Stránka 1 z 1
Racetrack
PříspěvekNapsal:25 črc 2009, 22:41
od Filipos
Ahoj,
funkci a provedení tohot postupu víceméně chápu, ale vrtá mi hlavou pár věcí:
1. Jakým způsobem mi dá řídící instrukci k racetracku? Jen tak, že mi povolí STAR, který končí na holding fixu racetracku a následně ILS přiblížení? A co mám dělat když minu IAF? Jen tak se zařadit do vyčkávacího obrazce a klesat do výšky středního přiblížení?
2. Záleží řídícímu na tom, kolik \"koleček\" racetracku udělám, když potřebuji vyklesat víc hladin, nebo si jich mohu udělat kolik chci? Jinak řečeno: když vstoupím do racetracku ve vyšší výšce/hladině, mám klesat tak dlouho, dokud nebudu ve výšce středního přilbížení nezávisle na počtu okruhů?
Díky
Racetrack
PříspěvekNapsal:25 črc 2009, 23:24
od PavelS
1. Obecně se racetrack postup používá tam,, když nemůžete vyklesat \"zdaleka před letištěm\". Racetrack je publikován na letišti ve Vodochodech.
Obdobný postup, jako racetrack, se ale použije například když přiletíte nad OTA VOR ve FL130 a potřebujete tam vyklesat. Na toto vyklesání se použijí procedůry \"vyklesání v holdu\", pro ketré se použijí holdovací obrazce nad OTA - pozorný čtenář si povšiml, že jsou dva a liší se šipkou podle dráhy. Povolení je typicky \"proceed dct OTA, after OTA cld to ILS apr RWY22 (nebo VOR DME RWY04)\". Jak vidno, o žádném \"racetracku\" ani řeči, to je obsaženo v povolení pro přístrojové přiblížení - ovalek je tam proto, aby postup pro klesání byl aspoň nějak definovaný.
Skutečný racetrack je oválek velmi podobný holdingu a liší se v umístění (jeho inbound leg, s radionavigačním vedením leží na tratí konečného přiblížení) timingu a některých dalších údajích. Nicméně platí :
Racetrack je definovaná, na mapě zakreslená procedura - de facto je to jen jiný způsob , jak naletět trať konečného přiblížení přiblížení. Od ATC tedy nelze očekávat nějaké instrukce - dostanete povolení na IAF a od IAF je obvykle jediná cesta , jak se dostat na trať konečného přiblížení racetrack, takže se nijak zvlůášť nepovoluje.
2. IAF podle mne nelze minout, protože primárně (tj. od začátku), jste směrováni na něj - to je podstat přiblížení - např. \"dct OTA\".
3. Jak vyplývá z 1. , nezáleží řídícímu vůbec na tom, kolikrát to otočíte - řídící si jednoduše zablokuje \"prostor reacetracku\" a výšku až do výšky FAF a počítá s tím, že se v tomto prostoru budete \"motat\".
Čili: odpověď , zda můžete udělat vícero koleček (ovalku) do výšky FAF, je \"ANO\" - to vyplývá z definice povooení přístrojového přiblížení - máte povoleno klesat bez dalšího do výšky FAF.
Je to nějak srozumitelné ?
Racetrack
PříspěvekNapsal:25 črc 2009, 23:47
od Filipos
Úplně zaprvé - minutím bodu jsem myslel přelet, tedy ne že se mu vyhnu! Omlouvám se za špatnou formulaci...
1. Teď ale nevím jestli jsem něco špatně nepochopil. Myslel jsem, že racetrack - krom toho, co popisuješ ty - je v podstatě typ počátečního přiblížení, přičemž dálná (nebo ekvivalent) je IAF, po jehož minutí po povolení do ILS se pilot zařadí do vyčkávacího obrazce který ho přivede do bodu IF a následně i do ILS. Toto je vidět i například v Bratislavně u obou ILSů (IAF u ILS31 je mimo jiné NDB OB a u ILS22 NDB OKR).
Mě zajímalo, jestli když mi Štefánický eprouč řekne například: \"Cleared to ABLOM 1R arrival\" (který končí právě na NDB OB) a následně \"Cleared to ILS RWY31\", tak jestli automaticky očekává, že po minutí IAFu vstoupím do racetracku a sklesám do výšky středního přiblížení bez nějaké další instrukce.
A v případě, co uvádíš ty - jak to oznámit řídícímu?
2. Naprosto jasné.
Díky
Racetrack
PříspěvekNapsal:26 črc 2009, 00:33
od Jindřich
Cleared to ILS (VOR/DME, cokoliv jiného) je povolení podle obrazce a rozhodnutí pilota pokračovat publikovanou cestou do ILS(... nebudu se opakovat ...). Nevím co řešíš. Podle mapy po tomto prostě pokračuješ publikovanou procedurou dle uvážení (potřebuju racetrack/nepotřebuju) a další rozhodnutí je až v bodě MAPt pokud nedostaneš povolení k přistání. Jinak prostě letíš publikovanou proceduru. Jakmile máš od ATC \"Cleared to ILS (nebo něco jiného)\" jediné co tě zajímá je QNH, pokud jsi nad TL a nedostal jsi ho. Jinak ATC neotravuješ, až asi 3nm před THR, když nmáš povolení k přistání.
Racetrack
PříspěvekNapsal:26 črc 2009, 00:35
od PavelS
No, racetrack je původně čistě vojenská procedůra, která fungovala na bázi té blížné a dalne přívodní radiostanice - tam k tomu existovala nějaká frazeologie a postupy, které bych zde vůbec neřešil. Víceméně se to pak zobecnilo tak, že se jedná o definovaný obrazec pro klesání nad nějakým radionavigačním zařízením, posléze jakýmkoliv fixem.
Ad OB, OKR : oba dva jsou IAF (na mapě IAC není OB jako IAF označen, což nechápu) a platí přesně to, co jsem napsal výše (liší se jen, že nejsou na letišti). Čili ano, dostaneš \"cleared to ILS apch RWY 22 / RWY31\" a celkem logicky musíš nějak zatočit do osy a - případně - vyklesat. Aby se toto točení (př.:ABLOM 1R track 068deg --> ILS31 track 311 deg ) nedělo nedefinovaně, použije se procedura racetrack - tj. mělo by se vstoupit do obrazce jako do holdingu a doklesat až do FAF(FAP) výšky. U jmenovitě této procedůry to je logické, protože je krátká trať z hranice na IAF a na té nemusíš vyklesat (víideňák Tě nepustí pod FL130 a pak musíš vyklesat z FL130 do 2500ft na 5,9nm, což bez zblití nejde - proto klesáš normální rychlostí, přejedeš OB NDB a pokračuješ jako do holdingu na trať racetracku a stále klesáš. Podle odolnosti jednu či více otoček, ale musí Tě to vyhodit v +/-2500ft a před FAP. Toto vše se řeší frází \"cleared to ILS apch RWY31\", někde za hranicema.
Třeba v Brno nebo Ostravě je vyklesání nutné kvuliva oklním MTMA (Prešov, aj.), které zablokují klesání a klesání se pak musí odehrát v TMA/CTR LKMT.
Nerozumím otázce \"jak to oznámit řídícímu\" ?
Racetrack
PříspěvekNapsal:26 črc 2009, 00:39
od Jindřich
PS: To je dobrý, jak jsme to zcela odlišně, ale v podstatě stejně napsali z pohledu ATC/pilot

Racetrack
PříspěvekNapsal:26 črc 2009, 00:44
od Filipos
To je přesně to, co jsem chtěl slyšet, teď už neřeším nic
Tou otázkou jsem myslel, jaká je přesná frazeologie pro žádání o racetrack, popř. něco podobného. Přiznám se, že jsem ještě nikdy neměl potřebu nic takového použít.
Ještě jednou díky (mám smůlu, že vždycky když se na něco ptám, tak to po zformulování a odeslání nakonec sám pochopím

)
Racetrack
PříspěvekNapsal:26 črc 2009, 00:53
od Jindřich
[quote="Filipos"]Tou otázkou jsem myslel, jaká je přesná frazeologie pro žádání o racetrack, popř. něco podobného. Přiznám se, že jsem ještě nikdy neměl potřebu nic takového použít.[/quote]
To neni něco o co by se žádalo. Představ si, že jsi ve FL270, že bude online LKAA_CTR, chvilku na tebe zapomene a na tvoje volání "TOP OF DESCENT" nereaguje. Nakonec ti dá z maintain FL 270, direct OKL, after OKL cleared to ILS approach 24. Po dosažení OKL začneš klesat a zároveň letíš racetrack. Až se ti to hodí OKL opustíš a letíš publikovanou proceduru. Jinak NIC neřešíš s ATC. Jsi povolen ILS, nazdar.
Racetrack
PříspěvekNapsal:26 črc 2009, 01:08
od Filipos
Dobrá, jasné.
Ale ať se dívám jak se dívám, na mapě ILS přiblížení na dráhu 24 (ani na žádné jiné v Praze), nevidím žádný publikovaný obrazec nad OKL. Jak to tedy provést?
Racetrack
PříspěvekNapsal:26 črc 2009, 01:13
od PavelS
Jako ještě to upřesním z pohledu různých předpisů:
L4444 o tom nic neříká :-o .
České radiotelefonní postupy už jo :
ATC: Proveďte pravou předpisovou zatáčku / základní zatáčku / racetrack, oznamte ukončení předpisové zatáčky / usazení v ILS ...
Pilot: Levá předpisová / základní zatáčka, oznámím ukončení předpisové zatáčky / racetrack / usazení v ILS ...
Takže opravdu, iniciativa vychází z ATC. ATC může nařídit pilotovi provedení některého z výše uvedených manevrů.
Pro kontsrukci postupu s využitím základní / předpisové tazáčky / racetracku / reversalu použijte \"Template manual for Holding, Reversal, and Racetrack Procedure, ICAO 9371\".
Pro vyjasnění si, co je předpisová, základní zatáčka, reversal (!), racetrack a kdy se který z těchto použije je v ICAO 8168 Visual & Instrument Flight procedures Construction\".
Racetrack
PříspěvekNapsal:26 črc 2009, 01:19
od Filipos
Ano, ale když je iniciativa ode mě? Jak si o to mám říct, když na mě - jak říkal Jindra - řídící zapomene a já musím sklesat?
A jaký je rozdíl mezi reversalem a racetrackem? Já měl dojem, že i Soldám se o obou těchto věcech vyjadřoval jako o jedné...
Racetrack
PříspěvekNapsal:26 črc 2009, 01:24
od PavelS
[quote="Filipos"]Dobrá, jasné.
Ale ať se dívám jak se dívám, na mapě ILS přiblížení na dráhu 24 (ani na žádné jiné v Praze), nevidím žádný publikovaný obrazec nad OKL. Jak to tedy provést?[/quote]
No vyčkávací obrazec je na mapě NON RNAV STAR AD-2-35-1 (nemáš mapy

).
Ale pozor, zápletka se tím komplikuje :
schvalně jsi uváděl Bratislavu, čili letiště, které je omezeno na příletech - hranicemi nebo vojskem - tam se racetrack a jiné přiblbliny mohou reálně využít, protože vlastně máš jakousi díru na zem jen v malém TMA daného letiště mezi překážkami (MTAM , FIR Border, etc.) a musí se klesat ve stísněných podmínkách. V Praha je TMA velké, je navrženo s reservou a proto je užití uvedených kočičin vzácné. V podstatě se používá při NON-RNAv přiblížení přes OKL formou předpisové zatáčky. Pro vyklesání lze použít - stejně jako v OVE holdingový obrazec nad OKL i když ani ten není publikovanou racetrack procedurou. Připomínám, že na rozdíl od Blavy je OKL IAF, zatímco ostatní NON RNAV majáci (PG, PR NDBs ) nejsou IAF. Ono také v Blavě není žádný význačný VOR na letišti, ze ketrého by se to rozházelo jako v Praze z OK.
V této souvislosti upozornuji, že racetrack je jeden ze 4 způsobů přiblížení v případě, že osa přiblížení je "hodně uhnutá" od kursu letu na trati počátečního přiblížení. Ty ostatní způsoby jsou jmenovány výše : základní zatáčka, procedurální zatáčka, reversal a až pak racetrack. Zájemce odkazuji na Soldán, nebo výše uvedený ICAO8168.
Racetrack
PříspěvekNapsal:26 črc 2009, 01:30
od PavelS
[quote="Filipos"]Ano, ale když je iniciativa ode mě? Jak si o to mám říct, když na mě - jak říkal Jindra - řídící zapomene a já musím sklesat?
A jaký je rozdíl mezi reversalem a racetrackem? Já měl dojem, že i Soldám se o obou těchto věcech vyjadřoval jako o jedné...[/quote]
Jako racetrack není nikde v ČR publikován jako procedura, tj. nelze o ni žádat. Iniciativa od Tebe může vzniknout jen tehdy, když jsi povolen přes IAF s popsaným racetrackem a tam ATC musí očekávat, že ho použiješ, zvláště s přihlédnutím k výšce - ATC pochopitelně ví, že jsi vysoko, resp on sám Tě tak vysoko nechává, takže on logicky počítá s Tvym racetrackem.
Pokud jsi vektorován a to blbě - vysoko - tak je lepší vyžádat 360 turn to descend, což někteří také dělají (AP), protože proceduru "racetrack" nemáš jak chytit (jsi vektorován).
Obr.:
*********************************************************
O rozdílech base-procedure-racetrack-reversal velmi srozumitelně ICAO 8168.
Shrnuto :
Postup reversal je postup, využívajícícho příletu na radionavigační zařízení se kterého se leatdlo dostává na trať konečného přiblížení pomocí buď základní nebo procedurální zatáčky.
Postup racetrack je postup, kdy se letadlo z radionavigačního zařízení dostane na trať konečného přiblížení pomocí procedury "racetrack", čili vyklesávání v "rcetrackovém obrazci", který se podobá holdingovému.
Racetrack
PříspěvekNapsal:26 črc 2009, 13:23
od PavelS
Ještě jsem odeditoval příspěvky , protože jsem si uvědomil, že celou dobu mluvíme o \"racetracku\" a ne o pravem, publikovaném racetracku - ten není nikde v ČR publikován. Takže o něj nejde ani žádat ATC. Postupy s vyklesáním přes OKL, BNO, OTA se mu sice podobají, ale nejde o pravý, publikovaný racetrack.
Racetrack
PříspěvekNapsal:26 črc 2009, 13:35
od Filipos
Jen tak pro upřesněnou, co je tedy \"pravý publikovaný racetrack\"? To co jsem popisoval já?
A když tedy potřebuji na letištním VORem sklesat, jak o to požádat?
Racetrack
PříspěvekNapsal:26 črc 2009, 13:53
od PavelS
To v Bratislavě, čili to co jsi popisoval (nad OB, OKR).
T.j. zahájení procedury na radionavigačním bodě IAF (OB), a vyklesání na outbound legu do výšky FAF (je tam označen timing(odlišný od holdu(odlišné jsou i rychlosti)) a min. alt/hight), a následně inbound track na FAF(FAP), tj. s radionavigačním vedením.
------------------
Procedura s sklesáním nad letišrním VORem je popsána výše - tj. dostaneš jen povolení k přístrojovému přiblížení a podle směru příletu se zařazuješ na trať počátečního přiblížení - tj. jako by jsi se zařazoval do hlodingu. Pokud tato zatáčka nestačí na vyklesání, pokračuješ v publikovaném obrazci.
Obvykle by mělo stačit vyklesat jen v zatáčce a pak na trati počátečního přiblížení - pokud bys byl hodně vysoko, dostáváš obvykle hold nad IAF (OKL) a postupně příkaz ke klesání , až pak, z nějaké rozumné hladiny / výšky obvyklou frází \"Cld to ILS Apch, rwy .. \".
Racetrack
PříspěvekNapsal:26 črc 2009, 19:24
od Pavel
Ještě k frazeo - poznámka pochycená z praxe: Poláci na spoustu letišť nemaj STARy (EPKK) a všechno řešej tak, že je tam ILSko a NDBčko (na úrovni OM). Buď pilota vektorujou do ILS (většinou), nebo pošlou na NDBčko a řeknou \"cleared ILS procedure rwy xy. Toto výslovně znamená po NDBčku povolen racetrack (který je na IAC NAKRESLENÝ) a z racetracku vypadnutí někde na FAF.
Kdysi jsem se na to ptal EPKK_APP a takhle mi to vysvětlil s tím, že na vatsimu to omezují, protože většina pilotů má problém zaletět ten racetrack (vstupy), ale když si o to pilot řekne (nebo něco ve smyslu ILS procedure able) tak mu to rádi povolí.
Racetrack
PříspěvekNapsal:04 srp 2009, 13:41
od PavelS
Tuto je obrázek, co je reversal a co racetrack :
Reversal a racetrack.
Z toho vyplývá, že reversal jsou procedůry, které k navedení letadla na trať konečného přiblížení před FAF využívají \"té slzy\", v nějaké její podobě (slza = procedurální nebo základní zatáčka) -obrázci a) b) c) , a racetrack procedůra, využívající \"holdovacího obrazce\" k tomu samému a navíc ještě k vyklesání obrazek d).
ICAO 8168
Racetrack
PříspěvekNapsal:14 srp 2009, 11:08
od Peter Zeleň
Ahoj,
som sa akosi ocitol na tomto vlákne a rád by som vás trochu usmernil čo sa LZIB týka.
Bod ABLOM je len na prílety z LOWW, ktoré majú cruising FL070 zo strany LOVV, na strane LZBB je to 7000ft. Takže pilot má dosť času a priestoru na klesanie a nemusí letieť celý racetrack, ale pri vstupe dostane rovno na konečné priblíženie. Vykoná vlastne len predpisovú zatáčku. Postup racetrack je publikovaný v približovacej mape.
Ostatné prílety z LOVV by mali ísť cez KUNET.
Toď vše odo mňa, otázky kľudne píšte, priebežne budem odpovedať.
PZ
Racetrack
PříspěvekNapsal:14 srp 2009, 11:12
od Peter Zeleň
Ešte som zabudol, tie prílety cez KUNET sú tiež v klesaní do FL070/7000ft.
PZ
Racetrack
PříspěvekNapsal:14 srp 2009, 12:07
od Filipos
Takže chceš říct, že jako pilot nemusím nutně letět celý obrazec a akorát vstupní proceduru racetracku čímž se dostanu na trať středního přiblížení? Chápu to správně?
Racetrack
PříspěvekNapsal:14 srp 2009, 13:40
od Peter Zeleň
Áno, ak dosiahneš výšku počiatočného priblíženia na OB alebo OKR, alebo pred dosiahnutím ILS, dostaneš sa vlastne rovno na konečné priblíženie, vykonáš len predpísanú zatáčku podľa mapy a ideš do ILS.
PZ
Racetrack
PříspěvekNapsal:14 srp 2009, 16:12
od CSA433
Krásný racetrack je v Edinburgu(EGPH)... tuším RWY 24