Stránka 1 z 1

Přiblížení - úplné základy. VOR-DME a ILS v FSce prakticky.

PříspěvekNapsal:21 říj 2006, 21:57
od SenorAmigo
ahoj, sem dalsi z mnoha začátečníků zde tak me prosim pochopt...
Chtel bych se zeptat jakym zpusobem se nechavate navigovat ve FS jestli ve gps,VOR to VOR,Hight altlitude... protoze ja sem vzdycky lital na gps a nechaval se navigovat podle pocitace co mi rekl a nikdy sem se nemohl trefit na letiste-jenom v noci (protoze svetla svitej z dalky :) ) ale jinak za dne sem se nikdy netrefil uplne presne a tak sem pochopil ze na online litani se tuto zasadni vec navigovani a v podstate planovani celeho letoveho planu musim naucit...cetl jsem to tady v ruznych tematech ale nepochopil sem to protoze se dotyční ptali vždy na něco složitějšího co já ještě nechápu ...prosim pomuzete mi priblizit jak se vlastne lita ?..ja jsem byl zvyklej na to ze mi pocitac rekl treba turn right heading 120 on course tak sem nastavil heading a jak mi to reklo dycky a bylo to ale je mi jasne ze takhle normalni let nechodi a ze se musi let doprdeu naplanovat....

Přiblížení - úplné základy. VOR-DME a ILS v FSce prakticky.

PříspěvekNapsal:22 říj 2006, 09:53
od George_L
Ahoj, opravdu se bez nastudování školy pilotů neobejdeš, ale jen ve stručnosti... Na VATSIMu se nepoužívá navigace pomocí default GPS.

Funguje to asi takto: Po startu letíš podle mapy odletovku (nebo požádáš řídícího o vektory \"turn left hdg200 apod.), po jejím odletění bys měl být schopen již sám letět zvolenou trasu - zde asi většina pilotů používá FMC, které má trasu naprogramovanou a je schopno ji bez problémů zaletět. Po přiblížení k destinaci Tě zas bude řídící navigovat vektorováním (hdg) a nebo Tě pošle na nějaké body, přes které se dostaneš do prostoru před používanou dráhu a dostaneš povolení \"ke korekci do osy dráhy\".

Proto se při sestavování letového plánu vůbec nepoužívá FLIGHT PLANNER, který je součástí FS. Po spuštění jdeš zkrátka přímo na CREATE FLIGHT, vybereš letiště, stand. Pak odesíláš ATC svůj letový plán, který chceš letět.

Pořádně prostuduj fórum a budeš chytřejší. Pokud budeš poslouchat ATC či v jeho nepřítomnosti budeš používat mapy, nemůže se Ti stát, že by ses k dráze přiblížil ve špatném směru.

Přiblížení - úplné základy. VOR-DME a ILS v FSce prakticky.

PříspěvekNapsal:22 říj 2006, 10:49
od MarkyParky
Na VATSIMu se nepoužívá navigace pomocí default GPS.
Nevidím důvodu proč by se nemohla. Pokud jako systém splňuje kritéria na přesnost, která jsou požadována od GNSS systémů (a to FSková GPS splňuje vždy, protože nikdy "neztratí" satelity), tak je to naprosto rovnocený prostředek jakémukoliv jinému RNAV systému.
Proto se při sestavování letového plánu vůbec nepoužívá FLIGHT PLANNER. Po spuštění jdeš zkrátka přímo na CREATE FLIGHT, vybereš letiště, stand. Pak odesíláš ATC svůj letový plán, který chceš letět.
Opět si dovolím polemizovat, na samotné plánování samozřejmě tento planner nejde použít, ale mnoho FREE i komerčních letadel je schopno nějakým způsobem zpracovávat data která v něm jsou uložená - za zmínku stojí třeba F1 MD80, TU154 a samozřejmě všechno co používá default GPS. Jen se role toho planneru z "plánovače" mění na utilitku k "naprogramování" navigačního systému letadla. Dokonce existují utilitky, které dokáží převést standardní výstup z plánovače RouteFinder do tohoto formátu právě proto aby se takhle online dalo létat a přitom korektně.

Přiblížení - úplné základy. VOR-DME a ILS v FSce prakticky.

PříspěvekNapsal:22 říj 2006, 11:19
od id123
[quote="SenorAmigo"]ahoj, sem dalsi z mnoha začátečníků zde tak me prosim pochopt...
Chtel bych se zeptat jakym zpusobem se nechavate navigovat ve FS jestli ve gps,VOR to VOR,Hight altlitude... protoze ja sem vzdycky lital na gps a nechaval se navigovat podle pocitace co mi rekl a nikdy sem se nemohl trefit na letiste-jenom v noci (protoze svetla svitej z dalky :) ) ale jinak za dne sem se nikdy netrefil uplne presne a tak sem pochopil ze na online litani se tuto zasadni vec navigovani a v podstate planovani celeho letoveho planu musim naucit...cetl jsem to tady v ruznych tematech ale nepochopil sem to protoze se dotyční ptali vždy na něco složitějšího co já ještě nechápu ...prosim pomuzete mi priblizit jak se vlastne lita ?..ja jsem byl zvyklej na to ze mi pocitac rekl treba turn right heading 120 on course tak sem nastavil heading a jak mi to reklo dycky a bylo to ale je mi jasne ze takhle normalni let nechodi a ze se musi let doprdeu naplanovat....[/quote]
precti si z http://www.lkpr.info/takeoff/skolka/skolka.htm

pote zvyraznene temata z http://www.vacc-cz.org/forum/viewforum.php?id=8

vse se samo rozjasni.

Přiblížení - úplné základy. VOR-DME a ILS v FSce prakticky.

PříspěvekNapsal:22 říj 2006, 18:25
od SenorAmigo
diky moc za rady...a jeste pro upresneni: podle toho co jsem se tu docetl tak vždy jen nastavim před letem FMC a letim,akorat kdyz mi rekne ATC nejaky upresneni tak zmenim kurz podle nej a kdyz pristavam tak zmenim udaje ve FMC podle toho na jakou drahu pristavam?

Přiblížení - úplné základy. VOR-DME a ILS v FSce prakticky.

PříspěvekNapsal:23 říj 2006, 12:56
od Jindřich
[quote="SenorAmigo"]diky moc za rady...a jeste pro upresneni: podle toho co jsem se tu docetl tak vždy jen nastavim před letem FMC a letim,akorat kdyz mi rekne ATC nejaky upresneni tak zmenim kurz podle nej a kdyz pristavam tak zmenim udaje ve FMC podle toho na jakou drahu pristavam?[/quote]
Pokud ti ATC dává vektory pro přistání, připravíš se pouze na přiblížení k té či oné dráze - naladíš ILS/VOR-DME, nachystáš mapy daného přiblížení. Pak existují mapy STAR, které tě z posledního bodu letové dráhy na příslušnou ranvej dovedou. V případě že ATC v daném CTR není online (nebo má moc práce) může se ti přiblížení podle STARu dost hodit, zválště pokud není letiště vidět.
V zásadě - pokud mně ATC začne vektorovat a oznámí kterou ranvej mám očekávat, přichystám si jen mapu pro přiblížení na tu ranvej a provedu (již zmíněné) přípravné kroky. FMC (z hlediska navigace) v ten okamžik se už v letadle jen veze (i když je samozřejmě ready pro případ G/A).

Přiblížení - úplné základy. VOR-DME a ILS v FSce prakticky.

PříspěvekNapsal:23 říj 2006, 13:17
od PavelS
[quote="Jindra"].... Pak existují mapy STAR, které tě z posledního bodu letové dráhy na příslušnou ranvej dovedou. V případě že ATC v daném CTR není online (nebo má moc práce) může se ti přiblížení podle STARu dost hodit, zválště pokud není letiště vidět.[/quote]
Jen upřesním :

- mapa STARu Tě z konce tratě nedovede ani na dráhu, ani na začátek ILSu, ale na bod nazývaný "IAF" ( Initial Approach Fix)
- pak, z bodu IAF Tě na začátek ILSu (jiného přístrojového přiblížení) dovede mapa IAP ( Instrument Approach Chart ).

Vše o návaznosti map je popsáno v sekci Škola Pilotů , příspěvek "Mapy, ty mi teda dávaj...".

Přiblížení - úplné základy. VOR-DME a ILS v FSce prakticky.

PříspěvekNapsal:23 říj 2006, 13:39
od Jindřich
[quote="PavelS"]Jen upřesním :

- mapa STARu Tě z konce tratě nedovede ani na dráhu, ani na začátek ILSu, ale na bod nazývaný "IAF" ( Initial Approach Fix)
- pak, z bodu IAF Tě na začátek ILSu (jiného přístrojového přiblížení) dovede mapa IAP ( Instrument Approach Chart ).

Vše o návaznosti map je popsáno v sekci Škola Pilotů , příspěvek "Mapy, ty mi teda dávaj...".[/quote]
Ano ano.. Nechtěl jsem se rozepisovat (ještě dále by se dalo rozvést na STAR > TRANS > IAP), po prostudování map se to většinou všechno hezky "spojí" samo...

Přiblížení - úplné základy. VOR-DME a ILS v FSce prakticky.

PříspěvekNapsal:23 říj 2006, 16:32
od ONDR4.cz
Myslím, že to není LOCALATOR ale LOCALIZER(?)
Jak se lítá VOR-DME by mě taky zajímalo. Něco tuším a v případě nouze bych to asi zvládl, ale vždycky je lepší v tom mít jasno :).

Přiblížení - úplné základy. VOR-DME a ILS v FSce prakticky.

PříspěvekNapsal:23 říj 2006, 16:40
od Engin
Vlastně úplně stejně :) Naladíš na NAV vor a kurz, kterého se máš držet a od IAFu pokračuješ zpravidla podle mapy tak abys zachytil tu radiálu, kterou máš držet.

Např na VOR-DME04 v LKMT pokračuješ z POLOM kurzem 049 abys zachytil radiálu 041 (*) (nebo 3 - bez mapy nevím :) ) voru OTA, a po ní pokračuješ v 3000ft. 7,5nm začínáš klesat podle mapy (tuším že je tam taky 3°, takže vlastně podobně jako na ILS) průběžně s mapou kontroluješ vzdálenost/výšku. Při získání vizuálního kontaktu s ranvejí pokračuješ \"vizuálně\" na přistání. Pokud vizuální kontakt nezískáš do minim, pokračuješ G/A a pak točíš na Brno ;)

(*) Teď se jenom opravím, nemá tam být zachytit inbound radiálu 221°? :)

Přiblížení - úplné základy. VOR-DME a ILS v FSce prakticky.

PříspěvekNapsal:23 říj 2006, 17:02
od PavelS
Pavel píše:Když vidím že LOCATOR...
- není to LOCATOR, ale LOCALISER (zkr. LLZ nikoliv LOC !!) a není to "ta růžová čarka", ale paprsek co vede letadlo v ose dráhy horizontálně. T ta růžová čárka je indikátor LLZu.
... DME přeladím na OKL (112,6)
Přeladit DME, které je spřaženo s frekvencí ILSU smysluplně nelze. (?) Maximálně tak na NAV2, ale ani to není správně. 112,6 je možbé mít připraveno na STDBY frekvenci na NAV1 nebo NAV2...
...a držim se v ILS, ...
Pokud popisuješ přiblížení ILS pomocí A/P, tak v tomto místě musíš aktivovat mod APP, jinak to letíš nějak podivně. APP mod způsobí, že A/P vede letadlo horizontálně (v LLZ paprsku), ale i vertikálně v GS paprsku automaticky, v tom je ten vtip. APP mod se musí aktivoat v horizontálním letu POD GS, čili před dosažením bodu FAF , ideálně ve 4000f. Pozor na mixování modu NAV a ručního klesání - to je dle mne blbo. Defacto bys pak letěl LLZ DME přiblížení, ovšem blbé, protože si myslím, že přijímač NAV ( tj VOR signálů) není certifikován pro LLZ ( tj. ILS signálů) signálů, ono totiž ILS a VOR přijímač v letadle používá odlišné přijímače a dokonce i různé anténky, přestože se to pilotovi jeví jako stejné ...
...Když jsem 9,4 DME OKL tak právě i GS (glideslope - skluzová rovina - taková růžová čárka v pravo od umělého horizontu) je uprostřed. V tom momentě hlásíš plné usazení v ILS atd atd...
...pokud to ATC žádal ... Pokud to letíš na ruku (nebo v tom podivném mixu), tak tady začínaš klesat, pokud normálne na A/P, jen zkontroluješ zda a jak klesá a/p. .....
.... no a pak už jen letíš a letíš až vidíš dráhu,
Nejpozději v DH musíš vidět dráhu, shodit A/P a pokarčovat ručně.
Pokud klesáš na ruku ale pokračuješ dál v modu NAV, je to blbě.

Obecný komentář - mixování nějakého modu A/P a ručního řízení něčeho není dobré. FSka to snese, ale byla zde kvalifikovaná diskuse, že to je nebezpečné z řady důvodů. Osobně používám postup , že od RASIMu letím stejně jako ty, jen vše ručně a na NAV1 již ladím ILS24 a současně finální bearing dráhy 244deg na HDG i CRS. Ručně srovnám +/- do osy a pokud je ok rychlost aktivuju APP. Dál to nechám A/P, jen kontroluji rychlost klesání dle mapy. Před DH to vše shodim, vč. A/T ...

Přiblížení - úplné základy. VOR-DME a ILS v FSce prakticky.

PříspěvekNapsal:23 říj 2006, 17:03
od MarkyParky
Myslím, že to není LOCALATOR ale LOCALIZER(?)
Ano. To co se nalétává v ILSu je LOCALIZER. Zkratka je LLZ.

LOCATOR (zkratka L) je všesměrový maják malého dosahu (takové smrsklé NDBčko), které se většinou umisťuje před dráhu do místa kde je nějaký MARKER a většinou se používá při přiblížení na NDB. Ale to už je úplně jiná pohádka

Přiblížení - úplné základy. VOR-DME a ILS v FSce prakticky.

PříspěvekNapsal:23 říj 2006, 17:05
od PavelS
[quote="Engin"]...kurzem 049 abys zachytil radiálu 041 (*) ...

(*) Teď se jenom opravím, nemá tam být zachytit inbound radiálu 221°? :)[/quote]
Jo, správně - ještě dokonalejší je R-221 inbound :)

Přiblížení - úplné základy. VOR-DME a ILS v FSce prakticky.

PříspěvekNapsal:23 říj 2006, 17:06
od BrandonSk
No a ja jenom velice zjednodusene doplnim co uz bylo receno:
ILS - ma i G/S (glideslope) a klesas podle toho
VOR/DME - klesas podle mapy - mas tam vzdalenosti a vysky (pod mapu je jakoby takovej graf)
Cheers,
B.

PS: Zadna veda to VOR/DME... o neco slozitejsi na zrucnost je pak NDB-DME... ;)

Přiblížení - úplné základy. VOR-DME a ILS v FSce prakticky.

PříspěvekNapsal:26 říj 2006, 11:21
od SenorAmigo
mockrat dekuji ted uz to mam v hlave srovnany jak to chodi, takze ted to musim nastudovat :)