Stránka 1 z 1
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:29 čer 2009, 17:28
od amalka
Zdar,
Nevíte proč se u dopravních letadel používá v podstatě výhradně kurzová metoda a naopak u malých letadel je doporučována skluzová resp. kombinace nejdřív kurzová a před dotykem skluzová?
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:29 čer 2009, 17:33
od Filip
Není to kvůli komfortu cestujících?
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:29 čer 2009, 17:39
od amalka
Nebo u většího letadla je nevýhoda gumování a namáhání podvozku menší, než v případě zatížení jedné nohy přistáním ve skluzu? Nebo to pro udržení ve směru potřebuje tak velký náklon, že hrozí dotyk křídlem?
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:29 čer 2009, 17:39
od Pavel Muroň
Mám pocit, že jsem to někde četl obráceně, teda že pro vzet se používá skluzová metoda a před dotykem kurzová metoda. Ale proč by byl rozdíl ve velikosti letadla, to nevím.
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:29 čer 2009, 17:58
od Filipos
U dopravních letadel není žádná předepsaná metoda přitávání s bočním větrem, jde čistě jen o preferenci pilota - viz. příspevěk pana AJS na Flightsimu: \"...Wing down je naprosto běžně používaná metoda při létání s dopraváky až do velikosti Jumba, jedinou výjimkou, kde to je přímo zakázamé, jsou Tupolevy, protože ty mají při podrovnání konce křídel velice nízko. To, že si drbneš motorem, je velice rozšířený nesmysl. Nejlepší je podívat se do Flight Crew Training Manualu třeba 737, který doporučuje tři metody, wing down,crab a de-crab. Každá má své úskalí, a svoje slabé místo, žádná ale není nějak zvlášť nebezpečná. Samozřejmě každý letec preferuje nějakou, vždycky najdeš advokáty toho či onoho, já jsem třeba \"wing-downista\" alias skluzař...\"
Kdo má zájem, může si přečíst celé vlákno
zde.
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:29 čer 2009, 18:33
od amalka
No v drtivé většině dopravní letadla přistávají kurzovou metodou a to i za sucha. Chápu a věčím, že to asi zvládne metody obě resp. jejich kombinace, ale PROČ je 95% přistání s crosswindem v krabu?
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:29 čer 2009, 19:36
od Stanislav Pour
metody, wing down,crab a de-crab

TO SLYŠÍM POPRVÉ V ŽIVOTĚ .... stále je se co učit

Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:29 čer 2009, 19:40
od Filipos
Ono někdy není marný se na ten FlightSim podívat, někdy se tam probírají zajímavé věci...
[quote="Amalka"]No v drtivé většině dopravní letadla přistávají kurzovou metodou a to i za sucha. Chápu a věčím, že to asi zvládne metody obě resp. jejich kombinace, ale PROČ je 95% přistání s crosswindem v krabu?[/quote]
Já myslím že to je prostě a jen proto, že se tak pilotům lépe řídí. Navíc (tuto metodu používám taky), když máš dráhu vybavenou ILS, stačí koukat na Flight Director - pak už se proti větru do kraba vychýlíš sám a v podstatě pro to není potřeba ani nějaký cit. A pak už jen "odkrabuješ" nad dráhou.
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:29 čer 2009, 22:24
od Pavel
[quote="Stanislav Pour"]metody, wing down,crab a de-crab

TO SLYŠÍM POPRVÉ V ŽIVOTĚ .... stále je se co učit

[/quote]
Nojo, to víš, amálka si koupil učebnici létání tak hýří pojmy

pokud na to nezapomenu tak ti to zejtra z ní vyfotim a pošlu po skype (sem to dávat nebudu, přece jen autorská práva).
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:29 čer 2009, 23:54
od Jindřich
Ne. Je to proto, že při kurzové metodě máš nejmenší vertikální odchylku. Dráhy pro velké(á) letadla jsou v poměru k letadlu úzké(á). Rozumný strojník už si zbytek domyslí (např přiblížení s bočním větrem na minimech).
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:30 čer 2009, 02:08
od roadmonster
Jestli vám to pomůže, milí strojníci - tak mně říkal inštruktór, že s malým letadlem může přistání v traverzu (rozumněj - metoda vybočením, alias kurzová, alias crab, bo jak tomu říkají teoretici) velepoškodit podvozek. To samozřejmě nemusí nutně znamenat, že u velkých letadel je to obráceně. Taky nemají (většinou) na dráze drny, o které se dá hlavní podvozková noha taky třeba úplně urvat, když to fouká přes 6m čistě z boku.
Vzhledem k tomu, že se skluz (pro výrazně zhoršenou aerodynamiku a s ní související tvorbu vztlaku) výborně používá i pro ztrátu výšky bez nárůstu rychlosti (v GA např. při nouzáku, častěji pro úpravu rozpočtu), má pravděpodobně pravdu i mjr. Machal.
Nevím, jak je na tom komfort cestujících, protože v úplném skluzu umím letět skoro bokem a někdy se tváří, že mi poblejou záda

Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:11 zář 2009, 20:44
od Pavel
Když už jsme u toho crosswindu, něco jsem našel na stránkách bemoairu:
http://www.bemoair.com/index.html sekce výcvik
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:12 zář 2009, 11:02
od CSA068
Když už tady Pavel dal odkaz na tu leteckou školu trochu bych odbočil od bočního větru. Je tam také pěkný článek o vývrtce (jak se do ní úmyslně dostat a jak z ní ven), chtěl sem se zeptat lze se ve FS do vývrtky dostat (respektive simuluje něco takového FSka?). Dneska sem to chvilku zkoušel ale moc se mi to nedařilo.
Díky za odpověď.
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:12 zář 2009, 11:28
od Petr Hagyari
FS to neumí,nesimuluje.IL2 nebo Lock On jo,no asi jich bude víc,ve kterých to jde.
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:12 zář 2009, 12:21
od Filip
Myslím, že i X-Plane to umí.
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:12 zář 2009, 17:51
od amalka
No FSX taky, FS9 nevím, nezkoušel sem.
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:12 zář 2009, 18:39
od ASG29
Devítka si o vrtáku může nechat jen zdát...
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:14 zář 2009, 21:35
od Filip
[quote="amalka"]No FSX taky, FS9 nevím, nezkoušel sem.[/quote]
FSX to umí? Zkoušel jsem to a nějak se mi to nedařilo...
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:14 zář 2009, 22:49
od amalka
[quote="Filip"][quote="amalka"]No FSX taky, FS9 nevím, nezkoušel sem.[/quote]
FSX to umí? Zkoušel jsem to a nějak se mi to nedařilo...[/quote]
Mě to teda vrtá (C182 Carenado), ale jak moc realisticky nemohu posoudit.
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:15 zář 2009, 17:06
od Filip
[quote="amalka"][quote="Filip"][quote="amalka"]No FSX taky, FS9 nevím, nezkoušel sem.[/quote]
FSX to umí? Zkoušel jsem to a nějak se mi to nedařilo...[/quote]
Mě to teda vrtá (C182 Carenado), ale jak moc realisticky nemohu posoudit.[/quote]
Tak možná je to tím modelem, já to zkoušel s s defaulní C172.
Postup jako při PPL,- zvyšovat úhel náběhu na malé rychlosti a se stall warningem naplno vyšlápnout směrovku. Dostal jsem to maximálně do takové pozvolné spirály.
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:15 zář 2009, 17:40
od roadmonster
DHC6 aerosoft vrtá, ale veledivně (s prudkými změnami pitch o desítky st.), DHC6 premaircraft nevrtá, naprosto nesmyslně zastaví rotaci ve střemhlavém letu a to i s vykopnutou směrovkou.
Obě verze se shodně během chvilky dostanou daleko za Vne a rozpadnou ve vzduchu
Zkoušel jsem i skluz a obě verze jsou v plném skluzu na >60° bank, kde už větší část HDG řeší výškovka, což nemohu srovnat s reálem (páč jsem v něm nikdy neseděl). I když to éro má směrovku přímo obrovskou, reálně mi to nezní. A už vůbec ne fakt, že v tu chvíli udělají sotva 10° rozdílu na HDG (rozuměj mezi směrem letadla a směrem letu)
Přistání s bočním větrem
PříspěvekNapsal:15 zář 2009, 18:45
od sonp
Prý pěkně vrtá C172 od RealAiru, ale nezkoušel jsem to.