Stránka 1 z 1

K čemu je yaw damper?

PříspěvekNapsal:25 led 2010, 22:36
od lzap
Googlil jsem, ale tak nějak úplně na 100 % nemohu přesně pochopit, k čemu je to dobrý.

http://www.boeing-727.com/Data/systems/ ... mpers.html

Připadá mi to, že je to jen \"zdvojení\" okruhů - kdyby jeden vypadl. Ale proč je to pouze na směrovce? Copak křidélka nejsou pro letadlo životně důležitá?

Má to také minimalizovat pohyb zvaný Dutch Roll: http://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_roll

Řekl bych, že to bude mít více užití...

K čemu je yaw damper?

PříspěvekNapsal:25 led 2010, 22:48
od Michal Z.
Yaw Damper = posilovač řízení a je to na všechny řídící prvky v novějších letadlech.

Nebo má někdo přesnější informace ? o tom by nám asi hodně řekl Ondra Turek jak to vlastně všechno funguje.

K čemu je yaw damper?

PříspěvekNapsal:25 led 2010, 22:53
od Filipos
Zdvojení okruhů má většina systémů v letadle (např. dva hydraulické systémy a více apod.).

Dutch roll (holandský nebo jsem též četl námořnický krok) je nestabilita letadla v rámci podélné osy. Není to příliš komfortní pro pasažéry a tak mají moderní dopravní letadla systém, který toto pohybem směrovky omezuje (obecně za pomoci IRS a různých počítačů).

Posilovače řízení (nebo též boostery) jsou zase něco jiného, ty jen zlehčují pilotům už tak dost lehkou práci :)

K čemu je yaw damper?

PříspěvekNapsal:25 led 2010, 22:53
od PavelS
Negoogli, použij funkci HLEDEJ zde na foru.

Obecné vysvětlení je zde , ale vyžaduje to trochu o tom přemýšlet: http://www.vacc-cz.org/forum/viewtopic.php?id=1083

Bez přemýšlení: není to zdvojovač, je to trochu posilovač a hlavně tlumič příčných kmitů. V FSce to tlumení ,myslím, nijak nefunguje, ale YD zapne AUTOCOORDINATION ON, čili s letadlem lze provádět ustálené (neskluzové-nevýkluzové) zatáčky jen za použití výchylky křidélek.

K čemu je yaw damper?

PříspěvekNapsal:25 led 2010, 22:59
od Filipos
Na druhou stranu, poměrně častá mýlka (aspoň pokud vím) se kterou jsem se setkal je, že při řízení v ruce se má Yaw damper vypínat aby koordinováním zatáčky nelezl pilotovi do zelí. Není proč, on sám koordinaci zatáčky nezajistí. Ve velkých letadlech se do zatáčky koneckonců na pedály šlapat ani nemusí, protože tvar křídla, respektive přítomnost spoilerů (či podobných zařízení), zajišťuje koordinaci zatáčky sám o sobě; yaw damper pak jen vylučuje ony boční kmity.