Přelet Česká republika -> Eindhoven
Skupina Alfa
- prap. Jakub Kolář, CEF2801, A319, CTOT LKPR 1145Z
- mjr. Jindřich Machlaníke, CEF2501, SB39, odlet z CV, tak aby ve 1145Z vyzvedli A319 z LKPR
- Zdeněk Linhart (tvoji frčku si nepamatuju, CEF2502, SB39, odlet z CV ve formaci s CEF2501
Velitel skupiny prap. Kolář, velitel formace Gripenů: mjr. Machalínek.
route: HDO DCT HOZ TL3S OSB TL3 IBAGU TR10 MOSUG TB6 VKL DCT EHV
FL340
rmk: TACAN navigation, non RVSM
Scénář:
1) JM, ZL pod velením JM odlétají z LKCV tak, aby byli ve 1145Z v průletu pro LKPR, velitelem přeletu JM.
2) JK ve 1145Z odlétá z Ruzyně, zdůrazňuji, že CTOT je čas/slot odletu, teda toho, kdy se kolečka letadla odlepí od dráhy, tolerance je jako v reálné prostředí -5,+10 min. Je tedy potřeba odletět přesně, aby se mohl přidat doprovod.
3) Po vzletu CEF2801 přebírá JK velení nad celou skupinou. Tj. komunikuje s ATC, má sqwk C, odpovídá z provedení navigace letu!
Všichni tři piloti budou on-line už 1110Z. Naváží vzájemné spojení přes TS. Zřídí si vlastní místnost. Na TeamSpeak budou koordinovat odlet, spojení ve formaci i všechny procedury.
Mjr. Machalínek odpovídá za to, aby měl nainstalovaný TCAS a mohl si při ztrátě vedoucího okamžitě pomoct „radarem“ na palubě. Nehrozí, aby ho někdo do skupiny vektoroval, jak to předváděl ve čtvrtek. Boleslav na VATSIM nemáme.
Po příletu do EHEH požádá prap. Kolář řídícího o průlet nad dráhou, vizuální přiblížení a break up stíhačů. Po průletu se stíhači odpojí, sqwk C, komunikace s ATC a letí si někam vyčkávat. Velitel mjr. Machalínek. A319 si provede vizuál a přistane si. Po něm přistává letka Gripenů.
Skupina Bravo
- prap. Martin Šmíd, CEF2807, A319, CTOT LKPR 1150Z
- Radek Ruban, CEF2492, L-159, odlet z KB, tak aby ve 1150Z vyzvedli A319 z LKPR
- Vladimír Linek, CEF2503, F-16, odlet z KB ve formaci
- Ivo Hrdlička, CEF2504, L-159, odlet z KB ve formaci
Velitel skupiny prap. Šmíd, velitel formace bitevníků/stíhačů: RR.
route: HDO DCT HOZ TL3S OSB TL3 IBAGU TR10 MOSUG TB6 VKL DCT EHV
FL320
rmk: TACAN navigation, non RVSM
Scénář:
1) moje skupina stíhačů se ve Kbelích sejde ve 1110Z, to platí i pro prap. MŠ.
2) Za navázání spojení odpovídá VL. Všichni se zalogují do jendé místnosti.
3) Z KB odlet nejpozději 1140Z, ve formaci. Velitel já.
4) MŠ odlétá na CTOT 1150Z. Opakuju, že je to čas, kdy se kolečka A319 odlepí od RWY, tolerance -5min/+10 min.
5) Vyzvedneme A319 a zapojujeme se do formace.
6) Velení skupiny přebírá MŠ, která také odpovídá za provedení letu. Sqwk C, komunikace s ATC, především navigace! Upozorňuji, že gradiant stoupání bude nejspíš nutno přizpůsobit L-159. Ta je zhruba ve FL250 vždy velmi unavená a potřebuje tuhle hladinku chvilku držet, aby nabrala dech pro další stoupání, ale to vyřešíme operativně.
7) Po celou dobu se udržuje spojení celé skupiny na TeamSpeak.

Po příletu do EHEH podobně jako v předchozím případě. MŠ žádá ATC o low pass a následný break up. Po rozpojení provádí vizuální přiblížení, sedá. Skupina stíhačů pod mým velením vyčkává už na vlastní, pak provádí break nad dráhou a sedá.
Skupina Charlie
- por. Gelbič, CEF6502, L-410
Provádí let i s plánováním na vlastní. Považuji ho za natolik soběstačného soudruha, že si sám zlvádne spočítat, kdy má vyletět a kudy má letět.
Skupina Delta
- Josef Renotiere, něco od airbusu
Podobně jako Gelbič. Jedná se o hostujícího soudruha ze Švýcarské lidové armády. Nechávám na něm, kdy vyletí a jestli s námi poletí pomocí TACAN navigace, nebo jestli si trať naplánuje jinak. I u něj předpokládám, že si umí spočítat, v kolik má vyletět.
======================================================================
Ad komunikace na TeamSpeak:
Psal mi MŠ o nějakém psaní na chatu. To je nesmysl. Leader skupiny je natolik schopný, že zvládá komunikovat jak s řídícím tak se svými křídly.
Vzor komunikace:
„Leader vstupuju na dráhu, pravá část, číslo jedna levá část, číslo dva čeká.“
„Leader vzelt, ohlásím V1, číslo dva vstupuje na dráhu.“
„Leader V1. Číslo jedna vzlet. Jednička ohlásí V1.“
„Číslo jedna, V1, číslo dva vzlet.“
„Leader, udržuji 220 kt, oznamte kontakt.“
„Číslo jedna ve formaci.“
„Číslo dva ve formaci.“
„Leader, zrychluji na 240 kt, točím pravou zatáčkou přimo HDO.“
„Leader, stoupám FL150, jak povoleno, rate of clim přibližně 2000 ft, udržuji 240 kt.“
„Leader, za minutu změna kurzu, zatáčka doleva na HZO. Udržuji 270 kt.“
„Leader, točím HZO, rychost stále 270 kt.“
„Leader, průlet nad dráhou, po průletu stoupám 3000 ft. Točím do pravého okruhu.“
„Číslo jedna, po průletu zůstává formace pod mým velením ve 1000 ft, pokračuje kurzem dráhy.“
„Číslo jedna, zpomalujeme na 220 kt, točím doprava, do oblasti pravého basu.“
Jasné? Dotazy?
======================================================================
Kdo poletí pomocí TACAN, nainstaluje si do FS TACANy, pro případ, že by se ztratil, aby mohl pokračovat v navigaci samostatně. TACANy zde:
http://www.vacc-cz.org/forum/viewtopic. ... 831#p88831
Každý se ze stejného důvodu také udělá navigační přípravu, jako by letěl samostatně (i když se bude držet ve formaci a v ideálním případě se navigace vůbec týkat nebude). U A319 velitelů je naprostá samozřejmost a nutnost.