- 14 srp 2013, 21:43
#109729
Vážení virtuální letci,
prosím o vaše názory k následujícímu: z jakéhosi důvodu je mi bližší létání VFR - a tedy navigace podle mapy. A tedy v zásadě bez GPS. Při simulovaném létání jsem ale narazil na tuto věc. Řekněme, že plánuji let z LKMT do LKTB. Z LKMT letím podle VFR bodů někam ve směru do Brna, zřejmě tedy LKMT - BRAVO - TANGO, případně LKMT - ALFA - SIERA. Řekněme, že jsem místní a že vím, že např. BRAVO je v místě křižovatky trati a silnice Příbor-Bílovec (poblíž nádraží) a další body taky znám. Tak je najdu a letím podle nich. Ponechme stranou, jak se dostanu k Brnu (výšky/hladiny, řízené oblasti apod.). Předpokládejme, že Brno ale neznám. Podle mapy vidím, že vstup bude ECHO - BRAVO - LKTB. A teď ten problém: v mapě jsou pouze souřadnice těchto bodů, např. tedy ECHO 49 12 13N, 016 53 10E apod. Pokud vezmu doporučovanou mapu ICAO 1:500.000, tak značka (trojúhelník) je na mapě \"přes půl okresu\". Pokud kouknu do mapy letiště \"VFR Arr. and Dep. Chart LKTB\" tak vidím, že ECHO je u Rousínova. Nic víc. Tak nějak je mi k ničemu informace, kterou jsem tady kolem někde našel a to, že \"VFR vstupní body jsou většinou význačné body v terénu, které jsou většinou k nalezení i v defaultním terénu fs\". Ověřoval jsem to a mám dojem, že moc k nalezení nejsou a už vůbec ne v defaultním fs. Jak mám vědět, že teď je to kostel a ne např. křižovatka dálnic? Možná jsou k nalezení pro toho, kdo tam poblíž bydlí, zná to nebo tam dva roky kolem létá. Takže jediné, co mi dle mého názoru pomůže, je namlátit souřadnice do GPS, abych zjistil, kde to je. Jinak nevím, jak splnit např. toto: 3 min. před dosažením vst. bodu se ohlaste. Konzultoval jsem toto i na simulátoru na Zličíně, kde jsem si za tímto účelem zablokoval nějaký čas. Takže vím, že se lítá/naviguje podle letišť, přehrad, dálnic..., tedy bez GPS. Jasně, GPS může chcípnout a co pak...
Takže dotazy:
a) jak trefit přesně bod bez GPS, který je popsán souřadnicemi pro GPS? Kurs a vzdálenost počítaná z rychlosti s korekcí na vítr není zas tak úplně přesná metoda. Nebo stačí trefit to přibližně nepřesně? Pokud se na tom bodu navíc i holduje, tak to už vůbec nemám tušení, čeho se chytit...
Pokud se zdejší komunita shodne, že GPS lze v tomto případě \"beztrestně\" použít, alespoň jako podpůrný prostředek, dotaz
b) existuje nějaký addon, který se chová jako opravdová GPS, tedy že se dá podle souřadnic doplnit bod?
Vím, že např. FS Commander umožní do své mapy dodat user waypoint, na který lze i navigovat, ale toto nechci. Ideální by bylo, kdyby se tento bod objevil ve vestavěné GPS zvoleného letadla - mám na mysli letadla, kde to má reálný smysl, tedy Cessny apod, ne Airbus. Co vy na to?
prosím o vaše názory k následujícímu: z jakéhosi důvodu je mi bližší létání VFR - a tedy navigace podle mapy. A tedy v zásadě bez GPS. Při simulovaném létání jsem ale narazil na tuto věc. Řekněme, že plánuji let z LKMT do LKTB. Z LKMT letím podle VFR bodů někam ve směru do Brna, zřejmě tedy LKMT - BRAVO - TANGO, případně LKMT - ALFA - SIERA. Řekněme, že jsem místní a že vím, že např. BRAVO je v místě křižovatky trati a silnice Příbor-Bílovec (poblíž nádraží) a další body taky znám. Tak je najdu a letím podle nich. Ponechme stranou, jak se dostanu k Brnu (výšky/hladiny, řízené oblasti apod.). Předpokládejme, že Brno ale neznám. Podle mapy vidím, že vstup bude ECHO - BRAVO - LKTB. A teď ten problém: v mapě jsou pouze souřadnice těchto bodů, např. tedy ECHO 49 12 13N, 016 53 10E apod. Pokud vezmu doporučovanou mapu ICAO 1:500.000, tak značka (trojúhelník) je na mapě \"přes půl okresu\". Pokud kouknu do mapy letiště \"VFR Arr. and Dep. Chart LKTB\" tak vidím, že ECHO je u Rousínova. Nic víc. Tak nějak je mi k ničemu informace, kterou jsem tady kolem někde našel a to, že \"VFR vstupní body jsou většinou význačné body v terénu, které jsou většinou k nalezení i v defaultním terénu fs\". Ověřoval jsem to a mám dojem, že moc k nalezení nejsou a už vůbec ne v defaultním fs. Jak mám vědět, že teď je to kostel a ne např. křižovatka dálnic? Možná jsou k nalezení pro toho, kdo tam poblíž bydlí, zná to nebo tam dva roky kolem létá. Takže jediné, co mi dle mého názoru pomůže, je namlátit souřadnice do GPS, abych zjistil, kde to je. Jinak nevím, jak splnit např. toto: 3 min. před dosažením vst. bodu se ohlaste. Konzultoval jsem toto i na simulátoru na Zličíně, kde jsem si za tímto účelem zablokoval nějaký čas. Takže vím, že se lítá/naviguje podle letišť, přehrad, dálnic..., tedy bez GPS. Jasně, GPS může chcípnout a co pak...
Takže dotazy:
a) jak trefit přesně bod bez GPS, který je popsán souřadnicemi pro GPS? Kurs a vzdálenost počítaná z rychlosti s korekcí na vítr není zas tak úplně přesná metoda. Nebo stačí trefit to přibližně nepřesně? Pokud se na tom bodu navíc i holduje, tak to už vůbec nemám tušení, čeho se chytit...
Pokud se zdejší komunita shodne, že GPS lze v tomto případě \"beztrestně\" použít, alespoň jako podpůrný prostředek, dotaz
b) existuje nějaký addon, který se chová jako opravdová GPS, tedy že se dá podle souřadnic doplnit bod?
Vím, že např. FS Commander umožní do své mapy dodat user waypoint, na který lze i navigovat, ale toto nechci. Ideální by bylo, kdyby se tento bod objevil ve vestavěné GPS zvoleného letadla - mám na mysli letadla, kde to má reálný smysl, tedy Cessny apod, ne Airbus. Co vy na to?