VACC-CZ Fórum se přesunulo na Discord

Toto fórum již není aktivní, protože jsme naši komunitu přesunuli na modernější a interaktivnější platformu Discord. Fórum ale zůstává dostupné jako cenný archiv plný historie VACC-CZ, užitečných rad a informací. Chcete-li se připojit na náš Discord server, postupujte následovně:

1. Navštivte stránku VATSIM Community Hub na adrese https://community.vatsim.net/.
2. Přihlaste se ke svému VATSIM účtu.
3. Vyberte server "VACC Czechia" a připojte se.

Těšíme se na vás na Discordu!




VACC-CZ Forum Has Moved to Discord

This forum is no longer active as we’ve moved our community to the more interactive and modern platform, Discord. However, the forum remains accessible as a valuable archive of VACC-CZ history, helpful tips, and information. To join us on Discord, follow these steps:

1. Visit the VATSIM Community Hub at https://community.vatsim.net/.
2. Log in with your VATSIM account.
3. Select the "VACC Czechia" server and join.

We look forward to seeing you on Discord!
Informace o sletech a akcích u nás a v zahraničí, briefingy i debriefingy. / Fly-ins and events
#82992
[quote="Alfista164"][quote="PBily"][quote="Alfista164"]

Samozřejmě, ale tady jsme se bavili o ILS a ne o letu za LNAV.. ;)[/quote]

Úplně nerozumím tomu, co myslíš. On usazen v ILS je a HDG má úplně jinam. To, že letí manuál a má vypnutého A/P na tom nic nemění...[/quote]


Já zase nechápu, co tím chceš říct.. Ja jsem napsal, že by měl mít nastavený HDG na kurz dráhy po usazení do ILS - lokalizéru. Ty jsi napsal, že s tím úplně nesouhlasíš a psal jsi o letu za LNAV a o tom, že HDG by měl směřovat vždy tam kam letíš - ano souhlasím. Já jsem jen reagoval tak, že byla řeč o ILS a ne o letu za LNAV. Nevím na čem nic nemění to, že má vypnutého A/P a letí ručně. A šlo právě o to, že je usazen v ILS ale NEMÁ NASTAVENÝ HDG DRÁHY. Právě že šlo o ten heading té dráhy - že by měl být nastaven - a ne o to, jestli je v ILS nebo není.[/quote]

Já myslel, že obhajuješ správné nastavení na tom obrázku. Pokud to byl tedy souhlas se mnou, pak si rozumíme ;-)
#82996
[quote="Filipos"]No když už to tady rozebíráme, největší problém spatřuji v připnutém A/T s aktivním módem SPD při ručním řízení. Už jsem tu určitě někde zmiňoval, že takovou konfiguraci s. Boeing (i já) velice silně nedoporučuje a to z mnoha důvodů. Většinou se A/T vypíná - resp. SPD opětovným stiskem deaktivuje (přepne do ARM režimu, kdy je možné s plyny hýbat zcela podle libosti) - v okamžiku vypnutí autopilota.

A další drobnost, v centru máš víc paliva, než bys měl mít. Pokud nejsou obě křídelní nádrže plné, v centrální nádrži v trupu může být max. 460 kg (cca 1000 lbs). K situaci, kterou vidíme na screenu, může dojít na NGčku v podstatě pouze tehdy, máme-li v centru před vzletem pod tuším jednu tunu paliva - v takovém případě se center fuel pumps zapínají až během stoupání (no a protože by se mezitím motory krmily z křídel, bylo by v nich o něco míň než by bylo normálně).

:) [/quote]

Nakonec jsem celkem rád, že jse sem ty screeny hodil, aspoň jsem se něco dozvěděl. Díky.
#82998
[quote="PBily"][quote="Alfista164"][quote="PBily"]

Úplně nerozumím tomu, co myslíš. On usazen v ILS je a HDG má úplně jinam. To, že letí manuál a má vypnutého A/P na tom nic nemění...[/quote]


Já zase nechápu, co tím chceš říct.. Ja jsem napsal, že by měl mít nastavený HDG na kurz dráhy po usazení do ILS - lokalizéru. Ty jsi napsal, že s tím úplně nesouhlasíš a psal jsi o letu za LNAV a o tom, že HDG by měl směřovat vždy tam kam letíš - ano souhlasím. Já jsem jen reagoval tak, že byla řeč o ILS a ne o letu za LNAV. Nevím na čem nic nemění to, že má vypnutého A/P a letí ručně. A šlo právě o to, že je usazen v ILS ale NEMÁ NASTAVENÝ HDG DRÁHY. Právě že šlo o ten heading té dráhy - že by měl být nastaven - a ne o to, jestli je v ILS nebo není.[/quote]

Já myslel, že obhajuješ správné nastavení na tom obrázku. Pokud to byl tedy souhlas se mnou, pak si rozumíme ;-)[/quote]


Samozřejmě, že jsem celou dobu měl namysli ten obrázek. .Vždyť u toho začínala diskuze. Nevím v čem všem mám s Tebou souhlasit - ale souhlasím v tom, že se nastavuje HDG dle LNAV jak jsi psal atp. :)
#83025
[quote="Alfista164"]DA(H)?[/quote]

Jo, třeba. I když nutnost to vyloženě není.

Jen ale pozor na správné nastavení zdroje, z kterého se minima budou brát. Pro všechno přiblížení vyjma CAT II/III je to barometrický výškoměr (na panelu štelování EFISu nastavit BARO).

V FSce nicméně může posloužit i varianta RAD (radiovýškoměr), protože povrch před dráhou je v FSce vždy do nějaké vzdálenosti placatý, takže elevace dráhy (která je v simu stejná jako elevace letiště) + DH (dejme tomu) 200 ft = +- v mapách publikovaná DA. Problém může být v tom, že se nadmořská výška jednotlivých drah může docela rapidně lišit (PRG - RWY24 - 1158 ft, RWY06 - 1202 ft, RWY31 - 1232 ft atd.).

Příklad: ILS24 CAT I - publikovaná DA 1358 ft, což odpovídá DH 200 ft nad prahem dráhy (viz. výše, 1158 ft AMSL). V FSce ale při dosažení 200 ft nad terénem (a tedy i prahem dráhy - tzn. DA) budu reálně v cca 1450 ft AMSL. Podle mapky mohu legálně klesat až do DA 1358 ft, i když budu o dobrých 100 ft níž, než bych měl správně být.

Je-li však DA přiblížení vysoká tak, že bude dosažena ještě nad terénem, který má i v FSce reálnou výšku nad mořem (typicky třeba ILS28 v ZRH, kde je DA někde na cca 3-4 míli), je hovadina si nastavovat na EFIS štelovadle DH podle radiovýškoměru, protože bude kvůli terénu hlásit minima úplně blbě.

Ale to jen tak pro zajímavost. :)

Jinak bych řekl, že jsem už vše podstatné zmínili výše. Snad kromě vypnutého TCASu.
#83030
[quote="Filipos"]....no když už to tady rozebíráme, největší problém spatřuji v připnutém A/T s aktivním módem SPD při ručním řízení......[/quote]

Vím, že je to zakázané, ale proč? Když bych potřeboval rychle udělat nějáký zásah do tahu? Jinak v "Exotics airports by Fisher" s tim leteli skoro cele priblizeni :-) .
#83036
[quote="radbrad4"][quote="Filipos"]....no když už to tady rozebíráme, největší problém spatřuji v připnutém A/T s aktivním módem SPD při ručním řízení......[/quote]

Vím, že je to zakázané, ale proč? Když bych potřeboval rychle udělat nějáký zásah do tahu? Jinak v "Exotics airports by Fisher" s tim leteli skoro cele priblizeni :-) .[/quote]

Ani tak nejde o to, že má připnutý A/T ale to, že je zapnutý SPD mod. Psal to tam Filip dál - že se dvojklikem přepně do ARM modu a potom můžeš s plyny hýbat jak budeš potřebovat - tudíž i udělat rychlý zásah do tahu.
#83052
[quote="radbrad4"][quote="Filipos"]....no když už to tady rozebíráme, největší problém spatřuji v připnutém A/T s aktivním módem SPD při ručním řízení......[/quote]

Vím, že je to zakázané, ale proč? Když bych potřeboval rychle udělat nějáký zásah do tahu? Jinak v "Exotics airports by Fisher" s tim leteli skoro cele priblizeni :-) .[/quote]

Četl jsem na nějakým fóru od reálnýho pilota 737, že to je krom jiného taky kvůli tomu, aby když jsi např. kousek pod G/S tak to normálně můžeš vyřešit tak, že akorát trošku přidáš na plynech a tím, že tah motorů působí taky na trochu na pitch tak ten G/S krásně doženeš takto bez sáhnutí na joystick. Naopak když máš zaplej ten SPD a jsi pod G/S a trošku přitáhneš, tak tím snížiš rychlost, A/T přidá na plynech a zase ten G/S můžeš přeletět a furt dokola... Toť asi teorie, v praxi je pro nováčky SPD mód při přistávání neocenitelnej :D

Edit: tím nováčkem jsem myslel spíš sebe, né tebe :)
#83076
Korekce úhlu klesání se vždy řídí plynama/plněním. Vytrimuješ si rychlost (trimem výškovky) a pak už úhel ladíš jen tahem motorů. Samozřejmě se tomu malinko kniplem pomůže v první fázi, ale když ho pustíš, zase poletíš danou rychlostí a jiným úhlem. Pokud změnu úhlu klesání taháš kniplem, děláš to špatně.
#83108
Ano, tento princip platí při běžném klesání a stoupání (pokud se tímto způsobem neletí v ruce bez F/D, zajišťuje to v Boeingu LVL CHG mód).

Nicméně, při letu po GS nebo VNAV profilu je to u velkých jetů přesně naopak - kniplem (a trimem) se sleduje skluzová rovina a plynem se řídí dopředná rychlost.

A proč píšu též VNAV profil? I během běžného klesání přes VNAV (resp. jeho PATH mód) nedělá autopilot nic jiného, než že sleduje ideální skluzovou rovinu, kterou spočítal FMC na základě vložených parametrů (vítr, QNH...) a aerodynamických charakteristik letadla. Pokud podmínky - a to hlavně vítr - odpovídají, letadlo poletí na volnoběh a bude držet i optimální rychlost. Pokud se bude vítr odlišovat (FMC Wilco 737ky neumí s větrem pracovat, takže tam to bude takhle vždycky, nebude-li ISA), bude letadlo buď zpomalovat, nebo zrychlovat, ale pořád se bude snažit se udržet na onom vypočítaném profilu.

VNAV má pak i mód SPD, který sleduje rychlost a nikoliv vertikální rovinu; k čemu tato varianta je nevím, protože zcela stejně funguje LVL CHG...

No a problém A/T + SPD vs. ruční řízení? Ten zakopaný pes je hlavně v tom, že A/T nikdy dopředu neví, jaký manévr bude pilot provádět a jen tupě sleduje navolenou rychlost. V FSce to není tak patrné, ale každé přidání nebo ubrání plynů u dopraváků kvůli umístění motorů pod křídly způsobuje silné klopivé momenty, které ruční řízení velice znepříjemňují a jen nahrávají vzniku PIO (pilot induced oscillations - pilotem indukované oscilace). Příklad výše mluví myslím za vše. A navíc je to zvěrstvo, kterému by se měli především začátečníci obloukem vyhýbat :)

No a kdy je A/T při ručním letu zase neocenitelný pomocník? Když chceme rychle a přesně nastavit konkrétní režim motorů, T/O, CLB, CON...
#83111
Možná by nebylo od věci některé z výše uvedených věcí přidat do Wiki. Bylo by škoda, aby tady za pár dní zůstaly bez povšimnutí. Já to bohužel neumím, ale snad se najde někdo, kdo vybere to nejužitečnější a dá to tam.
Co o tom soudíte?