VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Jak létat, navigovat, komunikovat? Toto je forum kde dostaneš odpověd.
#159
Na středu se sešly dva tréninkové večírky :

a) EDDF a EDDM Transition Training - první lekce cvičení, jak létat přiblížení nazývané \"Transition\".

\"Transition\" je druh přiblížení používaný na vytížených letištích, kde minimalizuje zatížení ATC a částečně i pilotů tím, že větší část práce svalí na palubní FMC. Tomu se totiž nadiktuje přílet po trati tvořené řadou po sobě jdoucích bodů, obvykle paralelně s tratí konečného přiblížení, nad kterými je předepsána jak rychlost, tak i výška a letadlo se nechá \"letět samo\" bez rušivého vlivu ATC. Podle hustoty provozu může ATC otočit jedním příkazem letadlo do ILSu a tím efektivně a rychle řídit \"traffic flow\". Od pilotů/FMC se však předpokládá co nejpřesnější zaletění tratě, typicky s odchylkou do 1NM včetně dodržení rychlosti ( +/-<5kias ). Na uvedené rychlosti jsou totiž zkonstruovány zatáčky publikované tratě a při vyšších rychlostech \"vylétnete\".

Přestože u nás zatím není transition procedura zavedena, lze se s tímto jevem lze potkat na EDDF, EDDM a hlavně na LHBP.

Zájemci se mohou zúčastnit - bez předběžného přihlášení letem odkudkoliv do EDDF. Do FPL poznamenjte rmk/ Transition Training a lépe i transition trať, kterou chcete letět ( navazující na konečný bod obvyklé tratě) např.: RAPET T170 DEMAB T173 GED GED25.
To vše nejlépe po prostudování manuálu.

***********************************************************************

b) LKPR \"Classic\" IFR Night - druhá lekce v orientačním letu podle klasických majáků VOR / NDB.

Z úplně opačného konce historie je nácvik letání podle klasických budíků v kokpitu, čili podle VORů a NDBček a DMEček. Piloti, kteří se budou chtít pomotat v TMA Praha nebo v jeho okolí musí očekávat zvlášť klikatou trať pro přiblížení do Prahy-Ruzyně, která nebude dopředu nikde publikována a budete ji muset zvládat vlastní navigací. Součástí cvičení múže být i odlet po NON-RNAV trati s pečlivou kontrolou jejího dodržení z pohledu ATC a následného vyhodnocení ( t.j. typ. RAK9F, VOZ9F, HOLAN9F ). Protože jde o cvičení, očekávajte i překvapení při kterém Vaše odletová trať nebude v žádném vztahu k Vaší destinaci :)

Zájemci o účast mohou do FPL dát jako poznámku ( rmk/ NON-RNAV Training ), ostatní budou odbaveni \"reálně\". Cvičné tratě budou vedeny tak, aby se účastníci neposráželi s provozem hned po startu a nenapadali do polí pod TMA. tratě pro cvičení mohou být naplánovány odkudkoliv do LKPR nebo z LKPR kamkoliv.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Na LKPR se začíná v 19:00 Local, ve Frankfurtu o hodinu později, letí se zakaždého počasí ( je to IFR, žejo ).

ATC:
LKPR - LKPR_Approach + LKAA_CTR
EDDF - Mnoho
EDDM - Mnoho

Diskuse k problému do tohoto vlákna.

PavelS
VACC-CZ, Event. Coord.
#169
Dnešní akce v německu se rozšířila na letišti EDDM - Mnichov, kde jsou rovněž k dispozici publikovaná Transition přiblížení. Letiště Mnichov bude online cca od 20:00loc.

Stále platí, že v Praze bude možné dnes na vyžádání proletět přílet i odlet s využitím jen klasických VOR/NDB/DME prostředků. Stačí naplánovat trať odkudkoliv z Prahy nebo naopak a sdělit ATC, že chcete NON-RNAV cvičení, nebo toto napsat do plánku ( rmk/NON-RNAV ).

Všichni piloti zváni na LKPR ( > 19:00 LOC ), již včera se malinko trenovalo a myslím, že online probíhající diksuse ATC-piloti byla velice přínosná.

PavelS
#170
No super!!
Do EDDF nebo EDDM Transition, zpět NON-RNAV. Dnešní večer vypadá slibně :), o zábavu bude určitě postaráno.
Ještě by mohl v Praze foukat vírt 131/08, aby se dalo popřípadě na RWY13 a nemá to chybu :)
No ono nemusí ani foukat vítr správným směrem, spíše nesmí být moc silný, pak už ATC ukecáme :)
#171
[quote="tgurecky"]Poletí dneska někdo EDDF ?? nebo budu sám :)[/quote]
Chystam se. Studuju svou bidnou nemcinou tan manualek a mam jednu nejasnost. Pokud dostanu "cleared for GED 25 transition", znamena to, ze mam povoleno letet na 015 a pokud ATC nerekne jinak mam pokracovat rovne? Nebo existuje jeste nejake jina forma clearence, ktera me umozni udelat zatacku na finale na 015 automaticky?

Petr
#172
Studuju svou bidnou nemcinou tan manualek a mam jednu nejasnost. Pokud dostanu "cleared for GED 25 transition", znamena to, ze mam povoleno letet na 015 a pokud ATC nerekne jinak mam pokracovat rovne? Nebo existuje jeste nejake jina forma clearence, ktera me umozni udelat zatacku na finale na 015 automaticky?

Petr
Podle mapy máš tímto povoleno letět přesně vzato DF016 ( ne 015 ) - ale nikoliv Fly BY WAYPOINT , ale FlyOver Waypoint, čili přes něj a potom dál ve stejném hdg.

Nicméně přesně na toto téma se rozpoutala na SAG foru diskuse, takže doporučuju se na toto přímo během přiblížení zeptat ATC- zdůrazňuji , že jde o cvičný slet, kde je přímo žádoucí se ptát.

Víc k tomu bohužel nemám, akorát klidně sem pak napište nějaký debrífing, co a jak je správně.

PavelS
#175
Debrifing \"Classic IFR Night\" na LKPR 3.8.2005 :

Cvičení odletěli 4 piloti, letělo se ale za plného provozu, takže míra realističnosti byla vysoká.
Všichni zúčastnění věděli co je VOR, NDB, atp., co je radiála a zhruba jak ji naletět - vynikající.
Nikdo nepodváděl s FMC, co-pilotem, apod :)

============================================================

Hlavní poznatky:

Let po radiále VORu :


WEST --- --- radiala 270 deg ---- O ---- radiala 090 --- ---- EAST
VOR

Po každé radiále [třeba R-090] můžeme tedy letět dvěma směry - od majáku a k majáku - směr se označuje slovy inbound a outbound + kod (nazev) VORu. Proto ne vždy je číslo radiály shodné s tím, co nastavujeme na A/P, ale může být otočené o 180 stupnů, bacha na to. Váš kurs ( heading ) se pak dále liší od OBS ( bearing ) o snos ( vitr ).

Př.: \"...lette po radiále 270 inbnd VOR\" = váš kurs bude plusminus 090 st.
\" leťte po r-090 outbond VOR = váš kurs bude plusminus shodný s označením radiály.
To znamená, že není možné vystačit jen s mechanickým nastavením čísla od ATC na AP, ale je třeba mít nějakou představu , v jaké poloze se letadlo vůči VORu nachází a co se od nás čeká.

Pojem \"Na úrovni\" :
Pojem \"na úrovni RAK\" znamená, že letíte kolem RAK ( trať úmyslně nevedla přes RAK, ale vedle ) a máte příkaz točte \"na úrovni RAK doprava...\" .
\"Na úrovni\" něčeho je, že to něco je v úhlu 90deg od vašeho kursu. Pokud je to NDB maják, musíte ho v předstihu naladit na - nejlépe - ADF 2 a až ručička ukazuje kolmo ke směru letu ( hdg +- 90deg ), v tom okamžiku začínáte točit.

Využití DME:
Letíte po nějaké trati ( třeba R-032 inbnd HDO ) vedeni autopilotem ( NAV1 ) a dostanete pokyn \"na 28nm od OKL točte doprava\". Na NAV2 je třeba okamžitě nastavit OKL frekvenci a sledovat související údaj DME. Až bude 28 ---> točite.

Let k NDB:
V triviální podobě se podařilo všem. U NDB nejsou žádne radiály, letí se jen podle ručičky ADF 1 nebo ADF2, tak, aby ukazovala \"dopředu\". Ovšem při letu na delší vzdálenosti od NDB majáku je třeba se zabývat vyloučením větru.

Let mezi dvěma radiálami VORU:
Zde se již narazilo na problém celkového zatížení pilota.
Pilot obdrží instrukci, která \"je dlouhá\".
Je možné buď si ji a) psát, nebo b) si ji snažit zapamatovat.
b) je v tomto případě správně.
Aby se dalo vše nějak zvládnout, je potřeba ne mechanicky pamatovat čísla a směry od ATC, ale již během přijímání instrukce si představovat trajektorii letadla, když budeme uvedené instrukce plnit.
Zadávanou trať je nejlépe si \"přehrát v hlavě\" během readbacku a teprve posléze nastavit ovladače v kabině nebo si udělat poznámky. Poznámky mohou posloužit k připomenutí konkrétních čísel, které nelze hned nastavit, ale vlastní akci - jak , kdy kam a na kolik točit - musíte mít srovnanou v hlavě.
Nelze vystačit se správným a hbitým readbackem a pak začít zkoumat, co kde nastavit. nelze stihnout.

Uvedená situace nastala na konci, kdy se zatáčelo mezi dvěma radiálami téhož VORu ve vzdálenosti dané údajem DME jiného majáku a k tomu se klesalo a omezovala rychlost. V těchto podmínkách je kapacita vyčerpána na 100% a jediná šance je si v hlavě prakticky online představovat pohyb letadla - současný a budoucí vůči okolí a jsouce vedeni touto představou natáčet knoflíky AP nebo letět na ruku.

Domnívám se, že toto je skoro nejobtížnější cvičení, které jsme schopni v Fsce zrealizovat a proto se není třeba rmoutit nad tím, že to napoprvé to nebylo úplně správně.

To je vše a věřím, že se bude příště opakovat s ještě větší účastí.
Vítězem je OK-BCN , jehož legendární Constellation zaletěl vše na 100%. Smekám.

Díky všem za účast. Super.
#199
Ahoj,
chci poděkovat Pavlovi za včerejší výkon a taky se omluvit ATC na LKPR příletu prostě spadla FS bez jakéhokoliv varování.

Chci jen přiložit jeden soubor z včerejšího cvičení, jak asi vypadal navigační let.

Letěl jsem z LKMT do LKPR zelená čára naplánovaný let a červená přerušovaná let podle navigace ATC.

Obrázek

CSA229
Tomáš Těhan
#210
Chci poděkovat Pavlovi Svobodovi za prima trénink. Byla to hlavně dobrá zábava :-) Je to fajn, že se ujal zelenáčů (a s ním i ostatní ATC na VATSIMU ) a že nám trpělivě opakuje vše potřebné ... Nepovažuju to za samozřejmost a je to pro něho asi dost náročné. Kdyby se tu našel někdo z jižních čech - ČB, TA, PI, ST, ČK a okolí, kdo by chtěl občas pokecat o lítání s FS a zajít na pivko, ať se mi klidně ozve :-)

Všechny \"stejně ulítlé\" zdraví

OK-BCN
Pavel Berit
#218
[quote="pavelberit"]náročné. Kdyby se tu našel někdo z jižních čech - ČB, TA, PI, ST, ČK a okolí, kdo by chtěl občas pokecat o lítání s FS a zajít na pivko, ať se mi klidně ozve :-)
Pavel Berit[/quote]
Zrovna kdyz jsi psal tenhle prispevek byl jsem na ceste z CB domu do Prahy a u Votic tocilo 6 Blaniku pod jednim kumulem. Pekny to bylo.
To jen takovej OT pri patku :-)

Taky zdravim
Petr
#221
Vrátím se k příspěvku Pavla - Debrifing \"Classic IFR Night\" na LKPR 3.8.2005 \"

Protože si nechci \"trhnout\" ostudu, je někdy lepší se některých činností nezúčastnit. Ale! Nedalo mi to a opětovně jsem se pustil do studia (v době, kdy začínám zvládat PMDG a vůbec systém celého virtuálního létání, a co víc, musel jsem se začít učit frazeologii letecké komunikace v angličtině - když jsem se snad již proklestil k tomu, že v mateřském jazyku to \"jde\") jak na to.

Začal jsem na letu z LKMT do LKPR simulovat to, co se (podle screenu a výše zmiňovaného příspěvku) približně odehrávalo při řízení letového provozu. Používal jsem \"Pause\" a studoval chování přístrojů, probíral i starší dotupné informace. Moc mi to pomohlo. Přesto si nejsem úplně jistý, zda to bylo dobře.

Proto chci Pavlovi navrhnout, zda-li by:

1. Mohl napsat (až bude mít čas a tu správnout náladu) na konr. letu , např z LKMT do LKPR, co řekne ATC, co musí v tom okamžiku udělat pilot a co bude zobrazeno na přístrojích - pokud je to možné a pokud jsem to vyjádřil přesně
2. Pokud bude mít onu správnou tvůrčí činnost, tak se tomuto tématu věnoval nadále a v blízké době se k tomuto tématu vrátil při speciálně uspořádaném dnu

Poměr registrovaných a skutečně činných lidí při on-line vyznívá drasticky pro ty nečinné. Těch, co se sem tam připojí, je poměrně málo, a to i v druhé síti. Podívejte se na počty registrovaných v ČSAv a jinde a podívejte se v průběhu pár dní čí i týdnů, jaká jména se objevují na síti. Jsou víceméně stále stejná. Důvodů může být celá řada, ale složitost probít se za některými informacemi může být někdy tak náročná, že to mnoho lidí vzdá již na počátku. Osobně jsem s tím chtěl toho také nechat, ale u mě převážilo naučit se něco víc. Píši to s ohledem na výše uvedený návrh pomoci těm, co se bojí a mezi ně se počítám i já.

Věřte, že při létání s FS již není jen \"tupé\" koukání na panel cocpitu a někdy opakující se přestavování \"čudlíků\". Tady začínám ztrácet radost z konání, které by se brzy mohlo přiblížit nudě . Ale uslyším-li při komunikaci snad již legendární hodnocení \"ANO, TAK JE TO SPRÁVNĚ, PANE\", neznám větší pocit ohodnocení....

Mějte se všichni příznivci on-line létání a zejména VATSIMu fajn.
#223
[quote="VLAVO_CSA009"]...mohl napsat (až bude mít čas a tu správnout náladu) na konr. letu , např z LKMT do LKPR, co řekne ATC, co musí v tom okamžiku udělat pilot a co bude zobrazeno na přístrojích - pokud je to možné a pokud jsem to vyjádřil přesně[/quote]
Obrázek záznamu letu při IFR cvičení je velmi názorný a proto jsem ho využil k jednoduché "učební pomůcce".
Doplnil jsem do něj popis instrukcí od ATC a předpokládanou činnost pilota po nich a to vše shrnul do dokumentu, který je k dosažení zde. Podívejte se na to a zkuste se v tom zorientovat. Doufám, že tam nejsou nějaké hovadiny. Dotazy a připomínky pište sem do fora.


[quote="VLAVO_CSA009"]2. Pokud bude mít onu správnou tvůrčí činnost, tak se tomuto tématu věnoval nadále a v blízké době se k tomuto tématu vrátil při speciálně uspořádaném dnu[/quote]
Ano, provedu.

PavelS
#226
[quote="PavelS"][quote="VLAVO_CSA009"]...mohl napsat (až bude mít čas a tu správnout náladu) na konr. letu , např z LKMT do LKPR, co řekne ATC, co musí v tom okamžiku udělat pilot a co bude zobrazeno na přístrojích - pokud je to možné a pokud jsem to vyjádřil přesně[/quote]
Obrázek záznamu letu při IFR cvičení je velmi názorný a proto jsem ho využil k jednoduché "učební pomůcce".
Doplnil jsem do něj popis instrukcí od ATC a předpokládanou činnost pilota po nich a to vše shrnul do dokumentu, který je k dosažení zde. Podívejte se na to a zkuste se v tom zorientovat. Doufám, že tam nejsou nějaké hovadiny. Dotazy a připomínky pište sem do fora.


[quote="VLAVO_CSA009"]2. Pokud bude mít onu správnou tvůrčí činnost, tak se tomuto tématu věnoval nadále a v blízké době se k tomuto tématu vrátil při speciálně uspořádaném dnu[/quote]
Ano, provedu.

PavelS[/quote]
Ahoj Pavle, je někde soubor s NDB a VOR frekvencemi pro LKAA???

Vše vzniklo tím, že jsem nemohl rychle najit frkvenci NDB PG

Dík Tomáš
#229
Mapy a tabulky s přehledy všech radionavigačních zařízení v ČR jsou nově v downloadcentru v sekci Navigation Aids.

Tyto údaje však sloužím jen získání přehledu - pro vlastní navigaci je dobré mít připraveny všechny mapy oblasti, ve které se pohybujeme. Schopnost rychle v nich najít co je třeba během všech ostatních činností je samozřejmě součástí cvičení.

Lze předpokládat, že trať příštího nácviku bude jiná a jinde.

PavelS
#235
[quote="VLAVO_CSA009"]Důvodů může být celá řada, ale složitost probít se za některými informacemi může být někdy tak náročná, že to mnoho lidí vzdá již na počátku. Osobně jsem s tím chtěl toho také nechat, ale u mě převážilo naučit se něco víc. Píši to s ohledem na výše uvedený návrh pomoci těm, co se bojí a mezi ně se počítám i já.[/quote]
Tak jsem tady zase ja, ten ktery leta vic na konkurencni siti, ale jak tady ctu to forum, asi znovu z casu na cas zpaojim i VTASIM. Ale k tem zacatecnikum... Mam jenom jednu poznamku. Taky neletam on-line moc dlouho, ale v FSce uz to nejakych 7 let bude a tak to "jak to chodi" nejak znam (i kdyz hra ne vzdy kopiruje realitu).
Nicmene myslim ze VATSIM stejne jako konkurencni sit, umoznuje zadat POZNAMKU(!) do letoveho planu. A tak by se zacatecnici nemeli stydet to tam uvest. Ja to dokonce uvadim i nekdy i ted - konkretne vcera, kdy jsem si rekl, ze je cas poprve to zkusit podle STARS do LOWI. A ejhle - najednou jsem se s Approach domluvil a dostaval skvele tipy a rady v dobe priblizeni. A pak i zacatecnik uslysi to:
[quote="VLAVO_CSA009"]... snad již legendární hodnocení "ANO, TAK JE TO SPRÁVNĚ, PANE"[/quote]
Brano.

PS: Rad se zucastnim dalsiho cviceni - mohlo by se to prosim objevovat i na uvodni strance csav?
PPS: Technicka otazka pro spravce - jiz jsem jednou byl clenem csav, ale propasl jsem zmeny, ktere byly delane v loginu a asi jsem o ten svuj prisel, a pak jiz nejak nebyl duvod se logovat :(
Rad bych se znovu zaregistroval, ale mam predtim 2 dotazy:
1) Slo by nejak zohlednit cas straveny na konkurencni siti? (nevim, jestli to ma nejaky vliv v ramci csav, ale pokud jo, tak by mi tech par hodin bodlo, zejmena protoze na nejblizsi rok je moje letani omezeno na vikendy)
2) Druhy dotaz je asi spis lepe nezverejnovat, proto prosim nekoho z csav, aby me kontaktoval na susila(at)gmx.net (asi vite, ze (at) je @ ) Dik.
#402
[quote="ph"]Chystam se. Studuju svou bidnou nemcinou tan manualek a mam jednu nejasnost. Pokud dostanu "cleared for GED 25 transition", znamena to, ze mam povoleno letet na 015 a pokud ATC nerekne jinak mam pokracovat rovne? Nebo existuje jeste nejake jina forma clearence, ktera me umozni udelat zatacku na finale na 015 automaticky?

Petr[/quote]
Pozn. Petr to psal už 02.08.2005.

Po dlouhe pauze (cca 1,5 roku) zase litam, ale vedomosti v teto tak komplexni oblasti rychle mizi a tak zatim hlavne (znovu) nasavam informace.
Taky jsem svou chatrnou nemcinou studoval manual a k zatacce na finale jsem nasel info na 3. strane. Je tam upozorneni, ze neni povoleno udelat samovolne zatacku na finale, pokud mapa pro danou transition vyslovne neuvadi opak. Pokud preletite posledni waypoint mate kontaktovat ATC a jemne upozornit na preleteni posledniho bodu transition napr. (cituji): "DLH1234 has passed waypoint XXX". Mam pred sebou mapu transitions pro RWY 26 EDDM (Mnichov), která predesle info potvrzuje. Transitions konci pred finale a na mape je uvedeno:

"On downwind transition expect vector to final."

Potom jeste:

"After receiving a DIRECT TO WAYPOINT - clearence and reaching this point without having received a follow-up clearence, the last flown heading exceeding this waypoint shall be maintained."

Jestli tomu spravne rozumim, potvrzuje to, ze pokud po minuti waypointu nemate jine instrukce, pokracujte danym kursem.

Omlouvam se za delku prispevku, jsem v podstate novacek a snazim se tomu prijit na kloub. Pokud jsou tedy moje zavery chybne, opravte me prosim.

Letu zdar

Petr Jelinek
#418
Ahoj,

nechci se závazně vyjadřovat k transition, protože to neznám a i údaje z manuálku spustili diskusi, jak to vlastně má být.

Kdybys podle toho dokázal \"sesumírovat\" kratičký český manuál JAK LÍTAT TRANSITION ? včetně frazeologie ( ENG ) , bylo by to velice záslužné ...


Jinak jako \"Boeing Enthusiastu\" Tě upozorňuji na očekávaný přílet reálného SOUKROMÉHO stroje B737-268 tuto neděli na LKKV , v horším/lepším případě na LKPR ....