Stránka 1 z 3

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 08:26
od Atan
Létám s B737NG od PMDG a mám takový problém: Všechny kurzy, které píše FMC u infa o přiblížení se liší od map asi o 2°.
Např. Final approach course na VOR/DME RWY13 v LKPR je v mapě 128°, a FMC píše 126°... Co je tedy správně a proč je tam takový rozdíl? Je to chyba v FS, nebo mezi židlí a joyem? Díky za odpovědi

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 09:57
od PavelS
VOR DME přiblížení se nelétá podle FMC.

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 11:55
od Atan
PS: Samozřejmě že se to nelétá podle FMC.. O to nejde. Jde mi o to, jestli není v FS nějaký offset oproti reálu. Prostě mě zmátlo, že v mapě je 128° a FMC (i když podle něj neletím) ukazuje při vybraném VDME13 app. kurz 126°

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 12:01
od ihrdlicka
Offset proti reálu nekdy je (není správne aktualizováno), platí mapy. Hlásky FMC v tomto prípade ignoruji.
(nevim proc, ale nejde mi zde diakritika)

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 14:22
od amalka
To je stejný případ jako třeba ve FS9 s aktuálním airacem RASIM. RASIM definovaný podle mapy jako radiál a vzdálenost od VOZ (tusim) je cca 5nm zapadně od RASIMu, tak jak je definován v airacu. Když jsem na to jednou koukal tak to zhruba vycházelo když vzal člověk radiál + mag. deklinaci.

To, který RASIM je ten správný nevím dodnes. :P Možná by to mohli ATC rozseknout, protože ten rozdíl v umístění RASIMu v FMC a zaměřením radiomajáku byl určitě větší, než RNP P-RNAV ?

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 15:56
od Jindřich
Správný RASIM dle RNAV by měl být obsahem AIRAC, nikoliv předmětem klasické navigace. Aspoň si to tak myslím..

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 16:07
od amalka
[quote="Jindra"]Správný RASIM dle RNAV by měl být obsahem AIRAC, nikoliv předmětem klasické navigace. Aspoň si to tak myslím..[/quote]

no jo, jenže v tom případě je špatně mapa...

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 16:22
od Filip
[quote="ihrdlicka"]Offset proti reálu nekdy je (není správne aktualizováno), platí mapy. Hlásky FMC v tomto prípade ignoruji.
(nevim proc, ale nejde mi zde diakritika)[/quote]
Jj, přesně tak, dost často se stává, že kurs který je v FMC(spolu s frekvencí) nesedí. A je to i u přesných přiblíženi, viz. třeba ILS na 24 v LKPR mi to psalo 244st. a správně je samozřejmě 243....

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 17:12
od amalka
[quote="Filip"]
Jj, přesně tak, dost často se stává, že kurs který je v FMC(spolu s frekvencí) nesedí. A je to i u přesných přiblíženi, viz. třeba ILS na 24 v LKPR mi to psalo 244st. a správně je samozřejmě 243....[/quote]

No jo, jenže do ILS můžeš natočit i 000 a stejně přistaneš na centerline... :P

U přesného přiblížení tě naprosto přesný kurz dráhy nezajímá, protože LOC je v ose dráhy. U nepřesného přiblížení tě kurz taky až tak moc nezajímá (těch pár stupňů), protože nepřesné přiblížení tě má nepřesně přiblížit na dohled (ne nezbytně nutně na finále do osy) dráhy a přistáváš visuálně. Tzn. tohle vůbec neřešte, nehraje to roli.

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 17:19
od Filip
[quote="amalka"][quote="Filip"]
Jj, přesně tak, dost často se stává, že kurs který je v FMC(spolu s frekvencí) nesedí. A je to i u přesných přiblíženi, viz. třeba ILS na 24 v LKPR mi to psalo 244st. a správně je samozřejmě 243....[/quote]

No jo, jenže do ILS můžeš natočit i 000 a stejně přistaneš na centerline... :P

U přesného přiblížení tě naprosto přesný kurz dráhy nezajímá, protože LOC je v ose dráhy. U nepřesného přiblížení tě kurz taky až tak moc nezajímá (těch pár stupňů), protože nepřesné přiblížení tě má nepřesně přiblížit na dohled (ne nezbytně nutně na finále do osy) dráhy a přistáváš visuálně. Tzn. tohle vůbec neřešte, nehraje to roli.[/quote]

Ahoj, jo máš pravdu, uplně jsem na to zapoměl.... Jinak myslím, že i u přesného app se doporučuje natočit si kurs rwy, kvůli lepší orientaci.

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 18:14
od tmx
Tak abychom se vrátili na začátek, je to na 90% starou polohou OKL. FMC v letadle je zjevně napájeno novějšími daty, tj tam je kurz jiný a defakto je to kurz k \"jinému\" OKL.

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 18:53
od Filipos
Chci se vyjádřit ke všemu:

1. VOR/DME a všechny druhy NDB se v dnešní době můžou létat na LNAV (nebo prostě navigační mód, nevím, jak se tomu říká v nebulících), přičemž Required navigation performance je 0,5 nm. Důležitou podmínkou je aktuálnost navigační databáze daného FMC.

Jako důkaz by snad mohlo posloužit toto, můj vlastní dotaz na flightsimu. AJS psal : \"...ale třeba na 737 platí, že pro provedení přiblížení v LNAV (používá se ale pouze LNAV overlay konvenčního non-precision přiblížení, standalone LNAV APP není na našich érech ještě povolen) je RNP=0,5. Přeleze-li hodnota ANP tohle číslo, hodí ti to na EHSI hlášku UNABLE REQUIRED NAVIGATION PERFORMANCE, a buď nesmíš zahájit přiblížení za pomoci LNAV, nebo musíš udělat go-around. Tohle ale umí hlídat jenom software FMC update 10.6 (nebo tak nějak) a výše, staré to neumí...\"

2. Pokud se správně dívám do mapy, nachází se bod RASIM na radiálu 345° ve vzdálenosti 36,2 nm od VORu Vožice.

3. K polohám VORů - empirickým zjištěním jsem došel k tomu, že VORy, tak jak jsou umístěné ve scenérkách LKPR a LKTB, jsou umístěné úplně blbě a bod MAPt nejen že není v ose RWY, ale ani se z něho kolikrát nedalo za minimální dohlednosti dostat rozumně na dráhu. Takže z toho vyplývá - nekoukejte na souřadnice, protože VORy jsou umístené podle souřadnic dobře, ale letiště ne!
Můj postup je následující - vezmu si leteckou mapu a podívám se, kde se VOR nachází na letišti vůči drahám a v programu AFCAD si potom tento VOR přetáhnu, aby byl zhruba na stejném místě. A světě div se - MAPt je tam, kde má být - v ose dráhy :) (funguje i na LKTB i na LKPR, pokud někdo neví jak na to, klidně mi dejte vědět, rád vám upravený AFCAD pošlu)

PS: Není to zdaleka jen problém těchto letišť. Nedávno jsem letěl do Hurgády a praktikoval VOR/DME přiblížení, přičemž byl ale VOR asi o 1,5 míli jinde, než z čím počítala mapa. Výsledek si snad umíte představit...

4. CRS se u přiblížení podle mě nastavuje na kurs dráhy také proto, aby v módu EHSI (nebo si dosaďte název, jak se tomu říká u vás v letadle :) ) Expanded ILS byly báry, podle kterých se můžete řídit směrem dopředu. Zní to hloupě, ale schválně si zkuste tento mód zapnout, letět ILS přiblížení bez A/P, A/T a F/D jen podle tohoto zobrazení na EHSI a místo kursu 243 si nastavit třeba 000. A žádné koukání na dráhu, pěkně podle indikace :)

A u VOR/DME? Vždyť když je nízká dohlednost a já bych letěl tento druh přiblížení na špatný radiál k VORu, vynořil bych se místo zhruba v ose dáhy úplně někde jinde a mohl bych tak akorát opakovat přiblížení.

5. Mně se zdají všechny kurzy v FSce posunuté cca o jeden stupeň. Nemůže to být rokem výroby? Že ty kurzy tenkrát fakt takové byly? Já těmhle věcěm zdaleka nerozumím tak, jak bych chtěl, takže je možné, že plácám hlouposti...

Toť asi vše

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 19:14
od ihrdlicka
Ještě jednou se vrátím k původnímu dotazu. Je fakt, že některá data, která se načítají do FMC nejsou platná a s AIRACem nemají nic společného (např. některé frekvence ILS, CRZ dráhy, SIDy a STARY. Je to určitejma chybama v přípravě těchto dat pro konkrétní FMC. Potom se může stát, že na mě FMC řve nesmyslný výstrahy na které prdím.

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 19:30
od vascon
jj, je fakt, ze je potreba rozlisit stavy, za co muze FMC daneho letounu a za co FSka. AIRAC obsahuje spoustu dat (polohy VORu, NDBcek, FIXu) a pokud by kazdou zmenu meli obsahnout v nasledujicim vydani, tak by na to potrebovali armadu lidi. Je ale pravda, ze by snad v kazdy zemi mohli najit nejakyho cloveka, kterej by se staral o svou oblast, protoze treba STAR BODAL2S A TABE2S (pro PMDG) je tam blbe uz vic jak rok. Pritom rwy24 je nejbezneji pouzivanou rwyi na LKPR, takze by si toho nekdo z Navigraphu mohl za tu dobu vsimnout. S kazdou zmenou AIRACu aby si to clovek opravoval... :D :D :D

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 19:43
od rc_czech
[quote="vascon"]jj, je fakt, ze je potreba rozlisit stavy, za co muze FMC daneho letounu a za co FSka. AIRAC obsahuje spoustu dat (polohy VORu, NDBcek, FIXu) a pokud by kazdou zmenu meli obsahnout v nasledujicim vydani, tak by na to potrebovali armadu lidi. Je ale pravda, ze by snad v kazdy zemi mohli najit nejakyho cloveka, kterej by se staral o svou oblast, protoze treba STAR BODAL2S A TABE2S (pro PMDG) je tam blbe uz vic jak rok. Pritom rwy24 je nejbezneji pouzivanou rwyi na LKPR, takze by si toho nekdo z Navigraphu mohl za tu dobu vsimnout. S kazdou zmenou AIRACu aby si to clovek opravoval... :D :D :D[/quote]
Jde o to, jestli to panove z Navigraphu vedi... :)

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 19:43
od tmx
AIRAC je databáze bodů a tras a ta je naprosto přesná a aktuální, proto vychází každé 4 týdny a proto je to placené. Že je blbě star pro pmdg je něco jiného, to s airac nemá žádnou spojitost...

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 20:13
od amalka
[quote="Filipos"]
2. Pokud se správně dívám do mapy, nachází se bod RASIM na radiálu 345° ve vzdálenosti 36,2 nm od VORu Vožice.
[/quote]

Hm, _kterej_ RASIM? Ten ve FMC je správně (ověřeno podle LKMH Info). Bod RASIM definovaný dle mapy jako VOZ/345/36.2 leží 0.8nm západně. Ale bod VOZ/346/36,2 leží v podstatě přímo na RASIMu.

IMHO má FS9 vestavěnou mag. deklinaci platnou v době vydání a ta je podle dnes aktuálních map prostě jiná než v roce 2004.

[quote="Filipos"]
3. K polohám VORů - empirickým zjištěním jsem došel k tomu, že VORy, tak jak jsou umístěné ve scenérkách LKPR a LKTB, jsou umístěné úplně blbě a bod MAPt nejen že není v ose RWY, ale ani se z něho kolikrát nedalo za minimální dohlednosti dostat rozumně na dráhu. Takže z toho vyplývá - nekoukejte na souřadnice, protože VORy jsou umístené podle souřadnic dobře, ale letiště ne!
Můj postup je následující - vezmu si leteckou mapu a podívám se, kde se VOR nachází na letišti vůči drahám a v programu AFCAD si potom tento VOR přetáhnu, aby byl zhruba na stejném místě. A světě div se - MAPt je tam, kde má být - v ose dráhy :) (funguje i na LKTB i na LKPR, pokud někdo neví jak na to, klidně mi dejte vědět, rád vám upravený AFCAD pošlu)
[/quote]

Todle je divný ne? Z MAPt se většinou nepotřebuješ dostat na dráhu ale naopak pryč. :P

Polohu radiomajáků na letišti definuje většinou scenérka letiště, pokud jsou radiomajáky jinde, tak scenérku vyhodit. Všechny scenérky v download centru mají polohu radiomajáků imho správně. Jediná vyjímka nastává, pokud se radiomajákem z nějakého důvodu fyzicky hýbalo a mapy to zohlednuji, ale stara scenerka ne. (nebyl to zrovna případ OKL?).

[quote="Filipos"]
A u VOR/DME? Vždyť když je nízká dohlednost a já bych letěl tento druh přiblížení na špatný radiál k VORu, vynořil bych se místo zhruba v ose dáhy úplně někde jinde a mohl bych tak akorát opakovat přiblížení.
[/quote]

To je blbost, ta odchylka je 1-2 stupně, což na nepřesné přiblížení absolutně nehraje roli....

[quote="Filipos"]
5. Mně se zdají všechny kurzy v FSce posunuté cca o jeden stupeň. Nemůže to být rokem výroby? Že ty kurzy tenkrát fakt takové byly? Já těmhle věcěm zdaleka nerozumím tak, jak bych chtěl, takže je možné, že plácám hlouposti...
[/quote]

Jo, tohle je imho správná úvaha.

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 20:14
od amalka
[quote="tmx"]AIRAC je databáze bodů a tras a ta je naprosto přesná a aktuální, proto vychází každé 4 týdny a proto je to placené. Že je blbě star pro pmdg je něco jiného, to s airac nemá žádnou spojitost...[/quote]

Souhlas. Identický airac ale pro wilco ma star v pořádku.

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 20:36
od vascon
Pripravoval jsem dlooouhy prispevek k presnosti bodu v AIRACu. Misto toho dam dva screeny... (i kdyz uz me amalka predbehl)...

RASIM ala R-082 OKL 15,52 DME OKL:
Obrázek

RASIM ala R-345 VOZ 36,2 DME VOZ:
Obrázek

[quote="amalka"]Souhlas. Identický airac ale pro wilco ma star v pořádku.[/quote]

No ano, pokud tedy Navigraph spolupracuje s kazdym vydavatelem addonu letadla zvlast (jako ze asi ano, kdyz ma kazdy svuj format), tak se maji zrict odpovednosti (za pripadne spadnute virtualni letadlo) a ne se v souboru hrde hlasit copyrightem, ze si to nesmim ani upravit (nebrat doslovne)...kdyz za to mam zaplatit... tak at distribuuji pouze databazi bodu a tras a zbytek at si delaji vyrobci addonu, ne???

[quote="Navigraph"]LKPR (PRAGUE RUZYNE)
// Data provided by Navigraph - www.navigraph.com
// Data copyright (c) 2007 European Aeronautical Group.
// This data my not be used, recompiled, interpreted or
// distributed for any purpose without the written consent
// of Navigraph.
[/quote]

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 20:56
od PavelS
Prosim, pokud se diksuse má týkat přesnosti bodů v jednotlivých AIRAC cyklech pro jednotlivé addony, tak prosím kontaktujte s vesekrými dotazy a stížnostmi přímo majitele fy Navigraph. Máte na stížnosti plné právo, když je to placené, zde to má pouze chimérický význam.

Majitel fy Navigraph je zocelený virtuální letec, který vám rád odpoví.

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 21:20
od amalka
Jako u těch SID-STARů je obecně dost chaos. Ještě nedávno Wilco Airbus s IDENTICKÝM airacem (myslím opravdu identickým, navigraph pro Wilco FeelThere) neumělo sidy/stary nebo jen omezeně a přitom ten samý airac pro Wilco Feelthere ale použitý v Citation nebo Embraeru všechny sidy-stary měl kompletní... Takže kdo je za co zodpovědný a co poskytuje je obecně dost obtížné říct.

Další případ mě napadá třeba DigitalAviation, kde je do dnes s nejnovějším airacem u některých letišt špatný STAR (index nižší než u ostatních), přesto že číselně se jedná o stejný airac. Skoro bych řekl, že sid/stary si dodávají výrobci addonů sami a Navigraph pro ně jen kompletuje instalátor s aktuálním airacem. Je vůbec někde řečeno že airac obsahuje sidy/stary? Jestli to není jen holá definice fixů a airways?

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 21:22
od Filipos
[quote="Amalka"]Todle je divný ne? Z MAPt se většinou nepotřebuješ dostat na dráhu ale naopak pryč. tongue[/quote]

S tím nesouhlasím:
Missed Approach point je poslední bod, stanovený u nepřesných přiblížení (on je stanoven i u přesných přiblížení, ale nachází se přesně v místě, kde se protíná skluzová rovina s výškou rozhodnutí, takže v podstatě není potřeba) do kterého se musí získat vizuální reference s dráhou . Bývá často stanoven tak, aby z něj bylo možno pokračovat zatáčkou přímo do osy (v případě vyoseného přiblížení), v extrémnějších případech bývá až v místě VORu, takže se stanovuje Visual descent point, z kterého je ještě bezpečně možné přistát a hlavně ubrzdit letadlo na dráze.

Tohle jistě víš ;)

Takže nevím, proč by se z něj člověk měl chtít dostat pryč? Vždyť když je špatné počasí, pokračuji až do MAPt, popřípadě do VDP a jakmile mám vizuální reference, přistávám.

[quote="Amalka"]
Polohu radiomajáků na letišti definuje většinou scenérka letiště, pokud jsou radiomajáky jinde, tak scenérku vyhodit. Všechny scenérky v download centru mají polohu radiomajáků imho správně. Jediná vyjímka nastává, pokud se radiomajákem z nějakého důvodu fyzicky hýbalo a mapy to zohlednuji, ale stara scenerka ne. (nebyl to zrovna případ OKL?).[/quote]

Takže v tom případě bys odsoudil mnoho scenérek k zániku! Věř mi - zkus se kouknout na leteckou mapu Ruzyně, podívat, kde přesně leží OKL a pak si otevřít AFCAD naší Ruzyně, zadat přesné souřadnice OKL a podívat se, jestli bude na stejném místě ku drahám jako v reálu. U mě nebyl, stejně tak Brno, i ta zmínění Hurgáda.

Jinak rozhodně souhlasím s tou chybou magnetické deklinace, co jsi zmiňoval. Rozumí tomu tady někdo? Změnilo se to od r. 2004?

PS: Zkus si v neopravené scenérce LKTB VOR/DME přiblížení na dráhu 10 a uvidíš, že v MAPtu budeš úplně v ****. V mé opravené už to je jako v mapě. A to jako fakt :)

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 21:45
od vascon
K OKL toto: pokud vim, tak v download sekci VACC-CZ je scenerka, kde je OKL pouze v \"novem kabatu\", nikoli na novem miste. Kdysi na to bylo upozornovano! A jak se koukam, tak je u toho napsano \"New OKL VOR (located on the old position)\". Myslim, ze to zatim nikdo neopravil do nove polohy...

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 21:49
od Filipos
No, jestli máte někdo zájem, klidně to můžu někam hodit, docela jsem si s tím vyhrál a když letíte VOR/DME na dráhu 13, fakt se dá v MAPtu krásně srovnat a přistát :)

Final Apch Crs

PříspěvekNapsal:28 dub 2009, 22:01
od tmx
Já na 13ku lítám LLZ...