VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Informace o sletech a akcích u nás a v zahraničí, briefingy i debriefingy. / Fly-ins and events
#57964
Czech VATSIM (www.vacc-cz.org) is organizing THE Unique Event.
Not usual, but any unflyable traffic is welcome. We are going to take all emergency traffic to a safe result.

Obrázek

Expect lot of holdings, many closures, diversions and delays for departures and using of CTOT on all over LKAA FIR.
Reasons will not be stated due to lack of controller\'s time.
Experience the other hell. Only we, at LKAA, can warm YOU up to your EGT limit!

Join Praha FIR COD (this time the \"Call Of Duty\") on thursday 5-th november 2009 between 19 and 22 ZULU.
#58036
Tedy, panove,
myslim, ze dnesni EMG event byl obzvlaste vypeceny! Nekteri to sice odnesli tim, ze byli pozdrzeni, vsichni ostatni - a hlavne ja na APP jsem si to velmi uzil, takze vrele diky vsem za provoz a pochopeni holdovani a vyckavani, vsem EMG za odvahu a nasazeni a kolegum ATC za podporu! :)

Rada
#58039
moc pěkná akcička. Všem ATC díky za řízení.
Z mojí strany to chce ještě vyladit frazeo, ale jinak doufám, že je rwy 13 už uklizená od zbytků mého stroje :)

Kolik emergency landingů se tedy nakonec událo???

Určitě bude vhodné někdy opět zopakovat :)
#58043
[quote="Stanislav Pour"]moc pěkná akcička. Všem ATC díky za řízení.
Z mojí strany to chce ještě vyladit frazeo, ale ... [/quote]

Jo, vypečená akce ;). Taky si nejsem ve frazeo extra jistý. Musel jsem i dost komunikovat se základnou v Hannoveru, tak se ATC omlouvám za poněkud pomalé odpovědi.
#58048
Vsichni asi ne.
Bylo pouze nabidnuto CSA041 z duvodu neblokovani hlavni rwy po belly landing.
A bylo vyzadano HLX004 pri problemu se smerovym kormidlem, aby musel co nejmene tocit od VLM.
Tot vse :)

Jinak jestli zhruba dobre pocitam, tak bylo cca 5 EMG + cca 3 loc.stdby +/-.

Rada
#58049
No nevím, při jakémkoliv EMG se bere automaticky to nejlepší co je. Jít dobrovolně na břicho na 13 místo 24, nevim nevim... Nějaké úvahy o blokování hlavní dráhy jsou při EMG imho zcela mimo. Ostatní letadla nemají problém, tzn. můžou na tu druhou dráhu nebo na úplně jiné letiště.
#58055
CSA041 byl sice prvni, ale nez probehl low pass a pokus o dalsi priblizeni na 24 se objevil nejdrive jeden a pak druhy prioritnejsi EMG. Navrh na 13 jsem obdrzel od TWR a vzhledem k postupnemu klesani mnozstvi paliva bo holdovani pro dalsi EMG jsem ho z ETATU zacal presouvat spis nad RAK, aby mohl byt blize pripadne diverzi do Varu. Proto opet ta 13ka.

Rada
#58075
no vmísím se do toho :)
CSA041 jsem shodou náhod řídil já a musím říct, že mi rwy 13 přišla logická (blokoval bych 24, myslím, že byl i vhodný vítr). Kartama trošku zamíchal HLX004. Byl mi nabízen i divert do K.Varů (což myslím, že není uplně ideální bez podvozku, úzká dráha, do trávy s 737 nevím nevím...). Lepší divert bych viděl do Brna nebo Drážďan (ta by mě určitě rádi viděli) ;)

Celkově mě napadlo, jak by se to řešilo v reále - 3 EMG letadla poskládat do Prahy :-)
V reále taky může být docela zajímavý divert letadla na jiné letiště, když vědí že bude belly landing a tím pádem budou pár hodin mít zavřený letiště (specielně když mají jen 1 dráhu).
Ještě mě napadla další komplikace, jak to včera večer zamotat a to byl požadavek na vypouštění paliva, ale to si necháme na příště :)
Celkově akci hodnotím jako vydařenou. Díky Radomírovi (za ATC) ale i jeho \"dohlížiteli\" (PS), který požadavky na EMG spiklenecky řídil :)
#58076
[quote="Stanislav Pour"]
CSA041 jsem shodou náhod řídil já a musím říct, že mi rwy 13 přišla logická (blokoval bych 24, myslím, že byl i vhodný vítr).[/quote]

No to je přesně ono, tobě jde o život a řešíš že jestli budeš blokovat 24... Vem si že na 24 přistáváš každý den a znáš tam každý výmol, na 13 si přistával v životě 3x. EMG je stav, kdy máte mít posraný spodky!

P.S. A blokování čehokoliv včetně kompletní přehlídky všech hasičských vozů co jich v Praze je máš zaplaceno v přistávacích poplatcích ne?
#58077
Stanislav Pour píše: Byl mi nabízen i divert do K.Varů (což myslím, že není uplně ideální bez podvozku, úzká dráha, do trávy s 737 nevím nevím...).
Ano, divert do KV je primárně špatně. Je to kvuli všemu , co píšeš ale hlavně kvuli tomu, že tam je méně záchranných složek. Mimochodem existují kategorie letišť (see AIP) podle rozsahu poskytovaných záchranných služeb a určitě jsou lepší místa než LKKV (mimochodem, jen záchgranný vrtulník tam letí snad 20minut (na Ruzyni asi 20sekund :)).
Lepší divert bych viděl do Brna nebo Drážďan (ta by mě určitě rádi viděli) ;)
Brno.
Jinak tys to nechtěl, protože aby se dokončil let, což je v reálu blbina.
Obecně ale platí, že ATC do tohot má mluvit jen omezeně - pokud pilot chce do Letnan, ATC ho pustí do Letňan. čili správné rozhodnutí Tvoje by bylo - zpět do Brno, ATC odkýva a zkoordinuje. Nic dalšího.
Celkově mě napadlo, jak by se to řešilo v reále - 3 EMG letadla poskládat do Prahy :-)
V reále taky může být docela zajímavý divert letadla na jiné letiště, když vědí že bude belly landing a tím pádem budou pár hodin mít zavřený letiště (specielně když mají jen 1 dráhu).
Pochopitelně v tomto směru to byla zcela nerealistická simulace, ale :
je z historie Ruzyně známo, že přiletěl 737 AirAlgeria, urvali na 24ce podvozek, tedy usoudili, že problém a šli do Brna, kde sedli na trávu - 737 odepsaná, nikdo nezraněn, piloti vyznamnenáni. To je dáváno jako ukázkově dobré rozhodnutí. Aby nezablokovali letiště a získali čas jak pro záchranné složky, tak pro sebe, divertovali jinam, což je obecný návod, jak tyto situace řešit. Je potřeba mít jasno, že v okamžiku jakéhokoliv problému jde vše stranou a neřeší se ni validní FPL, ni cokoliv jiného.

Ještě mě napadla další komplikace, jak to včera večer zamotat a to byl požadavek na vypouštění paliva, ale to si necháme na příště :)
Na to je standardní procedura, vyopuští se nad cca Křivoklátem, nad FL70 a mimo provoz. Slabé místo je, že 737 vypouštět neumí :)
#58079
Stroj Air Algerie - Boeing 737-200 (7T-VEG) - na lince Alžír-Praha-Moskva. Při pokusu o přistání v Praze došlo za snížené viditelnosti k dotyku se zemí už v předpolí dráhy 07 (dnes 06), při čemž se poškodil pravý motor a podvozek. Pilotovi se podařilo poškozený letoun znovu zvednout do vzduchu a byl přesměrován na přistání do Brna. Letoun přistával na dráhu 10, pouze na dva podvozky. Po ztrátě vztlaku klouzal po pravém motoru, sjel z betonové dráhy vpravo do trávy, ulomil při tom pravý motor a po zastavení zůstal ležet na pravém křídle. Nikdo nebyl zraněn. Nehoda se odehrála 8. listopadu 1974 v 16:09, krátce před západem slunce, letoun byl v té době prakticky nový, po opravě ještě víc než 30 let sloužil.

(Do Brna se letělo kuli počasí)
#58080
Nejsem ještě silný v komunikaci, takže lítám prozatím bez řídícího a ve chvíli, kdy se připojí, tak využiji příležitosti vyzkoušet si alespoň maličkou chvilku jeho velení k dokončení letu. Následně se odpojuji, abych nepřekážel ostatním v provozu.
Ale potom stejně večer poslouchám co se okolo děje. Včera jsem byl zaparkovaný ve Varech (malinko jsem sice nezvládl PS pokyn k zahájení klesání, ale pak v poho - dal jsem si přes drobné výtky PS ještě jedno cvičné kolečko na DONAD) Tak jsem se postupně vracel k PC a sledoval Jindru Machalíka. Volal jsem k PC mamku (mou paní), ať se jde podívat co to tam ten Jindra proboha vyvádí - považoval jsem ho za profíka a pak předvádí tohle?

Tak fajn. Takže jste mi to hoši vysvětlili.
Zaplať pánbúúúúú, že mě nenapadlo si vyzkoušet s řídícím letět další let. Zkusit na mě za tý Vaší akce holding, tak se raději katapultuji. :-D
Dobrý hoši, dobrý. Jen tak dál :-D
#58091
Klid Jindro. Prostě jsem tě sledoval na radaru. Dělal jsi tam nějaký čárymáry kolem Kolína, tam a zase zpátky. Ale ve Flight plánu jsi měl při tom cestu z Prahy do Bratislavy. Taky mi neušlo, že VRC tě zobrazoval červenými písmy. Chybí mi zkušenost, hlavička mi šrotuje návalem informací a musím s důvtipem jít na maximum. Teď tvou červenou barvu na radaru proto přisuzuji faktu, že jsi byl označen jako ve stavu nouze, zapadá to všechno do sebe. Tvůj zdánlivě chaotický pohyb zcela mimo trasu jsem si včera vysvětloval prostě špatně (neptej se mě prosím jak :-D) To se stává, když mi uniklo, že právě probíhá akce podobná té včerejší.
#58092
Abych, ale využil příležitosti se něco dozvědět, tak mi prosím řekněte:

Z toho co tu píšete tuším, že když nebudu mít k dispozici podvozek a potřebuji položil letadlo na bříško, tak se nemám tolik rozmýšlet nad směrem větru, ale spíše brát v úvahu délku RW. Taky mi tu vyznívá, že lepší je volit \"upravenou trávu\" (nikoliv zabořit do hlíny), než asfalt.
Kdybych s B737 měl možnost vypustit palivo (výše je zmíněno, že B737 to neumí), zajímalo by mě jestli se dá nějak reálně ovlivnit položení s nižší rychlostí....vysvětlím: Beru v úvahu, že potřebuji pěkně letadlo položit, tj. trup položit pokud možno najednou, aby se brzdící účinek dostavil co nejrovnoměrněji na celou konstrukci. Špičkou dopředu je to sebevražedný zápich do hlíny a naopak zvednoutím špičky bych odhadoval urazím zadek. Pokud ale budu chtít takto položit letadlo, tak na to i při úplně vytažených vztalkových klapkách budu potřebovat cirka 160 knt rychlost, což mi připadá dost šílenýl.
Řeknete mi k tomu něco?
#58096
Díky Jindro, poučné. Z toho klipu rozeznávám, že měl problém s pravým podvozkem. Takže proto dosedl s levým náklonem a snažil se to držet co to šlo (opravdu jen pár vteřin) Kvalita média je slabší a tak není rozeznat, zda si pomohl směrovkou (točil bych jí doprava). Pak položil pravé křídlo, resp. motor na asfalt.
Odhaduji, že kdyby bezhlavě šlápl na brzdu, tak by mu to asi zatočilo prudce doleva a skončil mimo RW. Chce to fakt vidět, aby si člověk uvědomil, co všechno je ve hře....
Co ty ostatní dotazy - jak s tou rychlostí, kdyby se nevysunul ani jeden podvozek, nebo jenom předek?
Nevysunutý přední podvozek jsem už zkoušel - nesmí se šlápnout na brzdu a v klidu držet letadlo co to jde špičkou nahoře, pak pomalu pustit (druhý pilot by měl asi raději utéci z kabiny :-D)
#58104
no nevysunutý přední podvozek je asi \"nejmenší\" zlo. Horší je když se nevysune hlavní podvozek.
Co se týče té rychlosti tak bych na přistání bez podvozku volil minimální rychlost na plné klapky. S 737-600 bych to viděl tak na +/- 120 až 130 knt. (Např. podle toho co ti dá podle váhy FMC).
U nevysunutého levého/pravého kola je 1. otázka zda přistávat uplně bez podvozku nebo na 2 kola (přední a strana). Osobně myslím, že záleží na pilotově rozhodnutí. Já bych osobně přeferoval vysuný funkční podvozek ale video výše. Tzn držet letedla na 2 kole co to dá a pak to položit. Taky myslím, že není vhodné přistávat s hodně palivem. V mém koknrétním případě jsem měl cca 3.800 Kg - což je skoro hodně. Jak říká klasik - je jediná chvíle, kdy je hodně paliva v letadle na škodu - a to když hoří :-)
Zkoušel jsem na netu hledat nějaký info jak přistávat bez podvozku (s nevysunutým kolem) ale nic moc jsem nevyčetel. Je třeba otázka, zda dávat reverz, zda brzdit, vypnout motory (cutnout palivo), atd.

Kdo s tím má zkušenosti klidně ať píše - zejména jsou vítány postřehy přeživších pilotů, nikoliv poznámky pozůstalých :D