoval: Line up 31 and clear for t/o, we need 30 sec. sir, ATC potvrdilo a po 30 sec. na rwy (procedury) pilot zahlasil XXX rolling..
Ale myslim, že toto byla spíše vyjímka..[/quote]
Tohle jsem viděl a slyšel už několikrát. Myslím, že zase tak vzácné to není, bulík dostal line up , po vyklizení dráhy předchozím letadlem dostal povolení k t/o, a pilot řekl, že potřebují 30 sec. k přípravě, v tu chvíli ale už stál na dráze. ATC potvrdil, pilot potom zahlásil že je "rolling". Nevím, jestli by z toho byl ATC nadšenej, pokud by měl na finále nějaký éro, stát se to v peek hour, tak nevim nevim

, ale pokud nejsi ready , rozhodně se to hlásí před vstupem na dráu, i když dostaneš povolení k odletu už při pojíždění.
Dotaz na řídící: pojíždění např. na h/p B RWY4 LKPR.
PříspěvekNapsal:04 lis 2006, 10:15
od Vanilla
Ja to slyšel zatím pouze od pilota Transavie.. Proto jsem psal, že to je možná vyjímka. Ale platí zásada na které, myslím, že se všichni shodnem - pokud nejsem ready for deparature nepolezu na drahu a radši si počkám

Dotaz na řídící: pojíždění např. na h/p B RWY4 LKPR.
PříspěvekNapsal:04 lis 2006, 10:26
od Jakubsch
[quote="Vanilla_CSA100"]Ja to slyšel zatím pouze od pilota Transavie.. Proto jsem psal, že to je možná vyjímka.[/quote]
Hehe tak to je potom jasný. U Transavie je možné vše

Dotaz na řídící: pojíždění např. na h/p B RWY4 LKPR.
PříspěvekNapsal:04 lis 2006, 19:27
od th
[quote="Filip Roszka"]Hmm, v této souvislosti bych se rád zeptal:
Při pojíždění k h/p mě někdy ATC dává "clearence for take off" už někde kus před h/p. Já ale třeba bych se rád postavil na h/p tak na 30sec a provedl procedůry ještě před vstupem na dráhu. Jak tedy mám postupovat ve frázeologii prosím???
Aby mě ATC tak nehnal.[/quote]
Za sebe hlásím (u ostatních ATCo předpokládám podobně), že (pokud si nejsem jistej, že jednám s profíkem pilotem) to dávám skutečně jen a pouze tehdy, když mám celkem jasno v tom, že v nejbližších 10 minutách nic nesedne, a tudíž je mi jedno, jestli si pilot před vzletem ještě votře vokýnko, pošťourá se v nose, zaváže si tkaničku a pozve letušku na rande
Jinak oblíbená situace, která si o tohle doslova volá, je pojíždění na RWY31, které je tak dlouhé a navíc rovné, že lze rozumně předpokládat, že pilot zvládl kompletní přípravu včetně before-takeoff checklistu ještě před velkou křižovatkou
Ale pokud je nějaký provoz "v dohledu", pochopitelně se ATCo nejdřív zeptá ( já používám frázi "CSAxxx, ready for rolling departure?" - odposlechnuto předpokládám od DČ, který mne kdysi mučil - é, totiž CVIČIL - na věžníka

)