Stránka 1 z 2
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:13 črc 2006, 21:52
od Ace2
Nemáte někdo k dispozici VFR angličtinu ? Učebnice už nejsou k dispozici od té doby co se zrušila zkouška z VFR angličtina a začlenila se pod všeobecný průkaz radiotelefonisty a zustala jen klasická IFR angličtina. Potřeboval bych si prosvištit na Vatsimu VFR angličtinu. Ne že bych neuměl anglicky, ale frázelogie je trochu odlišná od běžné angličtiny. Kdyby ji někdo měl v elektronické, nebo i knižní podobě budu vděčen..
PS: prohledal jsem zdejší web a nemohu nějak objevit kalendář kdy se létá v LKAA, respektivě kdy jsou \"v práci\" naši ATC Můžete mě přímo někdo navést na odkaz ?
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:13 črc 2006, 22:11
od tgurecky
Kalendář neexistuje, ale dá se orientovat podle
www.euro-book.net
Ono ten euro-book je vhodný nejen pro ATC, ale taky pro piloty, protože podle toho se občas rozhodují naší ATC jestli \" jít nebo nejít\" do práce

Zkrátka, když tam ATC vidí nějaké plánované lety, tak je větší pravděpodobnost, že se připojí
Anglickou VFR frazeo nemám a taky bych jí nepohrdl.
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:13 črc 2006, 22:28
od Ace2
Na tom eurobooku to funguje jak ? Kliknu na ATC najdu si naší FIR a... a nic

prázdno. (hádám že to je aktuální stav)
Když si dám Traffic Forecast a opět asi najdu naší FIR dám si prohledat měsíc dopředu tak \"0 planned ATC staff found\"
Tak mě osobně to zase až tak nevadí, já se kouknu přes ServInfo jestli LKAA je obsazená a pokud ano tak se připojím. Problém je když chci zlanařit i kolegy co nejsou tak flexibilní...
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:13 črc 2006, 22:34
od tgurecky
pak je lepší hodit tady nějaký request a nějaký ATC se najde. Ideální je plánovat akce pá-ne večer.
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:13 črc 2006, 22:44
od Ace2
Tak zase se mi nechce, kvůli mé oxidaci s C182 v místních CTR zatěžovat naše ATC. I když... jsem zjistil, že k mému překvapení je na Vatsimu VFR provoz celkem značně vítán. Minule jsem si procvičoval lety v CTR LKPR a pak si mě zavolal David Černý do CTR LKMT abych mu tam dělal VFR provoz aby mohl zaučit svého studenta. Což mě docela potěšilo jsem myslel, že budu za opruz a nakopak ještě se o mě hádají
Mimochodem jak ono je to s našima ATC, to jsou lidi co to dělají jen jako hobby, nebo to jsou skuteční ATC co to mají jako hobby, popřípadě studenti ŘLP v rámci praxe ?
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:13 črc 2006, 23:30
od tgurecky
Jo jo VFR je vítán, v každém případě

právě oskar kilo alfa india romeo to tady v poslední době oživil

Jen tak dál, studenti z toho určitě radost mají, protože toho VFR jinak moc není

VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:13 črc 2006, 23:40
od David Přibyla
Ahoj
[quote="Ace2"]...a pak si mě zavolal David Černý do CTR LKMT...[/quote]
to jsem byl já kdo tě volal a nakonec v LKMT i odbavoval, jen aby se nevnášel chaozz ve jménech.
[quote="Ace2"]Tak zase se mi nechce, kvůli mé oxidaci s C182 v místních CTR zatěžovat naše ATC.[/quote]
Tak aby bylo jasno ATCo VFR neberou jako obtěžování, spíš naopak jsou rádi, takže klidně jen tak dál kdekoliv jakkoliv, nejlépe v CTRkách

. Jestli ti to v praxi k něčemu je, tak je to o to lepší...
David Přibyla
VACC-CZ
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:13 črc 2006, 23:53
od Ace2
Jo sorry tak to byl asi David Přibyl... já vás všechny ještě dobře neznám sorry za zkomolení jména

Také jsem si velmi dobře zalétal
Jinak tady je reálná Oskar Kilo Alfa India Romeo Cessna 182, aby se vědělo že skutečně existuje (vyfocen s kamarádem kterého jsem \"vezl\")
http://blog.cadillac.porcus.cz/ace2/images/friend1.jpg
další fotky na:
http://blog.cadillac.porcus.cz/ace2
Už se těším na další létání ve Vatsimu, teď bych si chtěl nacvičit VFR Angličtinu jak jsem psal na začátku, tak snad se dostanu nějak ke studijním materiálům...
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:13 črc 2006, 23:57
od CSA362
Na dopravní fakultě ČVUT mají ANJ pro VFR piloty od pana Horáka. Má to 88 stran a já nejsem schopen z časových důvodů to naskenovat.

VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:13 črc 2006, 23:58
od Ace2
Jarda: Díky za tip, zkusím požádat kamaráda na ČVÚT
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:14 črc 2006, 00:03
od CSA362
Pokud bude ještě zavřena knihovna. /* stěhují se */ Po opravě bytu připravím jak VFR tak IFR a jestli bude mít někdo zájem, pak není pak problém to někam umístit.
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:14 črc 2006, 00:15
od Ace2
Jarda: Tak zájem je samozřejmostí a tohle by mimochodem mělo být asi stěžijním studijním materiálem pro všechny co chtějí lítat na Vatsimu.
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:14 črc 2006, 11:03
od CSA362
[quote="Ace2"]Jarda: Tak zájem je samozřejmostí a tohle by mimochodem mělo být asi stěžijním studijním materiálem pro všechny co chtějí lítat na Vatsimu.[/quote]
škoda jen že datum výtisku je 1996/1995 a nejsou zpracované drobné změny. Dále nevím jak moc velké rozdíly jsou mezi real / VATSIM. Už mě upozornili asi 3-řídící + 1 SUP,že AFISo se tu nevede, což je škoda. Stačilo by vytvořit nosnou frekvenci pro Praha INFO která by zastřešovala všechna VFR letišťátka, aby VMCéčka mohli mluvit až se náhodou sejdou dva na jednom letišti

.

VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:14 črc 2006, 11:27
od Davi410T
ahoj
Ja litam jen IFR ale taky bych chtel zkusit to VFR sou tu nejake materialy pro studium nebo aspon ukazky komunikace ,pls?
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:14 črc 2006, 11:36
od CSA362
Ahoj Davide.

No když letíš bez řídícího, tak v podstatě letíš VFR ani o tom nevíš

. Jinak nějaké studijní materiály jsou na
http://www.lkpr.info/takeoff/skolka/skolka.htm a ještě
http://www.vacc-cz.org/forum/viewtopic.php?id=459
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:14 črc 2006, 11:47
od tgurecky
[quote="CSA362"]Dále nevím jak moc velké rozdíly jsou mezi real / VATSIM. Už mě upozornili asi 3-řídící + 1 SUP,že AFISo se tu nevede, což je škoda. Stačilo by vytvořit nosnou frekvenci pro Praha INFO která by zastřešovala všechna VFR letišťátka, aby VMCéčka mohli mluvit až se náhodou sejdou dva na jednom letišti

.[/quote]
Se SB3 se to dá do jisté míry suplovat PVC= Private Voice Chanel. Ale není to samozřejmě ono

Druhá věc je, jestli by se Praha info nenudil, když toho VFR provozu není tolik

, podle mě to není problém v ASRC či VRC otevřít "praciviště" Praha info.
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:14 črc 2006, 12:13
od CSA362
Je to spíše otázka pro řídící, jestli může vytvořit dva kanály např 127,120 a 126,100. S tím že by normálně používal první a o druhou by se \"nestaral\" a držel by ji jako nosnou zvukovou frekvenci, akorát by ji podle potřeby monitorovat
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:14 črc 2006, 12:22
od tgurecky
Může si vytvořit jednu hlavní frekvenci a další si může otevřít pro poslech. Ale jestli může mít dvě aktivní frekvence nevím

Za druhé si nedovedu představit ten zmatek, jak se bude switchovat mezi LKAA_CTR a LKAA Info, tam nějaké VFR, tam IFR odlet atd. To by se asi za chvili zbláznil

VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:14 črc 2006, 12:23
od PavelS
CSA362 píše:Škoda jen že datum výtisku je 1996/1995 a nejsou zpracované drobné změny.
Nejsou tam, a myslím, že naše "školička" vydaná
DC&PS (1) a
Radiotelefonní postupy v aktuálním znění (2) jsou aktuálnější, proto doporučuji studovat spíše tam, zvláště novým pilotům doporučuji postupovat podle (1). Tahle pomůcka je zpracovaná tak, že odráží aktuální stav reálné komunikace a současně je zpracovaná s ohldem na zvyklosti a pravidla VATSIMu.
Dále nevím jak moc velké rozdíly jsou mezi real / VATSIM.
Hlavní rozdíl je dán menším počtem ATC na síti a z toho vyplývajících pravidel, kdy vyšší pozice řídí vše pod sebou - z toho plynou hlavně odlišné procedury při předávání mezi stanovišti. Jinak - co se týče komunikace - se všichni ATC snaží postupovat spíše podle reálné komunikace než podle oficiálních VATSIM materiálů, takže rozdíly REAL-VATSIM by měly být minimální. Je to myslím znát i na celkově velmi dobrém ohodnocení českého FIRu zvl. ze zahraničí.
Už mě upozornili asi 3-řídící + 1 SUP,že AFISo se tu nevede, což je škoda. Stačilo by vytvořit nosnou frekvenci pro Praha INFO která by zastřešovala všechna VFR letišťátka, aby VMCéčka mohli mluvit až se náhodou sejdou dva na jednom letišti

.
Je nutné mít pořád na paměti, že přece jen - i když je to vlastně jen zábava - je VATSIM poměrně rigorozní virtuální organizace s mohutnou administrativou a hierarchií. Proto není jednoduché vytvářet nějaké své nápady, byť s nejlepšími úmysly. Z nějakých důvodů se služba AFIS na VATSIMU nevyskytuje a není "povolena".
Nicméně - sousedi pořádají pravidelné VFR dny, kdy je služba AFIS nahrazována plnohodnotně pozicí TWR ( tam kde to jde ) a LKAA_INFO ( 126.100 ) je zcela oficiální frekvence schválená VATSIMem pro ČR.
Mnohem větší problém vidím v tom, že pro kvalifikovanou obsluhu našich x-desítek letišťátek je třeba o nich něco vědět, včetně nějakých postupů a to je obtížné pro kohokoliv, kdo se tomu nebude věnovat "na plný úvazek". Protože VATSIM je přece jen "civilní IFR" simulátor, většina virtuálních ATC spíše zkouší řídit IFR provoz, částečně i proto, že AFISáka mohou dělat v reálu, což platí i pro VFR poletování, že ....
Nicméně pokud by se někdo chtěl ujmot samostudia a zpracování manuálku pro budoucí "ATC-důchodce" , čili LKAA_INFO, tak do toho, myslím, že to podpoří i DC.
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:14 črc 2006, 12:32
od PavelS
[quote="Ace2"]PS: prohledal jsem zdejší web a nemohu nějak objevit kalendář kdy se létá v LKAA, respektivě kdy jsou "v práci" naši ATC Můžete mě přímo někdo navést na odkaz ?[/quote]
Opravdu kalendář nemáme, ale stačí sledovat 3 věci :
a) titulní stránku
www.vacc-cz.org - tam jsou aktualizované informace o sletech u nás a v okolí, kam dle našeho názoru stojí za to se účastnit ( výběr dělám většinou já plus lidi z CSAv a myslím, že máme určitý přehled o tom, co lze z nelze doporučit)
b) na titulní straně vpravo je výtah ze dvou VATSIM bookovacích systémů "
- EUROBOOK pro piloty : ukazuje lety závazně zabookované na aktuální den , které vedou přes Čechy
- EUROBOOK ATC : ukazuje závazně zabookované pozice pro čechy
c) Forum, informace o sletech, kde se zveřejňují v češtině - nebo nějaké její modifikaci

- informace o akcích u nás a v okolí.
Jinak platí, že provoz ATC pravidelně "monitorují" cca v 20:00 locálního času prakticky denně, pokud chcete aby se nabalil nějaký ATC i mimo různé akce nebo bookingy, doporučuji se objevit před osmou večer, aby ATC viděli zájem o provoz.
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:14 črc 2006, 12:40
od PavelS
[quote="tgurecky"]Může si vytvořit jednu hlavní frekvenci a další si může otevřít pro poslech. Ale jestli může mít dvě aktivní frekvence nevím

Za druhé si nedovedu představit ten zmatek, jak se bude switchovat mezi LKAA_CTR a LKAA Info, tam nějaké VFR, tam IFR odlet atd. To by se asi za chvili zbláznil

[/quote]
Dvě aktivní frekvence nelze vytvořit. Vždycky je jedna tzv. PRIM a JEN NA TU se umí SB ( FSINN ) naladit.
( Problém je v naladění , ne v tom, že by to pak "nehrálo" . Proto je možné například na chvíli "spřažit" dvě frekvence ( CTR a APP ) , kdy například CTR jde čůrat a požádá APP , aby "to vzal za něj". To jde. APP si přidá (spřaží) svoji PRIM frekvenci 127,12 s frekvencí 127,57 a všichni se slyší na obou frekvencích . Pokud se ale objeví nový pilot , který chce po vzletu naladit APP 127,57, tak to nejde, protože SB3 frekvenci APP "nevidí" jako aktivní a nestáhne si ATIS , který obsahuje informaci o hlasovém kanále ).
Switchování - v jednom to opravdu nejde, zkoušel jsem to , ale prakticky je nutné pořád měnit PRIM frekvence v ASRC , abyse mohli naldit piloti jak potřebují a nelze to stíhat ani v běžném provozu. Pokud by byly dva ATC ( LKAA_Info + LKAA_CTR ) - není problém, jen by se musel stanovit nutný rating pro Infa a hlavně taky aby byl nějaký provoz...
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:14 črc 2006, 13:29
od CSA362
[quote="PavelS"]není problém, jen by se musel stanovit nutný rating pro Infa a hlavně taky aby byl nějaký provoz...[/quote]
Pokud bude ustanovené INFO, věřím že bude více VFR letů.Zrovna mám letadlo v opravě, tak ještě než něco, jaké by byly požadavky na post LKAA_INFO ?
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:14 črc 2006, 13:48
od PavelS
[quote="CSA362"]...jaké by byly požadavky na post LKAA_INFO ?[/quote]
To právě nevím. Podle mého názoru bys měl absolvovat výcvik ( plnohodnotný pro pozice TWR ) a pak bychom udělali nějaký rychlokurs na INFO ( AFIS prakticky ). Real AFIS licence výhodou

.
Zkus se podívat do sekce ATC na webu, tam jsou v bodech požadavky na obecného ATC v našem FIRu. Určitě musíš udělat "oficiální testy" VATSIMu ( VATEUDu ), abys měl nějaký rating ( ted jsi asi PILOT/OBSERVER ) a mohl aktivně řídit a pak už jen výcvik na TWR u nás , nejspíše s DP , který to má na starosti.
Zkus určitě napsat i DC ( dc at vacc-cz.org ) , měl by se v pondělí na chvíli objevit.
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:14 črc 2006, 15:03
od CSA362
Když jsme plánovali memorial flight VFR se Spitfirama z Anglie do Čech ( nakonec z toho sešlo), tak Londýnský INFO fungovalo. Akorát nevím jakou měl řídící kvalifikaci. Koukal jsem chvíli na Vatsim-uk a zatím nic nenašel.
VFR Angličtina a jiné potřeby.
PříspěvekNapsal:14 črc 2006, 16:36
od PavelS
No takhle :
jsou myslím schváleny 2 frekvence pro _INFO pozice a to 126,100MHz Praha Info a 118,300 ? Ruzyně Info ( de facto AFIS pro Ruzyni ). Tyhle dvě pozice jde myslím provozovat bez čehokoliv dalšího již teď.
Další AFISy narážejí na tyto problémy :
- nejsou schváleny obvyklé \"svazarmovské\" frekvence ( 122,2 ...123,5... ), které se používají v reálu a nevím, jestli mají šanci, protože jsme omezeni okolními FIRy.
- v databázi ( tím i ASRC/VRC sector fajlu ) nejsou letiště a tudíž ASRC si s jejich AFIS frekvencí neví rady ( neví, kde je vlastně anténa ). toto by se muselo řešit zase mimo VACC-CZ , ale protože letišť je strašně moc, není šance z technických dlůvodů na jejich masové schválení. Muselo by se vybrat několik z nich ( Benešov, Líně, Medlánky , Frýdlant , apod ..).
Kvalifikace je dle mého názoru v kompetenci VACC CZ, jen je potřeba získat \"generální\" rating pro řízení , tj. stupěň STUDENT 1 ( Student ). Ten se získá složením písemného testu a doporučením od VACCu, resp. dnes již přímo změnou ratingu od DC. Myslím, že kvalifikace v UK není vodítkem ( není to VATEUD ) .