Stránka 1 z 1
Co je \"N1\"?
PříspěvekNapsal:06 led 2010, 18:33
od lzap
Zdravím,
tak nějak nemůžu vygooglit N1. Wikipedia nic takového souvisejícího s letectvím nemá, Google se mi nedaří přesvědčit.
Takže jsem založil vlákno - jako obvykle. Co to je?
Co je \"N1\"?
PříspěvekNapsal:06 led 2010, 18:39
od amalka
Co je \"N1\"?
PříspěvekNapsal:06 led 2010, 18:42
od PavelS
No byla to ruská raketa určená k dobytí a následnému ovládnutí Měsíce, což se ne-zcela podařilo, ale místo toho se zasloužila o největší ohnostroj v dějinách kosmonautiky.
Jinak se N1 označuje ventilátor dvouproudového motoru (N2 pak je Turbina (Marie Majerová?)), resp. jeho otáčky a je to důležitá veličina, která limituje jeho provoz. Tj. hodně letových procedur se odvíjí od tohoto parametru. Udává se v % nominálu. S tím, že je běžné, že motor chodí bez problémů třeba do 106%, ale pro prodloužení životnosti se elektronicky limituje třeba jen do 95-98% při vzletovém výkonu. Tuto nějak simulují i naše simulátory a pochopitelně placené add-ony.
Co je \"N1\"?
PříspěvekNapsal:06 led 2010, 19:01
od DngrsKuzle
http://answers.yahoo.com/question/index ... 254AA8MWBJ
Tady pisou, ze N1 jsou otacky vnejsiho ventilatoru, ktery je spojen s nizkotlakou turbinou, tedy te nejvnitrejsi hridele. N2 jsou otacky kompresoru a vysokotlake turbiny.
Co je \"N1\"?
PříspěvekNapsal:06 led 2010, 19:03
od PavelS
Jo - sorry, míněn byl ten vnější ventilátor - to je správně (to velké, co se točí, má hodně lopatek, je to vidět zvenku a nasává ptáčky).
Co je \"N1\"?
PříspěvekNapsal:06 led 2010, 19:25
od Pavel
Jo, jen doplnění, N1 se většinou řeší u motorů CFM (56 v Airbusech a Bulíkách), tušim RR, GE a podobné. Výjimkou jsou motory IAE (montují se na některé A320 - pak to vypadá jako když má Airbus pod křídlem
veliký doutník), u těch se N1 zobrazuje jen okrajově, ale hlavní hodnotou tady je EPR (
http://www.thaitechnics.com/engine/engine_theory.html).
Obrázky:
EWD (engine warning display) airbusu s IAE motory
A CFMko

Co je \"N1\"?
PříspěvekNapsal:06 led 2010, 19:53
od lzap
[quote="amalka"]
http://www.google.cz/search?hl=cs&q=N1+ ... =&aq=f&oq=
(3tí odkaz)[/quote]
Njn ale můj Google to nenašel. ;-)
http://www.google.com/search?q=N1&sourc ... 8&oe=utf-8
Začíná se mi ta vysoká míra personalizace nelíbit...
Co je \"N1\"?
PříspěvekNapsal:07 led 2010, 11:20
od Jindřich
[quote="PavelS"]Jo - sorry, míněn byl ten vnější ventilátor - to je správně (to velké, co se točí, má hodně lopatek, je to vidět zvenku a nasává ptáčky).[/quote]
Hm.. Nemohu zcela souhlasit. N1 je % nízkotlakého kompresoru. Sice je přímo spojen s fanem, ale např double shaft turbo propy mají taky N1 a přitom ale žádný fan či ventilátor nemají. To jen pro upřesnění.
Co je \"N1\"?
PříspěvekNapsal:07 led 2010, 11:42
od amalka
No ono je to správně otáčky hřídele nízkotlaké části (LP), ne? (ano, shodou okolností jsou stejné jako otáčky fanu (2), nízkotlakého kompresoru (3) a nízkotlaké turbíny (7), protože to všechno sedí na té jedné hřídeli...)

Co je \"N1\"?
PříspěvekNapsal:07 led 2010, 11:55
od Jindřich
Jo tak nějak. Jinak turbopropy fakt fan nemají

Když už jsme u toho slovíčkaření, tak toto všechno není zcela přesná odpověď na otázku \"Co je to N1\". Když řeknu N1 limit, nabývá otázka uplně jiného významu.
Co je \"N1\"?
PříspěvekNapsal:07 led 2010, 14:28
od lzap
No a v Cessně je to taky přepínač NAV1 NAV2 :-)
Co je \"N1\"?
PříspěvekNapsal:07 led 2010, 14:51
od Michal Z.
[quote="lzap"]No a v Cessně je to taky přepínač NAV1 NAV2 :-)[/quote]
? Jsi si jistý, že mluvíš k věci ?

respektive => N1<= ?
Co je \"N1\"?
PříspěvekNapsal:07 led 2010, 15:04
od rc_czech
[quote="amalka"]No ono je to správně otáčky hřídele nízkotlaké části (LP), ne? (ano, shodou okolností jsou stejné jako otáčky fanu (2), nízkotlakého kompresoru (3) a nízkotlaké turbíny (7), protože to všechno sedí na té jedné hřídeli...)

[/quote]
Tak jen pro úplnost:
Animation of a 2-spool, high-bypass turbofan.
A. Low pressure spool
B. High pressure spool
C. Stationary components
1. Nacelle
2. Fan
3. Low pressure compressor
4. High pressure compressor
5. Combustion chamber
6. High pressure turbine
7. Low pressure turbine
8. Core nozzle
9. Fan nozzle