Stránka 1 z 2

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:20 led 2007, 16:15
od OK-FIS
Caves vsichni,
mam na vas dva dotazky

Chci vytvorit sluzbu pro automaticke generovani a vysilani ATIS zprav. Melo by to fungovat asi tak, ze se pro pozadovanou lokalitu vytvori konfigurace, ze ktere bude mozno urcit podminky pouzivani letiste, jednotlivych drah a jednotlivych drah v uzivani za ruznych meteorologickych ci casovych podminek. Dale by mely byt generovany zpravy NOTAM o aktualne pouzivanych frekvencich s pripadnym smerovanim provozu na dostupneho ATC a uzivatelsky definovane NOTAM zpravy (napr. pro simulovane uzavreni drah, taxiways a pod.) Jsou mozne i dalsi veci, ale prozatim by tohle melo stacit... Prvni verze by posilaly pouze textovou informaci a pokud by o to byl zajem, bylo by v budoucnu mozny udelat i hlasove vysilani. V soucasne dobe resim cely projekt s developery VATSIMu, takze jeste nezam konecny result, zda bude vubec mozno takovou sluzbu spustit a provozovat. Kazdopadne uz jsem zacal a doufam, ze to dobre dopadne. Uvidime.

Prvni dotaz je, muzete-li mi napsat, jestli mate o takovou sluzbu vubec zajem (dalsi info, hlavne o tom, jak by to melo presne fungovat, muzu samozrejme poslat - hlavni info zni: sluzba by mela byt online porad a automaticky resit cely ATIS system. Pokud se vsak pripoji ATC, rozhodne se sam, jestli tu sluzbu necha bezet nebo ji sestreli. Samozrejme si ji bude v tu chivili moci nastavit dle svych vlastnich aktualnich pozadavku a vsechny vysilane informace ovlivnovat manualne).

A druhy dotaz zni, jestli mi nekdo muze napsat, podle ceho vseho se v REALU urcuje, jaka draha/drahy maji byt pouzity pro APR/DEP. V tuhle chvili pocitam s nekolika zakladnimi parametry, ktere by mely byt dostacujici pro vetsinu letist, ale rad si necham poradit a implementuju dalsi - cim vice tim lepsi cela sluzba bude (ale kdo to bude konfigurovat :o).

a) priorita rwys a konfigurace rwys pro APR/DEP
tzn. ze pokud aktualnim podminkam (viz dale) vyhovuje vice rwy nebo rwys v uzivani konfiguraci, je vybrana ta s nejvyssi prioritou
zadanou spravou letiste.

b) kategorie APR (CATI-IIIc)

c) vlivy pocasi:
1) Povetrnostni podminky
- smer vetru (urcuje se jako HDG +- uhel urcujici min. a max. hodnoty HDG pro splneni podminky). VAR je mozny take.
- rychlost vetru

2) Viditelnostni podminky (souvisi s bodem b)
- minimalni vertikalni dohlednost (ft)
- minimalni horizontalni dohlednost (nm)
- minimalni drahova dohlednost (nm)
tady by toho asi melo byt vice predevsim proto, ze ne vzdy jsou tato data na primo METARu dostupna a musi se
urcovat z jinych dostupnych informaci METARu - poradte prosim.

3) Moznost zakazat pouzivani drahy pri +RA, +SN, +TH +GN. Take, prosim, poradte, kdy neni v realu mozno drahy pouzivat.

d) casova omezeni pro generovani jednotlivych rwys v uzivani
znamena, napriklad, zmeny pro lichy a sudy tyden v drahach v uzivani (priklad: lichy tyden dep28L/apr28R a sudy tyden dep28R/apr28L)

Pokud by jste chteli dalsi info, samozrejme napisu

Diky

Franta

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:20 led 2007, 16:33
od Hašoun
No,zní to velice zajímavě ! Jsem zvědav na verdikt hlavounů VATSIMu,pokud by to vyšlo,bude to pecka ! Hodně zdaru :)

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:20 led 2007, 16:52
od PavelS
Priorita drah - určuje se pravidly pro dané letiště . Tj. nelze najít nějaký univerzálně platný algorithmus pro celý svět. Do hry vstupují všechny faktory , které jsi jmenoval + x dalších a postupy stanovují, v jakém pořadí důležtosti se uplatní na daném letišti. proto si myslím, že vymyslet a provozovat zcela universální autoamatizaci nelze, protože opravdu je to \"lokální věc\", ne globální.

V každém případě - asi bych postupoval takhle :
každé letiště má tzv. hlavní přistávací směr, tj. dráhu nebo dráhy (L+R), které jsou maximálně vybaveny přístrojovými procedurami a dokud to jde, přistává se na ně. Pozor, mlže být odlišný hlavní přistávací směr a směr pro odlety, takže se odlétá z jiné dráhy.

Když se nějaké podmínky změní natolik, že tento směr nelze dále provozovat, mění se dráha , převážně podle větru, tj. tak aby vyhovovala z hlediska bočního větru lépe než ten hlavní směr.

Pak nastupují další limity , jako použitelnost kvůli hluku (noc/den), dohlednosti, koordinace s vojáky a jinými okolními letišti a podobně, nelze nijak generalizovat.

Jakmile pomine ta omezující veličina, vrací se vše \"na hlavné přistávací směr\" a v tom se pokračuje. tento směr je u každého letiště stanoven - pro nás v tzv. SOPech a toho bych se držel. Netuším, jak je to na paralelních/pseudopararelních drahách, zda e na to hledí jako na jeden nebo dva směry a jedna dráha má danou prioritu.

Čili shrnu : je třeba vše sedat na Hlavní přistávací směr , ktreý se vyznačuje nejlepší vybaveností dle všech kritétrií co píšeš ( CAT, limity, hluk, vitr ...) a jen při překročení limitů větru ( směr x sila ) to měnit jinam, dle větru.

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:20 led 2007, 18:28
od Pavel
jestli máme zájem: jasně!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hlavně pokud by šlo o voice (klidně i generovaný PC) ale hlas protože čtení textu je nezajímavý...

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:20 led 2007, 18:54
od OK-FIS
To asi nezalezi jen uplne na me... Uvidime jak se k tomu celymu postavi VATSIMaci...

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:20 led 2007, 18:56
od Pavel
no to chápu ale když by to vyšlo tak supr!!!

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:20 led 2007, 19:31
od OK-FIS
A to jeste pak neni jisty, ze tahle cela vec bude schvalena pro provoz v ceskym FIRu me tak napada :)

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:21 led 2007, 13:41
od BrandonSk
No, ja pokud muzu navrhnout koncept, tak zkus se zamyslet nad jednoduchou (trema XML) strukturou pro definici pravidel na kazde letiste + 1 \"univerzalni\" jak popisuje PavelS.

Cele by to pak fungovalo tak, ze pokud existuje v XML souboru definice pro LKPR, tak se pouzijou ty pravidla nadefinovane tam. Pokud ty pravidla nejsou, pouzije se \"univerzalni\" algoritmus.

Ty \"custom\" definice by pak mohli delat dobrovolnici sami a cele by se to postupne rozrustalo...

Doufam, ze to dava smysl :)

Cheers,
B.

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:21 led 2007, 16:42
od OK-FIS
Mno... asi jsem nebyl uplne pochopen...

Cely system NEMUZE fungovat tak nejak uplne automaticky bez toho, aniz by byla do systemu zadana konfigurace letist.

Cili - kdo bude chtit automaticky ATIS na svem letisti (letistich), MUSI do nej ulozit vsechna potrebna data - tzn. predevsim frekvenci na ktere ma ATIS vysilat, informace o drahach, informace o moznych konfiguracich drah pro vzlety a pristani a dale pravidla pro pouzivani letiste, pravidla pro pouzivani drah, pravidla pro pouzivani ruznych konfiguracich drah a konfiguraci NOTAMu (napr slouceni rizeni LP na jednu frekvenci v pripade, ze je pritomen pouze jeden ATC, pripadne nahodne generovane uzavirky jednotlivych TWY a RWY). V celku to tedy znamena, ze pokud nebude letiste nakonfigurovano, lze vysilat pouze informace o pocasi prevzate z METARu a to je v celku zbytecne.

Takze: ATIS informace bude vysilana pouze pro NADEFINOVANA letiste. To oc jsem nazacatku zadal bylo, zda mi muzete poskytnout prave ty konfigurovatelne podminky a pravidla, podle kterych se ma vybirat ta zpravna draha nebo konfigurace drah a to predevsim s prihlednutim k moznosti provozovani sluzby na letistich s vice drahami v uzivani zaroven. Chtel bych tedy upozornit, ze cely system nebude vubec jednoduch naprgat (lec zaklad mam jiz vymyslen - pro zakladni podminky uvedene v prvni zprave tohoto vlakna) a vlastni konfiguraci letist budou muset provadet osoby provozu znale, protze spatna konfigurace = spatny vyber drah(y) = ATIS na...

Co se tyce ulozeni konfigurace v XML - ulozena v tom klidne byt muze, ale ja planuji (uz jsem s tim i zacal) napsat konfiguracni utilitku (aplikace pro Windows a WWW rozhrani), ktera bude prece jen trosicku prehlednejsi a uzivatelsky prijemnejsi nez editovani XML souboru a hlavne bude obsahovat simulator pocasi, pomoci ktereho bude mozno overit spravnou funkci jeste pred spustenim ATISu.

Proto jsem se take ptal, zda je vubec o takovou sluzbu zajem a to predevsim z rad ATCs a stuffu, ale vzhledem k tomu, ze muze prinest vetsi realisticnost do cele simulace doufam ze ano.

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:21 led 2007, 18:46
od id123
predstavuju si to v kostce spravne, tak, ze pokud si naladim na COM2 napr ATIS LKPR, nejaka chytra masinka, pripojena na konkretnim voice kanalu, dokolecka vysila aktualni data?

jo. to by bylo hezke. (napr ActiveSky ma tu moznost ze na 122.00 mluvi aktualni metar, takze takovouto obdobu, pro VATSIM, ano :))

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:21 led 2007, 18:56
od OK-FIS
Mno dokolecka ne, to by se asi nelibilo VATSIMakum, ale pro tebe to tak vypadat bude. Zkratka pokud na frekvenci nekdo bude, bude se vysilat, jinak ne. Ale viz vyse - v prvni verzi pocitam predevsim s textem, chtel jsem to puvodne navazat na mluveny ATIS co je ve FS2004 v offline, ale vzhledem k tomu, ze by tam mely byt i NOTAMy, tak je to neuskutecnitelne. Kazdopadne s mluvenou verzi se da pocitat, protoze bez ni jako by to nebylo, tzn. ze ukolem kazdeho konfiguratora bude pote jeste namluvit vsechny ty reci, co budou potreba - postup nebude slozity, proste precte slova z dodaneho manualu a ty se pak budou skladat dohromady podle potreby. NOTAM zpravy budou muset byt namluveny, samozrejme, cele.

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:21 led 2007, 23:08
od tgurecky
Myšlenka dobrá.
Myslím si, že se můžeme u VATSIMáků přimluvit, ale jelikož se jedná o amíky, tak nevím nevím :)
V první fázi bych klidně i vynechal NOTAMy, ty stejně v ATISu nejsou.

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:22 led 2007, 00:15
od Ace2
Já vám do toho nechci mluvit, ale co je za problém udělat to aby si každých 30 minut šáhnul systém na Internet zde:

http://lineart.wz.cz/atis.php?in=lkpr
http://lineart.wz.cz/atis.php?in=lktb
http://lineart.wz.cz/atis.php?in=lkmt
http://lineart.wz.cz/atis.php?in=lkkv

a buď ten text jen překlopil k infu stanice TWR, nebo ho pak nějaký hlasový systetizátor přečetl do smyčky na nové FREQ ATIS na VATSIMu.

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:22 led 2007, 00:27
od id123
kazdopadne hlasovej syntetizator se da taky zaridit. dneska uz to neni zadnej Blekota :D

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:22 led 2007, 00:29
od Jakubsch
No to by asi šlo, jenže zase ten ATIS u linearta se zase neshoduje s VATSIMem ... :(

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:22 led 2007, 10:00
od OK-FIS
[quote="Ace2"]Já vám do toho nechci mluvit, ale co je za problém udělat to aby si každých 30 minut šáhnul systém na Internet zde:

http://lineart.wz.cz/atis.php?in=lkpr
http://lineart.wz.cz/atis.php?in=lktb
http://lineart.wz.cz/atis.php?in=lkmt
http://lineart.wz.cz/atis.php?in=lkkv

a buď ten text jen překlopil k infu stanice TWR, nebo ho pak nějaký hlasový systetizátor přečetl do smyčky na nové FREQ ATIS na VATSIMu.[/quote]
mno, to je hezke, ale odtud se to brat nebude... Akutualizace bude automaticka po ziskani pocasi ze site VATSIM. Tak jako se vam aktualizuje pocasi ve FS pres SB. Zprava se potom bude generovat automaticky, nikoliv prejimanim takovych informaci z webu - zmena kodu informace na zaklade vetsi zmeny pocasi nebo v kazdy urceny casovy interval... NEZAPOMENTE, ze by system mel byt pouzitelny na jakemkoliv letisti a ne pro vsechny je mozno ziskat takovou informaci z webu.

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:22 led 2007, 10:02
od OK-FIS
[quote="id123"]kazdopadne hlasovej syntetizator se da taky zaridit. dneska uz to neni zadnej Blekota :D[/quote]
Pokud by se dal zaridit zadarmo, tak by to bylo super. Aspon by se nikdo nemusel pachtit s namluvenim vsech tech veci. Ale uz jste nekdo slysel, co se stane kdyz date do anglicky mluviciho synthu napr. "Ruzyne"? Ruzajn fakt nebude to pravy vorechovy :-)))

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:22 led 2007, 19:22
od OK-FIS
Tak jsem si trosku pohral se Microsoftim synthem... Asi to je pouzitelny, ale to necham na vas... Tady je mala ukazka, co z toho vypadlo:

http://www.virtual-reality.cz/fs/automa ... /sound.mp3

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:22 led 2007, 19:34
od Radizz
[quote="OK-FIS"]mno, to je hezke, ale odtud se to brat nebude... Akutualizace bude automaticka...[/quote]
Myšlenka je nádherná, já bych ale jen rád připomněl, že o aktuálním ATISu resp. jeho znění rozhoduje TWR (viděl bych tady tak trošku problém i v užití RWY, stává se přeci, že podmínky jsou hraniční a konečné rozhodnutí je jenom na ATCo).
Automatizace v tom 100% smyslu nepřipadá v úvahu. Někdy je potřeba do ATISu vtisknout něco nestandartního a i pokud je to standartní asi by se nemělo dít minimálně bez tichého souhlasu (nějakým přečtením a odkliknutím) z TWR.

K hlasu: myslím, že, když to namluvíš sám jasně a zřetelně, bude to mnohem lepší, než trápit nějaký synth... :)

Jinak budu držet palce a budu se těšit, opravdu výtečná myšlenka!

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:22 led 2007, 20:04
od Peter Bartoš
[quote="OK-FIS"]Tak jsem si trosku pohral se Microsoftim synthem... Asi to je pouzitelny, ale to necham na vas... Tady je mala ukazka, co z toho vypadlo:

http://www.virtual-reality.cz/flight%20 ... /sound.mp3[/quote]
Neviem, kde je chyba, ale mne to vyhadzuje toto:
Obrázek

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:22 led 2007, 21:29
od OK-FIS
[quote="Radizz"]Myšlenka je nádherná, já bych ale jen rád připomněl, že o aktuálním ATISu resp. jeho znění rozhoduje TWR (viděl bych tady tak trošku problém i v užití RWY, stává se přeci, že podmínky jsou hraniční a konečné rozhodnutí je jenom na ATCo).
Automatizace v tom 100% smyslu nepřipadá v úvahu. Někdy je potřeba do ATISu vtisknout něco nestandartního a i pokud je to standartní asi by se nemělo dít minimálně bez tichého souhlasu (nějakým přečtením a odkliknutím) z TWR[/quote]
Pokud se ty jako ridici pripojis (a budes sam - tzn, ze nebude jineho ridiciho
jiz ovladajiciho ATIS), budes mit nasledujici moznosti:

a) nechas ATIS bezet automaticky, jen si ho tak jako obcas kontrolujes a checkujes kod informace.
Co se tyce potvrzeni pri nejake automaticke zmene, to je v pripade pritomnosti ATC dobry napad
a urcite bude implementovan :)
Prosim vice takovych uzitecnych napadu a pozadavku

b) Prepnes ATIS do manualniho rezimu a sam vyberes z
predkonfigurovanych moznosti presne tu, co se ti bude libit
Nechci tu rozebirat jak, ale proste to pujde. Kazdopadne asi
pocasi nechas na automatiku, nastavis jen RWYs a NOTAMs.
Moznosti bude vic. Kazdopadne kazdy novy NOTAM nebo nestandard
znamena namluvit kousek celkove zpravy ATISu, pokud tam jiz neni.

c) vypnes ATIS uplne a budes si to resit treba jako ted na svoji frekvenci
nebo pomoci nove verze ASRCu nebo VRCu, kde pry bude mozno zpravu
nejdrive nahrat a posleze dokolecka vysilat.

Potom co se odpojis, resp. co se odpoji posledni aktivni ATC v dane lokalite, automaticky se to cely
zase prepne do automatiky - samozrejme pokud bude nakonfigurovany, ze to tak muze byt.

[quote="Radizz"]K hlasu: myslím, že, když to namluvíš sám jasně a zřetelně, bude to mnohem lepší, než trápit nějaký synth... :)[/quote]
Co se tyce toho hlasu tak s tebou naprosto souhlasim. Synth jeste neni uplne zpravne zkratka...
Ma sice vyhodu... Ze precte jakoukoliv zpravu z textu, takze byste si ji tam vy jako ATCs,
nemuseli nahravat (napr. notamy.) Jinak se to ale samozrejme cele namluvi jen najednou a
slova se budou skladat dle potreby.
Prozatim ale fakt pocitejte jen s textovou verzi, protoze to cely neni zadna pr...

Pripravuji webovou verzi, nez (a jestli) me pusti do site k testovani. Pak samozrejme poslu odkaz, aby jste si to mohli cely vyzkouset.

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:22 led 2007, 22:29
od th
Já jen přihodím několik drobných ale zásadních bacha, aby to celé mělo nějakou reálnou naději na budoucí ostré zapojení do VATSIM provozu.

- Veškerý VATSIM software nezbytný pro on-line (resp. FSD+ voice) běží na UNIXových strojích (předpokládám víceméně výhradně linux, ale tím jsem si jist jen u \"naší\" mašinky, tj EUROPE-CE serveru, známého též jako vacc-cz.org :) )

- Dále se očekává, že zdrojové kódy čehokoliv, co nějak interaguje s VATSIMem ve smyslu \"on-line\" budou dostupné osobám pověřeným BoGem ke zkontrolování a schválení.


Myslím, že je více než vhodné mít toto na paměti již při práci na proof-of-conceptu. ( Předem opozorňuju, že je třeba očekávat nutné úpravy -- např. \"stahování počasí\": zatímco pro zkušební provoz zřejmě vystačí \"ServInfo data\", v ostrém provozu by se data tahala přímo z FSD serveru... dtto aby to celé budoucně umělo posílat ATIS do SQBox/FSInn či dokonce \"vysílat na voice\", bude třeba nějaké propojení na FSD ... apod. )

Za sebe mohu slíbit nějakou podporu třeba při testovém nasazení web aplikace na www.vacc-cz.org , případně domluvení instalace podpůrných knihoven, budou-li třeba, s MR jakožto vrchním administrátorem.

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:22 led 2007, 23:51
od PavelS
Takže abychom si to, králi, ujasnili :

a) Jde o software (LINUX?), který zajišťuje, že pro předdefinovaná letiště bude automaticky generovat ATIS v textové podobě, stažitelný pilotem na nějaké frekvenci ( nejlépe frekvenci TWR daného letiště ) zcela obvyklým způsobem pomocí SB3 či jiných softwarů pro připojení.
Přitom ATIS bude vyhovovat požadavkům na formát ATISu platným v současnosti na síti VATSIM a bude především :
- obsahovat údaj o RWY IN USE se zohledněním aktuální meteo/jiné situace na daném letišti
- obsahovat údaj o QNH a TL podle okamžité situace na daném letišti
- obsahovat jiné údaje, které se ale vejdou do obsahu \"schválených\" informací pro službu ATIS na VATSIMu.

b) Pokud se připojí ATC na pozici, která má \"pravomoc\" vytvořit ATIS pro daná letiště, tak nějakým procesem, buď ručně nebo automaticky, se daná služba buď ponechá - a ATCo se tudíž o ATIS nemusí starat - nebo jej nahradí vlastním, který bude mít přednost před automatickým.

c) To celé poběží na serverech obecně označovaných jako \"VATSIM SERVERY\" a tudíž\"
- kód podléhá schválení \"VATSIMem\"
- informace bude přenášena mezi servery sítí VATSIM, aby se zajistilo, že připojení na libovolný světový server v jakémkoliv okamžiku zajistí stejnouinformaci pro dané letiště.

d) Uvedenou informaci budou mít k dispozici piloti používající standardní software pro připojení bez jakýchkoliv dalších změn/doplňků a také ATC na stávajícím softwaru (ASRC/VRC) bez dalších změn, tj. software v podstatě vůbec nerozliší, zda je ATIS ručně vytvořený ATCo nebo automatem.

d) Jako další dodatečné informace se plánuje přenášet i NOTAMy pro dané letiště / region, případnbě i zprávu METAR.

Prosím, abys potvrdil, zda to míníš takto nebo jsem někde něco nepochopil, abychom mohli případně diskutovat dále. zatím bych tomu nechal formu veřejné diskuse, když už jsi ten nápad vypustil, aby ostatní mohli přispět se svoji troškou do stroje.

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:23 led 2007, 14:31
od OK-FIS
Dobře tedy, shrnu veškeré informace o ATIS systému tak jak je v tuhle chvíli vedu v patrnosti, protože v tom začíná být vcelku zmatek a nebylo zde uvedeno vše.
Diskuzi se rozhodně nebráním naopak jí uvítám.

Jen bych upozornil, že se jedná o systém klient a server/klient, což může být dalším textu trošku matoucí - pro VATSIM network je to klient, pro konfigurační utilitku server.

a) služba pro MS Windows (XP, Server) nebo daemon pro Linux (později - po úspěšném odladění na MS Win - nemám zde ještě tolik zkušeností jako pod Windows a nemohl bych se tudíž plně soustředit na to hlavní - vývoj vlastního ATISu)

b) z pohledu sítě VATSIM bude automATIS klientský software, stejně jako např. radary VRC nebo ASRC.
V tomto bodě musí samozřejmě plně odpovídat požadavkům sítě VATSIM co se připojení a protokolů týká a BUDOU HO MUSET AUTORIZOVAT ve velení VATSIM a přidělit oprávnění pro klientský SW k připojení do sítě. Nebude však nijak jinak zasahovat do současné topologie sítě a tudíž bych to neoznačil jako server VATSIM. Zkrátka a dobře - může to bězet na jakékoliv mašině s dobrým připojením do internetu. Požadavky na HW konfiguraci budou známy později ale nemyslím, že to bude nějaká darda. Možnost umístěni na server VATSIM (napr. cz 212.47.22.26) tady samozřejmě je, ale vřele bych to, alespoň prozatím, nedoporučoval. Zkrátka a dobře - čím méně se to do celé sítě nacpe, tím lépe - alespoň zezačátku. V blízkem výhledu (min 2 roky) jsem shopen a ochoten a vůbec :) na to celé poskytnout stroj s linkou 10mbit do NIXu.

b1) Počasí bude, samozřejmě, bráno ze sítě FSD s možností přepnutí na záložní HTTP příjem (tak jako to dělá serverinfo)

c) ATIS bude poskytován pouze na předkonfigurovaných letištích.

d) do jedné spuštené služby(daemona) bude možno nakonfigurovat více ATISů pro více lokalit, přičemž služba(daemon) bude vše řešit pouze jediným připojením do sítě VATSIM.

e) vyskytly se problémy s oprávněním pro konfiguraci jednotlivých ATIS služeb a ATIS serveru jako celku, které se momentálně snažím vyřešit. Systém by měl totiž umožňovat změny (nejlépe automatické resp. žádné) oprávnění v závislosti na organizačních změnách v síti VATSIM.

f) Vysílany budou informace, které zvolí řídící nebo ten kdo bude ATIS službu konfigurovat. Na výběr bude z:
Pozdrav podle aktuálního času (local)
Název letište
Kód informace (ALFA, LIMA ...)
Čas Zulu sestavení informace
Dráha(y) v užívání pro approach (v případě že se neliší od dep, vysílá se pouze RWY in USE nebo RWYs IN USE)
Dráha(y) v užívání pro departure (pouze v případe odlišnosti od dráhy pro approach)
Transition level pro daný FIR
Informace o počasí:
Čas poslední změny počasí (resp. poslední čas získání informace z METARu)
Informace o větru (směr, rychlost, nárazy)
Informace o viditelnosti
Informace o počasí (déšť, snežení)
Informace o mracích
Teplota a rosný bod
QNH nebo Altimeter informace podle uvážení řídícího
V případě očekávané změny počasí (dle infa z metaru) i tato informace
NOTAMy
Informace o aktivních frekvencích (resp. směrování provozu např na LKAA_CTR, budeli přítomen sám)
Informace vložené řídícím
Další automaticky (manuálně) generované NOTAMy smožností uzavírek RWY a TWY.

Máte-li další nebo jiné požadavky, pište.

g) z pohledu řídícího to bude

1) Vysílač na určené rádiové frekvenci (pro LKRP jsem myslel na 122.150, nikoliv frekvenci věže a to z důvodu pravděpodobného budoucího hlasového vysílání.) Každopádně frekvenci určuje osoba konfigurující ATIS pro danou oblast a může zvolit jakoukoliv, případně pak ATIS online přeladit jinam.

2) příjem zpráv z ATIS služby bude možný pomocí standartních programů (VRC, ASRC) pro řídící po naladění příslušné frekvence resp. přidání této frekvence do COM panelu (VRC) k ostatním přijímaným frekvencím. V tomto bodě však potřebuji více informací o protokolu FSD, protože by nebylo žádoucí, aby se pro řídícího vysílaly informace neustále, ale např. po určeném časovém intervalu. Změny v automaticky generovaných zprávách viz dále.

3) utilitka konfigurovatelná pomocí privátních textových zpráv ze standartního řídícího SW (VRC,ASRC). Zde bude muset být zvolena varianta pro co možná nejsnadnější obsluhu a tak nebude možno konfigurovat celý systém, ale pouze základní věci. Jako vypnout, zapnout, zvolit dráhu, přenastavit počasí, zvolit co se bude vysílat - to postupně vyplyne z požadavků řídících - nejraději bych aby to vyplynulo již teď. Konfigurovatelné však bude určitě:
Vypnutí ATIS systému
Přepnutí do manuálního módu

4) utilitka konfigurovatelná pomocí webového rozhraní (SSL může být zahrnuto) nebo klienta pro MS windows. V tomto případě se již jedná o kompaktní prostředí umožňující kompletní konfiguraci všech ATIS služeb poskytovaných na daném ATIS serveru se všemi možnostmi nastavení. Oprávnění viz bod e). K vlastní konfiguraci pak dále.

5) Po připojení ATC odsouhlasí aktuální zprávu nebo přepne do manuálu (musí již být naladěn na ATIS frekvenci).

6) změny zpráv (bude-li ATIS v auto módu) budou před publikováním zaslány aktivnímu ATC (pokud samozřejmě bude k dispozici) k odsouhlasení. Nebude-li ATC k dispozici, prostě se provedou (bude-li ATIS v automódu). Pokud neodsouhlasí, bude otravován ke změně informací (resp. přepnutí do manuálu a nastavení dle přání). Než toto provede, vysílá se poslední odsouhlasená informace.

7) Řídící tedy nebude muset instalovat žádné doplňky vyjma (nebude-li se mu líbit www rozhraní) konfiguračního klienta celé služby, a to ješte k tomu pouze v případě, že mu nebude dostačovat ovládání pomocí privátních zpráv.

h) Z poheldu pilota by to měl být pouhý vysílač ATISových informací, který může být viděn i v seznamu aktuálních ATCs frekvencí ve SQ boxu. Žádné doplňky nebude třeba instalovat.

Konfigurace a funkce systému
Vzhledem k tomu, že na tom stále pracuji a neustále něco měním, berte to trochu s rezervou PŘÍPADNĚ DOPLŇTE

Vlastní konfigurace služby(daemona) - pouze majitelem \"mašiny\" na který to poběží:
a) port pro připojení klienta pro konfiguraci ATISů
b) přiřazení oprávnění přístupů pro konfiguraci
c) konfigurace WWW rozhraní (bude to ve spojení s PHP)
d) Priorita pro připojení k FSD serverům (stačí jeden, přičemž nebude-li možno navázat spojení, použije služba automaticky jiný). Nebudou-li definovány žádné, vybere se ten s nejmenší odezvou a na ten se klient připojí.
e) Záložní HTTP METAR servery (pro případ že by se něco přihodilo a nechodilo počasí FSD sítí tak jak má) a jejich parametry (perioda stahování dat)
f) úložište konfigurací ATISů (myslel jsem na MySQL, ale pak jsem si to rozmyslel - budou to textove konfiguraky pro kazdy ATIS jeden)

Další možnosti konfigurace (již vlastních ATISů) oprávněnými osobami:
a) Vytváření, změny a rušení jednotlivých ATISů pro dané lokality obsahuje
Základní stav vysílače (off, standby)
Umístění vysílače (přesná poloha)
Čas pro změnu kódu informace (pokud nebudou větší změny v počasí, dráhách a pod. bude se měnit podle zadaného časového intervalu)
Dosah vysílače (v nm)
Volací značka (např. LKPR_ATIS) zobrazovaná ve SQ boxu
Pořadí a výběr vysílaných informací
Kód letiště ICAO
Název letiště pro zaslání ATISem (Ruzyně international airport)
Frekvence vysílače (např. 122.15)
Jednotlivé dráhy letiště a jejich základní parametry:
Priorita dráhy (určena pořadím v seznamu)
Číslo runwaye (24,4R a pod.)
Přesný Heading runwaye v celých stupních (243, 40 a pod.)
Vybavenost dráhy (CATI - CATIIIc)

b) Vlastní konfigurace jednotlivých ATISů umožňuje
Airport rules (nejhorší možné podmínky, za kterých smí být letiště používáno):
Letiště může být použito (ano/ne) - simulovaně můžeme letiště zavřít

Časové podmínky pro použití letiště - (např. letiště v provozu pouze od 06:00 do 22:00)
Povětrnostní podmínky pro použití konfigurace
směr větru, povolený úhel od směru větru, rychlost větru (definovatelné vícekrát)
proměnlivý směr větru a jeho rychlost (definovatelné vícekrát)
Viditelnostní podmínky pro použití konfigurace
vertikální dohlednost
horizontální dohlednost
Dráhová dohlednost
Mlha, mraky a pod (ještě bude upřesněno)
Podmínky počasí pro použití letišě (sníh, déšť, kroupy a pod.)
Zakázání automatického uzavření letiště podle předchozích podmínek (v tomto případě se prostě vybere nejvhodnější dráha, i když bude třeba fučet 190kts - mimochodem už jste to zkoušeli? - trošku offtopic, ale je to docela sranda... (link na save z FS2004 - std B747: http://www.virtual-reality.cz/fs/blbustka.zip - rozbalit do dokumenty/Flight Simulator Files) - po nahrání nepřehlédněte ATIS info na 122.150 :)...

Runways rules (podmínky, za jakých mohou být jednotlivé dráhy použity)
Dráha uzavřena (ano/ne)
Povětrnostní podmínky pro použití konfigurace
směr větru, povolený úhel od směru větru, rychlost větru (definovatelné vícekrát)
proměnlivý směr větru a jeho rychlost (definovatelné vícekrát)
Viditelnostní podmínky pro použití konfigurace
vertikální dohlednost
horizontální dohlednost
Dráhová dohlednost
Mlha, mraky a pod (ještě bude upřesněno)
Podmínky počasí pro použití dráhy (sníh, déšť, kroupy a pod.)
Časové podmínky pro použití dráhy - (např. ne v nočních hodinách)

Runways configurations (všechny použitelné konfigurace runways pro APR/DEP)
APR Runways used
DEP Runways used

Runways configurations Rules (podmínky pro použití jednotlivých konfigurací)
Povětrnostní podmínky pro použití konfigurace
směr větru, povolený úhel od směru větru, rychlost větru (definovatelné vícekrát)
proměnlivý směr větru a jeho rychlost (definovatelné vícekrát)
Viditelnostní podmínky pro použití konfigurace
vertikální dohlednost
horizontální dohlednost
Dráhová dohlednost
Mlha, mraky a pod (ještě bude upřesněno)
Podmínky počasí pro použití konfigurace (sníh, déšť, kroupy a pod.)
Časové podmínky pro použití konfigurace - (např. ne v nočních hodinách)

Nebudou-li zadány některé podmínky pro používání konfigurací drah, budou se vyhodnocovat podmínky jednotlivých drah uvedených v Runways Rules

Pokud nebude v závislosti na těchto podmínkách možno vybrat konfiguraci drah, vybere se jedna dráha odpovídající podmínkám. Pokud ani to nebude možné, letište bude uzavřeno. Pokud bude automatické uzavření letište zakázáno, zůstane dráha v užívání taková jaká byla před pokusem o uzavření letiště vybrána

NOTAMs
Povolení informace UNICOM, pokud není připojen žádný řídící
Frekvence UNICOMu
Zpráva říkající, že se má přeladit na UNICOM, pokud nejsou ATCs

Automatické přidělování frekvencí pokud je připojeno málo ATCs (možná trošku zmatek - lépe pak v dokumentaci)
Vypnuto = vysílá se pouze definovaná zpráva nebo nic

Vytvořit, editovat zrušit:
Aktuální letiště
Call sign - kdo se má volat
Frequency - kde se má volat
Nearest ATS - může se volat ATC FIRu, pokud není nikdo blíže
Priority - priorita přiřazování jednotlivých ATC na jednotlivé pozice
Přilehlé FIRy, které mohou obsluhovat provoz letiště
Call sign - kdo se má volat
Frequency - kde se má volat

V praxi by to mělo znamenat, že pokud se připojí řídící FIRu, řízení letišť bude převedeno na jeho frekvenci (pokud to potvrdí). Ve zprávě ATISu pak bude uvedeno něco jako Contact Ruzyně Delivery Clearence, Ruzyně Ground, Ruzyně Tower on 127.570. Pokud se připojí jiný řídící na pozici např. LKPR_TWR, všechno z daného letiště se převede na něj (pokud to on potvrdí), tzn. zpráva se změní na Contact Ruzyně Delivery Clearence, Ruzyně Ground on 118.100.

Uživatelsky definované NOTAMy

Náhodně generované notamy

Další informace
Když jsem se dotazoval na možnou podporu od vacc-cz, myslel jsem tím především udělení oprávnění k testovacímu provozu ve FIRu české republiky, tj pro letiště LKPR, LKKV, LKTB a LKMO (to má ještě čas). Nemyslel tím jsem podporu v podobě poskytnutí prostoru nebo jakéhokoliv využití serverů vacc-cz (vyjma připojení k FSD síti, o čemž samozřejmě budete vědět, kdyby se měly vyskytnout nějaké potíže).

Software bude samozřejmě FREEWARE

Software bude OpenSource, avšak pouze dle podmínek sítě VATSIM - tzn. že části kódu přímo související s FSD sítí nebudou veřejně přístupné.

Žádné informace ohledně zdrojového kódu nebo sítě VATSIM nebudou uveřejňovány, pokud to bude v rozporu s mojím souhlasem s \"non-disclosure agreement\".

Bude zřízena webová stránka s dokumentací a možností stažení SW na virtual-reality.cz


Uf. Pokud jsem na něco zapomněl, tak to tu prostě není :) Je toho fakt hodně.

Automaticke generovani a vysilani ATIS zprav.

PříspěvekNapsal:24 led 2007, 12:25
od OK-FIS
Nevit nekdo, proc je aktualni pocasi ve VATSIM o jeden den zpatky? A to jak v ServInfo, kde bych to vcelku pochopil, tak v informaci .metar squawkboxu. Mno kazdopadne by dnes 24.1.2007 v cca 10:00 rano melo snezit a vitr by mel byt cca 350/11. Kdyz pustim FSku, tak je tam online presne vcerejsi pocasi z tyhle doby, tzn polojasno, vitr 030/09.
Pritom jsem kontroloval weather servis Wyoming University a NOAA a tam je vse v poradku...

Je to schvalne nebo je to chybka?