[quote="Buritos"]Nenastavuješ radiál, ale maják (VOR/DME, NDB) od kterýho nebo na kterej letíš :-) to se nastavuje do radia NAV1 a nebo NAV2 a ten radial (určenej podle mapy) poznáš až ti ta ručička bude ukazovat na ten HDG kterej máš uvedenej v mapě :-)[/quote]
Negative.
U majáku VOR nastavuješ frekvenci majáku na NAV1(2) a i radiál.
U majáku NDB nastavuješ jen frekvenci ADF. Radiály tam neexistují - tam prostě ručička ADF ukazuje směr k majáku a hotovo.
VOR :
Kupř. v Cessně na Bendixu se CRS nastaví takovým točítkem nad (vedle) ukazatele VOR/ILS ( OBS ) , na boeingu točítkem CRS, na ostatních a defaultních letadlech nevím, ale někde určitě.
Po radiálu letíš správně tehdy, když se kryje "břevno" nastavené na správný tav. bearing (tj vlastně radiál z pohledu letadla) zmíněným točítkem se středem indikátoru ( ukazuje kolmo dolů ).
Vyzkoušej.
U Boeingů a podobných se používají místo tohoto indikátoru tzv. HSI indikátory (Horizontal Situation Indicator, to je to samé ale kombinováno s kompasem).Ty mají víc režimů zobrazení.
Navol ten, kdy je okolo stupnice 0-360deg (jako kompas) a "uvnitř" kruhu taková příčka (=břevno), dva ukazatele, čárky na stupnici, mezi ktere zajede to břevno a nějaké tečky ( .... ) .
Když se blížíš z nějakého směru k radiále, tak břevno se odrazí od kraje a postupně se dostane do středu, kde se má držet.
Pokud je bezvětří , ukazuje břevno, oba indikátory, ukazatel CRS a ukazatel HDG (t.j. headingu = magnetický směr letadla = kam jde cumák) i kompas stejné číslo = mg. směr nastaveného radiálu a kurs letadla jsou stejné, indikátor zobrazuje "kolmou" čáru.
Pokud fouká vítr, začne se odchylovat kurs od bearingu (HDG od radiály, t.j. leatdlo letí "vyoseně") a přitom břevno musí zůstat ve středu mezi dvěma indikátory, ale to celé se natočí o vyloučení větru. Nicméně letadlo takto letí přesně po uvedené radiále.
?