VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#4078
Zdravím, chtěl bych se zeptat : Co přesně je LKAA , když se třeba večer připojím a v celé ČR je jediný řídíci a to LKAA. taky by mě zajímalo jaký má rozsah, tj. jak velkou oblast pokrývá (řídí) .

další věc dejme tomu že chci vzlétnout z LKMT a řídí jenom právě ten LKAA, tak pokud nejsem v jeho dosahu, tak můžu jen tak sám od sebe si zarolovat a odlítnout?... Pak dejme tomu že letím IFR trat např do Prahy po W32 BODAL, všude se píše, že před příletem do řízeného prostoru se mám ohlásit, jenže jak poznám že vlétávám do řízeného prostoru ?

a ještě jeden detail bokem kde se dají sehnat nějaké manuály letadel (např ATR 42) , nebo něco odkud bych se dověděl při jakých rychlostech klesat stoupat, vysouvat klapky, a tak ... díky, váš \"brzokapitánČSAV\" Momo ;)
#4079
no kdybys pozorne precetl studijni materialy na tomto webu, odpovedel bys si sam na temer vsechny otazky.
Nicmene LKAA je cela CR a nekdy odbavyje i lety z/do SK.(je tedy nejvyssi urovni rizeni)
Jak poznas ze vletas do IFR prostoru? co treba mapa v ServInfo. ATC te casto sami vyzvou \"contact me on .....\"
Materialy/manualy k letadlum nehledej nikde jinde nez na webu prodejce/vyrobce. napr. ATR - co treba stranky tohoto produktu od Flight1? jinak velkym zdrojem informaci (nejen) pro poletavce je avsim.com
\"zatim SF/O\"Vasek
#4086
Ahoj ,

a) odpovídal jsem ti včera na foru ( protože jsem nezachytil Tvuj chat, kdyz jsi byl pripojeny na VATSIMu - sorry ).

[quote="Momo"]Co přesně je LKAA[/quote]
Přesně je to LKAA_FIR, čili vzdušný prostor české republiky. Podle toho se pak označuje řídící ( volačka Praha Radar, nebo Praha Center , zkratka LKAA_V_CTR ) , který má na starosti toto celé.
Na VATSIMu platí, že každý řídící řídí vše, co je "pod ním", čili LKAA_V_CTR dává opravdu povolení všeho a všemu v celém LKAA, t.j. i na všech letištích. Pokud se někde objeví třeba věž nebo APP na nějakém letišti, tak provoz v působnosti té věže věž nebo APP jakoby vypadne z působnosti toho LKAA_V_CTR a letadla se pak hlásí té věži nebo APP ( DEL, GND... ) místo LKAA.

Velké země jsou rozděleny na více FIRů ( nemecko : Mnichov , Berlin, Düsseldorf....) ale i tam najdeš třeba EDMM_V_CTR, což není Mnichov letiště , ale celý Mnichov FIR.

Je to pochopitelné , pls ?

[quote="Momo"], všude se píše, že před příletem do řízeného prostoru se mám ohlásit, jenže jak poznám že vlétávám do řízeného prostoru ?[/quote]
Lepčí než "řízený prostor" je říkat "obsazený prostor" . Na VATSIM se simuluje provoz letadel v "řízeném prostoru" i když tento není zrovna obsazený řídícím. To znamená, že i když tam řídící není, neměl by sis dělat úplně co se Ti zachce , ale stále letět podle pravidel, která odpovídají Tvému letovému plánu ( IFR, VFR ..), protože ATC se může kdykoliv připojit a je Tvojí povinností se mu pak ozvat a být schopen pokračovat jak máš FPL.

Obsazený prostor poznáš buď na Servinfo nebo v SB3 podle seznamu okolních ATC. Ale za letu bych to neřešil - platí, že pokud vlétáš do obsazeného prostoru, tak se Ti řídící sám ozve. Pak ho naladíš a ohlásíš se mu.
#4088
[quote="PavelS"]Obsazený prostor poznáš buď na Servinfo nebo v SB3 podle seznamu okolních ATC. Ale za letu bych to neřešil - platí, že pokud vlétáš do obsazeného prostoru, tak se Ti řídící sám ozve. Pak ho naladíš a ohlásíš se mu.[/quote]
Tady bych to jenom doplnil. Nevim jak je to v pravidlech VATSIMu, ale v Základních informacích na webu CSAv se píše "Přilétáte-li z neřízeného prostoru do prostoru vykrytého ATC - musíte zavolat sami před hranicemi jeho oblasti a ohlásit svoji volačku a další detaily"

Sice z 99,9% je to tak jak říká Pavel, že vás atc kontaktuje sám, ale jen jsem to sem chtěl napsat pro upřesnění, že to asi nebude v jeho povinnostech :)
#4089
[quote="Buritos"]Sice z 99,9% je to tak jak říká Pavel, že vás atc kontaktuje sám, ale jen jsem to sem chtěl napsat pro upřesnění, že to asi nebude v jeho povinnostech :)[/quote]
Pozor, pokud vim, tak ta hlaska "Contact me on xxx.xx" je generovana automaticky, proto taky Pavel uz nekolikrat psal, aby piloti do toho okynka nic neodepisovali, a rovnou se nahlasili.
#4091
K mému překvapení jsem rychle nenalezl citaci, kde by bylo natvrdo napsáno, že na VATSIMu si \"...pro pilota sahá řídící...\" a hotovo.

Často se ale opakuje, že z 99.7% to probíhá pomocí hlášky \"Contact me ..\" , která není generována zcela automaticky , ale ATC zmáčkne čudlík a pilotovi odchází hláška s aktuální frekvencí řídícího.

Můj názor je , že je to lepší způsob než opačně, protože v zásadě není žádný způsob, jak pilot zjistí za pomoci VATSIMOVSKÝCH programů, že vstupuje do obsazeného prostoru. Má sice k dispozici seznam ATC online ve SB, ale nemusí vědět , kudy prochází hranice FIRu nebo TMA. Běžně se k tomu používá Servinfo, nebo jiná mrcha, což podle mne není pro simulaci vůbec přínosem, spíše naopak. Víceméně tak předpisy CSAv nutí piloty buď pravidelně kontrolovat online ATC pozice a zkoumat, kde začíná hranice jejich FIRu aby se mohli včas ohlásit, nebo je nutí používat nereálné pomůcky ( online mapy, Servinfo ).

Čili bych navrhl \"nepsané\" pravidlo, aby se piloti letící ve známých vodách včas - tj před vstupem do FIRU nebo TMA - sami ohlásili ATC, pokud vidí v SB, že je tam aktivní ATC a současně vědí, kde začíná plusminus obsazený FIR. V neznámých končinách to může být problém a proto klidně ať počkají, až je ATC zavolá.

=======================================

Znovu využiji příležitosti a připomenu základní pravidlo - vše toto je pro mne čistá teorie k ničemu, když se najdou odvážlivci, kteří neodpoví ani na x násobné oslovení řídícími ( není řeč jen o CSAv , nebo českých pilotech ). To je mnohokrát větší prohřešek, než to že se neohlásíte Praze 3minuty před OMELO a řídící vás pak sám zavolá...
#4093
[quote="PavelS"]Znovu využiji příležitosti a připomenu základní pravidlo - vše toto je pro mne čistá teorie k ničemu, když se najdou odvážlivci, kteří neodpoví ani na x násobné oslovení řídícími ( není řeč jen o CSAv , nebo českých pilotech ). To je mnohokrát větší prohřešek, než to že se neohlásíte Praze 3minuty před OMELO a řídící vás pak sám zavolá...[/quote]
Možná poprvé využiji toho, že jsem director ČSAV a budu přísný na piloty ČSAV.
V poslední době se nám vyskytují jedinci, kteří se nesnaží respektovat pravidla jak online létání, tak pravidla ČSAV.

Dokážem pochopit, že nováčci nevědí co a jak a jsme jim nápomocni v začátcích, ale u pilotů, kteří už nějakou tu dobu létají je tolerance z naší strany stále nižší a nižší a očekává se z jejich strany sebezdokonalování a učení. V opačném případě budou anulovány hodiny za uskutečněný let.
#4097
[quote="PavelS"]Můj názor je , že je to lepší způsob než opačně, protože v zásadě není žádný způsob, jak pilot zjistí za pomoci VATSIMOVSKÝCH programů, že vstupuje do obsazeného prostoru. Má sice k dispozici seznam ATC online ve SB, ale nemusí vědět , kudy prochází hranice FIRu nebo TMA. Běžně se k tomu používá Servinfo, nebo jiná mrcha, což podle mne není pro simulaci vůbec přínosem, spíše naopak. Víceméně tak předpisy CSAv nutí piloty buď pravidelně kontrolovat online ATC pozice a zkoumat, kde začíná hranice jejich FIRu aby se mohli včas ohlásit, nebo je nutí používat nereálné pomůcky ( online mapy, Servinfo ).[/quote]
Ještě tu je možnost podat si FLP přes Eurobook a vytisknout si Progress Card tam. Tam máš při přeletu do jiné oblasti naznačeno, že si máš přeladit a i frekvenci na kterou si máš přeladit. Sice ne pokaždé je to správně protože to myslim počítá s full obsazením, ale aspoň pro orientaci je to dobrý.
#4098
[quote="Buritos"]Ještě tu je možnost podat si FLP přes Eurobook a vytisknout si Progress Card tam. Tam máš při přeletu do jiné oblasti naznačeno, že si máš přeladit a i frekvenci na kterou si máš přeladit. Sice ne pokaždé je to správně protože to myslim počítá s full obsazením, ale aspoň pro orientaci je to dobrý.[/quote]
dokonce je tam neco jako on-line NAV ci on-line progres -- ukazuje ti to jen dostupne ATC(cili aktualni obsazeni)