Stránka 1 z 2

Jak začít?

PříspěvekNapsal:18 říj 2009, 23:45
od lzap
Zdravím,

tak začínám vážně lítat na FSX/XPlane. Teda mám něco nalítáno na FSX, XPlane jsem si teprve objednal (zkoušel jsem zatím demo). Jsem fanda do Linuxu a FSX tam nechodí, takže budu preferovat XPL. Ale doposud to bylo vždycky jen takový hraní, přiblížení vždy vizuální podle těch světel u dráhy, ale snažil jsem se jakž takž dodržet ten standardní visual approach pattern. Tady je moje první otázka - kde zjistím pro konkrétní letiště a konkrétní stroj přesné rychlosti a výšky při vizuálním přiblížení? Teda doufám, že správně používám termín \"vizuální přiblížení\" = přiblížění úplně bez přístrojů...

Taky by mě zajímalo - FSX má snad na každé ILS dráze takový ty červeno/bílý světýlka. Je to super vedět, jak je na tom člověk s výškou. Je tomu tak fakt i v reálu?

Nastudoval jsem základy (vztlak, výškoměr, rychlost, NDB, VOR, DME a ILS). Už jsem toho dost plnej, chtěl bych si zkusit nějaký vážnější lety. Existují nějaké již hotové plány pro lety (nejlépe v ČR), kde bych měl už všechno připraveno, ale pro menší letoun (ideálně Cessnu - tam rozumím řekl bych všem budíkům). Training ve FSX už mě nebaví, nalítal jsem už skoro všechno, co tam je k dispozici (s malými letouny). Na Boeingy a podobný si netroufám - zatím na mě moc složitý. Myslím tím kompletní letový plán, který bych si vytisknul. Bylo by tam všechno - frekvence, majáky, letový hladiny...

Na online se zatím necítím, ale přesto se zeptám - jak začít tam? Prý je nejlepší stoupnout si na stand, naladit rádio a poslouchat... Něco o komunikaci jsem načetl, ale určitě bych to zatím nezvládl. Asi bych hodně zmatkoval. Mimochodem - dá se vůbec lítat online s nějakou tou Cessnou poblíž LKPR? Nedovedu si představit, že bych tam mohl třeba provádět přiblížení při velkém provozu na nejfrekventovanější dráhu - to bych přece šíleně zdržoval provoz. Do toho bych na rádiu asi předváděl pěknou komedii... Hádám že by mě ATC asi poslalo na jinou ranvej...

Jakej je rozdíl mezi termíny heading a cruise? Mám za to, že heading je jen \"natočení čumáku letadla\", ale cruise je fyzický (reálný) kurz, kterým se opravdu letí. Když je vítr, jsou obvykle tato čísla jiná. Pokud je to tak, proč mají některá letadla knoflík pro nastavení obojího? A/P zatím vůbec neumím ovládat, myslím, že je to právě kvůli tomu.

Kdysi jsem zkoušel starší verzi FS a byly tam velmi pěkné tutoriály i se zkouškami. Ve FSX už však nic takového není - pouze různý situace. Neexistují nějaký hotový tutoriály i pro FSX?

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 00:03
od Filipos
Ahoj,

co se vizuálního přiblížení týče, nejsou žádné požadavky na výšku či rychlost - pokud jinak neurčí ATC - co se letiště týče, ale metodiku vizuálu určuje příručka k letadlu. Všeobecnou podmínkou je být v přistávací konfiguraci (podvozek, klapky, rychlost...) do 1000 ft AAL (nad letištěm) aby byly dodrženy podmínky stabilizovaného přiblížení.
Ale vizuální přiblížení rozhodně není bez přístrojů - nevím jak ty, ale já bez ryhloměru udržet rychlost neumím :) Jde o to, že dokážeš pokračovat podle vidu vlastní navigací na letiště.

Co se týče \"vážnějších\" letů po ČR - budeš si muset uvědomit rozdíly mezi VFR a IFR a podle toho se rozhodovat, jak let provedeš. Píšeš, že ovládáš klasické IFR vybavení, tedy můžeš plánovat jako non-RNAV. O konkrétním letovém plánu nevím, ale pokud si stáhneš v download centru vacc-cz mapy vzdušného prostoru ČR, najdeš tam tratě i frekvence VORů.
Tato problematika je už docela složitá, pokud se necítíš, vypiluj pořádně VFR lety nebo jednoduché IFR přelety - i s tím můžeš na VATSIM - a cvič.
Až budeš mít více zkušeností, můžeš si koupit nějaký sofistikovaný model s možností RNAV navigace (FMS...), ale tím bych opravdu nezačínal.

Online určitě létej co nejdřív. Stáhni si manuál pro IFR komunikaci, pořádně se s tím seznam. Hodně z toho pochopíš. Dále si určitě - jak píšeš - stoupni na stojánku v některý online den a poslouchej.
Na Ruzyň za provozu můžeš klidně i jako VFR s malým letadlem, ale to už fakt vyžaduje trochu cviku. LKPR však přece není jediné letiště v ČR, můžeš si vybrat nějaké jiné řízené letiště s menším provozem a tam např. trénovat s ATC letištní okruhy klidně do zblbnutí.

Pojmy heading a cruize spolu vůbec nesouvisí. Cruize znamená doslova \"křižovat\", v letectví se tím rozumí let v hladině. Pravděpodobně si to pleteš s termíny heading/bearing/track. Heading je opravdu směr čumáku (podélné osy...) letadla ovlivněný větrem. Zato bearing a track jsou trajektorie, po kterých letadlo letí (rozdíl mezi nimi není v tuto chvíli až tak důležitý).

Mám ještě jednu všeobecnou radu - hodně čti tady na fóru. Je tady zaznamenáno mnoho letecké moudrosti. Vyplatí se číst i starší vlákna. A pokud nenajdeš, zeptej se :) Pravděpodobně jsem toho teď zapomněl dost napsat, ale snad mě jiní doplní a případě poupraví.

A ještě něco - neboj se a pojď lítat. Řídící máme u nás dobré, milé a hlavně schovívavé k začátečníkům :)

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 09:30
od lzap
Tušil jsem to, že to bude v přírůčce. Jenže ve FSX jsou k letadlům velmi strohé informace. Dají se podobně jako mapy někde stáhnout? Nejvíce mě zajímá pro začátek Cessna 172 SP.

Jednoduchým IFR přeletem může být například Vyškov - Tuřany (tj. přímo k VORu a hned na přistání), že? To mi už docela jde, ale budu tedy nadále trénovat. Jen to nechápu s tím koupením nového modelu - jako že bych si koupil letadlo do FSX? Myslel jsem, že například 737 ve FSX má FMS počítač (nebo co to je)... ale zatím to aktuální není.

Ad trénování na jiném letišti - já myslel, že ATC je virtuálně jen v Praze. Pokud jsou dostupné věže i jinde, pak samozřejmě přiletím tam. Jsem z Olomouce :-)

Díky moc za rady. Zatím bojim bojim, tu rádiovou komunikaci bych měl stejnak napsanou a jen bych to pletl. Musím to nějak nacvičit nejdřív. No uvidíme.

A ještě bych se zeptal - rád bych létal raději na XPlane, páč mi funguje v Linuxu, kde mám nadupanou mašinu. Je to možný? Zatím jsem se dočetl, že je tam akorát problém u SLOPED RUNWAYS, jinak by to mělo být v pohodě. Mě se to ale nezdá - když budou mít všichni ostatní FSX a já jeden z mála s XPL, určitě nastane nějakej problém...

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 09:48
od PavelS
Hi.

a) S X-Plane létat lze, dokonce pro to existuje i přímo software na připojení na VATSIM. Nevýhodou jsou \"nepřesné scenerky\", což není vada, kvuli které by se nemohlo na VATSIMU létat. Je dobré poznamet užití X-Plane do poznámky FPL na VATSIMU, aby ATC věděl, že mu nemusí sedět Tvoje poloha. Znova opakuji, že toto není důvod, aby tě ATC \"jebal\" :)

b) Myslím, že si pleteš generálně dvě věci :
i) je létání tzv. VFR, čili podle pohledu z okna
ii) je létání IFR, bez oken, jen podle přístrojů.


Tyto dvě věci nelze plést dohromady, každý typ má své postupy, které se hodně liší. Pokud tedy chceš letět s cessnou z Olomouce do Vyškova, můžeš letět jen VFR, potože ani jedno letiště není vůbec pro IFR vybaveno a nemá tedy ani službu \"Věž\". Letí se tak, že \"spustíš motor\" a odletíš, koukáš střídavě do mapy a z okna, zařadíš se do okruhu a přistaneš. Nic dalšího. Pokud chceš letět IFR, musíš jen a pouze z letiště na to vybavené (LKTB, LKMT, LKPR, LKKV, LKKU, ...), kde může být na VATSIMU obsazena TWR (APP,..) a tam musíš projít těmi povoleními ke všemu. Pak ve vzduchu letíš podle navigačních přístrojů , buď klasických, které jsou v FSce default ( X-Plane) a nebo dokoupeným (doinstalovaným) FMC, který obsluhuje autopilota.

VATSIm simuluje především IFR létání , pro pravidla VFR na VATSIMU si prostuduj příslušné vlákno na foru.

c) ATC na VATSIMU: ATC simulované na VATSIMU kopírují reálné služby, tj. mohou být všude tam, kde jsou řídící v reále. To jest na velkých, řízených (IFR) letištích. Služba na letišti třeba Vyškov, není ATC, je to tzv. AFIS a ten se na VATSIMU běžne nesimuluje (on také nemůže nic rozhodovat, jen dělá informační službu pro provoz). Pozor, je potřeba se seznámit se strukturou služeb ATC, abys věděl, jak to celé funguje. Pro začátek doporučuji mj. toto či toto

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 10:06
od lzap
Jasný - já chápu pojmy VFR/IFR, jen jsem si myslel, že Vyškov nějaký to IFRko má. Olomouc nemá nic, jen ten \"chlap na baru\" :-) Ale od tama jsem chtěl jen odlítat... Takže jinak - letěl bych třeba Brno-Ostrava...

Ok vlákna nastuduju. Dík.

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 10:09
od lzap
Ad lety po okruhu - nemáte nějaké odkazy na materiály ohledně letů po okruhu? Umím jen to, co jsem se naučil z tutoriálů ve FS.

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 10:47
od amalka
[quote="lzap"]Ad lety po okruhu - nemáte nějaké odkazy na materiály ohledně letů po okruhu? Umím jen to, co jsem se naučil z tutoriálů ve FS.[/quote]

www.air-prague.cz

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 10:47
od PavelS
Tuto je knihovnička VACC CZ, která se nějakým historickým řízením osudu dostala na stránky AK Slaný. Většina publikací je beznadějně zastaralých, ale obsahuje unikátní informace, z nichž většina je platná a je nutno jen drobně opravit zmodernizované postupy. Základní věci vysvětlující lety po okruhu a některé další procedury používané v real výcviku PPL (VFR) je v podstatě v obrázcích zde - pro úplné nováčky bohatě postačí obr. m01 - m03 (vzlet - let - přistání). pozor, uvedené technické údaje a úkony jsou \"on aicraft depended\", tj. závisí na typu letadla - přesné údaje uvádí vždy typová příručka (i v FSce), ale základní principy jsou u cvičného letu po okruhu u všech jednomotrů stejné.

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 12:49
od lzap
Nerozumím tomuto:

\"...jsou dva způsoby jak plánovat (VFR) trať a oba lze použít
a) po letištích ( LKKV - WHISKEY - LKRK - LKTC - LKBE )
b) po ATS trati, stejně jako u IFR ( LKKV - RAK - OKL - VLM - LKBE )

...
Upozorňuji, že přílet a odlet na řízené letiště se vždy plánuje podle VFR vstupních/výstupních bodů, které jsou pojmenovány: SIERRA - WHISKEY - NOVEMBER - ECHO. Nikdy nelétejte a neplánujte let VFR podle IFR map! \"

Nechápu dvě věci:

Nikdy nelétejte a neplánujte let VFR podle IFR map! - Proč? Vždyť o kousek výše je uvedeno, že mohu plánovat \"po ATS trati, stejně jako u IFR\". To se nějak \"bije\", ne?

A pak: SIERRA - WHISKEY - NOVEMBER - ECHO - takhle se jmenují všechny vstupní/výstupní body na každém letišti? Pokud to chápu dobře, představuje to sever/východ/jih/západ?

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 12:56
od roadmonster
[quote="lzap"]Ad lety po okruhu - nemáte nějaké odkazy na materiály ohledně letů po okruhu? Umím jen to, co jsem se naučil z tutoriálů ve FS.[/quote]

Lety po okruhu na neřízených letištích v ČR jsou celkem hračka a to, co ti k tomu řekla FSka, lze víceméně použít. Na každém letišti v ČR jsou k tomu ještě dodatečné info typu "větroně - okruhy levé, motorové letouny, okruhy pravé", nebo "po první zatáčce nepřelétávat přes zástavbu obce XY", etc. Na VATSIMu se ovšem toto neuplatňuje. Pokud vás tam lítá víc, měli byste dodržovat stejné okruhy a hlásit stačí polohy po větru (L/R downwind) a finále. Takhle přesně stejně to vypadá v reálu. Na velkých řízených letištích si to řídí ATC, kdy Tě povoluje do polohy po větru a na finále. A ty mu ty polohy pak ohlásíš stejně, jako kdyby tam nebyl (v takovém případě si to "povolíš" sám).

Pokud jsou na okruhu letadla s výrazně rozdílnou rychlostí, lze předlétávat i zkrácením okruhu, popř. naopak zdržet se před třetí zatáčkou tak, aby sis prodloužil let po větru a tedy i finále. I toto se v reálu obecně používá.

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 13:13
od PavelS
lzap píše:Nikdy nelétejte a neplánujte let VFR podle IFR map! - Proč? Vždyť o kousek výše je uvedeno, že mohu plánovat "po ATS trati, stejně jako u IFR". To se nějak "bije", ne?
Je to proto, že v žádné IFR mapě nejsou vyznačeny údaje nezbytné pro VFR, typicky bych jmenoval :
a) "povinné" vstupní a výstupní body (E,S,N,W)
b) překážky a jejich výšky
c) VFR letiště (slouží jako "záložní") pro nepřízeň počasí,
......
Pro let VFR se prakticky vždy používá mapa ICAO nebo různé letecké atlasy a mapy. Vždy platí, že pro VFR je velmi podstatné, aby mapa zachycovala geografii terenu (tj. jako normální automapa, nebo turistická mapa).

Pokud jde o plánování po ATS trati, jde o to, že VFR se použijě především tehdy, když právě nechci nebo nemohu použít ATS a plánování čistě po ATS trati (tj. jakoby VOR-VOR) je hodně vzácné.

Pozn.: příklad tratě uvedený v citaci je chybně, má být : LKKV-E-RAK- .. opravím.
A pak: SIERRA - WHISKEY - NOVEMBER - ECHO - takhle se jmenují všechny vstupní/výstupní body na každém letišti? Pokud to chápu dobře, představuje to sever/východ/jih/západ?
Neplatí zcela obecně - původně se (před několika málo lety) jmenovaly podle své polohy na zemi (Ostrov, Rohovládová bělá, apod.). teď došlo ke sjednocení, jak píšeš, ale někde možná zůstaly ještě původní názvy. Jinak poloha bodu je vždy dána nějakým viditelným objektem na zemi (most, hrad,..) na rozdíl u IFR, kde ty FIXy jsou zcela vypočtěné ( to je taky důvod, proč se obecně nedá létat VFR po IFR tratích, protože ty body jednoduše nejsou vidět.

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 13:48
od lzap
Mohu vědět co znamená zkratka ATS? Na wikipedii není o tom článek a ani zde jsem nic nenašel.

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 13:55
od Jindřich
Air Traffic Service

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 13:58
od lzap
[quote="PavelS"]Pro let VFR se prakticky vždy používá mapa ICAO nebo různé letecké atlasy a mapy.[/quote]

Takže shrnu-li to, pro VFR let na letiště, které má tu "chráněnou zónu" prostě potřebuju mapu, na které jsou zaznačeny ty vizuální body vstupu (což na IFR mapách není). A tato mapa dostupná na internetu zdarma není - musí se fyzicky objednat ta za 500 korun.

Tím pádem když už VFR let, tak někde v Horní Dolní, kde žádná taková zóna není. Když už do Prahy, tak jedině IFR let. Z toho mi plyne, že začnu lítat vizuálně okruhy třeba někde v Olomouci a jakmile budu spokojen, zkusím IFR let Brno-Ostrava.

Je možné někde lítat okruhy, ale zároveň mít naladěnou Prahu a poslouchat, jak se tam čile komunikuje? Hádám, že musím být v dosahu vysílačky... tj. někde poblíž.

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 14:25
od JPC
KDYŽ má ale malé letadlo GPS,tak ty fixbody vidí a může je taky používat.Nebo ne? Takže by teoreticky mohlo letět i podle IFR tratích,ale v jiných výškách.Je to otázka na Pavla S. Jak to je???

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 14:32
od rc_czech
[quote="lzap"]A tato mapa dostupná na internetu zdarma není - musí se fyzicky objednat ta za 500 korun.
[/quote]
VFR mapy IFR letist jsou dostupne tady http://www.vacc-cz.org/download/files.php?cat=1 - a jsou vzdy v baliku LKXX_other (napr 4_LKPR_other_change_04JUN09.zip)

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 14:33
od JPC
Takový pilot by ale stejně musel před vstupem do CTR nějalého letiště trať IFR opustit a do CTR vletět nějakým ze vstupních bodů.Takto létám na Vatsimu já , pokud letím mezi dvěmi řízenými letišti. Snad to neni špatně.Jestli jo,rád změním systém.

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 14:50
od PavelS
lzap píše:Takže shrnu-li to, pro VFR let na letiště, které má tu "chráněnou zónu" prostě potřebuju mapu, na které jsou zaznačeny ty vizuální body vstupu (což na IFR mapách není). A tato mapa dostupná na internetu zdarma není - musí se fyzicky objednat ta za 500 korun.
Ano.
Jen nejde o žádnou "chráněnou zonu", ale o CTR daného letiště viz obrázek v tutom vlákně: http://www.vacc-cz.org/forum/viewtopic.php?id=624 .
Kromě klasické ICAO mapy 1:500 000 lze použít i různé letecké atlasy; jinak i ICAOvka se dá koupit v obchodech minimálně v Praze.
Tím pádem když už VFR let, tak někde v Horní Dolní, kde žádná taková zóna není. Když už do Prahy, tak jedině IFR let. Z toho mi plyne, že začnu lítat vizuálně okruhy třeba někde v Olomouci a jakmile budu spokojen, zkusím IFR let Brno-Ostrava.
Není žádné "visuálně létat okruhy". Létáš okruhy a to je VFR let. Tam není visuálně. To je z definice let za dohlednosti terenu a povinnosti vyhybat se okolnímu provozu. To, co pořád opakuješ, je "visuální přiblížení"- to je ale součást IFR letu, čili letu podle přístrojů. Pro urychlení provozu se tam někdy stane, že pilot požádá o provedení visuálního přiblížení, když ví kde je a když je na letišti hezké počasí a není moc prvooz. Pak mu to ATCs povolí a on - za stálé viditelnosti země provede tzv. visuální přiblížení - při tom ale letí nejkratší cestou k letišti, resp. dráze. Neletí ty jednotlivé části okruhu, ty jsou určeny pro VFR, visuální přiblížení je stále IFR let a pravidla pro VFR okruhy pro něj neplatí.

Takže je to tak, že můžeš , v podstatě bez dalšího, létat okruhy za VFR s cessnou apod. kdekoliv na neřízeném letišti. mapy pro všechna tato letiště v ČR jsou - i s vyznačením okruhů - v AIP - vlevo sloupec AD a pak dole rozbalit sekci AD4 - všechna malá letiště - zdarma, bez registrace.

Na VATSIMU se při VFR letu na/mezi neřízenými letišti řídíš pravidly popsanými v kapitole "VFR", tj. podáš jednoduchý letový plánek a pokud je přítomen LKAA_CTR , zavoláš ho před odletem, a řekneš nebo napíšeš, co budeš dělat. Další komunikace není potřeba.

Je možné někde lítat okruhy, ale zároveň mít naladěnou Prahu a poslouchat, jak se tam čile komunikuje? Hádám, že musím být v dosahu vysílačky... tj. někde poblíž.
Ano, během tohoto letu můžeš poslouchat jeho komunikaci, bez omezení - na VATSIMU není dosah omezen vysilačkou, ale jinak. V podstate řídící v ČR jsou "všichni naladitelní všude v ČR", bez ohledu na jejich stanoviště.

Ale pozor - toto platí, jen pokud letíš v neřízeném prostoru/letišti - jak píšeš, třeba OL. Pokud bys letětl třeba do Prahy, tak tam Tě řídící vyzve , abys zavolal Ruzyni Věž a musíš být trvale na její frekvenci.

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 14:51
od Filipos
Co se letištních okruhů s ATC týče, nejlepší je počkat na CTR. Ten poskytuje služby na všech řízených letištích v ČR, tj. stejně jako jindy TWR, APP apod.. A když není velký provoz, je to na trénink ideální.

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 15:00
od PavelS
[quote="Filipos"]Co se letištních okruhů s ATC týče, nejlepší je počkat na CTR. Ten poskytuje služby na všech řízených letištích v ČR, tj. stejně jako jindy TWR, APP apod.. A když není velký provoz, je to na trénink ideální.[/quote]

Upozorńuji, že zkratka CTR se tu vyskytuje ve dvou významech :
a) řízený letištní okrsek - viz výše ten obrázek, u řízeného letiště,
b) jako zkratka pro oblastní službu řízení letů, kde je na VATSIMU použito přípony _CTR (před to se dává označení FIRu, tedy u nás LKAA_CTR - to je VATSIM-označení pro řídícího pro oblast Praha FIR).

To, že se oboje označuje CTR je náhoda, nijak to spolu nesouvisí.

Řídící LKAA_CTR Tě jako jediný může nějak kontaktovat na neřízeném letišti, všichni ostatní řídí jen svoje "řízená letiště".

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 15:07
od PavelS
[quote="JPC"]KDYŽ má ale malé letadlo GPS,tak ty fixbody vidí a může je taky používat.Nebo ne? Takže by teoreticky mohlo letět i podle IFR tratích,ale v jiných výškách.Je to otázka na Pavla S. Jak to je???[/quote]

Začnu obecně:

V letectví se nedají používat různá jinde běžně rozšířená sousloví. Mezi jinými bych vypichl dvě: "...myslím..." a "...by mohlo...".

Takže je to tak, že aby letadlo mohlo letět IFR, musí být certifikované pro IFR a na to nestačí běžná GPSka, IFR GPS musí být certifikovaná (+ musí být asi 15268 dalších věcí, popsáno v příručce, pro každé letadlo jinak). Pokud toto vše letadlo nemá, je to jen a pouze VFR letadlo. Může použít jakoukoliv GPS, kde ty body uvidí, ale jde pořád o let VFR i když je let proveden po trati ATS, čili de facto v prostoru pro IFR lety.

V reálu to takto ale není, naprostá většina letů VFR je buď nízko nad zemí do 300-600m, nebo v letové hladině, ale letí většinou direct (přímo) mezi nějakými body/majáky, protože to je nejkratší - v tom je ten vtip a prakticky jediná výhoda VFR. Toto má omezení, že musí být "jasno" a že se musíte vyhnout všem omezeným prostorům.
Let po trati ATS za VFR je možný, ale je to praktický nesmysl, protože to překáží jak pilotovi, tak provozu. Jediný význam to může mít pro výcvik, to samozřejmě ano.

Pokud tedy chcete na VATSIMu létat VFR nějak jako v reálu, určitě neplánujte podle IFR tratí.

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 15:09
od lzap
Takže LKAA_CTR je něco jako \"hlavní operátor\". Nesedí na žádném letišti fyzicky, je to prostě jakýsi vedoucí pro celou ČR, že? A pochopil jsem, že ani on/ona nemusí být vždy online...

Díky, myslím, že mám dost informací na to, abych to začal postupně vstřebávat.

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 15:12
od PavelS
Tak znova: není žádný \"hlavní operátor\".

Je to oblastní řídící pro Praha FIR.

Vztah a pojmenování pozic řídících na VATSIMU je přesně popsáno v odkazu výše, prosím nastudovat a pochopit.
doporučuji i ten článek na AEROWEBU o reálné struktuře ŘLP, rozdíly nejsou velké.

Jak začít?

PříspěvekNapsal:19 říj 2009, 15:20
od PavelS
[quote="JPC"]Takový pilot by ale stejně musel před vstupem do CTR nějalého letiště trať IFR opustit a do CTR vletět nějakým ze vstupních bodů.Takto létám na Vatsimu já , pokud letím mezi dvěmi řízenými letišti. Snad to neni špatně.Jestli jo,rád změním systém.[/quote]

Odpověď viz výše: ano, lze plánovat z řízeného letiště za VFR přes VFR výstupní bod a dále navázat libolnou tratí, čili třeba i tratí, která je současně definována jako ATS trať. Za navigaci zcela zodpovídá pilot, čili ATCovi je toto naprosto jedno, jen bude požadovat dodržení správné hladiny VFR, kvuli separaci od provozu. Na konci pak je potřeba znova opustit ATS trať (de facto ale o žádnou trať nejde, jde o naplánovanou posloupnost bodů při VFR letu, která se náhodně shopduje s ATS tratí pro IFR) , vstoupit buď přes VFR vstupní bod do CTR řízeného letiště nebo se zařadit do okruhu neřízeného letiště.

Toto je formálně správně, ale jak píšu výše, z pohledu simulace reality je to špatně, protože takto nikdo nelítá.Létá se VF buď rovně rovně, nebo při zemi.

Jak začít?

PříspěvekNapsal:20 říj 2009, 20:50
od Filip
V prvním příspěvku jsi se ptal na rychlost na finale s C172. Když poletíš po 3. zatáčce 75 KIAS a na finále 65 KIAS, tak nic nezkazíš.


------------------------------------------------

Jinak, do Pražského TMA, CTR smí již jen letadla vybavené odpovídačem s modem S. Předpokládám, že na Vatsimu se toto uplatňovat nebude.... :P