VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
By lzap
#60456
Zdravím,

tak nějak nemůžu vygooglit N1. Wikipedia nic takového souvisejícího s letectvím nemá, Google se mi nedaří přesvědčit.

Takže jsem založil vlákno - jako obvykle. Co to je?
Uživatelský avatar
By PavelS
#60461
No byla to ruská raketa určená k dobytí a následnému ovládnutí Měsíce, což se ne-zcela podařilo, ale místo toho se zasloužila o největší ohnostroj v dějinách kosmonautiky.

:)

Jinak se N1 označuje ventilátor dvouproudového motoru (N2 pak je Turbina (Marie Majerová?)), resp. jeho otáčky a je to důležitá veličina, která limituje jeho provoz. Tj. hodně letových procedur se odvíjí od tohoto parametru. Udává se v % nominálu. S tím, že je běžné, že motor chodí bez problémů třeba do 106%, ale pro prodloužení životnosti se elektronicky limituje třeba jen do 95-98% při vzletovém výkonu. Tuto nějak simulují i naše simulátory a pochopitelně placené add-ony.
Uživatelský avatar
By PavelS
#60465
Jo - sorry, míněn byl ten vnější ventilátor - to je správně (to velké, co se točí, má hodně lopatek, je to vidět zvenku a nasává ptáčky).
Uživatelský avatar
By Pavel
#60467
Jo, jen doplnění, N1 se většinou řeší u motorů CFM (56 v Airbusech a Bulíkách), tušim RR, GE a podobné. Výjimkou jsou motory IAE (montují se na některé A320 - pak to vypadá jako když má Airbus pod křídlem veliký doutník), u těch se N1 zobrazuje jen okrajově, ale hlavní hodnotou tady je EPR (http://www.thaitechnics.com/engine/engine_theory.html).

Obrázky:
EWD (engine warning display) airbusu s IAE motory
Obrázek

A CFMko
Obrázek
Uživatelský avatar
By Jindřich
#60495
[quote="PavelS"]Jo - sorry, míněn byl ten vnější ventilátor - to je správně (to velké, co se točí, má hodně lopatek, je to vidět zvenku a nasává ptáčky).[/quote]
Hm.. Nemohu zcela souhlasit. N1 je % nízkotlakého kompresoru. Sice je přímo spojen s fanem, ale např double shaft turbo propy mají taky N1 a přitom ale žádný fan či ventilátor nemají. To jen pro upřesnění.
Uživatelský avatar
By amalka
#60497
No ono je to správně otáčky hřídele nízkotlaké části (LP), ne? (ano, shodou okolností jsou stejné jako otáčky fanu (2), nízkotlakého kompresoru (3) a nízkotlaké turbíny (7), protože to všechno sedí na té jedné hřídeli...)

Obrázek
Uživatelský avatar
By Jindřich
#60500
Jo tak nějak. Jinak turbopropy fakt fan nemají :)
Když už jsme u toho slovíčkaření, tak toto všechno není zcela přesná odpověď na otázku \"Co je to N1\". Když řeknu N1 limit, nabývá otázka uplně jiného významu.
By lzap
#60504
No a v Cessně je to taky přepínač NAV1 NAV2 :-)
By rc_czech
#60507
[quote="amalka"]No ono je to správně otáčky hřídele nízkotlaké části (LP), ne? (ano, shodou okolností jsou stejné jako otáčky fanu (2), nízkotlakého kompresoru (3) a nízkotlaké turbíny (7), protože to všechno sedí na té jedné hřídeli...)

Obrázek[/quote]

Tak jen pro úplnost:
Animation of a 2-spool, high-bypass turbofan.
A. Low pressure spool
B. High pressure spool
C. Stationary components
1. Nacelle
2. Fan
3. Low pressure compressor
4. High pressure compressor
5. Combustion chamber
6. High pressure turbine
7. Low pressure turbine
8. Core nozzle
9. Fan nozzle