VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
By Petricius
#54954
[quote="tmx"]Když dáš DATA a A/C STATUS, ukazuje to tam nahranou verzi airac? Jinak SID/STAR jsou přímou součástí balíku (bavíme-li se o Wilco) a jsou naprosto bezvadné.[/quote]

Já jsem pořídil AIRBUS volume 1 series od WILCA (součástí je A318, A320 a A321), chci letět z Mošnova - LKMT a FMC (MCDU) mi píše že na R 22 nezná žádné SID a F pláne je tedy F-PLN DISCONTINUITY. Koukal jsem se na navdata.at, ale tam jsem žádný SID pro LKMT a A320 WILCO nenašel. Mohl by mi prosím někdo poradit, jak lze do tohoto produktu sehnat a nahrát potřebné cesty? Předem díky. Doufám, že jsem nekoupil špatně, protože jinak to létá moc pěkně a on-line bych rád začal s kompletním servisem.
Uživatelský avatar
By Filipos
#54955
[quote="Engin"]Ježiš, to sem si zas něco blbě přečet:) A hned 2x. Sorry smile
BTW k čemu je dobrá RNAV "radiála" k fixu? smile[/quote]

Spíš jsem to blbě vysvětlil :)

Abych se přiznal, nenapadá mě konkrétní případ, krom zkoušet ČSAv, což asi není ideální příklad. Stačí vědět, že bych se cítil líp, kdybych to uměl? :)
Uživatelský avatar
By Engin
#54957
V poho, mě zajímalo jestli jsem něco nepřehlíd a jestli to nemá nějaké opodstatnění:)
Jak jsem psal, tyhle věci řeším pomocí pomocného bodu, který dám na \"radiále\" do MCDU a pak letím po té trase...
Uživatelský avatar
By Engin
#54958
[quote="Petricius"][quote="tmx"]Když dáš DATA a A/C STATUS, ukazuje to tam nahranou verzi airac? Jinak SID/STAR jsou přímou součástí balíku (bavíme-li se o Wilco) a jsou naprosto bezvadné.[/quote]

Já jsem pořídil AIRBUS volume 1 series od WILCA (součástí je A318, A320 a A321), chci letět z Mošnova - LKMT a FMC (MCDU) mi píše že na R 22 nezná žádné SID a F pláne je tedy F-PLN DISCONTINUITY. Koukal jsem se na navdata.at, ale tam jsem žádný SID pro LKMT a A320 WILCO nenašel. Mohl by mi prosím někdo poradit, jak lze do tohoto produktu sehnat a nahrát potřebné cesty? Předem díky. Doufám, že jsem nekoupil špatně, protože jinak to létá moc pěkně a on-line bych rád začal s kompletním servisem.[/quote]

Pohledej na tomto fóru nebo kdekoliv jinde pojem AIRAC.
By A319CJ
#54959
[quote="Pavel"]Hele engine, teď spíš lítám to PSSko než Wilco a trápí mě tam jedna věc, jde nějak přepnout mezi COM1 a 2? Sice si naladim frekvenci na 1 i 2, ale defaultně je aktivovaná jen 1 a nikde na panelu jsem nenašel klikací oblast kde by šlo přepnout na 2. Mám na mysli problematiku addonu, to jak to má v reálu bejt vim z CBT.[/quote]

Obrázek
všimněte si bíle podsvícené VHF1 (znamená, že je aktivní COM1), když si kliknete na VHF2 (teď nevím, jestli levým nebo pravým), tak si aktivujete COM2. Pozn. oba kanály mohou přijímat současně.
By Petricius
#54962
[quote="Engin"][quote="Petricius"][quote="tmx"]Když dáš DATA a A/C STATUS, ukazuje to tam nahranou verzi airac? Jinak SID/STAR jsou přímou součástí balíku (bavíme-li se o Wilco) a jsou naprosto bezvadné.[/quote]

Já jsem pořídil AIRBUS volume 1 series od WILCA (součástí je A318, A320 a A321), chci letět z Mošnova - LKMT a FMC (MCDU) mi píše že na R 22 nezná žádné SID a F pláne je tedy F-PLN DISCONTINUITY. Koukal jsem se na navdata.at, ale tam jsem žádný SID pro LKMT a A320 WILCO nenašel. Mohl by mi prosím někdo poradit, jak lze do tohoto produktu sehnat a nahrát potřebné cesty? Předem díky. Doufám, že jsem nekoupil špatně, protože jinak to létá moc pěkně a on-line bych rád začal s kompletním servisem.[/quote]

Pohledej na tomto fóru nebo kdekoliv jinde pojem AIRAC.[/quote]

Já jsem fórum prohledával a dostal se na navdata.at, pak jsem klikl n airacs a dostal se na navigraph.com. Zde se dají (za peníze) stáhnout data. Problém je, že neví, zda stáhnout Wilco A320 Pilot In Command, kterýpodle legendy nemá SID a STAR a nebo (podle toho, co jsem se dočetl ve fóru) poslední verzi, který by WOLCO mělo mít univerzálně pro všechny produkty Wilco/Feelthere 737/777, ERJ, Legacy či Wilco/Feelthere CRJ. Nechce se mi dát peníze za něco, co by mi nechodilo a rád bych koupil na jistotu. Pokud jsem se díval na staení SID a STAR pro letiště, je tam jen LKPR a pro WILCO tam není žádná nabídka.
By A319CJ
#54963
[quote="Petricius"][quote="Engin"][quote="Petricius"]

Já jsem pořídil AIRBUS volume 1 series od WILCA (součástí je A318, A320 a A321), chci letět z Mošnova - LKMT a FMC (MCDU) mi píše že na R 22 nezná žádné SID a F pláne je tedy F-PLN DISCONTINUITY. Koukal jsem se na navdata.at, ale tam jsem žádný SID pro LKMT a A320 WILCO nenašel. Mohl by mi prosím někdo poradit, jak lze do tohoto produktu sehnat a nahrát potřebné cesty? Předem díky. Doufám, že jsem nekoupil špatně, protože jinak to létá moc pěkně a on-line bych rád začal s kompletním servisem.[/quote]

Pohledej na tomto fóru nebo kdekoliv jinde pojem AIRAC.[/quote]

Já jsem fórum prohledával a dostal se na navdata.at, pak jsem klikl n airacs a dostal se na navigraph.com. Zde se dají (za peníze) stáhnout data. Problém je, že neví, zda stáhnout Wilco A320 Pilot In Command, kterýpodle legendy nemá SID a STAR a nebo (podle toho, co jsem se dočetl ve fóru) poslední verzi, který by WOLCO mělo mít univerzálně pro všechny produkty Wilco/Feelthere 737/777, ERJ, Legacy či Wilco/Feelthere CRJ. Nechce se mi dát peníze za něco, co by mi nechodilo a rád bych koupil na jistotu. Pokud jsem se díval na staení SID a STAR pro letiště, je tam jen LKPR a pro WILCO tam není žádná nabídka.[/quote]

Navigraph.com poskytuje každý měsíc AIRACy. Cca před čtvrt rokem (možná už je to dýl) přestali podporovat Wilco Airbus. Wilco společnost však na svých stránkách uvádí, že je bez problému možné používat do Airbusu 1i2 Airacy určené pro ERJ, aj. (Please note that users of Airbus Series Volume 1 (or 2) have to select "Wilco/Feelthere 737/777, ERJ, Legacy, Citation X" update files from Navigraph to update their FMS (although the product name does not appear in the list, it is the correct update file).)

Dále bych upozornil na jednu drobnost ohledně updatu AIRAců, kterou jsem dodnes nevěděl: If you experience strange behavior or CTD (crash to desktop)
Delete the "fmgc.cfg" file located in the \\FeelThere\\Airbus\\Fmgc\\A320 directory.
Another one will be created automatically at your next flight.
Removing this file is especially important if you have updated the navigation database with a different AIRAC cycle.
Uživatelský avatar
By amalka
#54970
Pozor, Wilco A320 je značně letitý addon který již dnes doufejme není možné koupit (a ten používal vlastní formát airac databáze).

O neco méně letité Wilco Airbus Series Vol 1 a Vol 2. používají jednu a tu samou airac databázi jako všechny ostatní modely Wilca (737 PIC, Citation X, E-Jet atd)

P.S. Imho je možné někde stáhnout nějakou poslední FREE verzi airacu i pro Wilco (vydání imho něco jako 0806 nebo 0608) která pro začátek NAPROSTO dostačuje (kdyby nedostačovala ta verze airacu co je dodávaná s modelem). Kupovat si aktuální airac databázi ve chvílí, kdy s letadlem začínám, vůbec ho neznám a nevím jestli se mi bude líbit (OT: nebude, je to zabugovaná sračka) je absolutní nesmysl!
Uživatelský avatar
By Engin
#54979
[quote="A319CJ"][quote="Pavel"]Hele engine, teď spíš lítám to PSSko než Wilco a trápí mě tam jedna věc, jde nějak přepnout mezi COM1 a 2? Sice si naladim frekvenci na 1 i 2, ale defaultně je aktivovaná jen 1 a nikde na panelu jsem nenašel klikací oblast kde by šlo přepnout na 2. Mám na mysli problematiku addonu, to jak to má v reálu bejt vim z CBT.[/quote]

Obrázek
všimněte si bíle podsvícené VHF1 (znamená, že je aktivní COM1), když si kliknete na VHF2 (teď nevím, jestli levým nebo pravým), tak si aktivujete COM2. Pozn. oba kanály mohou přijímat současně.[/quote]

Obrázek nezobrazen - navíc to je na Wilco, ne? My jsme bohužel v PSS :)
By Petricius
#55217
Měl bych dotaz ohledně plánování letů v MCDU. Létám Airbus series vol. 1 od WILCO. Mám staženou poslední Airac databázi a plánuji let LKPR do LKMT. Začínám na Gate 2 Heavy a mám cold and dark letoun A320. Vše nahodím a plánuji cestu. zadám v INIT - LKPR/LKMT a alt. LKTB, pak již dám F-PLN a zadám např. odlet nějaký SID ze 6ky, který končí VOZ, pak zadávám jednotlivé body tak, že kliknu na poslední (v tuto chvíli VOZ) a kliknu na VIA/GoTo, napíši W32/BODAL a přidá se mi BODAL jako další bod, který poletím po airway W32. Pak zase kliknu na BODAL a VIA/GoTo a napíši W32/BITSI, přidá se další bod BITSI. Ale k tomu bodu již nemám rovnou čáru v plánu (plan mode EFIS), ale jen takový půlkruh, když přidám další body, je to stejné. Pak naplánuji STAR na LKMT pro ILS22 a až tyto body jsou zase rovně. Když vzletím a doletím na BODAL, tak se letadlo stočí ne přímo na BITSI, ale mírně vpravo, jako by letělo na HLV, tento bod se zadá se STARem pro LKTM, takže je asi v pořádku, co ale s těmi body na W32? Nevíte, kde dělám chybu a jak ten plán udělat dobře?
Uživatelský avatar
By PavelS
#55218
[quote="Petricius"] .. .. Pak naplánuji STAR na LKMT pro ILS22 a .. ..[/quote]

Není to k problému, ale upozorňuji na výše uvedenou chybu (která je podle mne velmi rozšířená) :

STAR (jakýkoliv) nemá vůbec žádný vztah k ILS, nebo vůbec k nějakému přiblížení. STAR má vztah k dráze a teprve při letu na STARU se dohaduje, jaký typ přístrojového přiblížení se použije. Tj. letíte po STARU na dráhu 22, ale můžete se dohodnout na jakémkoliv přiblížení, včetně visuálního, které je pro dráhu dostupné.

Prakticky se toto projevuje tím, že hodně pilotů dostane pokyn od ATC:

"LOT252, after BOADL cld to BODAL2S arr, RWY24"

načež LOT252 zreadbackuje :

"After Bodal Cleared to BODAL2S arr, ILS apch RWY24"

a současně počítají s tím, že mají povoleno toto letět.

Není tomu tak. V původním povolení od ATC není o ILS ani slovo. Máte zde povoleno jen let po STARU, a musíte očekávat upřesnění typu přiblížení během letu po něm - na konci STARu pokračovat buď povoleným přiblížením, nebo podle SOP letiště, pokud nedostanete instrukci žádnou. Nikdy není povolení ke STARU "automaticky" také povolení k provedené přiblížení.
Uživatelský avatar
By mipeba
#55227
Milý Petriciusi, stačí si uvědomit, že když plníš počítač stojíš u gate a ještě nevíš na 100% kterou SID dostaneš.
Takže se to zadává bez SID a totéž platí o STAR, nevíš jestli se neotočí vítr než doletíš nebo cokoliv jiného...
Z toho plyne, že se zadává pouze trať a ta se skládá z bodů a tratí.
Postup: stiskneš F-PLN kde by jsi měl mít jen dva řádky (letiště odletu a cílové) zadáš (čti vyťukáš) jméno prvního bodu (např VOZ) a klikneš na letiště cílové a tím by se ti VOZ mělo dostat doprostřed. Pak klikneš na VOZ a objeví se ti to co píšeš (via/goto) jenže zde napíšeš trať (W32) a poslední bod této tratě na kterém ji budeš opouštět (at už to bude počátek STARu nebo jiná trať). Zkrátka a dobře se nepíše každičký bod na trase, to doplní počítač sám podle databáze tratí. A až skončíš posledním bodem mělo by to být OK a zavolej ATC pro povelení které bude obsahovat SID, který pak poletíš - doplníš do počítače.
Jenže zde je první problém WILCa, první bod ti to v lepším případě zdvojí nebo udělá discontinuity... bacha na to - hned opravit.
Pak ve vzduchu dostaneš STAR a ten taky dej do počítače. Tady ti to udělá to stejné a navíc tě to bez varování začne otáčet zpátky k předešlému bodu tratě...doporučuji v ten moment letět na HDG, ale dávat bacha aby před tebou nebyl nějaký bod kdy je potřeba zatáčet. A pak hned dát DIR to....
Uživatelský avatar
By amalka
#55229
[quote="Petricius"]... tak, že kliknu na poslední (v tuto chvíli VOZ) a kliknu na VIA/GoTo, napíši W32/BODAL a přidá se mi BODAL jako další bod, který poletím po airway W32. Pak zase kliknu na BODAL a VIA/GoTo a napíši W32/BITSI, přidá se další bod BITSI. Ale k tomu bodu již nemám rovnou čáru v plánu (plan mode EFIS), ale jen takový půlkruh, když přidám další body, je to stejné. Pak naplánuji STAR na LKMT pro ILS22 a až tyto body jsou zase rovně. Když vzletím a doletím na BODAL, tak se letadlo stočí ne přímo na BITSI, ale mírně vpravo, jako by letělo na HLV, tento bod se zadá se STARem pro LKTM, takže je asi v pořádku, co ale s těmi body na W32? Nevíte, kde dělám chybu a jak ten plán udělat dobře?[/quote]

1. pokud je trať stejná (v tomhle případě vede W32 až na HLV) tak stačí zadat W32/HLV (tedy název traťe a POSLEDNÍ BOD tratě, kde budu dělat něco jiného, tedy přecházet na další trať, přecházet na STAR, rušit IFR a podobně). Tzn. nezadáváš jednotlivé body tratě ale jen trať a až kam po ní poletíš.

2. pokud Ti na ND vznikne po zadání tratě do FMC půlkruh tak vítej v klubu a piš reklamaci tomu, kde jsi addon koupil. Tato vada funkčnost a použitelnost tohoto addonu zcela diskvalifikuje. Osobně doporučuji jakýkoliv jiný addon (klidně opět Wilco (kromě Airbus Volume 1 a Volume 2). Pro základní výuku a pochopení systému IFR RNAV létání je to naprosto smrtící.
Uživatelský avatar
By amalka
#55249
Bah konečně nádhernej link na vysvětlení toho co člověk vidí na wx radaru! Super!

P.S. Jinak na takový WX radar netřeba čekat, většina použitelných Wilco addonů ho má... :P (737 PIC Classic, Citation X, E-Jet)
Uživatelský avatar
By amalka
#55269
[quote="ASG29"]A PSS a i PMDG ;)[/quote]

Ktery konkretne? Mam tu jen 737NG a tam sem ho zatim nenasel. Jestli jde o nejake dodelavky tak klidne samostatne do software threadu, urcite to bude zajimat nejen me.
By ASG29
#55279
PMDG Bulik to má jako \"dodělávku\" pomocí RXP Wx500. Až budu doma, tak hodím na forum jaká je potřeba verze Wx500 (bohužel to běží jen na jedné verzi a ta se musí stáhnout \"pirátsky\" z netu, protože už není v prodeji) a co je k tomu třeba. Jinak se situace zobrazuje normálně na ND a radar se ovládá přes originál panel na pedestalu.
http://www.mythicalireland.com/other/pl ... -radar.php
Uživatelský avatar
By torpy68
#55302
Ahojte.Prosím vás jak sa u WILCO A320 mení bank angle?Stále tam mám 15st,a potrebujem točiť pod väčším uhlom.(Nejak to v tom návode nemôžem nájsť :( )
Uživatelský avatar
By Pavel
#55304
Nelze měnit. Mělo by to samo o sobě točit dobře (když to točí v NAV tak by to mělo vždy vyjít). Ovšem NAV to skoro vždy nevyjde a musí dotáčet :(
Uživatelský avatar
By torpy68
#55305
Predtým som to mal nainštalované,a točilo pod uhlom 25.Teraz nová inštalácia,a točí pod 15 :( Ide mi o mod HDG
Uživatelský avatar
By amalka
#55312
[quote="Pavel"]Nelze měnit. Mělo by to samo o sobě točit dobře (když to točí v NAV tak by to mělo vždy vyjít). Ovšem NAV to skoro vždy nevyjde a musí dotáčet :([/quote]

Jako reálná 738 (TVS) dotáčí trať z druhý strany taky. Takže asi tak... :P
Uživatelský avatar
By mipeba
#55331
[quote="ASG29"]PMDG Bulik to má jako "dodělávku" pomocí RXP Wx500. Až budu doma, tak hodím na forum jaká je potřeba verze Wx500 (bohužel to běží jen na jedné verzi a ta se musí stáhnout "pirátsky" z netu, protože už není v prodeji) a co je k tomu třeba. Jinak se situace zobrazuje normálně na ND a radar se ovládá přes originál panel na pedestalu.
http://www.mythicalireland.com/other/pl ... -radar.php[/quote]
Nechodí, někde je chyba. Vůbec nenaběhne FS a padne s chybou.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13