UVOLNENÍ RWY, POJIZDĚNÍ, KŘÍŽENÍ RWY
PříspěvekNapsal:01 bře 2009, 22:25
UVOLNENÍ RWY, POJIZDĚNÍ, KŘÍŽENÍ RWY
a) Pokud je online pouze CTR nebo APP tak by pilot měl toto vzít v úvahu a RWY vacated zahlásit.
b) Pokud je online TWR: Nehlásit RWY vacated!! Nikdy! Vadí to, překáží to, zdržuje to, TWR to vidí, TWR na to čeká a když to tam velkoryse pilot slavnostně hlásí tak většinou je ještě pořád na dráze což ničím nepomůže a především ZAPLÁCNE TO TĚCH NĚKOLIK MÁLO VTEŘIN KTERÉ ZBÝVAJÍ VĚŽNÍKOVI ABY POVOLIL PŘISTÁNÍ DALŠÍHO LETADLA A DOSTAL Z NĚJ READBACK. To že pilot dostane např. \"exedite vacating, traffic on one mile final\" (readback \"expediting\") a po uvolnění dráhy pilot slavnostně zahlásí \"RWY 24 vacated via ehm.. TWY D\" tak zabere přesně těch pár vteřin co řídící potřebuje a pak už jen bezmocně slyší od letadla na finále \"Going around\" protože mu nestihl dát povolení, přestože mohl, ale neměl k tomu prostor na frekvenci.
Vemte prosím toto na vědomí! Předem děkuji, bude to směřovat k lepšímu porozumění mezi piloty a věžníky. ;-)
Další věc která se týká uvolnění RWY, kterou piloti dělají spatně, je že okamžitě po uvolnění RWY se zastaví a čekají na povolení k pojíždění. Další blbost z několika důvodů. Když např. uvolníte RWY24 po D tak můžete pomalu dobržďovat a dřív než se dostanete na křižovatku D a F tak by vám měl řídící dát instrukce k pojíždění. Neměli byste svévolně pokračovat dál než do první křižovatky. Ale když budete pomalu dobržďovat a čekat na instrukce v pohybu tak ušetříte spoustu času eliminací opětovným rozjížděním a celý provoz bude plynulejší. Co je ale mnohem důležitější je, že pokud zastavíte na rychloodbočce hned po uvolnění RWY tak tím riskujete to, že budete překážet příletu za váma v případě že workload nedovolí věžníkovi dát vám další instrukce, případně vás přeladit. Přílet, který přistává za vámi tak nemůže uvolnit RWY a celé to je v pr...i. Neznamená to že byste měli pojíždět bez instrukcí \"někam směrem k terminálu\", ale že můžete pokračovat po TWY kterou jste vacatovali až do první křižovatky. ATC si mezitím vyřídí urgentnější instrukce než vaše pojíždění a k vám se vrátí hned jak to bude možné. Snahou ATC je aby vaše pojíždění bylo pokud možno bez zbytečného zastavování a k tomu přizpůsobuje i přístup. Nechceme aby se provoz zdržoval a zastavoval, ale aby to bylo svižné a plynulé. Tím že pilot svévolně zbytečně zastavuje škodí sám sobě, těm okolo a bourá to o co se na letišti snažíme i my ATCos.
K otázce křížení RWY.
Pokud vám řídící nedá povolení ke křížení RWY tak musíte před RWY zastavit. Pokud je na RWY13/31 např. opravdu přílet a vy pojíždíte po F tak vám věžník dá \"hold short of RWY13\" což je nutné readbackovat a poslechnout. Až přistane přílet tak vám povolí crossing a předá vás na GND. Když vám ohledně křížení RWY věžník nic neřekne tak to může mít několik důvodů.
a) zapoměl,
b) nestíhá, málo prostoru na frekvenci, odkládá na později,
c) má tam přílet.
V žádném případě nesmíte křížit RWY bez povolení. Správně je si pro povolení zavolat přibližně v okamžiku kdy se přibližujete k RWY13/31 a tak aby jste stihli dostat instrukci a zreadbackovat a NEZASTAVOVAT v případě že dostanete povolení ke křížení. Pokud to vytížení frekvence nedovolí tak se hold zastavit musí, a pak se rychle připomenout, ale to se snažíme eliminovat a jak už jsem psal tak pokud nejde do tuhého tak se snažíme aby byl provoz plynulý. Shrnutí - dostanu crossing approved, no problem, dostanu hold-short of, provedu a mlčím, už se nepřipomínám, pokud nedostanu nic - připomenu se rychle stručně \"BAW123 request crossing RWY13\" pokud možno tak abych nemusel zastavovat.
DP
a) Pokud je online pouze CTR nebo APP tak by pilot měl toto vzít v úvahu a RWY vacated zahlásit.
b) Pokud je online TWR: Nehlásit RWY vacated!! Nikdy! Vadí to, překáží to, zdržuje to, TWR to vidí, TWR na to čeká a když to tam velkoryse pilot slavnostně hlásí tak většinou je ještě pořád na dráze což ničím nepomůže a především ZAPLÁCNE TO TĚCH NĚKOLIK MÁLO VTEŘIN KTERÉ ZBÝVAJÍ VĚŽNÍKOVI ABY POVOLIL PŘISTÁNÍ DALŠÍHO LETADLA A DOSTAL Z NĚJ READBACK. To že pilot dostane např. \"exedite vacating, traffic on one mile final\" (readback \"expediting\") a po uvolnění dráhy pilot slavnostně zahlásí \"RWY 24 vacated via ehm.. TWY D\" tak zabere přesně těch pár vteřin co řídící potřebuje a pak už jen bezmocně slyší od letadla na finále \"Going around\" protože mu nestihl dát povolení, přestože mohl, ale neměl k tomu prostor na frekvenci.
Vemte prosím toto na vědomí! Předem děkuji, bude to směřovat k lepšímu porozumění mezi piloty a věžníky. ;-)
Další věc která se týká uvolnění RWY, kterou piloti dělají spatně, je že okamžitě po uvolnění RWY se zastaví a čekají na povolení k pojíždění. Další blbost z několika důvodů. Když např. uvolníte RWY24 po D tak můžete pomalu dobržďovat a dřív než se dostanete na křižovatku D a F tak by vám měl řídící dát instrukce k pojíždění. Neměli byste svévolně pokračovat dál než do první křižovatky. Ale když budete pomalu dobržďovat a čekat na instrukce v pohybu tak ušetříte spoustu času eliminací opětovným rozjížděním a celý provoz bude plynulejší. Co je ale mnohem důležitější je, že pokud zastavíte na rychloodbočce hned po uvolnění RWY tak tím riskujete to, že budete překážet příletu za váma v případě že workload nedovolí věžníkovi dát vám další instrukce, případně vás přeladit. Přílet, který přistává za vámi tak nemůže uvolnit RWY a celé to je v pr...i. Neznamená to že byste měli pojíždět bez instrukcí \"někam směrem k terminálu\", ale že můžete pokračovat po TWY kterou jste vacatovali až do první křižovatky. ATC si mezitím vyřídí urgentnější instrukce než vaše pojíždění a k vám se vrátí hned jak to bude možné. Snahou ATC je aby vaše pojíždění bylo pokud možno bez zbytečného zastavování a k tomu přizpůsobuje i přístup. Nechceme aby se provoz zdržoval a zastavoval, ale aby to bylo svižné a plynulé. Tím že pilot svévolně zbytečně zastavuje škodí sám sobě, těm okolo a bourá to o co se na letišti snažíme i my ATCos.
K otázce křížení RWY.
Pokud vám řídící nedá povolení ke křížení RWY tak musíte před RWY zastavit. Pokud je na RWY13/31 např. opravdu přílet a vy pojíždíte po F tak vám věžník dá \"hold short of RWY13\" což je nutné readbackovat a poslechnout. Až přistane přílet tak vám povolí crossing a předá vás na GND. Když vám ohledně křížení RWY věžník nic neřekne tak to může mít několik důvodů.
a) zapoměl,
b) nestíhá, málo prostoru na frekvenci, odkládá na později,
c) má tam přílet.
V žádném případě nesmíte křížit RWY bez povolení. Správně je si pro povolení zavolat přibližně v okamžiku kdy se přibližujete k RWY13/31 a tak aby jste stihli dostat instrukci a zreadbackovat a NEZASTAVOVAT v případě že dostanete povolení ke křížení. Pokud to vytížení frekvence nedovolí tak se hold zastavit musí, a pak se rychle připomenout, ale to se snažíme eliminovat a jak už jsem psal tak pokud nejde do tuhého tak se snažíme aby byl provoz plynulý. Shrnutí - dostanu crossing approved, no problem, dostanu hold-short of, provedu a mlčím, už se nepřipomínám, pokud nedostanu nic - připomenu se rychle stručně \"BAW123 request crossing RWY13\" pokud možno tak abych nemusel zastavovat.
DP