Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#79638
Ahoj,
zkoušel jsem si nějak představit, jak by to mělo asi vypadat, když si letím a najednou mám na WXku velkej červenej flek....chápu, že je většinou nutný to obletět, tak by mě tedy zajímalo:

1) Co říct ATC - jak mu to oznámit a jak ho požádat o povolení to obletět?
2) Jak to obletět? (myslím postup, budu rád, když to bude na 737 ale ty letadla jsou skoro stejný, takže je to jedno :) )

To je vše, co bych chtěl vědět, tak dík všem za rady :)
#79639
Jestli je někde velká bouřka ať už na letové hladině nebo na letišti ATC o ní asi bude vědět takže bude spíš pilota odklánět sám.

1) CSA xxx 20NM od bodu VOZ jsme zpozorovali bouřku žádáme změnu trati pro obletění.

V předpisech sem nic pro tuhle situaci nenašel takže tohle je můj tip ale určitě se tu najde někdo kdo to ví přesně a opraví mě.
#79641
Jejda...Tak za prvé: Pokud neletíš přes půl světa, je součástí briefingu projití aktuálního počasí na trati + předpověď pro největší možný počet hodin dopředu (TAF). Tím chci říct, že se ti cca nikdy nemůže stát, že bys čekal SKY CLEAR a oni tam byly CéBáky do FL450...když to přeženu.

Ad oblet: Frazeo ATC je celkem prosté. \"CSAxxx request heading to avoid weather\" nebo \"CSAxxx request 20 degrees to the left due to weather\" nebo něco podobného. Navíc ATC má samozřejmě taky přehled o počasí v jeho oblasti, tudíž už předem kalkuluje s tim, že bude muset odklánět. Platí totiž, že do bouřkového mraku (CB,TCU) se v žádném případě nelétá. Tam je to nebezpečný jak pro letadlo, tak pro posádku (protože obsahuje velké ledové částice, silný střih větru atd.)

Takže prostě zažádáte heading na vyhnutí. Řídící vás pošle asap na vaši původní trať (lze i zažádat, když už je to z pohledu pilota bezpečné)
#79645
PP to už popsal dobře, já jen lehce doplním, že si operátor může ve svých SOPs (tj. v nějaké provozní příručce) zvolit, jakou minimální vzdálenost musí letadlo mít od ohraničeného okraje fleku na obrazovce v daných výškách a podobná omezení.

Je třeba si uvědomit, že ani reálné radary se nevyznačují nějakou úžasnou přeností, často nezobrazují ani turbulence - až na opravdu silné, CAT (clear air turbulence) turbulenci už vůbec ne - ani kupříkladu kroupy, které mohou být poměrně nebezpečné. Radar taky nevidí \"za mrak\" a taky do jisté míry nedokáže rozezeznat, jestli obraz způsobuje cébák nebo nevinná přeháňka (obojí může být na dipleji jasně červené). Je tedy nutné zapojit určité znalosti meteorologie... Ve dne to ještě nemusí být problém, protože typický květák může být dobře vidět, ale taky může být schovaný v jiné oblačnosti a v noci je rozpoznávání boučky logicky ještě horší.

V FSce není simulováno skoro nic, WX radary v podstatě nefungují (jo, ukazují sice na obrazovkách pěkné červené fleky, jenže na jiných místech, než FSka mrak generuje...), takže bych se tím moc nezabýval. Já osobně si žádám vyhnutí jen pokud letím ve dne a přede mnou se objeví kovadlina, jinak to neřeším.
#79646
[quote="Filipos"]V FSce není simulováno skoro nic, WX radary v podstatě nefungují (jo, ukazují sice na obrazovkách pěkné červené fleky, jenže na jiných místech, než FSka mrak generuje...), takže bych se tím moc nezabýval. Já osobně si žádám vyhnutí jen pokud letím ve dne a přede mnou se objeví kovadlina, jinak to neřeším.[/quote]
Neplatí pro MADDOG MD-82. S tím ICING je třeba řešit ukrutně rychle a do bouřky ani náhodou.
#79648
Jasně, to je mi dobře známo z reportů o vašich letech ;) Ale o správné funkci psího radaru taky nejsem moc přesvědčený. Na druhou stranu, kdoví, jak přesně to ukazuje v reálu, takže... rozhodně lepší než nic.

Mimochodem, v tomhle článku je to z pohledu pilota dobře popsané.