Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#65884
Myslím, že je potřeba prostudovat i naprosté zákaldy o VATSIMU a o handlování s volačkami jak na VATSIMU, tak v reálu.

Konkrétně - logické vazby jsou tuto:

LKAA_CTR --> je to oblastní pracoviště Praha --> protože je to radarové pracoviště (na VATSIMU je vždycky), volačka je vždycky Praha Radar --> volačka Praha Center by mohla být, kdyby nefungoval radar.

Volačka je stejná, ať se volá odkudkoliv, jednoduše je to volačka toho pracoviště, jeho jméno.
CSA 038 bude také CSA038, ať se volá odkukoliv.

Obecně o zákaldech , jak volat na VATSIMU stále dokola zde : http://www.vacc-cz.org/forum/viewtopic.php?id=3601
Obecně o tom, jak funguje systém ATC v reálu a z toho se odvozuje systém na VATSIMu zde: http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=906&kategorie=3
#67079
Tato problematika podle všeho není úplně jasná ani v reálu, protože se vyskytuje mnoho různých podob tohoto pokynu a záleží i na předpisech země. Dokonce s tím byl před léty problém v Londýně, kde různí piloti pochopili pokyn různě a tak se zavedlo, že pod FL100 je rychlost vždy 250 KIAS či míň. Krom jiného tento limit může udávat i provozovatel letadla nebo přímo výrobce letadla.

Obecně platí, že po obdržení \"no speed restrictions\", \"maintain high speed\", \"speed is yours\" nebo též např. \"no ATC speed restrictions\" je pilot povinnen dodržet 250 KIAS/FL100 limit (čili předpisem dané omezení), ale nemusí se řídit předepsanými rychlostmi, které jsou dané např. místními letištními postupy, tj. v Praze limit 250 KIAS/28 nm od OKL nebo např. 160 KIAS v ILSu.

FM
#67082
Ptal jsem se proto, že včera jsem Maintain High Speed obdržel ve FL 80 s tím, že jsem number 1, přes 250 KIAS jsem nešel, ale nakonec se to změnilo tak, že jsem skončil number 3, takže jsem si nebyl jistej, jestli to nebylo proto, že jsem měl to předpisem dané omezení ignorovat. Podle toho co píšeš, jsem postupoval správně. Díky za odpověď.
#67097
Včera tam byl bordel, to uznávám, navíc se mi ještě v tu nejhorší možnou dobu podělal voice. Původně jsi dostal maintain high speed, nr 1, protože to vycházelo opravdu tak. Z jihu jsem viděl 2 OAL přes VLM, ale byli dál, než ty. Ale když jsem ty OAL dostal na frekvenci NEZASPEEDOVANÉ S GS400 na VLM, tak mi nezbylo nic jiného, než je povolit dolu, hodit je do ILSu a tebe protáhnout až za ně. Proto jsi obratem dostal nějakou rychlost a pořadí 3. Kdybych chtěl udržet tebe jako pořadí 1, tak by museli oba holdovat, což by situaci v TMA ještě zhoršilo.
#67110
[quote="Jindra"][quote="Luboš Kučera (LK 154)"]jestli jsem mohl překročit 250/10000 nebo ne.[/quote]
Nesmíš, pokud nejsi stíhačka :) Téměř všichni výrobci dopravních letadel omezují rychlost pod 250 IAS pod FL100. Prozaický důvod: ptáci...[/quote]

Ano.
V podstatě jsem jen čekal, kdo se na toto zeptá, protože původní příspěvky mluví o tom, že NSR ruší procedurální omezení a předchozí instrukce od ATC.

Nicméně kromě toho existují neprocedurální omezení, které jsou de-facto omezení ze strany vaší company a proto na ně ATC "je krátký". Tj. z pohledu ATC si můžete letět jak chcete rychle, ale Vaše company (provozovatel vašeho letadla/balonu/vzducholodi) vám omezuji rychlost pod FL100 na 250kias, v důsledku hrozby střetu s ptákem či podobnými předměty - toto musíte dodržet.

Ještě k těm stíhačkám: existuje pravidlo, že procedurání omezovče rychlosti neplatí pro ta letadla, kde je z provozní příručky dáno, že je nemohou bezpečně dodržovat - proto vojenský provoz nemusí obecně držet "žádné limity pro civily". Toto má oporu v AIPu/L-4444/L-8168.

Ještě se tu objevuje stále nějaké 10.000feet . Nic takového neexistuje - je FL100. 10.000feet je tam , kde je převodní hladina výše a tam také budou jiná pravidla pro omezení rychloati. V situaci ČR, jde o FL100 - konec.
#67145
[quote="Jindra"][quote="Luboš Kučera (LK 154)"]jestli jsem mohl překročit 250/10000 nebo ne.[/quote]
Nesmíš, pokud nejsi stíhačka :) Téměř všichni výrobci dopravních letadel omezují rychlost pod 250 IAS pod FL100. Prozaický důvod: ptáci...[/quote]

[quote="radbrad4"]...A též jsem slyšel že GPWS pak dáva falešné varování.[/quote]

Ani jeden dobře.

Limit 250kts pod FL100 není limitem výrobců letadel, ani provozovatelům, ale je limitem vycházejícím z leteckých předpisů, konkrétně z klasifikace vzdušného prostoru. Důvodem pro jeho zavedení je zajištění dostatečně dlouhé reakční doby pilotovi tam, kde si je sám povinnen zajistit rozstupy. Z tohoto důvodu jsou také jinak definované VMC pod a jinak nad FL100. A z téhož důvodu se také toto omezení týká pouze těch tříd vzdušného prostoru, kde si pilot rozstupy nezajišťuje (tzn. v ČR např. ve třídě C pod FL100 toto omezení pro lety IFR neplatí).

POZOR! stále platí provozní omezení - například SLP1, SLP2 nebo obecná nařízení o dodržování rychlostí v blízkosti IAF/konečného přiblížení, ta mají zase jiné důvody.

No a samozřejmě jak provozovatel, tak výrobce si může vymyslet jakékoliv svoje omezení taktéž. Takže ano, může existovat výrobce nebo provozovatel, který zakazuje létat rychleji než 250kts pod FL100., třeba i kvůli ptákům. Ale není to nic obecného a takovéto případné omezení nemá nic společného s omezením výše uvedeným a ATC do něj nemůže zasahovat.

Zatímco do výše uvedeného omezení, vyplývajícího z klasifikace vzdušného prostoru, za určitých okolností (že na sebe převezme odpovědnost za udržení rozstupu např. ve třídě D) ATC zasahovat může a pak jeho fráze "no speed restriction" opravdu znamená, že můžete letět rychleji než 250.
#67175
Neúplné zadání.
Musíš dodržet SOP omezení, to je těch nevím kolik před IF , pak neco na FAF a pak 160kias na finale. To platí. Nicméně ve velké vzdálenosti od OKL , mimo toto všechno, je krátkodobě možné letět přes 250kias.

Platí, že nejsi stihačka, kde všechna tatyo omezení neplatí, ale platí Tvoje vlastní postupy pro řízení rychlosti při přiblížení.

Já osobně bych si na obecné omezení (třeba kvuli ptákům) pod FL100, určitě hrál.
#67602
Backtrack = zpět po dráze
Dráha obvykle slouží ke vzletům a přistáním letadel. Existují letiště, kde se na odletu na práh dráhy nedostaneš jinak, než po dráze a naopak.. po příletu se k terminálu nedostaneš jinak, než po dráze.
Spočívá to v tom, že při odletu pojíždíš po dráze proti směru tvého plánovaného vzletu a po přistání pojíždíš proti směru tvého přistání..
Klasickým příkladem v ČR je letiště LKKV, kde jediná možnost, jak se dostat od terminálu na práh dráhy s nějakým větším érem (např. B737) je po twy B a pak zpět po dráze.
Převedeno do praxe.. když budeš chtít v LKKV odletět z rwy 29, budeš pojíždět po B, pak backtrack dráhy 29 (tzn. z twy B odbočíš doprava) až na místo vzletu, kde se otočíš a provedeš vzlet..
#67609
[quote="bulik4lg"]Backtrack = zpět po dráze
Dráha obvykle slouží ke vzletům a přistáním letadel. Existují letiště, kde se na odletu na práh dráhy nedostaneš jinak, než po dráze a naopak.. po příletu se k terminálu nedostaneš jinak, než po dráze.
Spočívá to v tom, že při odletu pojíždíš po dráze proti směru tvého plánovaného vzletu a po přistání pojíždíš proti směru tvého přistání..
Klasickým příkladem v ČR je letiště LKKV, kde jediná možnost, jak se dostat od terminálu na práh dráhy s nějakým větším érem (např. B737) je po twy B a pak zpět po dráze.
Převedeno do praxe.. když budeš chtít v LKKV odletět z rwy 29, budeš pojíždět po B, pak backtrack dráhy 29 (tzn. z twy B odbočíš doprava) až na místo vzletu, kde se otočíš a provedeš vzlet..[/quote]

Jako v sobotu CSA v LKVO mělo departing rwy 28 a na C (to ucho na konci) dostal BACKTRACK RWY 10....

Kdysi sem to tak chápal, že se řekne backtrack (zpět po dráze) ale řekne se ta dráha v tom směru pojíždění. To se na vatsimu časem vysvětlilo, že to je blbě a že se dycky používá ta aktivní dráha, tzn 28 pro vzlet a stejně tak 28 pro backtrack (backtrack rwy 28) a člověk jede "v protisměru 28". Jenže ta relace ze soboty v LKVO mě poněkud zmátla.

Tak jak to vlastně je?
#67610
[quote="amalka"][quote="bulik4lg"]Backtrack = zpět po dráze
Dráha obvykle slouží ke vzletům a přistáním letadel. Existují letiště, kde se na odletu na práh dráhy nedostaneš jinak, než po dráze a naopak.. po příletu se k terminálu nedostaneš jinak, než po dráze.
Spočívá to v tom, že při odletu pojíždíš po dráze proti směru tvého plánovaného vzletu a po přistání pojíždíš proti směru tvého přistání..
Klasickým příkladem v ČR je letiště LKKV, kde jediná možnost, jak se dostat od terminálu na práh dráhy s nějakým větším érem (např. B737) je po twy B a pak zpět po dráze.
Převedeno do praxe.. když budeš chtít v LKKV odletět z rwy 29, budeš pojíždět po B, pak backtrack dráhy 29 (tzn. z twy B odbočíš doprava) až na místo vzletu, kde se otočíš a provedeš vzlet..[/quote]

Jako v sobotu CSA v LKVO mělo departing rwy 28 a na C (to ucho na konci) dostal BACKTRACK RWY 10....

Kdysi sem to tak chápal, že se řekne backtrack (zpět po dráze) ale řekne se ta dráha v tom směru pojíždění. To se na vatsimu časem vysvětlilo, že to je blbě a že se dycky používá ta aktivní dráha, tzn 28 pro vzlet a stejně tak 28 pro backtrack (backtrack rwy 28) a člověk jede "v protisměru 28". Jenže ta relace ze soboty v LKVO mě poněkud zmátla.

Tak jak to vlastně je?[/quote]
No já jsem s tim měl tky problem v LKKV,když jsem dostal:"Taxi to holding point 11 via B,line up 28 backtrack 28,D,E" .no nevěděl jsem co stim a tak tky zrovna na tohle zeptám :)
#67613
Jestliže vezmeme ty Karle Varle jako příklad.. tak dráha 29.. magnetický kurz dráhy je cca 290°. Jestliže \"backtrack\" znamená \"zpět po dráze\", tak pokud ATC chce letadlo dostat na práh dráhy 29, musí použít frázi \"backtrack rwy 29\".. Aby se letadlo dostalo do místa vzletu dráhy 29, musí jet tedy v protisměru dráhy 29 a na místě vzletu se pak otočit o 180°. Takže pokud to řekl na LKVO ATC tak, jak jsi napsal, tak se obávám, že to řekl blbě..
#67614
Sláva! Akademický senát frazologické subkomise VACC-CZ konečně v něčem doslovně souhlasí s Matejem Quardou. Takto již několikrát (nejméně jednou, ale podrobně) probíráno na fóru. Amálka, stydte se. Nemůžete reálnému řídicímu hned všechno napoprvé zbaštit.
#67616
[quote="bulik4lg"]Jestliže vezmeme ty Karle Varle jako příklad.. tak dráha 29.. magnetický kurz dráhy je cca 290°. Jestliže "backtrack" znamená "zpět po dráze", tak pokud ATC chce letadlo dostat na práh dráhy 29, musí použít frázi "backtrack rwy 29".. Aby se letadlo dostalo do místa vzletu dráhy 29, musí jet tedy v protisměru dráhy 29 a na místě vzletu se pak otočit o 180°. Takže pokud to řekl na LKVO ATC tak, jak jsi napsal, tak se obávám, že to řekl blbě..[/quote]
Nechci tady někoho soudit(jak jsem to už blbě udělal :) ) ale mně se to tky nezdálo :)
#70796
[quote="DON Denny"]je to velmi zajímavé, v letadle jsem seděl jednou, ale třeba když se něco stane tam by se to mohlo hodit, doufám že nikdy :D[/quote]

Je to fakt zajímavé, ale je to tak, ale stejně jenom komunikace ti nestačí. :) Mimochodem, měl by sis vyplnit svoje skutečné jméno, jak to mají všichni zde a jak je to v pravidlech fóra. ;)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13