Informace o sletech a akcích u nás a v zahraničí, briefingy i debriefingy. / Fly-ins and events
#117400
Obrázek


Vážení piloti,

VACC-CZ tímto zve na tématický Czech NON-RNAV Online Day, který se bude konat ve středu 5.11.2014 od 20:00 do 22:00 místního času.

Můžete si zaletět celou bývalou NON-RNAV trať W32 nebo její část. Mapa ke stažení ZDE. Kompletní W32 vede mezi BALTU (LKKV) a HLV (LKMT). Pro odlet a přílet je nicméně možno vybrat jakékoli letiště. Do poznámky v letovém plánu uveďte "NON-RNAV".

Pokud je letiště stále ještě vybaveno NON-RNAV odletovými a příletovými tratěmi, použijte příslušné mapy (např. LKPD, LKKU).
Pokud je vybaveno pouze RNAV tratěmi (např. LKKV, LKPR, LKTB, LKMT), očekávajte pro odlet a přílet vektory (lehká varianta). Odvážnější piloti mohou pro odlet a přílet obdržet komplexní NON-RNAV instrukci až na nejbližší bod W32 (těžká varianta). Do poznámky v letovém plánu uveďte, o jakou varinatu máte zájem. Pokud neuvedete nic, obdržíte lehkou variantu.

Obecné informace o NON-RNAV létání po ČR před 18. květnem 2013 najdete ve vlákně ZDE.

Nezapomeňte, že NON-RNAV neznamená letět "direct" nějaký radiomaják, ale že je třeba letět po radiálách uvedených v mapě.

Tuto akci berte jako tréning. Časem by měl následovat nedělní event mezi VACC-CZ a VACC-SK.

Po dobu trvání CODu bude k dispozici na TeamSpeaku někdo, kdo vám bude schopný s NON-RNAV létáním poradit a zodpovědět vaše případné dotazy.

Dear pilots,

VACC-CZ invites you to the thematic Czech NON-RNAV Online Day, which will be held on Wednesday, 5th November 2014, 1900-2100 UTC.

You can fly the whole formerly existing NON-RNAV route W32 or just its part. An old charts of LKAA lower airspace with W32 route can be downloaded HERE. Complete W32 ran between BALTU (LKKV) and HLV (LKMT). You can, however, choose any airport for departure and arrival and join the nearest waypoint of W32. Do not forget to note "NON-RNAV" in your flight plan.

If the airport is still equipped with NON-RNAV SIDs and STARs, use the appropriate maps for departure and arrival (eg. LKPD, LKKU).
If the airport is equipped with RNAV routes only (eg. LKKV, LKPR, LKTB, LKMT) expect radar vectors for departure and arrival (light version). More adventurous pilots can receive comprehensive NON-RNAV instruction for departure and arrival to the nearest point at W32 (difficult version). State in your flight plan which variant do you prefer. If you do not specify anything, you will receive a light version.

Remember, NON-RNAV does not fly "direct" a beacon, but it is necessary to fly the radials given in the chart.
Naposledy upravil(a) Araneus dne 22 říj 2014, 23:20, celkem upraveno 1 x.
#117433
Protože jsem netušila že nějaká "naše Hawaiian DC" exituje :D A navíc...PB mi to schválil :P Prý uznáváte Northwest a Hawaiian. Chápu samozřejmě, že kdybych zvolila třeba British Midland, Air Canada či Delta, tak by to bylo tak na předělání celého banneru.
A uvědom si, že mluvíš s člověkem, který rozeznává značky dopravních prostředků jen podle barev a horkotěžko rozliší B737 od A320 ;) Taky tam při mé úrovni znalosti letadel tam mohla být taky klidně tripl sedma.
#117434
[quote="Petra Ondráčková"]
A uvědom si, že mluvíš s člověkem, který rozeznává značky dopravních prostředků jen podle barev a horkotěžko rozliší B737 od A320 ;) Taky tam při mé úrovni znalosti letadel tam mohla být taky klidně tripl sedma.
[/quote]

Jen kdyz to nema vrtula  8)
#117599
Ahoj, mám pár laických dotazů:
Když v nových mapách chybí NON-RNAV trať W32 znamená to, že už lze letět IFR pouze s RNAV vybavením?
Kde najdu mapy s NON RNAV SIDy a STARy (LKTB, LKPR, LKMT, LKKV)?
Včera jsem zkoušel lítat s Cessnou (X-Plane) tyto radiály. Jakým způsobem zjišťujete vzdálenost od bodu (DME)? Já používal hodnotu z GPS (Nearest VOR), ale většinou jsem přeletěl. Ta Cessna nemá DME.
Jak správně postupovat při změně směru (např. nad BODAL)? Naladil jsem si "budoucí" VOR na NAV2 a když jsem se přiblížil k BODAL, zapnul jsem HDG, přeladil NAV1, nastavil kurz a stiskl NAV na autopilotovi (při protnutí nového radiálu se vypnul HDG a letadlo letělo podle nového směru). Je to správný postup, nebo dělám něco špatně / zbytečně složitě?

Dík za odpovědi a těším se ve středu.
#117601
Ahoj,
principielně ano - ve skutečném světě je nad FL95 RNAV vyžadována, jelikož alespoň B-RNAV má dneska fakt všechno. Pod FL95 se dá nejspíš, pokud se nemýlím, naplánovat VOR-VOR nebo VOR - FIX - VOR apod (např LKPR LKMT via VOZ BODAL BNO HLV). Na VATSIMu tolerujeme tohle plánování mimo tratě do FL245 bez diskuze a obvykle i ve vyšších hladinách, jakožto podporu pilotů ve výuce létání bez FMSky + umožnění létat lidem bez payware addonů. De-jure na vatsimu bychom měli umožnit let i lidem se staršími AIRACy, tudíž i tu W32 bychom v plánku nejspíš pochopili a i mimo tento COD rozdýchali.

Default Cessna v xplane DMEčko nemá (předpokládám, že to je simulace nějakého konkrétního kusu, který není IFR - jako spousta/většina Cessnen i u nás), můžeš ho tam přidat v Plane Makeru, nebo si sehnat nějaký solidní addon s DMEčkem (Carenado...). Nebo holt koukat do té GPSky, nicméně je s tím docela dost práce a principielně je to blbě (např ILS v LKPR má přímo "DME required").

Jo, tak by to šlo. Pokud bys NAV2 neměl tak jde letět i na NAV1, přepnout si to na HDG, rychle přeladit, dotočit na novou trať a znovu zapnout NAV. Jen je občas u těchto primitivních autopilotů (i v reálu) lepší to zachycení radiálu zaletět na HDG a NAV pustit až když to letí rovně po radiálu, než to na něj nechat zatáčet samo).

PB
#117603
Matine, řekla bych, že DME nemá ani addon od Carenada, i když tím si nejsem jistá.
Mám defaultní Cessnu upravenou v PlaneMakeru tak, že má DME k oběma NAV displejům. Pošli mi nějakou svoji mailovou adresu a já ti tu Cessnu pošlu.
#117670
Tak třeba kdybych chtěla slovně popsat bývalý NON-RNAV SID z RWY29 v LKKV směr BALTU (BALTU9A), tak by to znělo asi takto:

"When airborne climb runway heading, pass 4 NM DME of KVY at or above altitude 2900 ft, then turn left heading 176 and intercept radial 085 outbound OKG, proceed to BALTU, initial climb FL90."
(teda doufám, že to neříkám úplně špatně)

A pro představu mapka k tomu je zde:

[img width=800]http://i61.tinypic.com/331pyjc.jpg[/img]

Ale samozřejmě ta instrukce nemusí odpovídat dřívějším SIDům/STARům.
#117672
Hlavně nepanikař :-D

Už ne. Ale jak říkám, nemusí to být nutně podle nich. Mám je někde uložené, takže se zeptám se PBho nebo někoho, jestli můžu a když tak je hodím na uložto nebo někam a sem dám odkaz.
#117715
Trochu jsem pozapomněla na ty slíbené NON-RNAV charts.

A teď jsem zjistila, že jsem si většinu starých map nějakým omylem asi přemazala novýma. Kluci to mají sice určitě někde zaarchivované, ale event je dneska a já trochu pospíchám...takže se mi podařilo dát dohromady toto:

LKTB - originální VACC-CZ. Ke stažení zde: http://ulozto.cz/xhU3YCxY/lktb-maps-zip.

Pak jsem našla nějaké staré Jeppesenovské mapy LKKV a LKMT z roku 2009-2010 na IVAu zde: http://www.ivao.cz/downloads/charts/IFRTOUR/LKKV.pdf a zde: http://www.ivao.cz/downloads/IFRTOUR/LKMT.pdf. Podle mne poslouží úplně dobře.
#117728
Taky díky, zatim asi nej event kterýho sem se zúčastnil :D až na tu zvoranou příletovku do LKTB bych řekl, že všechno probíhalo nad míru dobře :) už se těším na další eventy, a po tomhle snad budu všechno v LKAA lítat NON-RNAV, je to totiž větší zábava :)
#117729
Supr event. S Jakubem jsme zkoušeli multicrew :) Po hodinovém řešení připojení VPN v 21:00 se konečně podařilo odlepit se od země :)
Stejně mu to asi na Vožicích spadlo a já byl na vše sám :)

Díky :)
#117730
[quote="Aleš Matušík"]
Taky díky, zatim asi nej event kterýho sem se zúčastnil :D až na tu zvoranou příletovku do LKTB bych řekl, že všechno probíhalo nad míru dobře :) už se těším na další eventy, a po tomhle snad budu všechno v LKAA lítat NON-RNAV, je to totiž větší zábava :)
[/quote]
NON RNAV spíš lítej v Americe :) Tam maj na to dostatek majáku a možnost vůbec podle reálu nějak NON RNAV letět. V ČR byla W32 odstraněna a na VATSIMu si jí někdy otevřeme :)