Stránka 1 z 3

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:01 bře 2011, 19:40
od Mechanic
Ahoj, chytly mě dopravní letadla a to zejména B737-500 mám PIC737 na FSX, ale jsem začátečník. Studuju super máterialy na CSAv, ale občas mi dělaj problém některé zkratky, chtěl bych se zeptat jestli není nějaka stránka klidně anglicky kde jsou tyto zkratky vysvětleny.

Dále bych se chtěl zeptat jaké byste mi doporučili addony, zejména mě zajíma jaké jsou nejlepší 2D panely pro 737.

A ještě mě zajimá jak správně ať už pří startu či přistání zacházet s klapkama.

Vím,že jsou to amaterské otázky, ale strašně mě to chytlo a rád bych se přiučil. :)

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:01 bře 2011, 20:18
od Tommy
No na konci SOPů pro 737 máš asi tři stránky zkratek... ;) pokud vím, tak PIC737 má panely nejlepší :P a co se klapek týče, máš to v SOP pro 737 (ten si asi nečetl jak tak koukám :) )

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:01 bře 2011, 20:41
od Mechanic
no ja hlavně ani nevím co SOP znamená, ani kde to najdu :)
edit: jop, tak jsem to našel supr, určite nastuduju, moc dík

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:01 bře 2011, 21:34
od kratochj
SOP = Standard Operation Procedures - Jedna se o zakladni postupy (jak pro ero, tak i pro letiste) a jsou to uplne ty nejzakladnejsi dokumenty pro pilota. K dostani na CSAv (doc pack pro letadlo) a na VAC-CZ pro letiste

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:01 bře 2011, 22:11
od Dagger
SOP (vysvětleno výše) pro B737 od ČSAv zde: http://new.csav.cz/cs/vyukove-centrum/s ... fleet-docs

Seznam všech oficiálních ICAO (letecká organizace) zkratek zde: http://www.vacc-cz.org/download/download.php?file=681

Snad jsem pomohl.

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:01 bře 2011, 22:44
od dragone
Určitě se snaž učit offline, přiznám se, že jsem to nedělal a začátky byly složité. Teď to není taky zrovna lehký...:/ Není to od toho, že bych tě nějak odrazoval, to nemám vůbec a ještě jednou, vůbec na mysli. Jde o to, že nebudeš ohrožovat svojí reputaci a ani ostatní - tedy bordel :-)

A až příjdeš ke komunikaci, tedy komunikace s ATC, tak to přijď a v klidu poslouchej ostatní piloty (klidně můžeš stát jenom na stojánce a ptát se řídícího, je tu mnoho, kteří ti rádi pomůžou), někteří mluví česky ale spíše uslyšíš angličtinu. Teď budu většinou každý den na Vatsimu, takže mě uslyšíš pod volačkou CSA 484 a uslyšíš mě česky, protože si na angličtinu netroufám..:-) (Je sice pravdou, že párkrát mluvím anglicky, ale to je když mám náladu, v čechách a na slovensku mluvím česky) Ale v cizině pochopitelně anglicky :o)

Třeba dnes jsem letěl a měl jsem problémy s navigací a při přistávání. Řeknu ti to tak, že radši učit se pomalu ale jistě než skákáním od místa na místo.

Sice už nějaký ten pátek lítám ale přiznám se, že ten rok co lítám, jsem teprv před čtvrt rokem zjistil jak se správně tankuje, jak plánovat let atp. Není to nic lehkýho.

Určitě na nic nespěchej, čti třeba 4x dokud si to nezapamatuješ. K tomu letadlu, výborná volba, sám jsem se na něm učil, teď lítám s
B-739 a musím uznat, že bych se někdy k B-735 rád vrátil, zvlášť kvůli tomu, jak krásně se s ním přistává...

Jen tak na okraj, začínám se učit s Tupolevem TU-154M, pár lidí to tady vědí - a bez řádné přípravy, tedy VOR/DME navigace a vůbec celé přípravy a řádných znalostí chování letadla jiných modelů to prostě nejde, ani kdybys nechtěl :-).

Doufám, že lítáš za ČSAv, a brzo si budeš dělat F/O..;)

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:02 bře 2011, 17:10
od Mechanic
Děkuji za odpovědi, na online nemám zatím ani pomyšlení. Nejprve bych si rád všechno ošahal, pořádně se seznámil s letadlem a někdy v budoucnu bych rád rozšířil řady ČSAv :)

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:02 bře 2011, 17:25
od Dagger
To je správný přístup! Nejdřív si ošahej éro, ať víš co si můžeš a nemůžeš dovolit, pak pomalu přejdi do onlinu, nejdřív jen tak pozorovat, pak hezky česky...

Kdyby něco, určitě se tu zeptej.

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:02 bře 2011, 18:08
od Gelba
Pokud mohu ještě přispět svoji radou. Ze začátku jsem začal létat L-410 a pak si natěšenej přikoupil B735. Na první let jsem se samozřejmě suveréně vydal se sedmtřisedmou, v domění že ji perfektně ovládám, což byla osudová chyba. Byl jsem ve stresu a přece jenom určitá složitost oproti L-410 se podepsala na výsledném výkonu...Proto doporučuju se vydat na první let s jednoduším letadlem, nejlépe se čtyřistadesítkou, kde se člověk může věnovat naplno komunikaci a navíc se na ní naučí parádně NON-RNAV navigaci, což je podle mě základ pro dobré pochopení FMC a RNAV navigace.

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:03 bře 2011, 14:17
od Lapak
Ja jsem na tom podobne, litani me vzdycky fascinovalo a kdysi sem si i hral s FS, ale ze existuje nejakej VATSIM, jsem prisel az nedavno a naprosto me to dostalo :) Od te doby sem zacal procitat vsechny ty postupy atd. (i kdyz z nekterych jsem porad jeste docela jelen) a zacal se trochu vic zabyvat ovladanim letadla... Taky sem zacal s 737 (rikal jsem si, ze je to vlastne docela maly, ale jak tak koukam tady kolem sebe, tak to mi spis jenom ty porady o dopravnich letadlech vnutily, ze 737 je maly letadlo :D), nicmene nejaky zaklady uz jsem se s tim naucil, treba s FMC uz jsem myslim docela kamarad a offline bez zadnych ATC nebo nepredvidanych situaci uz i nejaky ten RNAV zaletim... Rikal jsem si ze bych nejdriv zacal na vatsimu jenom jako VFR s nejakou cessnou, ale kdyz jsem zkousel lital ve FS VFR, tak jsem zjistil, ze se vubec podle tech krajin (i kdyz jsem si stahl ceskou ortofoto) nejsem moc schopnej orientovat... Takze spis mam v planu (az prijde cas) vlitnout na vatsim jako non-rnav IFR, teoreticky uz jsem toho o tom neco nacetl, ale prakticky jeste docela tapu... Online jsem se zatim neodvazil na vic, nez stat na stojance a poslouchat ostatni :D
Hele pokud bys mel zajem, tak me muzes zkontaktovat a muzem si nejak vypomoct, co se tyce zjistovani novych poznatku, nebo alespon si dodat nejakou tu odvahu :) precejenom ve dvou se to lip tahne a nejspis jsme na podobne urovni...

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:03 bře 2011, 15:53
od radarada
Panove,
velmi nas tesi nadseni s jakym prichazeji novi piloti do nasich rad, velmi to vitame a velmi to podporujeme.

Je pravda, ze nez se clovek rozhodne zaletet svuj prvni online let, mel by mit neco nastudovano. Ciste neformalne by mel:
- pochopit filozofii site a chovani na ni (nejsem tu sam, nedelam bordel, snazim se kooperovat/komunikovat s ostatnimi, reaguji na podnety ostatnich ucastniku site - nejen ATC)
- mit aspon zhruba nastudovanou frazeologii (cestina neni handicapem - pro let v Cechach a/nebo na Slovensku, idealni je zacit vzorovym letem a v podstate prerikat co je v nem uvedeno, ono to funguje) a vedet co se v jednotlivych fazich letu bude dit a co se da ocekavat
- rozumne ovladat zvolene letadlo (i s malou cesnou lze letet \"velky\" IFR, nutne je umet udrzet vysku/hladinu, kurz a umet letet po trati - dostat se po odletu na ni a na konci z ni na letiste, na zem - a to podle pokynu ATC)

A to je vlastne vse :) Zazili jsme piloty, kteri nemeli zmaknute skoro nic z uvedeneho a taky to \"nejak\" slo (byt to bylo narocne pro obe strany). Vzhledem ke zpusobu projevu novacku v tomto vlakne jsem si ale celkem jisty, ze to pujde hladce a bude to zabava pro vsechny!

V neposledni rade chci poznamenat, ze ridici jsou vstricni a chapavi lide, takze to, ze neco nebudete vedet/umet provest neni zadny trapas, jen je potreba o tom ATC informovat. Pokud budou mit jen trochu moznost (rozumej: nebudou pretizeni zvladanim samotneho provozu), velmi ochotne poradi, pomuzou.

Tedy hura do sveta online letani! :D

Rada

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:08 bře 2011, 12:42
od Lapak
Tak ja budu pokracovat v newbie otazkach:

1. resim problem s ILS v LKTB na RWY28, stahl jsem si scenerky co mate tady na webu i vcetne te opravy VORu, mam FSX. To ILS mi vysila loc paprsek pod spatnym uhlem (alespon me to tak prijde), kdyz se ridim podle ILS, tak na touchdown pointu jsem tak o jedno letadlo napravo od runwaye, na konci RWY blizko vysilace uz jsem alespon na runway, ale furt docela vpravo, nejlip to asi vysvetli screeny:
http://www.lumiart.cz/foto/secret/kuba/ ... s_fail.png
http://www.lumiart.cz/foto/secret/kuba/ ... fail_2.png
http://www.lumiart.cz/foto/secret/kuba/ ... fail_3.png
http://www.lumiart.cz/foto/secret/kuba/ ... fail_4.png

netusite jestli je problem mezi klavesnici a zidli nebo tam mam fakt nejakej error?


2. jenom rychlej dotaz o pusobnosti ATC, napr. kdyz chci odletet z LKTB a nejblizsi online ATC je LKAA_CTR, tak uz o clearance, taxi, takeoff atd. otravuju prahu radar?

3. ohledne vyplnovani FPL: koukal jsem ze nekteri zacinaji trasu ve FPL vystupnim bodem z letiste a nekteri si tam pisou i odletovou trat a RWY. Chapu to dobre, ze kdyz si tam napisu odletovou trat, tak (samozrejme pokud ji mam z aktivni rwy) me ridici necha letet po tehle trati a pokud ne, tak mi nejakou prideli podle toho jak se mu to hodi? Da se to praktikovat i s priletovou trati?

Dik za odpovedi, urcite to nebyly posledni dotazy :)

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:08 bře 2011, 13:07
od oupa
1. Podle mě ti to dělá to PMDG letadlo. Vyzkoušej to s default cessnou a dej vědět.
2. Ano
3. Odletová trať se do FPL nevyplňuje, ale může ji tam doplnit ATC, což je zřejmě to, co jsi vypozoroval v letových plánech ostatních pilotů.

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:08 bře 2011, 16:16
od straks
[quote="Gelba"]Pokud mohu ještě přispět svoji radou. Ze začátku jsem začal létat L-410[/quote]
nejdřív OT L-410 se mi poslední dobou strašně líbí ale existuje nějaká lepší verze než ta od CVA Design ?
[quote="oupa"]1. Podle mě ti to dělá to PMDG letadlo. Vyzkoušej to s default cessnou a dej vědět.[/quote]
v FSX to asi nebude PMDG 737 ale pouze PMDG panel...

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:08 bře 2011, 17:10
od Gelba
[quote="straks"]nejdřív OT L-410 se mi poslední dobou strašně líbí ale existuje nějaká lepší verze než ta od CVA Design ? [/quote]

Ne, jen na bývalém webu AirPrague byl turbík vyplepšen o vasFMC, takže se snim dalo na RNAV. Jinak ještě všude možně na péráku kolují různé verze s EFIS panelem, stačí tam pohledat ve fóru. Ale pokud vím tak komplet nový model ještě nikdo neudělal.

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:08 bře 2011, 17:15
od oupa
[quote="straks"]v FSX to asi nebude PMDG 737 ale pouze PMDG panel...[/quote]
A podstata této poznámky při řešení problému?

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:08 bře 2011, 17:57
od Lapak
[quote="oupa"]1. Podle mě ti to dělá to PMDG letadlo. Vyzkoušej to s default cessnou a dej vědět.
2. Ano
3. Odletová trať se do FPL nevyplňuje, ale může ji tam doplnit ATC, což je zřejmě to, co jsi vypozoroval v letových plánech ostatních pilotů.[/quote]

Dik za odpovedi, skusil jsem to s cessnou a tam to bylo OK, takze problem opravdu bude v PMDG (krom toho jsem zjistil ze v LKPR na 24 mam stejny problem). Dal jsem si vsiml, ze na PFD kde to ukazuje DME vzdalenost tak to taky ukazuje kurz, kterym to ILS vysila a opravdu je o 3 stupne vedle, nez je RWY. Tak jsem se zacal hrabat v tech navigacnich datech v PMDG a nasel jsem tam akorat v wpNavAID tohle:
"BRNO TURANY BO ILSD 49.149167 16.712778111.50T" v cemz vidim nejspis oznaceni ze jde o ILS s DME, zemepisny souradnice a frekvenci (111.50), nevim co je to T nakonci, ale nejspis to neni podstatny, nicmene tady kurz ils nevidim. Dale v wpNavAPT je: "BRNO TURANY LKTB28 08694275 49.149756 16.711897111.5027500771" kde uz nejaky ten kurz drahy je (275), ale nikde nevidim kurz, kterym vysila ILS (coz je 278). Dal tam je databaze FIXU a ROUTEs, ktery jsou pro tuhle vec asi bezpredmetny? A jeste tam je airports.dat, kde je akorat "LKPR 50.100833 14.260000" coz jsou asi jenom souradnice. Nemate jeste nejakej napad, odkud by PMDG mohl brat informace o ILS? Z FSX databaze asi ne, protoze tam to funguje spravne...

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:08 bře 2011, 18:12
od Jindřich
Co zkusit google?
pmdg737 fsx ILS, první co vyleze

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:08 bře 2011, 18:28
od Lapak
[quote="Jindra"]Co zkusit google?
pmdg737 fsx ILS, první co vyleze[/quote]

To jsem samozrejme zkousel. Ale krom toho abych si updatoval AIRAC (coz mam) jsem se nic moc predmetnyho nedohledal... Tak jdu hledat dal :)

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:08 bře 2011, 19:07
od Jindřich

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:08 bře 2011, 20:55
od Lapak
[quote="Jindra"]http://forum.avsim.net/topic/240782-pmd ... g-problem/[/quote]

Tam resi trosku jiny problem, ale mozna me navedli na spravnou stopu. Jde o nejaky Magnetic Declination, tady me asi opravite, ale nejspis de o to, ze se magneticky poly porad posouvaji, tak se meni i kurzy drah apod. V fsx je to nastaveny v scenery/base/scenery/magdec.bgl a zjistil jsem, ze kdyz ho smazu, tak se ten ILS paprsek posune sice mimo drahu, ale na druhou stranu, takze to na to asi fakt ma vliv. Sice jsem nasel nejake utility na vytvoreni toho magdec.bgl, i nektere uz vytvorene podle aktualnich dat, nicmene zatim to moc nepomohlo, je dost mozny ze jsem si to rozdrbal nejakou predchozi instalaci nejakeho addonu... Zitra zkusim reinstall a pak se uvidi, kazdopadne diky!

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:08 bře 2011, 22:01
od amalka
Tedy nechci do toho moc šťourat, ale na směr lokalizéru žádná magentická deklinace vliv nemá. Lokalizér ani nemá žádné stupně, takže těžko může být posunut o x stupňů tam nebo onam... Tímto nechci předem vylučovat možnou záhadnou souvislost, tuto by ale chápal jedině Microsoft...

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:08 bře 2011, 23:10
od Jindřich
[quote="Lapak"]magdec.bgl[/quote]
Proto jsem ten link poslal. Ale bacha, vyzkoušej potom i nějaké to defaultní letadlo, ať za půl roku nepíšeš, že Ti jiný addon letí o 3 stupně vlevo...
Ten register fix jsi zkoušel?

Jinak:
Magnetic Declination je rozdíl mezi geomagnetickým a zeměpisným pólem. Někde je 0 (pokud oba póly protínají přímku letu), někde třeba 20 stupňů (blízko u pólu v místě kde je od sebe magnetický a zeměpisný pól laterálně nejvíc vzdálen). Při dalším přibližováníse k pólům v takovém místě se deklinace logicky zvětšuje, až nakonec v místě úsečky mezi jednotlivými póly bude deklinace 180 stupňů (pak se zase začne zmenšovat). A protože se geomagnetický pól neustále pohybuje, je taky v aktuálních mapách deklinace zapsána (např. v LKPR se během 3 let měnil MAG kurs RWY24 z 244 na současných 242. Ještě lepčí je 31, která má v současné době kurs 304 (tedy dráha 30), ale protože se předpokládá zmenšování odchylky, dráha se nepřejmenovává).
To jen tak na okraj k tomuto.

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:09 bře 2011, 00:27
od amalka
Nerad se opakuji ale znovu, jakékoliv odkazy na téma deklinace v souvislosti s ILS jsou naprosto mimo mísu. Což vyplývá poměrně jasně z faktu, že s ostatními letadly ten problém nemá.

Nehledě na to, že 31 se nepřejmenovává nikoliv pro to, že se předpokládá zmenšování odchylky, ale proto, že se číslo dráhy upravuje vždy po několika letech, nikoliv hned jak se deklinace změní.

737-500 ve FSX + znovupřipojení k vatsimu po pádu internetu

PříspěvekNapsal:09 bře 2011, 01:50
od Jindřich
To neznamená, že \"nějaká\" deklinace ve FS nemůže mít vliv na chování nějakého addonu v FSX, což evidentně má, když už to několik lidí řešilo. Ten PMDG nejspíš nepřijímá fixní LLZ na zemi jako to dělají defaultní (a reálná) letadla, ale má nějaký svůj systém, evidentně nereálný, anebo signál LLZ nějak ohýbá. Mno, hodně může vysvětlit, proč se dělá nová verze PMDGx.

Než se za několik let začne připravovat přejmenovávání RWY31, bude mít zase magnetický kurs 305+

Jakube, dělá to jen v LKTB, nebo i na jiných letištích? Ještě něco mě totiž napadlo.