VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
By Petr CGY
#907
Tak tedy beru Davida za slovo (z otázky VACC k decision height) a protože nevím, ptám se:

Byl jsem předevčírem vektorován na VOR-DME approach dráhy 04 Ostravy-Mošnov. Mraky byly nízko. Usadil jsem se v přiblížení na VOR-DME, podle Approach chartu jsem dodržoval výšku a kulil oči skrz kabinu, kdy už uvidím světla dráhy (byla noc). Vypadnul jsem z mraků těsně před dráhou a jelikož je VOR maják lehce vlevo od dráhy, tak já byl taky vlevo.

Provedl jsem přistání, za jaké by mě z ČSA hnali tryskem a po odpojení od VATSIMu jsem si to ještě třikrát zopakoval a vymýšlel jak to udělat správně.

Abych se trefil do středu dráhy, musel by mi střed střelky na přístroji vybočovat vlevo, ale o kolik ... to jenom odhaduji. Osobně se domnívám, že pro korektní VOR-DME přiblížení musím mít včas vizuální kontakt s dráhou.

Je to tak nebo něco dělám úplně špatně?

Petr CGY
CSA057
#909
Ahoj,

pokud vim,tak radial na kterem zaletavas VOR/DME app se krizi s prahem drahy.Takze te navede primo na prah drahy,ale samozrejme \"bokem\" . Pokud je dobra viditelnost tak to nejakou prijatelnou vzdalenost vemes do \"teplejch\" a nalitnes si do osy sam.

Jde o non-precision approach a tudiz jsou i minima jina nez u precision app.
By Petr CGY
#910
Nemám teď mapu po ruce, ale doma na to večer kouknu a protože přiblížení jsem si uložil, tak to ještě znovu zkusím :).

Díky za info.

Nicméně, je pro takovýto druh přiblížení nějaké minimum v podmínkách (dohlednost) ?

Díky a ahoj

Petr CGY
#911
To je jednoduché :) (já vím, to se mi kecá, když už o tom něco vím)
Takže letíš na trati konečného přiblížení = final track, hlídáš si rychlost a vášky podle tabulky v mapě.
A teď, v mapě je pro toto přiblížení publikována DA/H 1190´/346 a MAPt je D1,5/OTA nebo D/2,2OSV
MAPt = Miss approach point = bod zahájení nezdařeného přiblížení, tzn. že když dosáhneš tohoto bodu a nemáš vizuální kontakt s dráhou okamžitě zahajuješ postupy pro nezdařené přiblížení.
Zkus si to zaletět ještě jednou a hlídej si tu vzdálenost a výšku. Uvidíš že ve chvíli, kdy se dostaneš na tenhle bod, budeš mít osu dráhy před sebou, takže jen srovnáš letadlo trochu doprava a sedneš.
By Petr CGY
#912
[quote="tgurecky"]To je jednoduché :) (já vím, to se mi kecá, když už o tom něco vím)
Takže letíš na trati konečného přiblížení = final track, hlídáš si rychlost a vášky podle tabulky v mapě.
A teď, v mapě je pro toto přiblížení publikována DA/H 1190´/346 a MAPt je D1,5/OTA nebo D/2,2OSV
MAPt = Miss approach point = bod zahájení nezdařeného přiblížení, tzn. že když dosáhneš tohoto bodu a nemáš vizuální kontakt s dráhou okamžitě zahajuješ postupy pro nezdařené přiblížení.
Zkus si to zaletět ještě jednou a hlídej si tu vzdálenost a výšku. Uvidíš že ve chvíli, kdy se dostaneš na tenhle bod, budeš mít osu dráhy před sebou, takže jen srovnáš letadlo trochu doprava a sedneš.[/quote]
... anebo neuvidím, zahájím proceduru Missed approach a budu do noci kroužit :).

OK, díky moc za informace, zkusím si to.

Zatím

Petr CGY
CSA057
#913
[quote="Petr CGY"].. anebo neuvidím, zahájím proceduru Missed approach a budu do noci kroužit[/quote]
Něčeho podobného jsem byl svědkem minulý rok o tomto čase v Ostravě-LKMT
Bylo ráno, krátce po osmé hodině, byla dost hustá mlha ale bylo to ještě v mezích kdy nebylo vyhlášeno LVP. Ve skeneru jsem slyšel nějaké letadlo, které se blížilo na LKMT (byl to nějaký IL76), ATC mu sdělil, že ILS je dočasně mimo provoz (z důvodu plánované údržby), takže je VOR/DME přiblížení pro RWY22. Všechno probíhalo v pohodě, letadlo bylo na trati konečného přiblížení, approach ho předal na TWR, věžka jim dala povolení k přistání. Asi za 3 min jsem slyšel, že se rozhodli pro miss app. Věžka je předala na zpět na Ostravu Radar, tam se jich ptali, jestli chtějí opět přiblížení na RWY22 nebo zkusí RWY04, piloti se rozhodli pro RWY04. Situace se opakovala úplně stejně jako v předchozím případě a skončila miss app. Mezi tím se objevilo další letadlo a to L410 která letěla od Třebové. Úplně ten stejný případ. Taky to skončilo miss app. No trochu to zkrátím ....... nakonec po ještě asi dvou nezdařených přiblíženích obou letadel, je radar vektoroval nějak volně nad Ostravou a rychle jim zapli ILS aby přistáli. Pak už opravdu přistáli (cca kolem 09:15), ale bylo to až neskutečné, že při VOR/DME ani jedno letadlo nesedlo.

Takže pokud se ti to nepovede napoprvé, tak nezoufej
Uživatelský avatar
By vres
#921
[quote="PetrCGY"]Vypadnul jsem z mraků těsně před dráhou a jelikož je VOR maják lehce vlevo od dráhy, tak já byl taky vlevo.[/quote]
Tak to je něco špatně - celé přiblížení je kontruováno tak, abys v bodě MAPt byl v ose rwy. A když je tedy VOR OTA nalevo, musí cele přiblížení být napravo od osy rwy. Takže v okamžiku kdy uvidíš světla rwy, budeš nalevo od osy a rwy bude lehce vpravo. Maximálně budeš v ose rwy (na MAPtu).

[quote="Ondřej Kulhánek"]Takze te navede primo na prah drahy,ale samozrejme "bokem" . Pokud je dobra viditelnost tak to nejakou prijatelnou vzdalenost vemes do "teplejch" a nalitnes si do osy sam.[/quote]
Navede přímo na MAPt - být na prahu RWY vyosený o 5st by asi nebylo moc dobré. To mě přivádí na poznámku o VOR DME app rwy 13. To je také vyosené přiblížení a mnoho pilotů jakmile uvidí rwy (už treba na FAFu) se odklání výrazně z osy přiblížení. To je ale naprosto zbytečné - stačí letět po ose přiblížení až do FAFu kde se mírně zatočí a přistane.

[quote="PetrCGY"]Nicméně, je pro takovýto druh přiblížení nějaké minimum v podmínkách (dohlednost) ?[/quote]
Minima co se týče výšky jsou v každé APP mapě a co se týče dohledností tak to podle mě pro neobchodní provoz není stanoveno. Jeppesen udává (pro obchodní leteckou dopravu) pro VOR DME přiblížení minimální dohlednosti pro letadla kat. A - 1200m, B - 1300m, C - 1400m, D - 1600m

[quote="tgurecky"]A teď, v mapě je pro toto přiblížení publikována DA/H 1190´/346 a MAPt je D1,5/OTA nebo D/2,2OSV[/quote]
Jak bylo řečeno v mém příspěvku od DH v MDA - nepřesné přiblížení mají MDA... Ale tady se dosáhne při perfektním klesání MDA ve stejném bodě jako MAPt, takže se to neliší od postupu při ILS.

[quote="tgurecky"]...ale bylo to až neskutečné, že při VOR/DME ani jedno letadlo nesedlo.[/quote]
No mě to tak neskutečné nepřipadá. MDA pro VOR DME na 04 je 1190 feet a DA pri ILS 22 je 966 feet, což je 200 feet = 60m a cca o 1 km blíže prahu. Takže tam ta pravděpodobnost vizuálního konktaku hodně rychle vzrůstá. A od toho taky ten ILS je...

David
#922
[quote="David Černý"]Navede přímo na MAPt - být na prahu RWY vyosený o 5st by asi nebylo moc dobré. To mě přivádí na poznámku o VOR DME app rwy 13. To je také vyosené přiblížení a mnoho pilotů jakmile uvidí rwy (už treba na FAFu) se odklání výrazně z osy přiblížení. To je ale naprosto zbytečné - stačí letět po ose přiblížení až do FAFu kde se mírně zatočí a přistane.[/quote]
ááááá..ja jsem vul ! Vzdyt na to tady koukam :).Omluvam se za chybu !!!
By Petr CGY
#923
[quote="Ondřej Kulhánek"][quote="David Černý"]Navede přímo na MAPt - být na prahu RWY vyosený o 5st by asi nebylo moc dobré. To mě přivádí na poznámku o VOR DME app rwy 13. To je také vyosené přiblížení a mnoho pilotů jakmile uvidí rwy (už treba na FAFu) se odklání výrazně z osy přiblížení. To je ale naprosto zbytečné - stačí letět po ose přiblížení až do FAFu kde se mírně zatočí a přistane.[/quote]
ááááá..ja jsem vul ! Vzdyt na to tady koukam :).Omluvam se za chybu !!![/quote]
ááááá..vůl jsem já ! Už jsem doma, kouknul jsem na všechny nové příspěvky, školu a odpovědi na můj dotaz a chyba byla plně na mojí straně. Při naladění VOR/DME jsem nastavil CRS na směr dráhy - tedy 046 deg - díky čemuž jsem letěl přímo k majáku, ale rovnoběžně s dráhou, tedy vlevo od osy :(. Jsem naprostej trouba. Správně jsem měl mít 041 deg, jak je publikováno, přilétal bych k ose mírně zprava a dráhu bych uviděl přesně tam, kde má být. Po pravdě řečeno, líp se mi čte, že podobnou koninu udělá někdo jiný, ale na druhou stranu, díky téhle zkušenosti a vašim radám se mi to už asi příště nestane.

Díky a ahoj všem

Petr CGY
CSA057

EDITACE: tak jsem to právě zkusil a vyšlo to dokonale. Je to parádní pocit, když člověk odečítá vzdálenosti, výšku a kontroluje rychlost a najednou - voila - přímo před nosem se vyloupne dráha :).
Uživatelský avatar
By vres
#939
A ještě jednu připomínku jestli mohu. Správně je DOHLEDNOST, nikoliv VIDITELNOST.

Dohlednost - to jak daleko lze vidět například v kouřmu či mlze - omezení průzračností atmosféry

Viditelnost - na jak velkou vzdálenost uvidíme objekt třeba v zatáčce - omezení jinými objekty

David
#941
.. a takhle to pak vypadá v praxi :

...Kromě Boeingu 737-5H6 OK-XGW (Františkovy Lázně) ČSA, který byl díky špatné viditelnosti na dráze 11 nucen v rámci dopolední linky OK 906 provést go-around a přistát poté na dráhu 29, ...

Zdroj: LKKV Info

Viditelnost = dohlednost :-)