Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
Uživatelský avatar
By Hašoun
#3563
Ahoj,

nekolikrat jsem registroval,ze nekteri z vas používají kod \"OK\"(IATA) jako volačku.Ano, \"OK\" je sice ČSA,ale je to označení pro linku (napřiklad v letovém řádu - OK050 apod), nikoliv volačka letadla. V servinfu se sice zobrazíte jako let za ČSA,ale správný kod pro samotné volačky je kod \"CSA\" (ICAO).Takže bych vás poprosil o používání tohoto kodu.Díky !

OK (OK jako já,ne jako IATA kod :) )
Uživatelský avatar
By PavelS
#3565
Uvedené se týká především všech pilotů CSAv a pak těch, co chtějí být oslovováni jako ČSA !!

=============================================================

U ostatních to tak bezvýhrad neplatí :

Použití volačky OK-1256 je na VATSIMU možné a naprosto běžné, stejně jako např. OK-BLA.

Takové volačky budou řídícím vždy chápány a vyslovovány jako \"Oskar Kilo - jedna dva pět šest\" , resp. \"Oskar Kilo Bravo Lima Alpha\" a nebudou pokládány za linku ( ČSA = Sí Es Ej ) a to ani když bude pilot volat řídícího - chybně - volacím znakem CSA1256.

Platí v plné míře i pro jiné společnosti.

Jinak obecně všude na světě platí rozdělení , že se v civilním sektoru používají :

- volačky s názvem společnosti ČSA, Lufthansa, Uzbekistan, ... nebo jejich zdomácnělé deriváty ( SpeedBird = British Airways) . Tyto se používají u letů, kde provozovatel má u organizace ICAO takovou volačku zaregistrovánu. Na konkrétním letu se pak mohou střídat různé typy a registrace letadel,ale volačka zůstává stejná ( opraveno dle DC ),

- volačky \"z písmenek a číslic\" jako OK-ALB, D-HLVA, N-3695 se použijí v ostatních případech , t.j. když provozovatel regitrovanou volačku nemá, nebo ji z nějakých důvodů nemůže/nechce použít. Tudíž jsou charakteristické pro neobchodní lety a tak jde většinou pro menší stroje.

Proto pokud ATC vidí/slyší volačku OK-JAV, očekává Cessnu a nikoliv Jumbo, pod CSA719 naopak nepočítá, že se objeví ULL Allegro....

Zkuste prosím tyto zkušenosti zahrnout do svého plánování, děkují čeští ATCs.
Uživatelský avatar
By tgurecky
#3567
[quote="PavelS"]Uvedené se týká pilotů CSAv !!
........................................................
.[/quote]
Netýká se jen pilotů ČSAV, ale všech kteří letí jako CSAxxx. !!!!!!!!!
Takže když letím jako CSA, tak callsign bude CSAxxxx, když poletím jako cokoliv jiného jako OK-xxx tak budu mit calsign OK-xxx

CSA je registrovaná calsign, pro CZECH AIRLINES !!!!!!!!! ať je to kdekoliv a ne jen na VATSIMU !!!!!!!!
Uživatelský avatar
By tgurecky
#3569
Ne, ale vyskakují mi vyrážky na těle, kdy člu \"Uvedené se týká pilotů CSAv !!\" a přitom se to týká všech, kdo používá callsign CSA.
I kdyby to měl být pilot registrovaný u Pandžáb Airlines...
By MarkyParky
#3570
A když si k tomu ještě dodáme ony věčné dohady kolem \"sí es ej láááájns\", tak je z toho mazec natřetí ;)

A to ani nebudu zmiňovat že naši zahraniční instruktoři tu volačku vesele vyslovují \"číí es ej\" ;)
Uživatelský avatar
By Hašoun
#3572
[quote="PavelS"]Uvedené se týká pilotů CSAv !!

U ostatních to tak bezvýhrad neplatí.

Použití volačky OK-1256 je na VATSIMU možné a naprosto běžné, stejně jako např. OK-BLA.
Akorát tyto volačky budou řídícím vždy chápány a vyslovovány jako "Oskar Kilo - jedna dva pět šest" , resp. "Oskar Kilo Bravo Lama Alpha" a nebudou pokládány za linku ( ČSA = Sí Es Ej ) ani když bude pilot volat řídícího pod volacím znakem CSA.
.[/quote]
Ano,samozrejme jsem mel na mysli piloty,kteri pouzivaji kod "OK" za ucelem volacky CSA.
Uživatelský avatar
By tgurecky
#3577
Když si to tak teď pročítám znovu, tak mi ta podstata příspěvku příjde jiná, což samozřejmě mění pohled na věc.
Tím pádem se Pavlovi hluboce omlouvám za tu reakci ...Sorry.
Uživatelský avatar
By th
#3611
[quote="MarkyParky"]A to ani nebudu zmiňovat že naši zahraniční instruktoři tu volačku vesele vyslovují "číí es ej" ;)[/quote]
Bohužel to od nich odkoukali i někteří VATSIMovští piloti :) Brr, běhá mi při tom vždycky mráz po zádech ;)
Uživatelský avatar
By vres
#3653
[quote="PavelS"]Jinak obecně všude na světě platí rozdělení:
- volačky s názvem společnosti ČSA, Lufthansa, Uzbekistan, ... se používají pro pravidelné lety, na kterých se mohou střídat různé typy a registrace letadel,
- volačky z písmenek OK-ALB, D-HLVA, N-3695 jsou charakteristické pro nepravidelné lety a tím také pro menší stroje.[/quote]
Toto není pravda.
Pravidelnost či nepravidelnost letu nemají s používaním různých typů volaček (společnost, registrace letadla) ŽÁDNOU souvislost. V praxi je zažité spíše rozdělení na obchodní (použití volačky) a neobchodní let (použití registrace), ale i to je nepřesné.
Jde jen o to zda provozovatel letadla má registrován u ICAO svůj volací znak a ten pak může dle libovůle používat. Dříve měl například i Aeroklub ČR svůj volací znak, takže ho kdokoliv letící s letadlem Ae ČR mohl kdykoliv využívat.

David

P.S. Odkaz na seznam volaček ICAO 8585 - Designators for Aircraft Operating Agencies
Uživatelský avatar
By BrandonSk
#36606
Ozivuji toto tema s dalsim dotazem.

Na JFK sa mi uz par krat stalo, ze US ATC pouziva pro CSA nazov \"Czech\" misto \"Si Es Ej\".
Me se to celkem libi a krome jineho je to i rychlejsi. Tudiz otazka, jak se na to diva nas \"Virutalni Urad pro dohled nad pouzivanim volacek\"? :) [zajima me predevsim pohled z hlediska CSAv, beru, ze Vatsimu je to jedno]

Cheers,
B.
By Tommy
#68965
[quote="tgurecky"][quote="PavelS"]Uvedené se týká pilotů CSAv !!
........................................................
.[/quote]
Netýká se jen pilotů ČSAV, ale všech kteří letí jako CSAxxx. !!!!!!!!!
Takže když letím jako CSA, tak callsign bude CSAxxxx, když poletím jako cokoliv jiného jako OK-xxx tak budu mit calsign OK-xxx

CSA je registrovaná calsign, pro CZECH AIRLINES !!!!!!!!! ať je to kdekoliv a ne jen na VATSIMU !!!!!!!![/quote]

Mám mít volačku, jakou mám u ČSAv (CSA389) nebo tu, jakou má linku ?
Uživatelský avatar
By Filipos
#68967
Libovolnou; úplně jakou chceš. Osobně samozřejmě doporučuji reálné volačky.
Uživatelský avatar
By ADIO man
#68970
Ve svý podstatě je to jedno. V reálu se používá volačka podle linky. Takže například máš linku OK-0494 (Praha - Stockholm), tak volačku budeš mít CSA494. Některé volačky jsou pak třeba i s písmeny a neshodují se s trojčíslím v lince. Např. Praha - Paříž OK-0762 má volačku CSA4CZ.
Uživatelský avatar
By Jindřich
#68975
Zrovna OK0494 mívala svého času (nevim jak teď) CSA6KG :)
Jinak doporučuju z vlastní zkušenosti měnit co nejvíc, jinak si zvykneš a až to budeš opravdu potřebovat změnit, tak ze sebe novou volačku nedostaneš (ještě hůře, neuslyšíš na ni).
Uživatelský avatar
By Filipos
#68978
CSA5B, 3S, 6C, 7EC, 3MZ, 6PC, 5CT... a takhle bychom mohli pokračovat dlouho. Zkrátka si vyber reálnou, to co píše Jindra je velká pravda.
Uživatelský avatar
By ADIO man
#68980
[quote="Jindra"]Jinak doporučuju z vlastní zkušenosti měnit co nejvíc, jinak si zvykneš a až to budeš opravdu potřebovat změnit, tak ze sebe novou volačku nedostaneš (ještě hůře, neuslyšíš na ni).[/quote]

Jo, tak s tím mám občas problém já.
By JPC
#72923
Když už jsme u těch volaček. CSA se spelluje podle normální abecedy. Když jsem toto udělal onehdá v LKPR u TVS,tak mě řídící vyhudroval ,že žádný Tí Ví Es,ale když tak,tak Tango,Victor,Sierra podle letecké abecedy. Tak se tedy ptám kde je jaký systém ohledně tohoto. CSA se může vyslovovat podle normální abecedy a TVS ne. Jak se v tom tedy orientovat. Zeptal jsem se řídícího jak se Travel vyslovuje a podle toho se řídím a používá,ale je to zase úplně jinak ,než co jsem doposud napsal. Je to Sky Travel a to mne docela překvapilo.To jen tak na okraj.- J.
Uživatelský avatar
By Filipos
#72924
Volačka CSA se v prvé řadě nespeluje. Je to registovaný callsign; v původní variantě CSA-Lines, která se ale nepoužívá. Travel Service má registrovanou volačku Sky Travel, není důvod ho spelovat. Pokud se však cokoli skutečně speluje, používá se daná hláskovací abeceda.
By Tommy
#72931
Tak mě napadá, když je volačka CSA707 tak se říká \"síesej sevn ou sevn\" nebo \"síesej sevn zirou sevn\" ? Dík