Stránka 1 z 1
Marker, NDB a odletové tratě - naprosté základy.
PříspěvekNapsal:01 srp 2006, 22:55
od Freezer
Dobry den,
poctive trnenuju v offlajnu a brzy bych rad zkusil neco mensiho s cessnou onlajn akorat mam par nejasnosti....k cemu je MKR frekvence?ja pri pristani nastavuju NDB a autopilot trefi...potom bych se rad este zeptal kdyz kouknu na SID pro rwy 24 na lkpr tak mam dve trasy jak se dostat na VOR VOZ mam pouzivat ty nebo pak co nejdriv po startu naletet na W32 ktera tam taky smeruje? a pak jeste kdyz chci vyplnit FP tak tam uvadim rychlost ceho? jakou budu letet?..... diky moc za rady
Marker, NDB a odletové tratě - naprosté základy.
PříspěvekNapsal:01 srp 2006, 23:40
od tgurecky
To co ty myslíš, je vlastně NDB a ve chvíli kdy nad ním přeletí letadlo, které je na finále dráhy xx a pilot má zaplou signalizaci MKR, tak informuje pilota jak je daleko od prahu dráhy, ale pozor, ve většině případu je na letišti DME a piloti vzdálenost měří podle DME, ty MKR jim slouží spíše jako sekundární informace.
Pro dráhu 24 v LKPR je to OM 4.0nm a MM 0,6nm.
SID je od toho, že po měm letadla odlétají z letiště na trať po které potom letí. Může nastat situace, kdy tě ATC z závislosti na hustotě provozu zkrátí, ale obecne si pamatuj, že po SIDu musíš z letět.
To že v mapě jsou dve trasy je z toho důvodu že jedna je pro jety a druhá pro propy, laicky řečeno po jedné odlétají proudové letadla a po druhé vrtulové.
Příklad: Pro RWY24 je VOZ2A pro jety a VOZ2M pro vrtulové a torbovrtulové.
Rychlost na trati píšeš do FLP takovou jakou poletíš. Vyplňuje se pravá vzdušná rychlost takže TAS.
Marker, NDB a odletové tratě - naprosté základy.
PříspěvekNapsal:01 srp 2006, 23:44
od MarkyParky
1) trošku zmatek v pojmech, tak zkusím upřesnit. Předpokládám že pokud ti \"trefí\" autopilot, tak nastavuješ ILS. Systém ILS se skládá z minimálně tří (v případě LKPR čtyř) různých zařízení:
Localizer - paprsek který tě vede do osy dráhy
GlideSlope - paprsek který tě vede rovinou sestupu
a MARKER nebo DME - zařízení které ti udává vzdálenost od prahu dráhy (na LKPR je na dráze 24 a 31 oboji, na dráze 06 je pouze DME).
Frekvence všech těchto zařízení jsou nastaveny tak, že ve chvílli kdy naladíš Localizer, tak automaticky zachytíš vždy všechna zařízení (tedy LLZ, DME i GS). Markery fungují vždy na jedné frekvenci na které vysílají svislý signál - takové to pípání s modrým/oranžovým světlem.
Ovšem frekvence kterou máš ty na mysli, není frekvence Markeru, ale frekvence NDB majáku, který bývá často posazen hned vedle markeru (např. na LKPR). No a ty používají např. letadla co nejsou vybavena na ILS a chtějí použít NDB DME přiblížení. Doporučuju je ale ladit i když letíš ILS, protože co kdyby ILS například vypadl? Pak ti NDBčka zajistí směrové vedení.
b) K SID - na některých drahách máš dokonce tři takové trasy - jedna je pro letadla která nejsou schopna RNAV (na LKPR označené F, G, J), a zbylé pro letadla která jsou schopna RNAV. U těchto se ještě rozlišuje zdali jsou pro trysková (A, B, E, H) nebo turbovrtulová (F, G, D) letadla. Pozor - každé letiště má toto značení jinak. Přidělování trati by ovšem měla být starost řïdícího, nikoliv pilota - pilot by si měl pouze pohlídat zdali je danou trať schopen zaletět. Určitě ovšem neplatí že bys měl letět po W32 - na tu se případné napojíš právě až z posledního bodu SID.
c) Do FP se ovádí TAS nebo Macháček.
Marker, NDB a odletové tratě - naprosté základy.
PříspěvekNapsal:01 srp 2006, 23:47
od MarkyParky
To co ty myslíš, je vlastně NDB a ve chvíli kdy nad ním přeletí letadlo, které je na finále dráhy xx a pilot má zaplou signalizaci MKR
Bacha, Marker a NDB jsou dvě různá zařízení a je jen obecnou praxí že se strkají na stejná místa, ale rozhodně to není žádné pravidlo - často se člověk setká ve světě, že letišťata mají pouze ILS + markery, a nebo naopak pouze NDBčka v ose dráhy, ale marker tam není (neb tam třeba není ani ILS).
Marker, NDB a odletové tratě - naprosté základy.
PříspěvekNapsal:02 srp 2006, 01:48
od David Přibyla
Ahoj,
jak píše MarkyParky, trochu zmatek v pojmech, Markery (MKR) sytému ILS jsou často umístěny současně s nízkovýkonovými NDB (ta frekvence kterou máš na mysli je frekvence právě toho NDB - \"dálná\" a \"bližná\")... Markery patří k ILS přiblížení (slouží k indikaci vzdálenosti v příadě že ILS není doplněn DME nebo DME nefunguje), NDB zase k NDB/DME přiblížení atd....
Podrobné vysvětlení ILS najdeš zde
http://www.vacc-cz.org/download/uploads ... _03_06.pdf
Dále bych Tě rád upozornil na první pravidlo tohoto fora: při registraci uvést své celé skutečné jméno.
Na shledání na virtuálním nebi se těší
David Přibyla
VACC-CZ
Marker, NDB a odletové tratě - naprosté základy.
PříspěvekNapsal:02 srp 2006, 11:08
od Freezer
Moc díky za rady s cessnou uz pristavam celkem bez problemu akorat mam este jednu nejasnost zkousel sem si litat po cr a podle VOR nebo DME nebo NDB to je v poho ale co mam delat kdyz bych z jakyhokoliv mista chtel trefit treba na BODAL nebo na jiny body pokud bych nepouzial ty kurzy uvedeny v mapach ??...jinak myslite ze kdyz uz jakztakz umim vory a tudle navigaci ze uz muzu do onlajnu ? diky moc
Marker, NDB a odletové tratě - naprosté základy.
PříspěvekNapsal:02 srp 2006, 13:57
od BrandonSk
Ja myslim ze v Tvem pripade nebude ani tak problem litat on-line ve vzduchu, ale spis udelat si jasno ve vsech tech vecech.
Litat muzes on-line i bez navigace - treba VFR. IFR je pak uz zase neco uplne jineho... pak se prida RNAV / non RNAV a pod.
Ja to tady ani nezacnu rozepisovat, protoze by to bylo na 100 stranek. Na to je uz stejne na webu (jak VACC-CZ tak CSAV) spousta materialu. Ja bych Ti doporucil pomalu hlavne zacit.
Co se tyce jeste toho BODALu, tak kazdy bod (i Ty RNAV) se daji logicky definovat jako vzdalenost od nejakeho majaku po urcitym kursem... ale to je prave to, o cem mluvim, kdyz rikam udelat si poradek v pojmech... Ridici Te na RNAV body neposle, pokud nemas RNAV vybavene letadlo (typicky budes potrebovat nejaky palubni pocitac). Pak to je uz ale jednoduche. Muzes ale litat i bez toho. Pak letis podle non-RNAV trati. No... tolik v zkratce.
Ja byt tebou, tak pomalu zkousim, protoze tak se nejrychleji naucis, ale minimalne se ujist ze zvladas minimalne pravidla komunikace na vatsimu
Cheers,
B.