VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#2638
no nejsem žádnej odborník tak to řeknu trošku laicky...


Pokud máš FMC (GPS) tak to dáš do toho, pokud ne, musíš se orientovat podle majáků (VOR NDB a mít potřebné mapy)....

Pokud ti ATC chce zkrátit trať a řekne ti bod, kterej nemá maják a ty nemáš FMC, tak ti asi nezbejvá nic jiného než si říct o příslušný HDG....
ATC ti dá hdg, ty podle něj poletíš a to že seš nad KENOKem poznáš tak, že si do NAV nastavíš VOR OKL a VLM (podle mapy poznáš že se nachází mezi těmito VORy....a jednoduše, až se ti tyto dva VORY protnou proti sobě (180°) tak bys měl být na KENOKu....
Zároveň by jeden \"směroměr\" měl ukazovat že VLM se nachází na kurzu 125° a druhej že Praha je 305°, pokud je maják vybaven DME je to snažší, že poznáš i přeesnou vzdálenost od Vorů (od VLM 15nm, od Prahy.......to nevim to jsem si naběhnul :-) tam by se dal ještě zakomponovat maják od VOZice, ale myslim že ta vzdálenost od VLM ti na určení polohy stačí)
Přibližná poloha se dá určit i podle jednoho majáku, ale pokud neletíš přímo na něj, tak to nebejvá tak přesný...


No nevim....snažil jsem se o nějak vysvětlit, ale určitě ti to řekne ještě někdo přesnějc nebo mě aspoň doplní..
#2651
[quote="Firox"]...takže já si můžu pokud chci vyžádat hdg? To by pro mě bylo nejlepší.[/quote]
Muzes,ale pokud nejsi schopen tyto body zaletnout,nemeli by byt ve FP.Proste,musis mit takovy FP,ktery jsi schopen zaletet i bez pomoci ATC.

Schopnost zaletnuti bodu,ktery neni ve tvem FP by se mel vzdy ATC dotazat zda jsi schopen ho zaletnout.
#2657
Ano, je to tak, jak píše OK - pokud nemáš letadlo s FMC, musíš mít trať takovou, aby se dala zalítnout pomocí VORů a NDB a DME ( na GPS zatím zapomeň, jen se Ti to bude všechno plést ). Naučit se lítat podle NDB, VORů a DME je základ, od kterého se všechno odvíjí, nahlédni do sekce Škola pilotů , něco tam o tom je . Často se to nazývá \"Klasická IFR \" navigace.
Lítali jsme na to cvičení a je o něm i nějaké povídání v tom foru Škola pilotů.

Pokud Ti ATC dá po BODAL dct KENOK ( a ty to nemáš ve FPL, protože třeba FPL končí u BODAL, nebo tě ATC zkracuje ), tak pokud to neumíš rychle najít ve FMC a nebo rychle naladit majáky VOR tak, aby tě vedly na KENOK, tak bez problémů sdělíš ATC, že žádádš vektor na KENOK a on Ti ho dá, absolutně žádný problém.

Ale není vhodné žádat ATC - ani jako začátečník - o vektory pro celou trať, je to obvyklé jen při přiblížení na přistání. Většinu tratě si musíš naplánovat tak že ji pak jsi schopen sám zaletět.

Jak říkám, určitě se nevyhneš létání podle VOR ( NAV1 a NAV2 ) , NDB ( ADF ), DME a ILS, je třeba to znát ( platí pro VŠECHNY ). Vyšší stadium je let podle navigačního počítače FMC.
#2658
Tak a ještě já přispěji se svou troškou k této zcela zajímavé a smysluplné diskuzi a doplním Ondru a Pvala.

To o čem kluci psali, se dělí na RNAV a NON RNAV tratě. Podíváš-li se na nějaký Enroute Charts (mapa tratí) tak zjistíš která trať lze letět s letadlem bez vybavení RNAV zařízením (FMC, GPS) a která trať s RNAV zařízením (to jsou všechny ostatní).
Podle toho vlastně už plánuješ i trať před samotným letem. V případě že letíš letadlem, které není vybyveno patřičným zařízením pro RNAV, by jsi měl do poznámky napsat NON RNAV.

Jo a připojuji se k Pavlově výzvě že všichni piloti (jenen z ČSAv) by se todle měli naučit nejlépe s default cessnou. Schválně, zkuste si zaletět s cessnou, bez autopilota třeba z Brna do Prahy :) nebo obráceně. Ruku na srdce kdo to už někdy letěl a poctivě ?!!

Je docela možné, že toto bude vyžadováno od pilotů ČSAv u nějakého testu při praktické zkoušce.
#2660
[quote="Firox"]jj díky moc, teď se mi to trochu v halvě srovnalo ,takže když nemám v letadle vybavení RNAV ,tak napíšu do route např : NON RNAV HLV BNO VLM LKPR a naopak NON RNAV VLM BNO HLV LKMT. Šlo by to?[/quote]
Zde http://rfinder.asalink.net/free/ si muzes najit i FP ktere nejsou RNAV ... jinak poznamku NON RNAV nepiseme do kolonky FP ale "REMARKS" - POZNAMKY
#2674
[quote="Firox"]jj díky moc, teď se mi to trochu v halvě srovnalo ,takže když nemám v letadle vybavení RNAV ,tak napíšu do route např : NON RNAV HLV BNO VLM LKPR a naopak NON RNAV VLM BNO HLV LKMT. Šlo by to?[/quote]
Bingo - to je ono.

Akorát NON RNAV se píše jen poznámky.

A pak - když vezmeš k ruce mapu spodního vzdušného prostoru tak tam najdeš - mimochodem jedinou - NON RNAV trať po Cesku a ta se jmenuje W32 ( modrá písmenka nad čarou ).

Toto označení tratě by se mělo také do FPL psát a to mezi jednotlivé body, t.j. :

VOZ W32 BODAL BITSI BNO HLV

V praxi se ovšem udávají do FPL jen hraniční body tratí ( aby se to tam vešlo ) , což by zde bylo:

VOZ W32 HLV.

Začátku tratě předchází SID, který Ti dá ATC při odletu, po konečném bodu tratě následuje STAR, který Ti také dá ATC po cestě ( podle okamžité situace ).

OK ?

P.S.: Z uvedené tratě je vidět, že BODAL i BITSI jsou NON RNAV , t.j. lze je určit z VOR a DME - jsou definovány radiálou a vzdáleností od VORů, proto je lze zaletět s jakýmkoliv IFRovým letadle , i křehkou Cessnou ...
#2684
[quote="Firox"]OK ,všechno chápu. Akorát u BODALu a BITSI nemám žádnou radialu ani vzdálenost od VOR.[/quote]
Tak nemáš mapu :) Nebo jen autoatlas, tam to opravdu nebývá...

=======================================================

Je to :

- buď na zmiňované mapě jsou magnetické bearingy od VORů pak v takovém kosodélníčku vzdálenosti v NM,

- nebo je na to taková tabulka s defnicí, kde který bod leží ke stažení v downloadcentru,

- nebo na mapách SID a STAR, IAP ( NON RNAV ) lze zjistit přímo radiály a vzdálenosti pro tyto body.
#2687
Radiál je taková pomyslná čára co vede od nějakýho majáku v každym směru....KOnkrétně BODAL se nachází na radiálu 115° od VLM a 295°od BNO, 94° od VOZ a 238°od TBV.....takže když se podíváš na BODAL a na ty tratě od toho, tak uvidíš že vedou k těmto majákům.
a vzdálenosti mezi body máš v takovejch obdelníčcích které jsou vloženy přímo do toho \"radiálu\"...........takže třeba na cestě BODAL VLM.....M748 je označení trati, 31 v obdelníčku je vzdálenost mezi body (tady je to VLM a BODAL) 3600 je nejmenší letová výška a pak tam máš ty stupně které ti udávají ten směr po kterym máš letět abys letěl přímo na VLM nebo od VLM a podobně....

Radiál je ve všech směrech (0-360) ale jelikož ty máš letět po plánované trati, tak se musíš držet těch v mapách.

Když si do NAV1 nastavíš třeba VOR DME BNO tj 113,900 tak poznáš že letíš na bodal podle toho, že poletíš na 295°...ukazatel ti bude ale ukazovat obráceně protože letíš od BNO, takže on bude ukazovat na 115° no a tím poletíš v tom radiálu 295°od BNO a BODAL poznáš až ti DME bude ukazovat 40nm
#2688
Jo a když už jsme u těch downloadu ,tak mi většina map nejde stáhnout. Např. LKMT,prej \"Forbidden acces\".
A když se chci juknout online na nějakou mapu ,která mi jde náhodou stáhnout tak to na mě vyvalí \" Přílíš mnoho argumentů\"a konec :) . Dneska mám blbej dem.
#2693
[quote="Buritos"]Nenastavuješ radiál, ale maják (VOR/DME, NDB) od kterýho nebo na kterej letíš :-) to se nastavuje do radia NAV1 a nebo NAV2 a ten radial (určenej podle mapy) poznáš až ti ta ručička bude ukazovat na ten HDG kterej máš uvedenej v mapě :-)[/quote]
Negative.

U majáku VOR nastavuješ frekvenci majáku na NAV1(2) a i radiál.
U majáku NDB nastavuješ jen frekvenci ADF. Radiály tam neexistují - tam prostě ručička ADF ukazuje směr k majáku a hotovo.

VOR :
Kupř. v Cessně na Bendixu se CRS nastaví takovým točítkem nad (vedle) ukazatele VOR/ILS ( OBS ) , na boeingu točítkem CRS, na ostatních a defaultních letadlech nevím, ale někde určitě.

Po radiálu letíš správně tehdy, když se kryje "břevno" nastavené na správný tav. bearing (tj vlastně radiál z pohledu letadla) zmíněným točítkem se středem indikátoru ( ukazuje kolmo dolů ).

Vyzkoušej.

U Boeingů a podobných se používají místo tohoto indikátoru tzv. HSI indikátory (Horizontal Situation Indicator, to je to samé ale kombinováno s kompasem).Ty mají víc režimů zobrazení.
Navol ten, kdy je okolo stupnice 0-360deg (jako kompas) a "uvnitř" kruhu taková příčka (=břevno), dva ukazatele, čárky na stupnici, mezi ktere zajede to břevno a nějaké tečky ( .... ) . :)

Když se blížíš z nějakého směru k radiále, tak břevno se odrazí od kraje a postupně se dostane do středu, kde se má držet.

Pokud je bezvětří , ukazuje břevno, oba indikátory, ukazatel CRS a ukazatel HDG (t.j. headingu = magnetický směr letadla = kam jde cumák) i kompas stejné číslo = mg. směr nastaveného radiálu a kurs letadla jsou stejné, indikátor zobrazuje "kolmou" čáru.

Pokud fouká vítr, začne se odchylovat kurs od bearingu (HDG od radiály, t.j. leatdlo letí "vyoseně") a přitom břevno musí zůstat ve středu mezi dvěma indikátory, ale to celé se natočí o vyloučení větru. Nicméně letadlo takto letí přesně po uvedené radiále.

?