VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#10026
Zdravim.
s niektorymi vecami si neviem rady tak prichadza na rad moja seria otazok. pls som este zaciatocnik tak majte so mnou strpenie :)

1. ak niekto chce byt pilotom aku skolu musi studovat?nie zeby som mal hned o to zaujem, ale pre informaciu zatial.

2. http://conqik.ic.cz/screens/wing.jpg na obrazku je vyznacena cast zadneho kridla ktora ak sa nemylim je pohybliva do bokov. neviem ci pri beznom otacani sa pouziva ale myslim ze nie. takze ako sa vo FS to kridlo nataca a naco sluzi?

3. ako sa riesi landing na crosswinde? dosadnem na rwy pod urcitym uhlom a pribrzdujem len jednu stranu kolies? alebo este pred kontaktom s ground mam lietadlo otocit na rwy priamo? neviem sice ako sa da v tak malom case vytocit spat, ale myslim ze pridanim motorov len na jednej strane lietadla by to slo.

4. pod akym uhlom ma lietadlo kontaktovat zem? na google video ci na youtube som nasiel plno landingov, niektore dosadli na zadne kolesa a v zapati na predne, iny pod vacsim uhlom na zadne a az neskor na predne. no dufam ze viete co myslim. zle sa to opisuje :D

5. este stale mam bohuzial default B747 a FS2002, na upgrade sa pracuje :) no a prepinam kamery pomocou ´s´ ale raz sa mi podarilo zazracnym stlacenim dakych klaves prepnut kameru spoza kridla a videl som nadherne klapky atd.. a neviem prist nato co som vtedy stlacil.

zatim vse. ak ma este nieco napadne ozvem sa. mockrat thx za odpovede :)
#10032
ad 2) Ta část plechu na ocase je pohyblivá a nazývá se směrovka, čili směrové kormidlo.

Protože je určitý rozdíl mezi \"hardwarem\" v FSce a v reálu, dovoluji si napsat malý přehled, co je co, a co co dělá, protože v tom cítím šílené neznalosti ( jefo se aspoň zeptá, zaplaťpámbůh ) :

- SMĚROVKA je to plech na svislé ocasní ploše, který se vychyluje vpravo a vlevo. Slouží k zatočení letadla doprava nebo doleva. Ovládá se nožními pedály - šlápnete na pravý pedá, ploška se vychýlí doprava a letadlo začne zatáčet doprava ( a naopak ). V FSce se ovládá buď třetí osou joysticku nebo pedály. Směrovku používají prakticky všechny letadla co jsou, liší se jen technika ovládání.

- VÝŠKOVKA - jsou to obv. dva \"plechy\" na vodorovné ocasní ploše, které se vychylují nahoru a dolů. Ovládají se kniplem nebo berany ( \"bobbici\" pak sidestickem ). Přitažením kniplu/beranů/sidesticku k sobě se plošky vychýlí nahoru a letadlo začne stoupat, potlačením \"od sebe\" naopak klesat.

- KŘIDELKA - na každém křídle jedno, a jdou vždy v protisměru - jedna strana nahoru,m druhá dolu - zpusobují příčný náklon letadla ( mávání ). Ovládají se kniplem nebo berany zatočíte beranama napravo, letadlo se nakloní doprava ( pravé křídlo jde dolů ) a naopak.

A teď pozor : ve skutečnosti jsou vlivem fyziky všechny ty pohyby vzájemně svázány, takže když letadlo například nakloníte křidélky, začne hned samo od sebe také zatáčet na tu samou stranu. Proto je hlavní vtip piloptáže sladit pomocí výše uvedených kormidel vše tak, aby letadlo letělo kam potřebujete a současně na něj nepůsobila nějaká síla, která by vadila letu a cestujícím ( odtsředivá síla apod. ). Aby se toho dosáhlo, je zapotřebí současně vychylovat více kormidel - například směrovku i křidélka aby letadlo zatáčelo ustálenou zatáčku. Toho lze dosáhnout bud tak, že to pilot umí, nebo tak, že se to svěří nějakému autopilotovi.

V FSce je toto zjednodušeno - lze navolit stav, kdy se vychylují jen křidélka joystickem a potřebnou výchylku směrovky si dopočítává FSka tak, že letadlo letí vždy přesnou a čistou zatáčku. Je to hlavně proto, že většina joysticků nemá \"třetí osu\" pro nezávislé ovládání směrovky, resp. většina lidí by to těžko zvládala. Proto se FSka vybavila funkcí AUTOCOORDINATION ON , která funguje jako \"autopilot na zatáčky\" a virtuální pilot se o vychylování směrovky nemusí starat.
Pokud dáte AUTOCOORDINATION OFF, pak potřebujete joystick se třetí osou, nebo (pochopitelně) pedály. Joystickem kloníte např. doprava a třetí osou joysticku řídíte otáčení letadla doprava směrovkou - musíte to zvládnout tak, aby se vyrovnávaly síly v zatáčce - ty ukazuje primitivní ukazatel zvaný kulička v trubce ( resp. příčný sklonoměr ), který je na každé palubce.
Všimněte si, že pokud máte AUTOCOORDINATION ON, je kulička pokaždé a za všech okolností uprostřed.

Pro létání s nedopravními letadly je pochopitelně jedině správné mít AUTOCOORDINATION pořád OFF, protože jen tak lze mluvit o nějaké simulaci řízení letadla.

S dopraváky je to složitější - ty z řady důvodů obsahují funkce, které vychylují směrovku automaticky, stejně jako to dělá FSka. Toto se nazývá v FSce YAW DUMPER. Pokud ho dáte ON, je to to samé jako AUTOCOORDINATION ON a vystačíte s jakýkmkoliv joystickem. Pokud YAW DUMPER vypnete ( a FSka je přitom nastavena na AUTOCOORDINATION OFF ) stane se letadlo řiditelné ve všech osách nezávisle (a to je teprve ono). Během, letu je třeba mít YAW DUMPER mít ON, aby se cestující nepoblili, ale při přiblížení je naopak dobré ho vypnout, protože můžete točit při vektorovaní \"ostřejší zatáčky\", což se tak děje i v reálu.

Zapnutím A/P pochopitelně všechny fce přebírá A/P, ale základní princip je pořád stejný, jen velikosti výchylek kormidel určuje A/P a ne pilot.

Byl jsem překvapen, že i začínající real piloti ( ne ULL ) se naprosto vážně bavili, že ta směrovka na Zlinu je vlastně zbytečná a není potřeba, což ale svědčí jen o tom, že de facto létají blbě. Je pravda, že se u některých letadel se směrovka vychyluje velmi málo a těžce, ale víéceméně je třeba ji použít v jakékoliv zatáčce, aby tato nebyla skluzová nebo výkluzová (což se v horším případě vyzkouší \"pouze jednou\").
#10040
No, když jsem letěl na simulátoru L - 410, tak jsem ze zvyku z reálného létání při rozjezdu vyšlpnul, abych ho srovnal do směru a byl jsem pochválen. Ale když jsem potom \"ve vzduchu\" chtěl točit mírnou zatáčku a trochu jsem vyšlápnul, byl jsem upozorněn, že zatáčky na malém náklonu se létají bez směrovky. Bohužel si nepamatuji, že by UVP mělo onen Yaw Dumper...
A dva úsměvné - po odlepení jsem přitáhnul a stoupal na trochu větším úhlu /Turbolet byl prázdný s akurátním palivem/ a captain mne usměrnil, že Turbolet není stíhačka a že stačí stoupat do 15m/s a ne 25m/s. A na přistání mi kamarádi /za zády, abych o tom nevěděl/ nechali dát mlhu, silný boční vítr a večerní čas... Takovou práci nohama a rukama jsem zažil akorát ve větroni v aerovleku v turbulenci! Ale trefil jsem se :)


A ještě bych doporučil prostudovat aerodynamiku /alespoň tu pro sportovní piloty/, aby člověk zjistil všechny základní \"taje\" ovládání a létání. A pro zkušenější potom aerodynamiku třeba pro piloty vojenských rour a vrtulníků. Dodneška nevím, proč tam nejsou obrázky a jenom samé vzorečky...
#10042
Tvé vyprávění mne přivedlo na poslední poznámku k tématu :
Nazemi se letadlo řídí NOHAMA !! Buď je to tak, že se letadlo ovládá směrovkou , která na dlouhým trupu způsobí , že se letadlo i malou silou začně otáčet, nebo je to udělaný tak, že je směrovka \"spřažena\" s řízením nějakého kolečka, nejčastěji předního a to se zatáčí podle vyšlápnutí. Tohle se liší letadlo od letadla , ale princip zůstává. ve vekých letadlech je toto spojení rozpojitelné nebo různě přepínatelné ( B-52, SU, Mig, .. ) podle toho co pilot potřebuje.
Pro šťouraly dodávám, že samozřejmě otočení letadla lze podpořit nesymetrickým ovládáním brzd a to funguje i v FSce ( přibrzdím pravou a letadlo se zatočí napravo )...

L410 samořejmě tlumič kmitů nemá ( ten v principu slouží cca k tomu, aby se cestujícím neudělalo nevolno vlivem mořské nemoci, zatímco v L410 většina \"nákladu\" létá víceméně přesně z opačného důvodu ( para-boogie a podobní ..))

Nevyšlápnutí nohy v ploché zatáčce - jo, souhlas podobně je to i u jiných letadel, mám dojem, že hlavně CZ produkce, ale i přesto je dobré na ten pedál aspoň symbolicky tlačit ...
#10072
[quote="PavelS"]Tvé vyprávění mne přivedlo na poslední poznámku k tématu :
Nazemi se letadlo řídí NOHAMA !![/quote]
Není to malinko zavádějící? Tedy ve smyslu "reálu". Skoro všechna velká letadla se na zemi /při pojíždění, rozjezdu a dojezdu/ řídí do určité rychlosti, než začne "fungovat" směrovka, pomocí "volantu" - ručně. K tomu i pomocí brzd a při otáčení na malém poloměru také pomocí nesymetrického tahu motoru.

1. V prvé řadě je dobré začít v aeroklubu. Plachtění od 15 let, motorové od 18. Potom jsou buď soukromé pilotní školy, nebo Vysoká škola dopravní /nevím, jak se jmenuje dnes/. A taky vojenské školy.

3. Nad zemí srovnat, jinak se dosedá do tzv. traverzu, kdy je podvozek vysoce namáhán v příčném /šikmém/ směru a hrozí poškození, prasknutí pneumatik nebo "zborcení" celého podvozku.
#10085
ad 3) Ano, jak psal mezek - přistání za bočního větru se provádí tak, že letadlo se přibližuje \"vyoseně\" na dráhu, tj. čumák směřuje na stranu proti větru a současně je letadlo v mírném náklonu proti větru. Toho se dosáhne vyšlápnutím nohy a křidélky. (Pokud nemáš joystick se třetí osou nebo pedály, nevím, jak to jde přesně nasimulovat. ) je potřeba udržet letadlo \"na ose dráhy\", tj. aby tě vítr nesnášel na žádnou stranu. Těsně nad dráhou se pak letadlo musí srovnat poměrně rychlým a přesným pohybem joysticku tak, aby v okamžiku dosednutí dosedlo \"rovně\" a podvozek nebyl namáhán příčně, jak píše mezek. Od toho okamžiku se směr letadla udržuje nohama, tj. pedály a tj. směrovkou + spřaženým řízením podvozu. Toto řízení je velice citlivé a je třeba jen malých výchylek. Protože současně bývají uvedeny v činnost různé obraceče tahu a autobrakes, nepoužije se pro korekce směru různého tahu motorů nebo brzd.
Teprve při poklesu rychlosti se používá zmiňovaných volantů nebo nesymetrického tahu, nebo brzd. Toto vše je ale určeno pro rychlosti pojíždění (plácnu) <25kts.

ad 4) Letadlo sestupuje k zemi pod nějakým úhlem, který typicky bývá 3stupně, ale tos asi neměl na mysli. Myslím, že tebe zajímalo, jaký úhel má mít letadlo při dosednutí ?
Předek letadla se s klesající rychlostí a vysunováním mechanizace během přiblížení postupně zvedá, to je dáno konstrukcí a nelze ovlivnit - je to správně. Vše je udělané tak, že pilot si hlídá pouze rychlost.
Vurčitém okamžiku nad zemí ( 5m - 50m ) začnu s letadlem provádět \"přechodový oblouk\" - se tomu tuším říká. To je fáze, kdy s klesavého letu letadlo přechází do horizontálního, který končí přesně na dráze. Přitom mám stažené motory na volnoběh, jsem srovnán v ose dráhy a postupně přitahuju výškové kormidlo tak, abych ztrácel rychlost a současně vertikání rychlost. V ideálním případě s tím skončím ve výšce centimetrů nad dráhou s vertikální rychlostí pod 1m/s. V tu chvíli letadlo dosedne, protože ztratí rychlost a dosedne určitě \" ve správném úhlu\". Také dosedne jako první na hlavní podvozek a teprve pak se pomalu posadí i přední podvozková noha. Opakuju, že tento manévr kriticky závisí na dodržení rychlosti a na citlivosti pilotáže.

Pro šťouraly - pokud je letadlo s ostruhou, dosedá se na \"tři body\". Tam musím mít v paměti polohu horizontu když letadlo stojí na zemi a do té polohy ho musím dostat před dosednutím.
#10089
[quote="PavelS"]Nazemi se letadlo řídí NOHAMA !![/quote]
S tím bych taky tak úplně nesouhlasil... NOHAMA se řídí maláa letadla (Zlíny, Cessny, Vivati .... ) ale přeci u větších letadel to spřažený se směrovkou vůbec být nemusí a sand ani není. Jeden z pilotů - většinou kapitán "řídí" letadlo na zemi pomocí "volantíku". až dosáhnou rychlosti, kdy začne i směrovka dostávat svoji účinnost, pak teprve "dorovnávají" pomocí jí. A to že v FSce se hýbe jak směrovka tak i kolečko, neznamená že by to tak mělo být i v reálu. V FSce se mi ovládání "jenom" předního kola nepodařilo najít.

Jinak koukám že chudáka jefa tady spíš mateme :)
#10091
Jakubsch píše:S tím bych taky tak úplně nesouhlasil... NOHAMA se řídí maláa letadla (Zlíny, Cessny, Vivati .... ) ale přeci u větších letadel to spřažený se směrovkou vůbec být nemusí a snad ani není.
Pedály jsou i ve velkém letadle (737) spojeny s příďovým podvozkem. Ovšem je to tak, že jej ovládají s malou citlivostí - na plnou výchylku pedálů je výchylka příďáku <10° . Nevím pochopitelně jak je to u jiných strojů, ale něco mi říká, že to bude podobně. Proto tedy stále trvám na tom, že na zemi se letadlo řídí nohama, v simu zvláště ( nic jiného tam stejně není ).
Jeden z pilotů - většinou kapitán "řídí" letadlo na zemi pomocí "volantíku". až dosáhnou rychlosti, kdy začne i směrovka dostávat svoji účinnost, pak teprve "dorovnávají" pomocí jí.
Jo, to je v každém větším letadle a používá se při pojíždění. Protože je to hodně citlivé, lze to použít jen při malých rychlostech, tedy typicky při pojíždění , ještě typičteji při zajíždění. Při vzletu se domnívám, že to k použití není, protože :
a) pedály jsou spojeny s přídákem
b) účinnost směrovky se projeví podle mne při již malých rychlostech
c) nedovedu si představit nějaké "přehmátnutí" z kola na boku na berany
d) v ruských podmínkách to může být jinak :)
#10094
C) - Proč? pŕi najetí na dráhu berany nepotřebuješ. srovnáš se s center lajnou, což můžes dorovnat pedálama a potom už na volant nesaháš. Fska tohle nesimuluje, Takže je jasný , že v FSce jenom \"nohama\".

- Samozřejmě že při vzletu použiješ jen pedály jelikož už más rychlost - to samý i při přistání. -> jasně, že volant jen při pojíždění. Např. zajíždíš poslední zatáčku ke gatu - 90°. Tady ti myslím i plně vychýlená směrovka nepomůže. Obzvlášť u jetů. (směrovku turbíny tolik neofukují)
#10124
Ahoj, dovolím si taky přidat dotazy, který souvisí s názvem tohoto vlákna:

1/někde na netu jsem četl jak odhalili kontraband v letounu,který byl deklarován jako prázdný a to z polohy STABILIZÁTORU - ten mám na éru hledat kde?

2/mám FS2002 a zkouším lítat s default. 737 a podle manuálu bych měl při Vr přitáhnout na polohu nose up 10st. ALE mě éro zvedne čumák /klapky na 5,ostatní řídící plochy v neutrálu / kolem těch 150kt samo a vzápětí se odlepí - pokud bych nepotlačil tak dojde k dramatickýmu nárůstu sklonu - je to normální když manuál radí přitáhnout? /zatím ovládám pomocí klávesnice-upgrade se plánuje :) /

3/k čemu slouží poloha RTO na ovladači AUTOBRAKE a v jaké poloze má být ovladač při T/O ?

4/jakou funkci má Flight Direction switch mimo toho,že aktivuje LVL mód A/P a na umělým horizontu se objeví fialový kříž( k čemu?)

5/ jaký jsou limity vibrací pro kontrolu parametrů při 80 kt resp při V1 /pokud jsou teda stanoveny/ - někde jsem v četl že pro V1 to je 5 ?

Díky za trpělivost,
Strážce brány
#10130
1) Stabilizátor je v podstatě VOP - Vodorovná ocasní plocha. U dopravních letadel není trim jako u malých (taková ta malá ploška na odtokové hraně výškovky), ale celá \"výškovka\" se hýbe a to v závislosti nastavení trimu. Čili v kabine hýbete s trimem a na letadle se hýbe celý vodorovný stabilizátor. A jelikož jeho nastavení na vzlet je různé v závislosti na nákladu, dá se z jeho polohy odhalit či je letadlo prázdné či naložené.

2) Na klávesnici zapomeň a kup si joystick. Ovládání letadla klavesnící je barbarství nejvyššího kalibru. A to že se ti letadlo odlepí při 150 kts (není to dost na 737?) je způsobeno špatným nastavením trimu (viz výše)

3) RTO - rejected take-off. Mód autobrakes, který se používá při vzletu. Pokud během vzletu stáhneš plyny, automaticky se aktivují brzdy a vysunou se spoilery. Čili logicky při vzletu ma být na Autobrakes nastaven mód RTO.

4) FD - Flight Director - jsou to ty břevna na umělém horizontu, podle kterých se řídí autopilot když je připojen a nebo pilot při vypnutém autopilotu, ale zapnutých módech jako je třeba hdg,LNAV, apch atd.. Ty břevna (fialový kříž) se snažíš udržet uprostřed umělého horizontu. Pokud se ti to daří letíš podle vybrných módů autopilota správně. Je to dobrá pomůcka při létání na ruku. Musí ale být samozřejmě správně nastaven AP, aby FD věděl co má ukazovat.

David
#10135
Díky, takže pro upřesnění esli tomu rozumím:

ad1) po natrimování se pak při potlačení/přitažení vychází z tý natrimovaný polohy,která se uvažuje jako neutrální ?

ad2) když se podívám do Key commands na Control Surce Commands, tak je tam trim křidélek,směrovky a výškovky,tomu bych rozuměl-ostatně se dá trim zvenku pozorovat ale ELEVATOR TRIM up/down jsem zvenku neviděl - ten se projevuje jak? a v jaký poloze pro vzlet defaul. 737 má být (myslím to kolečko v kokpitu,ovládané Num Pad 1/7) ?

Díky,R