Stránka 1 z 2
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:23 říj 2009, 21:10
od lzap
Zdravím,
hrozně zápasím s autopilotem na Cessně 172, a vlastně na všech letadlech (je to všude stejný). Po první aktivaci autopilota mi začne držet směr (pokud stisknu ALT), i směr (HDG). Když potřebuji upravit směr, prostě upravím toto číslo a autopilot automaticky provede zatáčku. To je super.
Ovšem když se o něco takového pokusím výškou, nic se nestane! Ať to mačkám jak to mačkám, prostě to nejde. Zkoušel jsem ho vypnout, klesnout na požadovanou hladinu a zase jej aktivovat - pokaždé se mi tam nějakým \"zázrakem\" zapamatuje poslední hodnota a A/P začně zase stoupat do před tím zapamatované výšky. Nějak na ní nechce \"zapomenout\".
Někde jsem četl, že pro změnu výšky musím zadat, jak moc se má stoupat/klesat (feety za minutu). Jenže v cesně jsem nenašel, jak tohle zadat. V Boeingu je sice možnost nastavení rychlosti změny výšky, ale zase se tím anuluje nastavení ALT. Jakmile zase přepnu zpět na ALT, opět se mi tam objeví ta \"prokletá\" výska, kterou si zapamatoval jako první.
Jsem z toho jelen.
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:23 říj 2009, 22:03
od Pavel
Ahoj,
ono není cessna jako cessna, některá má glasscockpit na úrovni dopravního letadla, některá má jednoduchého autopilota, která defacto nic neumí. Zkus poslat screenshot své palubky s tvým autopilotem, snad to nějak vymyslíme.
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:23 říj 2009, 22:09
od ASG29
TRIM... (vyvážení)
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:23 říj 2009, 22:11
od BrandonSk
Ted pisu z hlavy, ale myslim na radio panelu mas uplne dole ovladani autopilota. Krome spousty tlacitek jsou tam 2 cisla - jednostanovuje pozadovanou vysku a druhe rychlost stoupani nebo klesani.
A urcite je tohle podrobne popsano i v lekcich nebo helpu FS9 / FSX.
Cheers,
B.
PS: A abych nebyl za suchara, tak google je tvuj pritel

Klikni tady a pak si se seznamu vyber video \"Learn2Fly Part 4: Autopilot\"
http://video.google.com/videosearch?hl= ... BwQqwQwAw#
Je to anglicky, ale pokud bys nnerozumel, tak uz i z toho mackani hodne pochytis.
Byt tebou, tak si projdu mozna i ostatni learn to fly lekce.
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:23 říj 2009, 22:11
od Čondra
[quote="ASG29"]TRIM... (vyvážení)[/quote]
A teď ještě pro začátečníka, kterej neví co to je

Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:23 říj 2009, 22:22
od amalka
[quote="ASG29"]TRIM... (vyvážení)[/quote]
S čím to souvisí?
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:23 říj 2009, 22:23
od Čondra
[quote="amalka"][quote="ASG29"]TRIM... (vyvážení)[/quote]
S čím to souvisí?[/quote]
Že to furt stoupá/klesá a AP si to netrimuje sám?

Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:24 říj 2009, 17:29
od lzap
Já vím co je trim a používám ho. Jak trim ale souvisí s autopilotem?
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:24 říj 2009, 18:18
od lzap
[quote="BrandonSk"]Ted pisu z hlavy, ale myslim na radio panelu mas uplne dole ovladani autopilota. Krome spousty tlacitek jsou tam 2 cisla - jednostanovuje pozadovanou vysku a druhe rychlost stoupani nebo klesani.
Klikni tady a pak si se seznamu vyber video "Learn2Fly Part 4: Autopilot"[/quote]
Buhužel v XPlane má ta Cessna trošku jiný cockpit. Autopilot tam je na jiném místě a s jiným rozložením tlačítek. A to s tou výškou prostě nefunguje tak, jak je popsáno v tutoriálech. To bych se zde neptal....
Hodím sem screenshot.
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:24 říj 2009, 18:50
od lzap
Takže screenshot je zde. Nakonec jsem si všiml, že A/P je dost podobný, jako ve FSX. Ovšem platí to, co jsem psal - změna výšky na něm nezpůsobí správnou reakci autopilota. Letí si dál ve stejné výšce.
http://static.zapletalovi.com/xplane/sc ... ockpit.jpg
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:24 říj 2009, 20:14
od jansulc
Sice z pozice velmi nezkušeného online pilota, nicméně s jakousi zkušnosti s X-Plane dávám k dobru svůj pohled:
Autopilot v defaultní Cessně 172 se mi zdá také trochu divný. Zrovna ta výška je přesným příkladem. Neumím posoudit jak by se choval pilot v real Cessně, jestli by jí ovládal autopilotem podobně jako nějaké velké letadlo...? (což se mi moc nezdá).
Naučil jsem se ho proto využívat opravdu jen pro udržení výšky, nikoliv pro její změnu.
Nicméně, součástí X-Plane je také Plane-Maker, kde se dá autopilot poměrně jednoduchým klikacím nástrojem rozšířit dle libosti (jde to fakt snadno - zkušebně jsem si během pěti minut předělal autopilota tak, že jsem si doplnil ovladač pro nastavení výšky a pro nastavení požadovaného rate pro stoupání/klesání). Jak jsem ale zmínil nevím jestli je to ta správná cesta...
Honza
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:24 říj 2009, 22:45
od lzap
Díky, takže alespoň vím, na čem jsem. Otázka na ostatní - ví někdo, kde je zakopaný pes?
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:24 říj 2009, 22:50
od George_L
[quote="lzap"]Díky, takže alespoň vím, na čem jsem. Otázka na ostatní - ví někdo, kde je zakopaný pes?[/quote]
Nevím, ale podle mě tady většina lítá v FS9 a FS X, takže Ti nikdo asi lepší odpověď nedá.
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:24 říj 2009, 23:39
od PavelS
[quote="jansulc"]Autopilot v defaultní Cessně 172 se mi zdá také trochu divný. Zrovna ta výška je přesným příkladem. Neumím posoudit jak by se choval pilot v real Cessně, jestli by jí ovládal autopilotem podobně jako nějaké velké letadlo...? (což se mi moc nezdá).
Naučil jsem se ho proto využívat opravdu jen pro udržení výšky, nikoliv pro její změnu.[/quote]
Jako v Cessně jsem AP nikdy nepoužil , ale v reálné Cessně je skutečně nejobvyklejší takový AP, který funguje přesně, jak popsáno, tj. po nastoupání do dané výšky ji drží. Žádná možnost nastavení nějaké vertikální rychlosti neexistuje a nikdo si netroufne nechat AP "samotného " letadlo stoupat nebo klesat - AP skutečně jen drží výšku.
Pokud X-plane toto simuluje, je to správně a je to tak i správně metodicky.
Jinak chování AP se podle mne liší letadla od letadla a i addon od addonu, takže je potřeba se řídít manuálem k letadlu v daném simulátoru.
Bohužel také neumím lépe poradit.
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:24 říj 2009, 23:41
od ASG29
Heh, to je odpověď na ten můj trim (od L. Zapletala). Alt Hold použít na udržení výšky a jinak climb rate nastavovat trimem.
Např. Piper PA31T Cheyenne I/II má ovládání AP pro stoupání/klesání uděláno jako +/- trim, nemá přímo nastavení climb rate.
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:25 říj 2009, 00:03
od PavelS
No takhle:
většina AP řídí výšku pomocí trimrování, resp. pomocí stabilizátoru, tj. ne pomocí výškového kormidla (stabilizátor je pevná část vodorovné ocasní plochy, kormislo je její pohyblivá část a na ní jsou trimovací plošky). Obvykle je to tak, že AP působí - nějak - na trimovací plošky, nebo na nastavení pevné části VOP a naopak berany působí na výškové kormidlo.
Čili AP by měl fungovat tak, že když se mu nastaví výška, tak dotrimuje (místo pilota) tak, že letadlo tuto drží a tímto způsobem i dorovnává ochylky.
Nicméně nevím, zda to sebeméně řeší výše uvedený problém.
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:25 říj 2009, 01:06
od ASG29
Myslel jsem, že ten PA31 nemá ovladač přímo na nastavení climb/descent rate, jako většina letadel. Pouze se přidává nebo ubírá na ovladači trimu a V/S se sleduje na variu.
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:25 říj 2009, 09:15
od vinil
Ahoj Lukasi,
jak vidis na panelu, tak je funkce A/P omezena jen na drzeni smeru a vysky (kterou jinak skutecne menis pomoci V/S, resp. IAS, a A/P pouziva trim). Je to zamer autora -- oni pacholci obvykle vyrabi model podle konkretniho realneho exemplare ;-) Takze si na hratky s A/P vyber jiny letoun (na x-plane.org najdes i celou radu variant C172), nebo si tento uprav.
P. S.
Betam X-Plane bych se vazne vyhnul.... ;-)
P. P. S.
Popis ovladani autopilota najdes prekvapive v manualu:
http://wiki.x-plane.com/Chapter_6:_Navi ... o-Throttle
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:25 říj 2009, 14:36
od lzap
Diky Vlado.
ps - nepouzivam betaverzi - mela by to bejt 9.31.
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:25 říj 2009, 19:44
od jansulc
Vzhledem k diskusi - díky, autopilot se mi divný už nezdá... :-)
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:26 říj 2009, 13:02
od lzap
No jo, ale nevyřešila se tu stále ještě jedna věc. Já to beru, že se to snaží dělat podle reálu, jenže tohle mi stále nejde do hlavy:
1) Výška 3000ft, zapnu držení výšky. A/P funguje.
2) Vypnu držení výšky (nebo vypnu A/P), sestoupím do 2000ft a zapnu znovu držení (případně A/P - u obou variant dojdu ke stejnému výsledku).
3) A/P začne stoupat zpět do výšky 3000ft. Furt si \"pamatuje\" to původní číslo.
4) Zkouším A/P zcela vypnout (pozice OFF), zapnout. Nepomáhá. Úpravou výšky přes klávesovou zkratku (knoflík tam na to není) se nikam nedostávám - stále po OFF/ON naběhne původní výška.
Já něco dělám špatně.
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:26 říj 2009, 14:25
od Ico
Jednej veci nechapem, pokial pocas letu a pri zapnutom AP zmenis vysku z 3000 na 2000 v okne AP, lietadlo musi zacat klesat na tu novu vysku. Pokial som cital ten navod, je to tam tak popisane (da sa nastavit vyska v okne AP). Pokial to ide, nie je nutne vobec AP vypinat, alebo vypinat button ALT na AP. Staci teda zmenit vysku v okne AP...
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:26 říj 2009, 15:12
od Jindřich
ID: Tady není vše zcela relevantní, protože X-plane...
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:26 říj 2009, 17:17
od Ico
JM> jj jasne, ale kdyz uz to pisou v navodu XPlane

ale jasne, v tomto to muze byt i jinak...
Autopilot a výška
PříspěvekNapsal:26 říj 2009, 20:04
od jansulc
[quote="lzap"]No jo, ale nevyřešila se tu stále ještě jedna věc. Já to beru, že se to snaží dělat podle reálu, jenže tohle mi stále nejde do hlavy:
1) Výška 3000ft, zapnu držení výšky. A/P funguje.
2) Vypnu držení výšky (nebo vypnu A/P), sestoupím do 2000ft a zapnu znovu držení (případně A/P - u obou variant dojdu ke stejnému výsledku).
3) A/P začne stoupat zpět do výšky 3000ft. Furt si "pamatuje" to původní číslo.
4) Zkouším A/P zcela vypnout (pozice OFF), zapnout. Nepomáhá. Úpravou výšky přes klávesovou zkratku (knoflík tam na to není) se nikam nedostávám - stále po OFF/ON naběhne původní výška.
[/quote]
Takové chování neshledávám. Pokud je AP zapnutý, tak se tlačítkem ALT přepíná stav "ALT SEL" a "nic". Vždy když se přepne do stavu "ALT SEL" na displeji naskočí aktuální výška, kterou pak AP drží (obdobně jako v x737). Mimochodem AP nevypínám pomocí "FLIGHT DIR = AUTO/ON", ale vždy jen tlačítkem pod displejem aktivuji/deaktivuji požadovaný mód (HDG SEL, ALT SEL, atd...).
Pokud je letadlo špatně vytrimované, ani ten autopilot ho neudrží.
Zkoušeno na v 9.31, Windows 7
ICO: Tak jednoduché to není. Dá se buď nastavit požadovaná výška a tu pak dosáhnout nastavením požadované rychlosti stoupání/klesání, kdy při dosažení požadované výšky přejde AP do módu "ALT SEL", nebo v něčem větším se může použít LVL CHG, ale to všichni znáte líp než já...
Honza