Stránka 1 z 1

VOR/DME

PříspěvekNapsal:25 srp 2011, 01:45
od dragone
Ahoj, mám celkem \"solidní\" problém, nedokážu se naučit, nebo spíše neumím v praxi použít let/přibližování pomocí VOR/DME.

Doteď jsem to řešil tak, že jsem používal pouze FMC a při přistání jsem využíval ILS frekvence, asi bych u toho chvíli zůstal ale...
Lety s \"obyčejným\"boeingem jsou už trošku monotónní a už to nemá takový \"šmrnc\" při lítání. Chce to prostě něco novějšího..

Rozhodl jsem se tedy pro TU-154, nebo F-18 Super Hornet, avšak u obojího nenajdeme FMC, jestli ano, byl bych rád za odkaz.

Proto mám prosbu, rád bych aby mě někdo zaškolil používání VOR/DME v praxi, byl bych rád, za každou pomocnou ruku...

Vlastně by stačilo jen, jak otáčet kurzem, jak poznám kdy se mi letadlo přibližuje k majáku, a jak k tomu majáku doletím - teorii nepotřebuju, tu už jsem četl na mnoha stránkách, ale doteď jsem nepochopil, jak se využije v praxi..

Resp. abych viděl jak se přiblížit..:)

Můj kontakt je:
e-mail: sincex7@gmail.com
skype: dragon-fest

Díky za pomoc ! :)

VOR/DME

PříspěvekNapsal:25 srp 2011, 08:00
od mipeba
Jestli to správně chápu, máš problém jak handlovat s přístrojem, který ti ukazuje polohu vůči radiomajáku a to je letadlo od letadla jiné. Nicméně, postup asi takový:
1. někde naladit správnou frekvenci (najdeš na mapě)
2. někde naladit správný kurz (najdeš na mapě)
3. sledovat přístroj a nějaké \"břevno\", růžová čárka nebo jiná indikace ti vše ukáže
Problém je fakt v tom, že každé éro to má jinak a buď ti někdo poradí kdo s tím má zkušenost nebo budeš mít dost trpělivosti a přijdeš na to sám a nebo že by návod.
Jiná věc toho typu přiblížení je klesání. Jak to technicky provést za pomocí autopilota mi není úplně jasné a detaily, které mi unikají zkusím zítra vyzvědět přímo v kokpitu, pokud tam budu vpuštěn...

VOR/DME

PříspěvekNapsal:25 srp 2011, 08:04
od mipeba

VOR/DME

PříspěvekNapsal:25 srp 2011, 08:32
od śumys
Já tomu teda taky moc nerozumím, ale o to zasvěceněji mě to baví o tom psát:-)

Předně si vytiskneš IAC VOR/DME mapu na ranveji, kde chceš přistát. Třeba LKMT RWY 04. Mapu si připneš na volant.¨

Nejdřív to hulíš z Holešova(přirozeně si přitom nahlas předříkáváš co dělat v případě missaprouch na RWY 04) až dojedeš IAF POLOM. . Vezmeš tedy mapku pro VOR/DME RWY04 a koukáš.
Dle mapy bys měl letět:
1) z IAF POLOM kurzem 049 ve výšce 3200f
2) Prepokládám, že již z holešova máš naladěnej VOR OTA 117,450
3) Na IF bys měl chytnout Radiálu R219 Voru OTA a mít výšku 3200f. IF je definován radiálou R219 VORu OTA a vzdáleností 12NM od OTA.
4) Jak se srovnáš na Radiálu, sleduj DME vzdálenost od OTA a kurz by jsi měl přirozeně mít 039.
5) Pomalu doletíš po radiále k FAFu (8,20 NM DME vzdálenost od VORU OTA), výška 3200 f. Tady začíná legrace.
6) NA FAFU začínáš konečně sestupovat. Otázka je na jaké rychlosti a jak strmě ? K tomu slouží tabulka vpravo dole. Chceš sestupovat rychlostí 160 KN ? Tak dle tabulky držíš Vertical speed -850 ft/min. Tato tabulka je pro to, aby jsi to hned nazačátku totálně nezazdíl moc prudkým nebo pomalým sestupem. Teď vezmeš tu druhou tabulku a dle DME od VORU porovnáš jestli jsi ve správné výšce. Když ne, tak upravuješ Vertical speed. 9 NM výška 3450 f....8 NM výška 3130 f atd....
7) Takže si držíš rychlost jakou chceš a upravuješ Vertical speed tak, aby jsi byl pořád co možno přesně dle té tabulku, až doplachtíš k MAPt (neboli miss approuč point) ve vzdálenosti 1,46NM DME od OTY. Tady se rozhodneš, jestli sestupuješ přesně dle tabulky, jsi dobře srovnanej a vidíš ranvej. Když jo, tak jdeš na přištání a když ne, tak jdeš na missaprouč dle instrukcí, které sis jistě přečetl předem.

A je to. Upozornuji, že tomu ale moc nerozumím, navíc nemám moc rád ty tlustší letadala, takže raději dej na rady někoho fundovaného. Já se jen nudím v práci tak to píšu. čágo belo.

VOR/DME

PříspěvekNapsal:25 srp 2011, 08:58
od śumys
Jinak jestli letíš s F18, tak to pal 350 KIAS tak 1500 feetů AGL. Přelítni a srovnej se nad ranvejí. V půlce ranveje to pořádně zatoč doleva, 70 - 80 stupnů náklon a přetížení mezi G3-5. Pořád buď vodorovně a neklesej. Rychlost bude klesat jako prase, až budeš o 180 stupnů otočenej a paralelně s ranvejí v poloze po větru. Rychlost bude jistě pod 300 KIAS, tak vysunout podvozek. Rychlost bude klesat a srovnej to tak na 200 - 220 KIAS. Celou dobu jsi v jedné rovině a neklesáš! Otoč se přes rameno a až se bude konec postraních kolejniček na Sidewindery na konci křídla překrývat s koncem ranveje tak pomalu zatáčej doleva a klesej tak o 4 - 5 stupnů, náklon 60 stupnu a G tak 1,5 - 2. Bacha ať FPM nedostane přes tu \"sponku\" co slouží jako AoA indikátor! Koriguj plyn, srovnej se s ranvejí a přistaň.

Na nějáké VOR/DME není čas.

VOR/DME

PříspěvekNapsal:25 srp 2011, 09:03
od amalka
hehe. Poměrně svérázně ale jinak velice přesně popsáno. Jen bych doplnil, že pokud v mapě není uvedeno nějaké další omezení na klesání, (např. ve vzdálenosti x nebýt pod y altitude), tak je stále možné hned po fafu zklesat do mda a pak letet porad rovne az do mapt.

VOR/DME

PříspěvekNapsal:25 srp 2011, 09:08
od amalka
[quote="śumys"]Jinak jestli letíš s F18, tak to pal 350 KIAS tak 1500 feetů AGL. Přelítni a srovnej se nad ranvejí. V půlce ranveje to pořádně zatoč doleva, 70 - 80 stupnů náklon a přetížení mezi G3-5. Pořád buď vodorovně a neklesej. Rychlost bude klesat jako prase, až budeš o 180 stupnů otočenej a paralelně s ranvejí v poloze po větru. Rychlost bude jistě pod 300 KIAS, tak vysunout podvozek. Rychlost bude klesat a srovnej to tak na 200 - 220 KIAS. Celou dobu jsi v jedné rovině a neklesáš! Otoč se přes rameno a až se bude konec postraních kolejniček na Sidewindery na konci křídla překrývat s koncem ranveje tak pomalu zatáčej doleva a klesej tak o 4 - 5 stupnů, náklon 60 stupnu a G tak 1,5 - 2. Bacha ať FPM nedostane přes tu "sponku" co slouží jako AoA indikátor! Koriguj plyn, srovnej se s ranvejí a přistaň.

Na nějáké VOR/DME není čas.[/quote]

Tak jestli tohle zvládnes i při mlze a mracích na minimech pro vor/dme tak jsi borec a jakákoliv armáda tě ráda zaměstná.

VOR/DME

PříspěvekNapsal:25 srp 2011, 09:19
od martinz
Tu-154 nemá sice FMC ale má KLN-90b je jednoduší jak FMC ale taky je propojená s autopilotem. U tučka se zapína že se uplně na levém sloupku okna rozklikne taková malá lišta tak je to hned druhý čtvereček odspodu.

VOR/DME

PříspěvekNapsal:25 srp 2011, 10:07
od śumys
[quote="amalka"][quote="śumys"]Jinak jestli letíš s F18, tak to pal 350 KIAS tak 1500 feetů AGL. Přelítni a srovnej se nad ranvejí. V půlce ranveje to pořádně zatoč doleva, 70 - 80 stupnů náklon a přetížení mezi G3-5. Pořád buď vodorovně a neklesej. Rychlost bude klesat jako prase, až budeš o 180 stupnů otočenej a paralelně s ranvejí v poloze po větru. Rychlost bude jistě pod 300 KIAS, tak vysunout podvozek. Rychlost bude klesat a srovnej to tak na 200 - 220 KIAS. Celou dobu jsi v jedné rovině a neklesáš! Otoč se přes rameno a až se bude konec postraních kolejniček na Sidewindery na konci křídla překrývat s koncem ranveje tak pomalu zatáčej doleva a klesej tak o 4 - 5 stupnů, náklon 60 stupnu a G tak 1,5 - 2. Bacha ať FPM nedostane přes tu "sponku" co slouží jako AoA indikátor! Koriguj plyn, srovnej se s ranvejí a přistaň.

Na nějáké VOR/DME není čas.[/quote]

Tak jestli tohle zvládnes i při mlze a mracích na minimech pro vor/dme tak jsi borec a jakákoliv armáda tě ráda zaměstná.[/quote]

Jak říkám, nudím se v práci :-) Můj neodborný názor je ten, že ve válečných podmínkách třeba nefunguje ani VOR ani ILS. K tomu je vhodnej ten Overhead break. Řídící, AWACS nebo lasrové gyro (INS) tě zhruba dostanou na kurz dráhy. Poletíš 1500 AGL a někde uvidíš RWY. Není důležité kde přesně. Tak nad ní nalítneš. Srovnáš se a provedeš samotný break. Což jde, díky standartizaci procesu pro každé letadlo, i za podmínek dost špatných.

Druhá věc je ta, že to je hodně rychlá procedura. Což se hodí pro rychlé přístávání většího počtu elementů i flightů.

Díky za nabídku do armády, ale USAF mě nechtějí a v AČR mají tuším Grippeny:-))
Kdo by o tom věděl více, tak prosím o informaci. Díky

VOR/DME

PříspěvekNapsal:25 srp 2011, 12:44
od amalka
Obávám se, že overhead approach neudělá za IMC ani vojenský pilot. Zas tak extrémní gumy to asi nejsou...

VOR/DME

PříspěvekNapsal:25 srp 2011, 14:41
od śumys
[quote="amalka"]Obávám se, že overhead approach neudělá za IMC ani vojenský pilot. Zas tak extrémní gumy to asi nejsou...[/quote]

Máš pravdu. Díky.