Stránka 1 z 13

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:20 kvě 2009, 15:14
od Pavel
Ahoj,
rád bych toto vlákno udržoval jako seznam všech vědomostí, návodů a programů, týkajících se tohoto krásného stroje, ať už se jedná o A320 family, nebo něco jiného.
Jako tomu bylo na minulém fóru, i teď jsem připravil balík, který by svým obsahem mohl stačit pro provoz rodiny A320 (318, 319, 320, 321), ale i větších (330/340).

[h]Balík naleznete ZDE[/h]

OBSAH
  • A320_V_speeds.doc - vyhledem k tomu, že Airbus neumí počítat vzletové rychlosti v MCDU (jako např. boeing v FMC umí), je nutnost je do MCDU zadat ručně. Můžeme k tomu použít buď tuto jednoduchou tabulku (nejlepší volba pro začátečníky), specializovaný program (viz dále), nebo tabulky v FCOM
  • A320 SOP.doc (výňatek z QRH, tisknutelný verze) Asi nejdůležitější dokument balíku. Toto jsou standardní postupy pro let s Airbusem, je to vytažené z QRH a upravené k oboustranému tisku na jeden list papíru. SIce totéž (!) najdete v QRH, ale kdo by se s tim tisknul a listoval v tom. Díky velikosti a přehlednosti tohoto papíru ho mám při každém letu na stole, kdykoliv při ruce. Sice to jsou postupy pro A320 family, ale lze podle toho létat i A330/340 (testováno)
  • A320_checklist.jpg originální A320family/330/340 checklist, také z QRH, není co dodat
  • složka PSS manuály Manuály dodávané firmou PSS ke své A319/320/321. Kdysi bývali ke stažení na avsimu (budiž mu zem lehká), naštěstí jsem je našel na flashce, chraňme je jako oko v hlavě. Manuály obsahují popis všech postupů. systémů a pod. vhodný pro začátečníky, nebo méně hardcore piloty. Extrémisti si sice řeknou, že to samé se přece dá najít v FCOM/QRH, mají pravdu, ale pro nováčky je toto velmi srozumitelné, s barevnými obrázky a relativně stručné
  • Wilco manuál.pdf Souhrný manuál dodávaný firmou wilco, osobně tento manuál nemám vůbec rád, snaží se obsáhnout to do PSS, ale zpracování a forma podání nic moc. Dávám to sem jen abychom vše měli pohromadě, ale imho to za nic nestojí. Pro nováčky bych to nedoporučoval a staří mazáci raději sáhnou po FCOM/QRH.
  • složka Airbus A320_CZ tutorial flight - kvalitně zpracovqaný česky psaný tutoriál let, není co dodat. Sice to neobsahuje vše jak by mělo, ale když podle toho nováček poletí tak bude bez problémů. (Pozn. tohle je to, co kdysi bylo na HITS a jak to potom nikdo nemoh najít)
  • Airbus AAA321 - Quick reference handbook.pdf - QRHčko uvádí sérii reálných knížek k airbusu. Obecně QRH obsahuje standardní, nestandardní a nouzové postupy ke každému letadlu. Nejinak tomu je u A320, v QRH najdete mimo jiné nouzové postupy, tj. co přesně jak dělat např. při dekompresi, výpadku motoru,... Pokud létáte s FSPax nebo jiným generátorem poruch je BEZPODMÍNEČNĚ NUTNÉ mít QRH někde po ruce (ideálně v notebooku na stole), abyste v případě čehokoliv nenadéláho mohli správně postupovat. Ačkoliv se jedná o QRH pro A320, lze ho částečně používat i k A330/340, ty systémy jsou stejné, liší se pouze rychlosti a hmotnosti
  • AIRBUS A319 Flight Crew Operating Manual.pdf - FCOM popisuje všechny systémy v letadle. Když potřebujete cokoliv vědět (schéma zapojení klimatizace, počet hydraulických okruhů,...) vždy to tady najdete. FCOM vozím spolu s QRH v notebooku při každém virtuálním letu
  • Airbus a320-321 Flight Crew Training Manual Vol1.pdf - manuál pro výcvik posádek, pro létání v FS naprosto nepodstatné = nanic
  • složka smartocockpit Na webu Smartcockpit najdete hodně užitečných informací k A320, stahněte si, co uznáte za vhodné. Do balíku jsem umístil pouze dokumenty vysvětlující nouzové postupy, tj. vhodné k použití když se něco state a podle QRH přesně nechápete jak postupovat. Tyto dokuemnty nenahrazují QRH, QRH nenahrazuje tyto dokumenty. Kooperace QRH a těchto dokumentů pro vyřešení vzniklé situace je více než vhodná.
  • a319_docs.zip - nějaké vojenské dokumenty od vládní 319, mám dojem ze loadsheat s podobně, pro SIM létání sice postradatelné, ale vhodné např pro vášnivé sběratele vojenských suvenýrů
  • TPC.exe - víte, jak jsem se na začátku zmiňoval o programech na výpočet vzletových rychlostí, popřípadě hodnoty FLX TO TEMP? Tohle je první z nich, funguje pro A320 family, ale i pro A330/340. Ovládání snad každý pochopí sám intuitivně. Celkem dobrá věc, pouze nedobře funguje rozpoznávání spodních limitů hodnot, tj. když je krátká dráha tak to NĚKDY vypočítá nereálně nízké V rychlosti (V1 90kt), tj na tohle je třeba dávat bacha (ověrovat podle tabulek výše)
  • A319_320_321 FUEL PLANNER.exe Nejlepší plánovač paliva pro A320 family, který máme k dispozici. Zásadně NEPOUŽÍVEJTE ten paskvil, který ke svému letadlu dává firma wilco, s tím budete většinou sedat už s blikajícím ECAMem. A319_320_321 FUEL PLANNER_KG.exe je plánovač v KG.
  • A330-340_fuelplanner.zip - nejlepší plánovače paliva pro A330/340, platí jako výše, nepoužívejte paskvily od Wilca, není to bezpečné!
  • LPC v2.1.6.xls - program založený na software reálné letecké společnosti, počitadlo V rychlostí a FLX pro A320. Naprosto bezkonkurenčně nejlepší program na určení rychlostí pro vzlet, bohužel pouze pro A320. Obsahuje vlastní databázi letišť + rwys + intersection lineups (velmi kvalitní), tj. zadám LKPR, vyberu rwy 24 a vidím odlišné hodnoty pro vzlety z různých TORA. LPC má v sobě i nějaký load manager nebo co, ale to se mi moc nelíbí (loaduju přes FSPax, navíc payload modely FS nejsou dostatečně propracované). Ale možná do budoucka to k něčemu bude
Tak, to je snad vše co jsem chtěl zveřejnit, pokud by někdo měl něco, co v balíku chybí tak se ozvěte a podělte se s ostatními. Diskuze k létání s A, konkrétních addonech A do FS, ovládání 3rd party SW (V speeds počítadla) a pod. vítána.

Ještě, tady: http://www.avsimrus.com/f/misc-24/fmgs- ... wnload&hl= najdete FMGC trainer, nějaký program na simulaci FMGC pro reál výcvik. Nevím jak je to s legalitou, ale vzhledem že je to odkaz na avsim tak to neřešme :)

EDIT: Na smartcockpitu je spousta velmi užitečných dokumentů, to všichni víme. Dnes jsem si tam ale všiml něčeho exrémné užitečného: http://www.smartcockpit.com/pdf/plane/a ... misc/0009/ jedná se o dokument pro neobvyklé situace, který ale neřeší konkrétní postupy (od toho máme QRH a ECAM Actions), ale celkovou filosofii postupů, tj tipy, které v QRH nejsou + např jestli volat mayday nebo panpan a podobné. Užitná hodnota velmi vysoká.

PB




Obrázek

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:20 kvě 2009, 15:16
od Pavel
Upload balíku probíhá, má to přes 60MB, s mým připojením to bude do večera :(

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:20 kvě 2009, 15:18
od Jindřich
Pak oprav ten link, odkaz končí tečkou.

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:20 kvě 2009, 18:20
od Pavel
Opraveno, upload dokončen.
PB

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:21 kvě 2009, 11:53
od mipeba
Předpokládám, že dotazy asi sem, pokud ne vymažu to po sobě.
Nahrál jsem aktuální AIRAC, ale přišlo mi že se chová jinak než jsem zvyklý u PMDG a asi taky jo. Nějak mi chyběly SIDy a STARy...
Tlačítko DATA - žádné databáze...

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:21 kvě 2009, 12:24
od tmx
Když dáš DATA a A/C STATUS, ukazuje to tam nahranou verzi airac? Jinak SID/STAR jsou přímou součástí balíku (bavíme-li se o Wilco) a jsou naprosto bezvadné.

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:21 kvě 2009, 13:05
od mipeba
Už to fachčí. Nevím co bylo blbě. Ale abych pravdu řekl, mám z toho divný pocity. Určitě dělám spoustu chyb,ale přijde mi to takový \"programovací\", prostě vše je o nastavení počítače, ale s tím že některý věci za něj musím vypočítat já (Vx rychlosti atd...)
Taky mě zarazilo 5 nádrží na palivo a další a další.
Ale kvůli nové zkušenosti se s tím rád porvu.

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:21 kvě 2009, 13:55
od tmx
No programovací je to zejména z důvodu, že to letadlo nikdy nepůjde do stallu, teoreticky nikdy nespadne, páč vyrovná klesání a přidá plyn, při dobrém naprogramování trasy to jde samo až do ILS, jehož frekvenci si samo najde atd... Prostě maximálně user friendly. :)
Je to holt dost jiné než Boeingy, každopádně podle mého mnohem logičtější a snažší na provoz, protože člověk nestartuje deseti úkony, ale čtyřmi. :)

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:21 kvě 2009, 14:55
od amalka
[quote="tmx"]
Je to holt dost jiné než Boeingy, každopádně podle mého mnohem logičtější a snažší na provoz, protože člověk nestartuje deseti úkony, ale čtyřmi. :)[/quote]

Jako pozor, 4mi protože jde o arkáda model Wilco.... :P A T/D si v případě změny staru musíš user friendly spočítat sám..

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:21 kvě 2009, 16:42
od Michal Z.
... Pravda, ale potom za tim PC už nemusim být vubec když to nahodim 4mi ukony ... proto mě Airbus láká, ale nebaví :)

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:21 kvě 2009, 17:35
od Jindřich
Tu-154-ku na vás, lenoši :)

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:21 kvě 2009, 19:25
od Pavel
[quote="amalka"][quote="tmx"]
Je to holt dost jiné než Boeingy, každopádně podle mého mnohem logičtější a snažší na provoz, protože člověk nestartuje deseti úkony, ale čtyřmi. :)[/quote]

Jako pozor, 4mi protože jde o arkáda model Wilco.... :P A T/D si v případě změny staru musíš user friendly spočítat sám..[/quote]
No jo, z toho důvodu lítám PSS. Sice má strašnou grafiku, neklikatelný 3D kokpit a divný letový model, ale počet systémů se srovnatelný s PIC737, T/D to přepočítává v průběhu letu, má to RNP,... fakt, zlatý PSS.

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:21 kvě 2009, 21:28
od Michal Z.
Jelikož jsme ve vláknu Airbus nemohu mít námitky ... :D tady Boeingovské prosazovat nebudu :D tak hlavně at vám to lítá když už ste se k tomu odhodlali :)

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:21 kvě 2009, 22:14
od tmx
[quote="amalka"][quote="tmx"]
Je to holt dost jiné než Boeingy, každopádně podle mého mnohem logičtější a snažší na provoz, protože člověk nestartuje deseti úkony, ale čtyřmi. :)[/quote]

Jako pozor, 4mi protože jde o arkáda model Wilco.... :P A T/D si v případě změny staru musíš user friendly spočítat sám..[/quote]
Já s T/D nemám nejmenší problémy. :P
A co se týče startování, tak mi teda řekni, co vše děláš u reálného A320 a ne u wilca... ;)

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:22 kvě 2009, 18:04
od CSA433
Grafika PFD, ND a instrumentů je docela dobrá, grafika virtuálního kokpitu je hrozná, Letový model se dá spravit nějakým mergem, pokud máte někdo zájem o nějaký dobrý odzkoušený merge, dejte vědět.

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:22 kvě 2009, 18:28
od amalka
To PSS pro mě není, jsem zmlsán full clickable vc Wilca. Nebýt té zmlsanosti tak létám do zblbnutí Fokkera, letadlo co nesimuluje správně pohyb ručičky ADF není letadlo... :P

Tady je to trochu off topic, ale co považujete kdo za nejhardcorovatější addon letadla? (kromě T154)

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:22 kvě 2009, 18:40
od Pavel
433, ty máš něco na ten letovej model PSS? Jeslti jo tak sem s tim :) akorát doufám, že to je odzkoušené i s autopilotem, tj. že po připojení altitude hold se letoun nepohybuje po sínusovce.

Předem dík,
PB

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:22 kvě 2009, 18:44
od Jindřich
[quote="amalka"]nejhardcorovatější addon letadla? (kromě T154)[/quote]
T-154 :)
IL-62 od PT taky není špatná, ale nemá zatím hotový engine panel.

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:22 kvě 2009, 21:16
od radarada
Zaslechl jsem neco o JAK40, podrobnosti ted ale nemam...
...od nejakych Rusaku.

Rada

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:26 kvě 2009, 15:05
od mipeba
1. zadávání trati do počítače je \"totožné\" jako u B (bod, trať, bod....)?
2. Při zapnutém AP1 nemohu nastavit vlastní HDG? Když ho vypnu můžu, ale přestává stoupat a šíleně zrychluje...
návody čtu (některé opakovaně... asi blbě)

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:26 kvě 2009, 15:25
od Pavel
1. na stránce FPLAN zadám první bod trati, třeba VOZ, kliknu na LSK vedle tohoto bodu a do kolonky VIA/TO nebo jak se to jmenuje (nejde si to splést) vložím třeba L984/TBV, novou RTE budu mít žlutě podbarvenou, potvrtím stísknutím insert

2. Můžeš. Když je připojenej autopilot, může běžet buď na LNAV, to tehdy, když heading knob stiskneš (levé tlačítko myši), nebo když za HDG zatáhneš (pravé tlačítko) tak můžeš nastavit vlastní heading. To samé platí o speed. Když tlačítko zmáčknu tak pojede na rychlost dle MCDU (u bulíka = FMC speed), když zatáhnu za knob tak si můžu natočit co chci. Pamatovat se to dá podle toho, že když čudlík zamačknu do letadla tak řídí letadlo, když ho vytáhnu k sobě tak řídím já.

PB

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:26 kvě 2009, 16:05
od CSA433
S Jak-40 co jem viděl bych klidně souhlasil. Tady je video, podle muziky to musí být ruské video :D

Tady je docela dobrej odkaz pro všechny, co si rádi ulítávají na ruských mašinách: http://samdimdesign.free.fr/. Je to web repaintysty z Airsimmeru. Docela solidní modely. Nejvíc mě zaujal samozřejmě \"medvěd\".

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:26 kvě 2009, 16:37
od Pavel
Musíme tady řešit ruské stroje? Ty nemají s airbusem nic společného (ještě aby).

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:26 kvě 2009, 18:12
od CSA433
Jo jo, to je pravda...

Airbus knowledge base

PříspěvekNapsal:29 kvě 2009, 10:42
od mipeba
Tak se tím vším prokousávám a ještě pár otázek:
- ten fuel planer ukazuje - počítá v LB nebo galonech nejde to přehodit na kg?
- QNH nastavím, odstartuji, TL -> zamáčknu na STD, TA -> zatáhnu a je tam 1013 a musím natočit správnou hodnotu, nejde to nějak přednastavit jako u Béčka, že stačí jen zatáhnout a už je tam ta nastavená (předpoklám ta co jsem nastavil v MCDU)
- přistávací rychlosti mi FMC v Béčku vypočítal, nastavil jsem klapky k tomu podle výpočtů rychlost a bylo (že si vzletovou rychlost vypočítám sám mi nevadí, ale nevím jak na ty přistávací)
- autoland s tím třísknul -570 ft/min není to trochu moc?
- TCAS na zemi neukazuje ostatní letadla? bylo vedle mě jiné letalo na TCAS nic, ve vzduchu už OK
- přeskočení bodu trati, když dostanu \"zkratku\" (u Béčka LEGS....) umím odmazat body které budu \"přeskakovat\" kromě toho ke kterému mířím... jak ho odmažu nebo to celé funguje jinak?
- neukazuje mi to při správném QNH výšku letiště (u B žlutá ryska)

Děkuji těm kteří mi odpoví a budou se snažit pomoci. Ostatní co budou mít blbý kecy ať jdou do pr****.